• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten....hit and miss (met vragen)

Denko

Detailing chief
8 aug 2016
35
75
Ter Aar
Goedemiddag allen,

Ik had vorige donderdag eindelijk eens de tijd om mijn polo uit 2010 te polijsten. En ik heb er wat moeite mee gehad. Ik zal even mijn procedure uitleggen:

- 2BM wassen
- afspoelen en drogen
- Kleien met wat monello klei en detailing spray
- Polijsten.

Eerste 3 stappen gingen super. Kleien haalde nog aardig wat vervuiling weg. Uit tijdgebrek had ik besloten alleen de motorkap te polijsten en alvast te waxen. De rest van de auto zou dan maar even moeten wachten tot ik een keer een hele dag vrij had.

Ik had mijn motorkap in mijn hoofd even in 4 gelijke vlakken verdeeld, en rechts onder zou mijn "testspot" worden (weet dat dat beter ergens kan zijn waar je niet zo in het zicht zit, maar deze motorkap is al 150K oud en heeft wat steenslag al, vermoedelijk toch binnenkort opnieuw spuiten)

Alles met een DAP900V2 gedaan overigens:

- Witte pad met Monello Finale. Zoals verwacht, geen verschil eigenlijk, maar ik dacht ik begin voorzichtig
- Oranje pad met Monello Mezzo. Eigenlijk bar weinig nog te zien. De kleinste krassen verdwenen, maar ik had eigenlijk wel wat meer verwacht.

Op dit moment werdt het echt veels te heet in de garage (graad of 25+. en ik sweette mijn shorts uit) en heb ik het maar even gelaten voor wat het is.

Nu heb ik 3 vraagjes:

1. Het polijstmiddel Mezzo droogte bij mij heel snel uit en werd een poeder dat lekker over de vers gewassen auto werd rondgeslingerd. Kwam dat door de warmte icm met een auto die daarvoor in de zon had gestaan? Of moet ik meer dan 1x sprayen op de pad voor ik begin.

2. Kan het kloppen dat ik toch hoger moet naar Veloce met orange of zelfs gele pad moet om echt verschil te zien? Of is het een kwestie van vaker eroverheen (deze keer deed ik elke keer een langzaam dambord patroon)

3. Na het polijsten bleven er van deze vegen polijstmiddel over (zie foto) Het lijken op krassen, maar het is gewoon polijstmiddel. Op de een of andere manier is het heel moeilijk eruit te krijgen. Zelfs nadat het droog is. Je moet echt bijna boenen zeg maar. Kan dat ook door de droogte komen? Of is het spul teveel uitgedroogd?

Ik zou graag wat extra info willen hebben aangezien het mijn eerste keer is, en het zou kunnen dat dit gewoon normaal is. Maar een second opinion of tips zijn altijd mooi meegenomen
 

Bijlagen

  • 2016-09-08 15.24.12.webp
    2016-09-08 15.24.12.webp
    96,2 KB · Weergaven: 348
Ik heb afgelopen weekend ook een Polo gedaan en die had echt bikkelharde lak. Ga dus maar naar een grove pad/compound combo.

Plaatwerk moet altijd koel zijn als je wilt polijsten. Dat kan een hoop problemen verklaren.
 
1. Het polijstmiddel Mezzo droogte bij mij heel snel uit en werd een poeder dat lekker over de vers gewassen auto werd rondgeslingerd. Kwam dat door de warmte icm met een auto die daarvoor in de zon had gestaan? Of moet ik meer dan 1x sprayen op de pad voor ik begin.
De beweging van de pad op je lak, met uiteraard polijstmiddel, zorgt voor de nodige frictie. Frictie = warmte. Als de auto zelf ook nog eens warm is, en die temperatuur kan snel hoog oplopen, dan word alles veel te warm. Dit kan ook verklaren wat je bij jouw derde vraag stelt.

De warmteontwikkeling zorgt er dan voor dat het polijstmiddel gaat rullen. Het word dikker en stroperiger, zeg maar.

2. Kan het kloppen dat ik toch hoger moet naar Veloce met orange of zelfs gele pad moet om echt verschil te zien? Of is het een kwestie van vaker eroverheen (deze keer deed ik elke keer een langzaam dambord patroon)
Als ik naar de foto kijk, zijn de mogelijk aanwezige swirls verdwenen. Dit zijn krasjes die in de meeste gevallen niet diep zijn en deze kan je daarom redelijk snel verwijderen.
Bij VW-lakken denk ik zelf meteen aan Geel - Veloce. De ervaring leert dat dit simpelweg harde lakken zijn en ik met deze combi dingen gecorrigeerd krijg. Ik weet niet hoe de staat was vóór het polijsten, maar resultaat lijkt er te zijn. Nog een hit met Oranje - Mezzo kan helpen of op een onbewerkt paneel met Veloce proberen en kijken of je in dezelfde tijd meer gecorrigeerd krijgt.


3. Na het polijsten bleven er van deze vegen polijstmiddel over (zie foto) Het lijken op krassen, maar het is gewoon polijstmiddel. Op de een of andere manier is het heel moeilijk eruit te krijgen. Zelfs nadat het droog is. Je moet echt bijna boenen zeg maar. Kan dat ook door de droogte komen? Of is het spul teveel uitgedroogd?


Greetz
 
Ik heb zaterdag voor het eerst gepolijst op mijn Polo uit '97. Ik heb twee hits gedaan met Veloce op een gele pad, maar dat was zelfs nog niet genoeg. Ik denk eraan om nu een wollen pad te kopen zodat ik een nog hogere slijpgraad heb. Ik denk dus dat je te voorzichtig ben, want die lak van vw is echt keihard. Was ik overigens ook hoor, doordat één hit met Veloce op een gele pad voor een ford escort voldoende was..

Edit:
Je bent niet alleen: https://forum.Carclean.com/threads/keiharde-lak-polijsten-met-d-a.17736
 
Even voor de kenners onder ons, zijn de krassen/defecten op de afbeelding van de topicstarter er wel uit te poetsen denken jullie?

Ik heb op het dak van mijn Renault Clio soort gelijke krassen zitten en heb echt van alles geprobeerd, bij mij zijn ze echter blijven zitten. De wittige kleur is wel verdwenen, ze kleuren uit eindelijk mee in de kleur van de auto (scherpe kanten zijn er af door het polijsten) & vallen daardoor niet meer zo op, maar weg gaan ze zeker niet. Ik heb ook S3 gebruikt in combinatie met witte Spiderpad en alles daar onder uiteraard (Monello). Ik heb zelf het idee dat je sommige defecten gewoon moet accepteren en dat je die er niet uit krijgt omdat ze simpelweg te diep zitten. Wat is jullie mening daarover? Ik weet zeg maar niet zo goed wat normaal is, wat is er te behalen? Soms heb ik het idee dat ik teveel wil & dus ook teveel verwachtingen had van het machinaal polijsten. Een blanke lak laag is niet zo dik, dus je hebt simpelweg niet het vlees om de wat diepere krassen te corrigeren.

Benieuwd naar jullie reacties!
 
Even voor de kenners onder ons, zijn de krassen/defecten op de afbeelding van de topicstarter er wel uit te poetsen denken jullie?

Benieuwd naar jullie reacties!

Voor de duidelijkheid, die krassen die je ziet zijn echt vegen opgedroogd polijstmiddel, die veeg ik eraf met een vochtig doekje. Het lijken idd wel op krassen (was even een paniekmomentje)
 
Ow, Denko was mij nét voor. :P

@Gerben Visser - Dit is iets wat inderdaad alom bekend is bij mierenneu... uuuh, Detailers! We zijn allemaal gesteld op de details en iets perfect krijgen, maar vaak zal je het moeten doen met 90% correctie. Wil je meer, kost het je ook meer, in de vorm van veel meer (drastisch) werk en veel blanke lak. :P


Greetz
 
Nou, eindelijk de tijd gehad van de week om een snelle polijstbeurt te doen en te waxen met Fusso99. Niet helemaal bereikt wat ik wilde doen ivm een polijstpad die zijn klitteband losliet (netjes opgelost door CC). Maar toch nog een net resultaat weten te bereiken, de diepe krassen zijn er nog, maar alles is wel een stuk netter.

IMG-20160925-WA0004.webp
 
een snelle polijstbeurt
En daar gaat het voor mij altijd fout. Er is niet zoiets als een snelle polijstbeurt. Ik heb wel geleerd in de afgelopen tijd dat het heel belangrijk is om je tijd te nemen. Desalniettemin mag het resultaat er zijn.

Wat is nu je stappenplan geweest?
 
En daar gaat het voor mij altijd fout. Er is niet zoiets als een snelle polijstbeurt. Ik heb wel geleerd in de afgelopen tijd dat het heel belangrijk is om je tijd te nemen. Desalniettemin mag het resultaat er zijn.

Wat is nu je stappenplan geweest?

Het idee was:
- Wassen
- Kleien
- Polijsten met Veloce op een oranje pad
- Afwerken met Mezzo op een groene pad
- Waxen met Fusso99 op de zwarte pad.

Helaas liet het klitteband los van de oranje pad zodra ik ermee begon. Heb maar een mix genomen door Veloce op groen te doen. Helaas deed dat niet heel veel. En had ik niet de tijd om de volledige auto 3x te doen.
 
Wat ik nodig had voor mijn oude Polo 6N is:

- Wassen
- Kleien
- Veloce op geel (3x)
- Mezzo op oranje
- Finale op wit
- (Glaze op zwart)
- Waxen met de hand

Kloten van die pad. Wel mooi dat het goed opgelost is. Ik denk wel dat zelfs de cut van de oranje pad icm veloce te weinig is..