• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Enorm veel swirls na wasbeurt...

kaal.nl

Detailing addict
8 okt 2009
64
52
Het is nu ongeveer 3 weken geleden dat ik mijn Bmw een full detail heb gegeven. Het resultaat was erg mooi en de auto was 98% swirls/krasvrij.
Nu heb ik de laatste weken behoorlijk last van rug en nekklachten dus heb ik mijn auto de laatste 3 weken niet gewassen. Afgelopen week heeft hij onder een boom gestaan met als resultaat dat de hele auto onder een soort hars zat. Het werd nu dus echt tijd om 'm eens te wassen.

Ik ben op de gebruikelijke manier te werk gegaan. eerst zorgvuldig afspoelen met heel veel water, gewassen volgens het 2 emmer systeem. Ik heb de spoelemmer zeker 3 van vers water voorzien omdat ik absoluut geen swirls op de auto wilde. Ik heb een nieuwe Mothers lamswollen washmitt gebruikt welke slechts 1 keer gebruikt is (3 weken geleden).
Na het wassen van 1 of 2 delen spoel ik de delen meteen schoon. Als ik de hele auto op die manier gewassen en gespoeld heb, spoel ik vervolgens de hele auto nog eens af.

Toen ik de auto ging drogen schrok ik me het apelazerus. Echt heel de auto zat vol met swirls en niet zo'n beetje ook! Ik heb hem gedroogd met de Delerium met als drooghulp af en toe een spraytje Spray en wipe.
Ik dacht eerst dat het aan de droogdoek lag dus heb ik een andere gepakt. Geen resultaat met andere woorden het ligt niet aan de manier van drogen.

Ik ben bang dat het door de lamswollen mitt komt maar weet het dus niet zeker. De mitt en de emmers waren 100% schoon. Ik gebruik Wolfgang autobath als shampoo en dat is 1 van de betere shampoo's in mijn ogen.

Wie o wie weet waar het fout is gegaan?

Na het wassen begon mijn nek weer op te spelen en kon niet de kracht vinden om de auto weer te polijsten, voeden en waxen. Dat ik er goed ziek van ben is een ding dat zeker is. 3 weken geleden ben ik 11 uur bezig geweest met het exterieur en dat is nu dus allemaal voor niets geweest...}:)w .

Greetz Robin
 
Wss gaan er wat zandkorrels in je Mitt gezeten hebben. Als het lang geleden is dat de auto gewassen is dan durf ik hem eerst wel eens foamen, bij wekelijkse wasbeurt foam ik nooit maar als hij echt vuil staat of na de winter is foamen echt wel aan te raden. Zo is het grootste vuil al weg en heb je minder kans dat je swirls trekt met je Mitt.
 
Argghhh ! Hier zit je zeker niet op te wachten !
Je geeft denk ik zelf het antwoord al...

De emmers waren schoon, de delirium is mijn inziens de meest veilige droogdoek (zeker icm S&W) en je hebt ook vaak het water vernieuwd.
Blijft in mijn ogen alleen de Wash mitt nog over. Zelf heb ik ook al eens gehad op de Mercedes van mijn ouders die ik even snel zou wassen met de wookie, godzijdank had ik alleen de motorkap gedaan toen ik er achter kwam.
De wookie was 100% schoon en kwam net uit de wasmachine.
Kan me voorstellen dat er bij jou misschien toch zand / vuil vast is komen te zitten in de wollen haren ?

Kleine kanttekening, die auto bath vindt ik persoonlijk niet echt een shampoo om zware vervuiling mee weg te halen.
In dat soort situaties grijp ik liever naar een Born to be mild / sour power of Poorboys.
Dat heeft meer te maken met mijn gevoel dan dat ik dat echt kan onderbouwen overigens, wellicht dat het komt omdat die shampoo zo weinig schuimt.
 
Misschien is het zo dat de krasjes niet voldoende waren weggepolijst bij de vorige polijstbeurt. Heb je na het polijsten de lak ontvet met bv. Eraser of IPA en de lak gecontroleerd met bv. de Brinkmann? Het kan namelijk zijn dat de olieën in het polijstmiddel de krasjes hebben gemaskeerd. Ook geef je in een ander bericht aan dat je verbaasd was over het feit dat de combinatie glaze + Wax krasjes onzichtbaar maakte.
Misschien is het een combinatie van deze 2 factoren die ervoor zorgt dat je nu weer krasjes ziet.

Aan de wasmethode zou het niet moeten liggen. Lijkt me sterk dat het aan de washmitt ligt, tenzij je hem natuurlijk hebt laten vallen, of vorige keer de auto erg vervuild was en de washmitt niet goed hebt uitgespoeld.
 
De kans is idd groot dat de mitt de boosdoener is. De wollen mitt is de laatste keer zorgvuldig schoongespoeld in veel vers water. Vervolgens heeft hij een rondje wasmachine gedaan op 30 graden en NIET gecentrigugeerd! De auto was niet heel erg vies overigens. Hij voelde alleen een beetje plakkerig aan door de hars.

Ik heb vrij veel verschillende shampoo's geprobeerd en tot nu toe bevalt autobath me het best. Het schuimt bij een juiste dosering bij mij wel voldoende hoor.

Ik heb in een ander topic idd aangegeven dat ik verbaasd was wat een glaze op mijn lak deed. Hier bedoelde ik meer dat het de krasjes onzichtbaar maakte die ik niet weggepolijst kreeg. Ik heb na het polijsten idd de wagen nagelopen met Eraser (=topprodukt) maar niet met een lamp gecontoleerd. De zon scheen toen volop (30 april) en er gaat bij mij niets boven zonlicht!
 
Ok, dat is duidelijk. Dan kan het daar dus eigenlijk niet aan liggen. Alleen stond dat antwoord er nog niet toen ik de vraag nogmaals stelde, vandaar.
 
Als een lamswollen mitt lang ligt, dan kan hij behoorlijk hard worden (althans, de mijne wel).
Heb je hem wel lang genoeg laten weken, voordat je aan de slag ging?
Kan me zo voorstellen, dat je hard hebt moeten boenen om de hars te verwijderen en als de mitt dan nog niet helemaal soepel is.
 
@ Frans: Als ik eerlijk ben heb ik de mitt helemaal niet laten weken. Dit doe ik nooit! Ik houd hem een paar tellen in mijn sopje zodat de zeemleren binnenkant lekker soepel word en vervolgens ga ik aan de slag.
Ik heb ook zeker niet hard lopen boenen op de lak. Ik heb de mitt gewoon het werk laten doen. Zelfs na het wassen was er geen optisch vuil aanwezig in de mitt. Hij zag er gewoon nog 'schoon' uit.
De mitt gebruik ik ook absoluut niet voor mijn velgen en dorpels. Daar heb ik een oude mitt van Poorboy's voor.

Vandaag heb ik nog even een snelle inspectie in het zonnetje gedaan. Het lijkt wel alsof de liggende delen er het ergst aan toe zijn! Je ziet de swirls wel over de hele auto maar mijn dak en vooral de motorkap zijn er het ergst aan toe. Ik begin wel altijd met de liggende delen.... Toch ben ik er zeker van dat de mitt schoon was. Ik heb de mitt goed gewassen, in de lucht laten drogen en daarna 'uitgeklopt'. Ik bewaar mijn mitts apart van elkaar in een soort plastic 'broodtrommeltje'. Van stof is dus ook geen sprake.

Anyway: Ik kan dus weer van voor af aan beginnen met detailen. Alhoewel 1 hit met finale op wit al genoeg zal zijn om de swirls te laten verdwijnen. Daarna weer voeden en waxen. Het is %&^$*@ nog geen 3 weken geleden grrrrrrr. Auto's detailen is een grote hobby van me maar op deze manier is de lol er snel vanaf...
 
Kleine tip : was de auto de volgende keer eens met een microfiber washmitt ipv die wollen washmitt.
Iets zegt me toch dat dat de grote boosdoener is geweest.
 
Als er opeens zoveel swirls zichtbaar zijn na 1 wasbeurt zoals je laat blijken, dan gok ik dat ze in de eerste plaats niet allemaal verdwenen waren bij de polijstbeurt. Dat is het eerste wat in mij opkwam. Washmitt zou ik niet direct verdenken aangezien je de mitt grondig gewassen hebt voordien. Tenzij er heel veel zand op de auto aanwezig was of andere harde substanties, denk ik dat de swirls al aanwezig waren voor het wassen.

Niet dat ik je niet geloof dat je dacht dat je ze weg had gekregen he, ik denk maar luidop.

Vraagje, heb je ook krasjes weggewerkt bij het polijsten en weet je die toevallig nog zitten? Ga eens kijken of die misschien toch terug lichtjes tevoorschijn zijn gekomen.
 
@ Juffer1: Ik heb nog een splinternieuwe mitt van Meg's liggen. Het is zo'n kortharige. Kon 'm zo snel even niet vinden in de webshop maar je weet vast wel welke ik bedoel. Deze wil ik dus de volgende wasbeurt gaan proberen (als de auto niet al te vies is). Ik heb ook zo'n dreadlock mitt van Poorboy's maar dat vind ik een onding. Die wordt veel te zwaar/onhandig als hij volgezogen is met je sopje. Ik ben echt een zeikerd met mitts. Wat is jouw gevoel met zo'n microfiber sponge van bijv. Monello of Cobra? Ik heb zoiets nog nooit gebruikt.

Ik zit iig ernstig te twijfelen of ik de Mothers mitt nog eens op mijn lak zal loslaten...

Edit: De kortharige mitt is van Poorboy's world en niet van Mequiars! Zouden jullie deze gebruiken op en niet al te vieze auto of is de textielstruktuur daar te fijn voor??? Hij is splinternieuw. Kadootje van onze favorite leverancier:)^
 
Zoals ik al aangaf heb ik het zo hoog op met die wollen washmitt's. Ik heb zelf het idee dat ze te grof zijn (kan ik niet echt motiveren - meer een gevoel).
Zelf blijf ik terug komen bij de microfiber washmitt van Meqs's en Monello.

De Sponge heb ik niet gebruikt, wel die van Cobra. Ik kan er absoluut niet aan wennen, ding is veel te lomp en te zwaar.
Er zijn echter genoeg andere leden (bijvoorbeeld Paulus de B.) die er zeer over te spreken zijn.
 
@ Vanquish: Je moet me geloven dat de auto 98% swirl/lichte krasjes vrij was na het polijsten. Er zijn idd en paar krassen die ik niet helemaal weg krijg met de Dap500 maar daar heb ik vrede mee. Die krassen werden een beetje gemaskeerd door de black hole en wax en daar zag ik geen verschil in na het wassen. De lak heeft nog wel een ontzettende reflectie en een flinke wetlook na het wassen ondanks de swirls maar ik weet echt zeker dat de swirls weg waren na het polijsten. Ik heb geprobeerd om het te fotograferen maar de swirls zijn niet zichtbaar op de foto's. Dan is zo'n lamp a la Brinkmann wel weer een uitkomst!

@ Juffer1: Ik heb jaren uit alle tevredenheid een wollen washmitt van Carclean gebruikt. Sinds die kapot is gegaan loop ik echt te tobben met mitts. Ik heb al verschillende mitts geprobeerd en de Mothers leek tot nu toe het best uit de hoek te komen. Totdat die swirls kwamen...
Mijn plan is om de volgende keer bijv alleen de motorkap te polijsten/swirlvrij te maken en hem vervolgens weer te wassen met de Mothers mitt. Ik ben erg benieuwd naar dat resultaat! Als dat tegenvalt dan wordt deze mitt gedegradeerd tot wielen/dorpels mitt...maar dan moet ik dus weer gaan zoeken naar een goed alternatief. Ik vind zo'n 'duimmodel' echt ideaal werken!
 
Zelf vind ik de mitt van Meguiar nog steeds erg fijn werken en die mitt van Monello vind ik ook steeds fijner werken. Voor de dorpels gebruik ik een simpele rasta mitt. Een sponge is niets voor mij persoonlijk.

Maar ze hebben bij cc ook deze: https://www.Carclean.com/product/Carclean_nl/Wool_Wash_Mitt_Thumb_WOOLMITTTHUMB_102225
Weet absoluut niet of het wat is maar het is maar een idee. :weetniet
 
Deze is superzacht , wel maar 1 zijde , maar lekker lange haren die overal komen...
https://www.Carclean.com/product/C_Pro_C_Quartz/Merino_Wool_Mitt_WOOLMITT1PC_101950

Heb er ondertussen 3 van :-b en zie net dat ze op zijn bij cc

Met deze heb ik geen last om ze te laten drogen : gewoon afspoelen met lauw water , oprollen , knijpen (nooit wringen) en aan de wasdraad hangen .

Heb je ondertussen de washandschoen al terug gebruikt zoals voorheen ? Het nadeel van sommige wollen handschoenen is dat ze niet goed drogen vanbinnen en je kan ze dan beter omdraaien om te laten drogen en pas terug omdraaien als ze ff in je emmer met water ligt (zo trek je ze niet kapot)