HO beste forumleden.
Ik heb gisterenmiddag mijn auto eens onder handen genomen.
Eerst gewassen met meguiars gold glass en washandschoen afgespoten en drooggemaakt met een supervezeldoek.
Daarna heb ik (en dat is voor het eerst) met bilt hamber regular klei en dodo born slippery de auto gereiningd. Ik moet zeggen dat ik nu volledig overtuigd ben van het nut van kleien. De lak voelt echt superglad aan. Overigens had ik hulp van mijn zoon van 10 die het detailen helemaal te gek vind! hij is pas 10 en gezien zijn lengte kan hij heel goed de onderkand van de deuren aanpakken. Ik krijg al pijn in mijn rug als ik zo laag kijk. Mijn zoon heeft zich super fanatiek op zijn deel gegooid en binnen 1 1/2 uur hadden we de hele auto gedaan.
Ik heb hierna een paar delen van de auto (ford focus wagon kleur machine silver) waar kleine krasjes zaten met een orange pad en SSR2,5 aangepakt. Het dient gezegd dat de krasjes weg zijn en dat er toch al een heel glanzend oppervlak achterbleef. Ik hed verwacht dat ik er echt nog met een witte pad met SSR 1 overmoest om een waas weg te halen maar dat bleek niet het geval. Ik heb hierna de motorkap ook nog gedaan met de orange pad en SSR2.5. Overigens was dity ook de eerste keer dat ik de DAP heb gebruikt en dat was een openbaring.
Na het kleien en reiningen heb ik met een blauwe pad de auto in de meguiars NXT wax paste gezet en dat gaat heerlijk snel met de DAP. Het uitpoetsen doe ik toch nog het liefst met de hand. Mijn gedachte hierbij is dat met de snelle bewegingen die de DAP maakt je ook veel van de laag was die je opbouwd eraf poetst. Maar wellicht is dit een onjuiste gedachte. Hebben jullie nog een tip hoe je met de dap die was uit de pot krijgt? ik heb nu mijn zoon met de hand elke keer een laag NXT op de lak laten smeren. Is daar geen handiger methode voor? (waarchinlijk vloebare was ?)
Hierna heb ik de NXT getopt met Collinite 915. Ten algemene valt mij op dat het in de was zetten heel eenvoudig gaat als je laklaag mooi schoon en glad is. Je staan niet te boenen, het gaat heel soepel en je hebt veel minder kracht nodig.
Ik heb geen foto's gemaakt maar ik kan jullie verzekeren dat het resultaat er uiteindelijk heel goed uitziet. Erger nog ik heb zelf de gedachte dat de auto iets lichter qua tint is. Iets dat mijn vrouw ook zei, Hij lijkt wel lichter". En gezien de hoeveelheid vuil die er bij het kleien afkwam verbaast mij dat niets. Je haalt er een hele laag vuil af. Overigens had het geregend vanacht en je wil niet weten wat een mooie beading de laklaag vertoont. Het lijkt wel of de druppels op het water drijven zo glad is de lak.
Goede ervaringen dus met het kleien. Een puntje, wel ik denk zel dat met een geconcentreerde oplossing Meguiars gold glass shampoo je net zo goied kan kleien als met de dodo juice. Ik kreeg toch zelf de gedachte dat zelfs met water een een scheutje dreft je hetzelfde kan bereiken. Maar dat probeer ik een volgende keer. Overigens ging het wel goed met de dodo born slippery maar ik kon mij toch niet ontrekken aan de indruk dat het gewoon verdunde zeepsop is.
Groeten GdV42
Ik heb gisterenmiddag mijn auto eens onder handen genomen.
Eerst gewassen met meguiars gold glass en washandschoen afgespoten en drooggemaakt met een supervezeldoek.
Daarna heb ik (en dat is voor het eerst) met bilt hamber regular klei en dodo born slippery de auto gereiningd. Ik moet zeggen dat ik nu volledig overtuigd ben van het nut van kleien. De lak voelt echt superglad aan. Overigens had ik hulp van mijn zoon van 10 die het detailen helemaal te gek vind! hij is pas 10 en gezien zijn lengte kan hij heel goed de onderkand van de deuren aanpakken. Ik krijg al pijn in mijn rug als ik zo laag kijk. Mijn zoon heeft zich super fanatiek op zijn deel gegooid en binnen 1 1/2 uur hadden we de hele auto gedaan.
Ik heb hierna een paar delen van de auto (ford focus wagon kleur machine silver) waar kleine krasjes zaten met een orange pad en SSR2,5 aangepakt. Het dient gezegd dat de krasjes weg zijn en dat er toch al een heel glanzend oppervlak achterbleef. Ik hed verwacht dat ik er echt nog met een witte pad met SSR 1 overmoest om een waas weg te halen maar dat bleek niet het geval. Ik heb hierna de motorkap ook nog gedaan met de orange pad en SSR2.5. Overigens was dity ook de eerste keer dat ik de DAP heb gebruikt en dat was een openbaring.
Na het kleien en reiningen heb ik met een blauwe pad de auto in de meguiars NXT wax paste gezet en dat gaat heerlijk snel met de DAP. Het uitpoetsen doe ik toch nog het liefst met de hand. Mijn gedachte hierbij is dat met de snelle bewegingen die de DAP maakt je ook veel van de laag was die je opbouwd eraf poetst. Maar wellicht is dit een onjuiste gedachte. Hebben jullie nog een tip hoe je met de dap die was uit de pot krijgt? ik heb nu mijn zoon met de hand elke keer een laag NXT op de lak laten smeren. Is daar geen handiger methode voor? (waarchinlijk vloebare was ?)
Hierna heb ik de NXT getopt met Collinite 915. Ten algemene valt mij op dat het in de was zetten heel eenvoudig gaat als je laklaag mooi schoon en glad is. Je staan niet te boenen, het gaat heel soepel en je hebt veel minder kracht nodig.
Ik heb geen foto's gemaakt maar ik kan jullie verzekeren dat het resultaat er uiteindelijk heel goed uitziet. Erger nog ik heb zelf de gedachte dat de auto iets lichter qua tint is. Iets dat mijn vrouw ook zei, Hij lijkt wel lichter". En gezien de hoeveelheid vuil die er bij het kleien afkwam verbaast mij dat niets. Je haalt er een hele laag vuil af. Overigens had het geregend vanacht en je wil niet weten wat een mooie beading de laklaag vertoont. Het lijkt wel of de druppels op het water drijven zo glad is de lak.
Goede ervaringen dus met het kleien. Een puntje, wel ik denk zel dat met een geconcentreerde oplossing Meguiars gold glass shampoo je net zo goied kan kleien als met de dodo juice. Ik kreeg toch zelf de gedachte dat zelfs met water een een scheutje dreft je hetzelfde kan bereiken. Maar dat probeer ik een volgende keer. Overigens ging het wel goed met de dodo born slippery maar ik kon mij toch niet ontrekken aan de indruk dat het gewoon verdunde zeepsop is.
Groeten GdV42