• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Erg warm (heet) worden van backing plate dap.

SmartPaintWorks

Detailing trainee
20 feb 2016
70
43
Nieuwerkerk (zld)
Ik ben er vandaag achtergekomen dat de backing plate van mijn Rupes Bigfoot 21 mk2 verschrikkelijk heet word als ik lekker bezig ben. Zo heet dat de rug van de pad een beetje begint te krullen. Het contactvlak van de pad blijft wel gewoon een normale temperatuur.

Zijn er meer mensen die dit probleem ook zijn tegen gekomen? Wat zou dit kunnen zijn?
 
Hmmm.... Ik denk dat ik dát nog niet gehad heb. Ik verwissel vaak mijn pad om voor een schone, misschien is jouw pad te verzadigt geworden en kon hij zijn warmte niet kwijt?


Greetz
 
Welke pad(s) heb je gebruikt?

Door de grote slag (= veel wrijving = hitte ontwikkeling!) en het gebruik van gewone pads, kan de hitte nauwelijks weg.

De Rupes pads hebben een open cel structuur, het gat in het midden van de pad én de gaten in de backingplate van de machine zorgen ervoor dat de warmte afgevoerd kan worden door de flow van lucht.

Ik heb ooit eens een Scholl Concepts paarse pad op de BF 15 gebruikt, na een kwart motorkap gepolijst gedaan te hebben, wilde ik de pad van de bp af halen om deze schoon te maken. Van de pad kwam het stoom af en voelde de bp ontzettend warm aan.

Naderhand een originele Rupes pad gebruikt en er was geen vuiltje aan de lucht.
 
Welke pad(s) heb je gebruikt?

Door de grote slag (= veel wrijving = hitte ontwikkeling!) en het gebruik van gewone pads, kan de hitte nauwelijks weg.

De Rupes pads hebben een open cel structuur, het gat in het midden van de pad én de gaten in de backingplate van de machine zorgen ervoor dat de warmte afgevoerd kan worden door de flow van lucht.

Ik heb ooit eens een Scholl Concepts paarse pad op de BF 15 gebruikt, na een kwart motorkap gepolijst gedaan te hebben, wilde ik de pad van de bp af halen om deze schoon te maken. Van de pad kwam het stoom af en voelde de bp ontzettend warm aan.

Naderhand een originele Rupes pad gebruikt en er was geen vuiltje aan de lucht.

Gebruik de Lake Country HD Orbital, dit zou dus niet het probleem moeten zijn. De pad zelf blijft ook gewoon koel, het is de grondplaat die heet word en daardoor de achterkant van me pad ook?
 
De rubberen kap, achter de grond plaat loopt inderdaad tegen de plaat zelf. Ik zie regelmatig aanpassingen dmv een ring die onder de plaat geplaatst word. Alleen vraag ik me af waarom Rupes dit zou laten aanlopen, dit was met het oude model al en zal niet voor niks zijn toch?
 
Oke...andere mogelijke oorzaak.

Welke polijstmiddelen gebruik je? De Rupes en waarschijnlijk de HD pads gebruiken het liefst een polijstpasta die op waterbasis zijn. Veel andere polijstpasta's zijn op olie basis en juist deze klonteren vast in de pad waardoor de airflow door de pad niet optimaal is en dus de bp warm kan worden.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de bp stroef loopt waardoor deze war wordt.
 
Door de excentrische beweging en hogere wattages dan een paar jaar geleden zijn er de afgelopen jaren best wat problemen geweest met de verlijming van de velcro op de pads. Door de warmteontwikkeling (die blijkbaar voornamelijk bij het velcro/de backing plate optreedt) wilde de verlijming weleens de geest geven.
Tegenwoordig zijn deze problemen gelukkig opgelost, maar het is een bekend fenomeen dat het contactvlak tussen plate en pad best warm kan worden.
 
De ombouw methode met een ringetje onder de backingplate is alleen maar bedoeld dat de bp meer toeren gaat draaien omdat ie niet meer afgeremd wordt door de rubber ring.

Die rubber ring is een soort rem die de bp af remt wanneer de machine van de lak wordt opgetild. Zo zorg je ervoor dat de pad niet wordt gelanceerd als een ufo

Rupes heeft niet voor niets miljoenen en jaren in de ontwikkeling gestoken van de Bigfoot. Als zij het nodig hadden gevonden, dan was de washer methode al vanaf het begin af aan doorgevoerd.
 
De ombouw methode met een ringetje onder de backingplate is alleen maar bedoeld dat de bp meer toeren gaat draaien omdat ie niet meer afgeremd wordt door de rubber ring.

Die rubber ring is een soort rem die de bp af remt wanneer de machine van de lak wordt opgetild. Zo zorg je ervoor dat de pad niet wordt gelanceerd als een ufo

Rupes heeft niet voor niets miljoenen en jaren in de ontwikkeling gestoken van de Bigfoot. Als zij het nodig hadden gevonden, dan was de washer methode al vanaf het begin af aan doorgevoerd.

Dit idee had ik dus ook maar aan de andere kant had ik ook weer het vermoeden dat de warme komt van het aanlopen tegen dit rubber. (als ik het rubber optil zie ik ook wat zwarte slijt deeltjes van het rubber op het backing plate liggen)
 
De Festool excenterschuurmachines zoals de Rotex serie, hebben ook die rubberen ring op de bp zitten.

De werking is voor de Rupes nagenoeg hetzelfde.

De gebruiksaanwijzing zegt het volgende erover, zie blauw gearceerd:

Screenshot_2016-04-13-21-57-29.webp
 
Duidelijk dus de oorzaak in het ontwerp van de machine dus. Daarnaast is het zo dat de backing plate en het velcro vaak veel heter worden dan je denkt, ook bij een standaard DAP zie/voel je dat maar in mindere mate, door de kleinere slag. Als je tussendoor even tijd neemt om je werk te bekijken, kun je ook het velcro even lostrekken, zodat de backing plate kan afkoelen.
 
De rem zit erop zodat je polijstpasta niet 400 meter in de rondte geslingerd wordt als je de machine van de lak af haalt voordat deze stilstaat. Dat is opzich niet nodig als je de machine gewoon op de lak tot stilstand laat komen. De washermod is door Kevin Brown bedacht om de power van de machine volledig voor het polijsten te gebruiken. Indien je de juiste techniek gebruikt voor de machine (niet van de lak afhalen dus) heb je geen nadeel ervan dat de steunplaat niet meer geremd wordt en zou je dus iets meer corrigerende kracht hebben. Ik twijfel nog of ik deze mod ga uitvoeren op mijn LHR15. Tot nog toe vind ik de correctie meer dan voldoende, maar het is misschien iets om in gedachte te houden als ik een keer een lak tegenkom waar je meer power voor nodig hebt.

Dat de warmte de pad intrekt is een eigenschap van elke DA. Een rotary duwt zijn warmte het plaatwerk in doordat deze min of meer op dezelfde plaats draait. Een DA kan zijn warmte minder aan plaatdelen afgeven doordat de machine tijdens het draaien eigenlijk verplaatst (excentrische beweging). Deze eigenschap wordt door een Rupes BF uitvergroot door de enorme uitslag. Om de temperatuur aan de backingplate binnen de perken te houden is het belangrijk om de pads goed schoon te houden. Zodoende kan de warmte makkelijker weg. Daarnaast is het aan te raden om 60x60 vlakken te doen en bijvoorbeeld niet een hele motorkap in 1x. Na die 60x60 veeg je de overgebleven pasta even van de lak en inspecteer je hoe je correctie is. In die tijd geef je de machine ook even de kans om te koelen. Persoonlijk merk ik deze warmte het meeste met een grove compound/pad. Dat laatste is eigenlijk logisch. Meer "schuurkracht" genereert meer wrijving en dus warmte.
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Wat hierboven word aangegeven door EJ2NH.... dat is wat mij ook verteld is. Ik heb ook een smal ringetje geplaatst en zo de backingplate van de rubberring af gezet.

Grootste reden was dat het rubber op z'n donder kreeg en begon te stinken. (Brandend rubber)



Greetz
 
Jongens, als de rubber manchet begint te stinken en overmatig begint te slijten, dan drukken jullie waarschijnlijk te zwaar op de machine.

De rubber manchet is primair bedoeld als rem zoals ik al eerder had aangegeven in post #14.

Zelf hou ik de greep aan de voorzijde van de machine vast en zet hier geen druk op. Hiermee begeleid ik de machine alleen maar.
DSC_6748_zpsdciiwaou.webp


Soms zie ik mensen met machines aan de slag die zoveel druk zetten, dan de pad helemaal plat gedrukt is als een dubbeltje :p

De kunst is ook om de pad en machine vlak te houden t.o.v. de lak. Zie het filmpje hieronder. Tevens in het 2de filmpje zie je dat de demonstrateur de machine aan de voorkant alleen maar begeleidt



Vergeet niet, je hebt geen machine in je handen, maar een systeem. Als je het systeem niet snapt, dan werkt het systeem tegen je ;)

Ik denk dat als @SmartPaintWorks de adviezen uit m'n eerdere posts zal opvolgen, het probleem zo goed als voorbij is.

Mocht dit niet zo zijn, dan zou ik adviseren de machine op te laten sturen via Carclean naar de leverancier voor een nadere inspectie.

Mocht je de machine geregistreerd hebben, dan heb je 3 jaar garantie
 
Laatst bewerkt: