• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer DAP900 V3

MPmem

Detailing rookie
19 mrt 2019
13
15
Vele pagina's al doorgelezen maar blijf toch wat vragen houden.
Ik wil van het weekend even keer de DAP900 v3 proberen op mijn Audi A6 Zwart Metallic.
Ik heb de DAP al heeeeeel lang in bezit maar nooit gebruikt....

Ik wil even een paneel testen om te kijken of ik er wat van bak.
Ik lees over testspots, doe je hier alle stappen op? of alleen de grove?
Ik heb de volgende producten waarmee ik aan de slag ga.

Eerst afspuiten en dan in de Monello foam en weer afspuiten
Monello Non Ferro en dan weer afspuiten? Velgen ook in de non Ferro
Wassen met Poor boys Slick en afspuiten
Klei van Monello met de monello perfetto
Afspuiten en drogen? en Gyeon Prep?

Dan het polijsten.

Stap 1 (belangrijkste met meeste resultaat begreep ik, langzaam over de lak gaan)
Gele Pad
Monello Veloce
Stand 6

Stap 2
Monello Mezzo groen of oranje pad (is deze stap nodig?)

Stap 3
Witte pad
Monello Finale
Stand 4

Stap 4
Gyeon prep
Zwarte Pad
Poorboy's Black Hole
Stand 3

Stap 5
Rode Pad
Poorboy's EX-P Sealant
Stand 2

Is dit een beetje de juiste volgorde? En ben je dan niet 3 dagen bezig met zoveel stappen?
Ik heb zojuist het filmpje van de DAP500 bekeken, is het wat betreft de snelheid van het bewegen over het paneel hetzelfde voor alle stappen?

Thanks alvast.

Greetzzz
 
Ik ben ook nog zeker geen expert, dit zou mijn volgorde zijn

Velgen reinigen met non Ferro en afspuiten

Monello foam en weer afspuiten
Monello Non Ferro en dan weer afspuiten
Eventueel een teer verwijderaar gebruiken

Wassen met Poor boys Slick en afspuiten
Klei van Monello met de monello perfetto
Afspuiten en drogen

Test spot maken

En dan de benodigde stappen afhankelijk van met welke pad/polijstmiddel je begint.

Zie ook deze tutorial
 
  • Leuk
Reactions: MPmem
De testspot is om te bepalen welke stappen je moet gaan gebruiken. Omdat je nooit vantevoren weet hoe hard je lak is en hoe diep de defecten waar je mee te maken hebt. Dus je hier genoemde standaard aanpak even vergeten. Die ga je juist met de testspot maken.

Hierbij begin je met een lichte combinatie pad + polijstmiddel. Als dit niet voldoende resultaat oplevert, dan ga je een stapje grover, etc. Het kan zomaar dat je zelfs bij de meest grove combinatie nog moet concluderen dat je dit zelfs een aantal keren moet herhalen om het gewenste resultaat te behalen. Als alle krassen verwijderd zijn, dan zul je weer met lichtere stappen af moeten schalen om een waas te verwijderen wat door de grovere middelen veroorzaakt is en zo voor de hoogglans te zorgen.

Dit is inderdaad allemaal best bewerkelijk, maar polijsten vraagt nou eenmaal een goede voorbereiding. Met nog aanwezige vervuiling op je lak is het lastig de staat van de lak te beoordelen en zou je net zoveel krassen erbij kunnen maken als je aan het verwijderen bent. Het is misschien het overwegen waard om je auto in gedeeltes op te delen en steeds een bepaald stuk ineens te polijsten.

De volgorde van het wassen:
Wielen inderdaad eerst, voordat je de auto gaat wassen.
Non-Ferro zou ik pas na het wassen op de auto gebruiken. Als de meeste vervuiling weg is, kan de ijzerverwijderaar beter zijn werk doen.
Prep is niet nodig voor het polijsten. Dit is juist om na het polijsten te gebruiken zoals bij je stap 4 staat (en tussendoor om het resultaat van je polijstronde te bepalen).
Het nut van een glaze (Black Hole) na polijsten is nogal een punt van discussie. De belangrijkste functie van een glaze is het opvullen van krasjes. Die zou je na het polijsten niet meer moeten hebben. Daarnaast zou het ook de lak kunnen voeden...

Maar ga er gewoon eens aan beginnen. Geen reden om bang te zijn. Met een DAP ga je niet zomaar iets beschadigen of zo.
Tussendoor goed afnemen en met een goede lamp kijken naar je resultaat en de volgende stap bepalen.
Niet denken dat je de hele auto in een dag gedaan moet hebben maar even kijken hoe ver je komt. Anders ga je door tijdsdruk misschien stappen overslaan en ben je achteraf niet tevreden met het resultaat. Eerst maar eens wat oefenen en weten hoe het werkt.
Je zal van de eerste keer polijsten meer leren dan van vele uren op internet lezen of filmpjes kijken. ;)

Succes!
 
+1 voor @The Joy Of Detailing . ;)

Ik lees over testspots, doe je hier alle stappen op? of alleen de grove?
Het maken van een testspot doe je om te checken welke grofheid je nodig hebt om de boel te corrigeren. Je kan meteen beginnen met een grove combi van pad + polijstmiddel, waarmee je misschien alles in één keer corrigeert, maar dit is misschien helemaal niet nodig waardoor je;

* ... meer blanke lak verwijderd dan nodig.
* ... onnodig moet afschalen naar een fijnere combi's.

Je begint met de fijnste combi en polijst een klein werkvlak. Hierna bekijk je wat je met deze stap hebt kunnen behalen. Ben je zo klaar? Mooi zo! Is er weinig gebeurd? Dan kan je een grovere combi pakken. Is er wel wat gebeurd, maar kan het nog wel een nieuwe poging gebruiken? Dan kan je met dezelfde combi nogmaals polijsten of overwegen om een stapje grover te gaan.


Ik heb de volgende producten waarmee ik aan de slag ga.

Eerst afspuiten en dan in de Monello foam en weer afspuiten
Monello Non Ferro en dan weer afspuiten? Velgen ook in de non Ferro
Wassen met Poor boys Slick en afspuiten
Klei van Monello met de monello perfetto
Afspuiten en drogen? en Gyeon Prep?

Ik zou dit stappenplan iets wijzigen;

(1) Droge auto volledig infoamen - Foam zijn werk laten doen - Afspuiten HD.

(2) Velgen:
- Velg #1 insprayen met NonFerro - Enkele minuten in laten werken.
- Velg #2 insprayen.
- Velg #1 met een natte kwast + natte velgbedborstel boenen. (Zo verdeel je het product nogmaals en her-activeer je het. Schuimt nu. Opnieuw laten inwerken)
- Velg #3 insprayen
- Velg #2 met een natte kwast + natte velgbedborstel boenen.
- Velg #1 afspoelen. (Zodat de NonFerro + vuil niet helemaal indroogt)
- ... etc etc.

Zo geef je bij elke velg tijd om de NonFerro te laten inwerken, te boenen, opnieuw in te werken na her-activatie en af te spoelen. Het is even de feeling er voor krijgen, maar zo sta je nooit echt stil en kunnen dingen niet indrogen. (Gisteren sinds lange tijd weer een auto uitgebreid gewassen en het stappenplan zat niet lekker meer in mijn systeem ;) )

(3) Handwas - Afspuiten

(4) Kleien
- Uiteraard werk je niet in de barre zon, maar als het warm is kan je glijmiddel opdrogen als je in één keer de hele auto doet. Bij voorkeur houd je dus de tuinslang o.i.d. bij de hand zodat je kan spoelen voordat de boel opdroogt. (Ligt natuurlijk aan de temperatuur)

(5) Drogen



Dan het polijsten.

Stap 1 (belangrijkste met meeste resultaat begreep ik, langzaam over de lak gaan)
Gele Pad - Monello Veloce - Stand 6
Stap 2
Monello Mezzo groen of oranje pad (is deze stap nodig?)
Stap 3
Witte pad - Monello Finale - Stand 4
Stap 4
Gyeon prep - Zwarte Pad
Poorboy's Black Hole - Stand 3
Stap 5
Rode Pad - Poorboy's EX-P Sealant - Stand 2

Is dit een beetje de juiste volgorde? En ben je dan niet 3 dagen bezig met zoveel stappen?

Ook hier zou ik enkele dingen wijzigen:

* Met welk polijstmiddel je kan beginnen hangt dus af van wat er nodig is voor jouw lak. (Hardheid van de lak en de mate van defecten) Zo is Veloce - Gele pad - Snelste machinestand het meest grove wat je kan doen en dit kan inderdaad de meeste correctie geven. Maar... Wanneer een medium-combi al genoeg correctie geeft, dan is dit al voldoende en dus geeft dit het meeste resultaat.

* Wanneer je begint met een grove combi, dan slijp je de lak dus grof en corrigeer je. Echter zal je eigenlijk ook dusdanig grof slijpen dat er vaak een 'waas'' ontstaat. (Denk aan een grove houten balk die je glad wilt schuren: Je begint met een grove korrel schuurpapier om de balk al flink glad te maken, maar je zal schuurkrassen zien. Daarom pak je een schuurpapier met een iets fijnere korrel en schuur je de schuurkrassen weer weg van het vorige papier en word de balk nóg gladder. Vervolgens pak je een fijn schuurpapier en schuur je de balk op tot hij spekglak is en dus ideaal)
Mijn vooroordeel is dat jouw Audi-lak wel eens flink hard kan zijn en je de grofste combi nodig zal hebben. Mooi ''afschalen'' naar een fijner product totdat je bij de fijnste uitkomt is dan wel gewenst voor het mooiste resultaat. Elke stap duurt ook even lang omdat je elke keer moet slijpen. Hoe grover nodig is, hoe meer stappen er nodig zijn.

Dus het stappenplan zou kunnen zijn:

(1) Benodigde combi van polijstmiddel + pad om te corrigeren.
(2) Benodigde combi's om af te schalen.

... Ontvetten met Prep doe je OOK tijdens het polijsten om je werk te controleren. Dit doe je niet machinaal en met een machinepad, maar door enkele sprays Prep op een doek te spuiten en je werkvlak af te nemen. Vervolgens wrijf je na met een droge zijde van je doek of een tweede schone doek.

(3) Ontvetten, als voorbereiding op de sealant.

(4) Aanbrengen sealant (Machinaal is een mogelijkheid, maar je zal niet overal lekker bij kunnen komen. Een handpad erbij is dan wel handig. Volledig handmatig smeren is uiteraard ook mogelijk en voor velen juist de kers op de taart. (Therapeutisch ;) )
Aanbrengen doe je flinterdun. Teveel smeren kost je simpelweg meer product waarvan je het merendeel weer afneemt. (Er blijft alleen een flinterdun laagje daadwerkelijk plakken) Teveel smeren betekent ook dat je aardig moet buffelen om het uitgewreven te krijgen en dat is wederom zonde.


Zoals je kunt zien heb ik de Glaze-stap overgeslagen. In mijn opinie zal dit weinig tot geen nut hebben op een lak die al in goede staat is gebracht door het polijsten.
Daarbij zal met name een sealant beter kunnen hechten op een brandschone lak en niet op de vette laag die een glaze creëert.

Goed polijsten kost tijd, maar dan krijg je er ook zeker wat voor terug. ;) Hoelang je met het polijsten bezig bent, dat hang uiteraard af van hoeveel stappen er nodig zijn én hoeveel jij vind dat er nodig zijn.

Wat betreft de snelheid waarmee je de machine beweegt: Ja, deze is altijd hetzelfde. Alleen de snelheid van de machine verschilt per stap. Hoe grover de combi, hoe hoger de snelheid: Veloce - Geel (6) Mezzo - Oranje (5) Finale - Wit (4)
Bij het aanbrengen van wax/sealant/glaze zo'n (2-3)
(Langzaam bewegen - machine snel = Product inwerken)
(Snel bewegen - machine langzaam = product achterlaten / verdelen)
 
@Altos - Oef, nu ik het terugzie is het inderdaad een lappie tekst :p

Soms wilt je het kort houden, maar maak je het toch maar wat duidelijker om verwarring te voorkomen. (Of nieuwe vragen)
Soms houd je het te kort en te simpel. ;)
Soms... Pindakaas.
 
  • Leuk
Reactions: MPmem en Altos
@MPmem, eigenlijk is het op papier spannender dan in het echt :).
Vorige week ook een testspot gemaakt met mijn dap900v3 op de motorkap.
Als je de stappen zoals hierboven aanhoudt zal het allemaal vanzelf gaan, ook het polijsten.
Belangrijkste wat ik in mijn hoofd had tijdens het polijsten is: niet te snel willen:)
 
Zeker! Alle vragen die ik had zijn ook beantwoord dus dat is helemaal super en meteen uitproberen maakt het allemaal veel duidelijker. Leuk jullie ontmoet te hebben!
 
Zojuist even bij Jim van "De Autoverwennerij" in de leer geweest. Hij heeft mij verschillende stappen laten zien waaronder het kleien en polijsten. Daarna zelf even een paneel van de auto gedaan waarbij Jim instructies gaf. Erg leerzaam! Jim bedankt!

Gaaf! Net even op de website van de autoverwennerij gekeken. Voor mijn verjaardag maar een individuele workshop vragen van 8 uur.

@MPmem heb jij daar ook een workshop gevolgd?
 
  • Leuk
Reactions: MPmem
Ja inderdaad. Alleen een ochtend gedaan i.v.m. tijdgebrek mijn kant. Maar de uitleg was super!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba