Al langere tijd actief op het forum hier (vooral met lezen), maar nog nooit voorgesteld. Met de komst van een 'nieuwe' leuke auto (de eerste die het vermelden waard is in 12 jaar autohistorie) leek me dit een goede gelegenheid.
Erik, 32 jaar en dus net op tijd een Alfa gekocht om een vroege midlife crisis te voorkomen. Altijd gek geweest van auto's, vooral de Italiaanse creaties. Maar door omstandigheden altijd 'gedwongen' praktische auto's te kopen. Niets mis mee natuurlijk, maar echt opwindend is het niet.
Mijn laatste auto die ik gereden heb is een paarse Ford Ka uit '99, met als enige luxe een lichtverklikker en een heuse radio/cassettespeler. Dit was uiteraard een tijdelijke auto, die ik goedkoop dacht te kopen. Uiteindelijk het dubbele aan reparaties uitgegeven, plus hij begon aardig krokant te worden. Ondertussen maar dromen en wikken/wegen wat ik als volgende auto ging kopen.
Na een testrit in een Alfa 147 2-liter met lederen interieur was ik eigenlijk meteen de Sjaak. Met als gevolg dat ik de auto na 2 weken gekocht heb. Uiteraard een net exemplaar opgezocht. Bouwjaar juli 2008, 46.500 km (NAP) en van eerste eigenaar. Distributieriem vorig jaar mei vervangen en altijd dealeronderhouden, inclusief boekjes. Een verse APK (geldig tot 2014) en 6 maanden BOVAG garantie gaven mij voldoende vertrouwen om nu maar eens te kopen wat ik echt mooi vond.
Ik had wel liever een 3-deurs gehad, omdat ik dat optisch mooier vindt. Maar goed, het stoort absoluut niet (ook mede dankzij de verzonken grepen).
De benzine en onderhoudskosten liggen net effe anders, maar dat heb ik uiteraard ingecalculeerd. De conclusie na 2 dagen is dat je er een hoop auto en rijplezier voor terug krijgt. De 2-liter loopt mooi soepel en heeft voor mij power zat (150 pk). Gisteren een lange snelwegrit gemaakt en dat werkt best verslavend. Op toeren maakt de motor een mooi geluid en krijg je een subtiele duw in je rug bij inhaalacties. Normaal moest ik bij afremmen boven de 100 weer een half uur wachten voordat ik op snelheid was! De wegligging en stabiliteit van de auto maken indruk, in de bochten voelt het met zijn. 1.245 kg als een lichtere auto. Totdat je remt, dan voel je wel dat je een paar honderd kilo's meer meezeult dan je eerdere auto's (dit zal ook wennen zijn).
Qua opties zit er genoeg op, hij heeft alleen geen meegespoten spiegels en wat andere ongein, maar ook dat mis ik niet. Ik zal de boekjes nog maar even doorlezen want volgens mij kun je er nog net geen tosti's mee maken. De auto staat vanaf de dealer op 16 inch velgen met winterbanden (205 mm breed). Ik vind de velgen best mooi, alleen zal wat lastiger schoonmaken zijn. Ter zijner tijd eens kijken voor 17 inch in de zomer en iets van een RVS uitlaat/demper, voor de rest is hij af.
Bij de testrit zag ik al dat de auto onder de waskrassen zat. Helaas heeft hij ook diverse steenslag plekjes. Ik zal deze door de dealer bij laten tippen, omdat je blank metaal ziet. Zonde want de Twingo van ook 3,5 jaar oud heeft optisch minder plekjes. Maar ik ben er ook best zuinig op. Ook zag ik gisteren op de Alfa wat krassen op de achterbumper. Maar goed, dat gaan we in maart/april met de DAP wel aanpakken, dan wordt hij nog mooier. Ik zal dan ook het leer behandelen. De auto verdient het!
Erik, 32 jaar en dus net op tijd een Alfa gekocht om een vroege midlife crisis te voorkomen. Altijd gek geweest van auto's, vooral de Italiaanse creaties. Maar door omstandigheden altijd 'gedwongen' praktische auto's te kopen. Niets mis mee natuurlijk, maar echt opwindend is het niet.
Mijn laatste auto die ik gereden heb is een paarse Ford Ka uit '99, met als enige luxe een lichtverklikker en een heuse radio/cassettespeler. Dit was uiteraard een tijdelijke auto, die ik goedkoop dacht te kopen. Uiteindelijk het dubbele aan reparaties uitgegeven, plus hij begon aardig krokant te worden. Ondertussen maar dromen en wikken/wegen wat ik als volgende auto ging kopen.
Na een testrit in een Alfa 147 2-liter met lederen interieur was ik eigenlijk meteen de Sjaak. Met als gevolg dat ik de auto na 2 weken gekocht heb. Uiteraard een net exemplaar opgezocht. Bouwjaar juli 2008, 46.500 km (NAP) en van eerste eigenaar. Distributieriem vorig jaar mei vervangen en altijd dealeronderhouden, inclusief boekjes. Een verse APK (geldig tot 2014) en 6 maanden BOVAG garantie gaven mij voldoende vertrouwen om nu maar eens te kopen wat ik echt mooi vond.
Ik had wel liever een 3-deurs gehad, omdat ik dat optisch mooier vindt. Maar goed, het stoort absoluut niet (ook mede dankzij de verzonken grepen).
De benzine en onderhoudskosten liggen net effe anders, maar dat heb ik uiteraard ingecalculeerd. De conclusie na 2 dagen is dat je er een hoop auto en rijplezier voor terug krijgt. De 2-liter loopt mooi soepel en heeft voor mij power zat (150 pk). Gisteren een lange snelwegrit gemaakt en dat werkt best verslavend. Op toeren maakt de motor een mooi geluid en krijg je een subtiele duw in je rug bij inhaalacties. Normaal moest ik bij afremmen boven de 100 weer een half uur wachten voordat ik op snelheid was! De wegligging en stabiliteit van de auto maken indruk, in de bochten voelt het met zijn. 1.245 kg als een lichtere auto. Totdat je remt, dan voel je wel dat je een paar honderd kilo's meer meezeult dan je eerdere auto's (dit zal ook wennen zijn).
Qua opties zit er genoeg op, hij heeft alleen geen meegespoten spiegels en wat andere ongein, maar ook dat mis ik niet. Ik zal de boekjes nog maar even doorlezen want volgens mij kun je er nog net geen tosti's mee maken. De auto staat vanaf de dealer op 16 inch velgen met winterbanden (205 mm breed). Ik vind de velgen best mooi, alleen zal wat lastiger schoonmaken zijn. Ter zijner tijd eens kijken voor 17 inch in de zomer en iets van een RVS uitlaat/demper, voor de rest is hij af.
Bij de testrit zag ik al dat de auto onder de waskrassen zat. Helaas heeft hij ook diverse steenslag plekjes. Ik zal deze door de dealer bij laten tippen, omdat je blank metaal ziet. Zonde want de Twingo van ook 3,5 jaar oud heeft optisch minder plekjes. Maar ik ben er ook best zuinig op. Ook zag ik gisteren op de Alfa wat krassen op de achterbumper. Maar goed, dat gaan we in maart/april met de DAP wel aanpakken, dan wordt hij nog mooier. Ik zal dan ook het leer behandelen. De auto verdient het!