• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail eerste maal + vraagje

Ik maakte ook de fout door eerst met een te lage snelheid te roteren met de DAP 900 combi oranje pad - veloce. Dan schijnt de korrel / pad z'n werk niet goed te kunnen doen.

Waarom eigenlijk bij een harde donkere VAG lak niet meteen met een wollen pad en Veloce aan de slag (dus de meest agressieve combi) vroeg ik mij af?

Ik kwam in mijn geval (ook VAG auto met zwarte lak) met oranje pad + veloce op stand 6 (allerhardst) ook niet op heel bevredigend resultaat. Angst voor teveel slijtage is er toch niet als de auto nog vrijwel nooit gepolijst is? Mijn auto is 13 jaar niet goed schoongemaakt (van particulier naar particulier overgaan, uitsluitend wat krasstraten gezien)

Peter, een wollen pad en veloce haalt echt blanke lak weg, bij een forse correctie is dat zomaar 3 micron (voor totale proces, bijvoorbeeld bij een diepe kras), terwijl je bij veloce op geel eerder tienden van een micron wegpolijst. Daarnaast slijt een wollen pad een stuk harder. Destijds bij de forummeeting bij Vagtechniek, heb ik tijdens de demo ook een prima resultaat gehaald, en maar een paar plekjes van die motorkap een wolletje gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
Ja maar niet naar twee wasbeurten lijkt mij.

Je bedoelt toch niet echt he, gefoamed, afgespoeld en vervolgens de wagen gedroogd?
Neem aan dat je na het afspoelen en drogen nog wel hebt gewassen?

Het deppen is een goede optie. Zeker als je bv een wat gevoeligere lak hebt. Gritguards zullen dan echt een must worden ja.

Mocht je na het foamen niet genoeg weg vervuiling hebben verwijderd kan je Autoglym TFR eens proberen.
Tuurlijk, na het foamen en afspoelen, gewassen met AF Lather. De spons gleed echt heel gemakkelijk over de lak, dit icm het aanwezige waxlaagje.
Ik lees hier ook dat een washmitt beter is.
Nu gebruik ik de Microfiber Madness incredipad wash pad. Dit is toch een prima spons dacht ik.
Mag de wagen dus na 2 wasbeurten opnieuw polieren, want het is echt geen zicht.
Eerstdaags ook de Grid Guards bestellen en zien of die betering brengen.
Alvast bedankt voor de talrijke reacties.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Oooh, je hebt de IncrediPad. Dat is in feite gewoon een washandschoen, maar zonder hals. Zo gebruik ik mijn washandschoenen ook gewoon, ik stop nooit mijn hand erin. :p Dit is dus niet een spons zoals wij dachten dat je gebruikte. :D

Laat ik even heel eerlijk zijn en zeggen dat mijn auto inmiddels al meer als een jaar niet gepolijst is, net zo lang niet gewaxed is en ik vrijwel alleen Bathe+ of een detailer heb gebruikt. Mijn lak is ook zeker niet zo strak als een detailer betaamt, maar ik was dan soms ook wel eens gewoon met het foam en 1 emmer. Hah! Ook heb ik wel eens de auto niet gewassen, maar afgenomen met een doek en detailerspray. XD

Jouw lak zou dus niet meteen zó erg moeten zijn en opnieuw gepolijst moeten worden na 2 wasbeurten. Althans, dat zou mogelijk kunnen zijn bij wassen met vervuiling en een gevoelige lak, maar dan had je dit meteen gemerkt bij het polijsten, want een gevoelige lak behandelen is NIET LEUK! XD

Kan je soms even wat goede foto's uploaden?

Op de eerste en tweede foto, van het dak, zie je flink verschil. Echter zie je dat door de hoogglans de defecten van de tweede foto bijna niet opvallen, maar e zijn er zeker wel. Dit gegeven en het feit dat je er eigenlijk een olierijke (show) wax overheen hebt gelegd, zou misschien duiden op het verdoezelen van defecten die al snel de kop weer opstaken.
 
Ik plaats straks enkele foto's als ik mijn dochters gsm te pakken krijg, heeft betere camera.
Spons was misschien niet het juiste woord :blush:
 
Laatst bewerkt:
@tembaco - Mijn ouders hebben nét een gepolijste auto ontvangen. Zitten ook al gewoon weer lichte swirls op. :)

Niet gewassen, alleen mee gereden.
Dat is de schuld van die boeren die een poetsbedrijf hebben en één of meerdere dealers als klant hebben. Sinds ik hier op het forum lees, krijg ik steeds meer het idee dat het niet in een voordeel van een bedrijf spreekt als ze een dealer als klant hebben, want het is eerder regel dan uitzondering dat auto's zo afgeleverd worden.
 
@Vrije Rijder - Poetsbedrijven moeten ook wel veel klanten hebben. Je moet immers voor een habbekrats veel auto's doen om je kosten te dekken. ;)

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er niet gewoon met een D/A gewerkt word. Er is immers niet veel te corrigeren. Maja, volgens velen is excentrisch alleen bedoeld om te "poetsen" en kan je er niet mee polijsten. :)
 
Foto niet helemaal duidelijk door slechte camera. De swirls zijn enkel maar te zien in de volle zon.
Maar toch,na 2 wasbeurten, kan toch niet.

swirls.jpg


Is het mogelijk dat er nog vuil in de incredipad blijft,zelfs na enkele wasbeurten in de wasmachine?
 
Ik zie het op mijn telefoon niet heel goed, maar volgens zie ik toch wel een duidelijk waas van swirls. Zoveel opgehoopte swirls zou je krijgen als je bijv. fijn zand op het paneel hebt en er met je hand overheen wrijft.

Da's nie best, kerel. :)

Lijkt mij ook niet dat je mitt zó vol met bende zit, dat zie je dan wel, lijkt mij.




Greeeetz
 
De lichte swirls die ik nu zie zijn met een rondje finale zo weg.

Lijkt toch dat het ergens met wassen of drogen mis is gegaan. En op zwart zie je dat meteen.

Heb je na het drogen nog iets gedaan met QD ofzo?
 
Misschien toch een wat gevoelige lak? Merkte je bij het afnemen geen rare dingen zoals lichte marring?

Audi lak is toch niet gevoelig? Of is dit soms wel het geval? Geen marring gemerkt.
Ik wrijf daarstraks met mijn vinger over het dak en krijg meteen lichte krasjes... o_O

De lichte swirls die ik nu zie zijn met een rondje finale zo weg.

Lijkt toch dat het ergens met wassen of drogen mis is gegaan. En op zwart zie je dat meteen.

Heb je na het drogen nog iets gedaan met QD ofzo?

Ja zal binnenkort nog een rondje doen met finale op wit.
Enkel gedroogd met dry me crazy droogdoek.

Mijn eerste gedacht was door waarschijnlijk licht zand dat opwaait door de aanhoudende droogte, en die op de wagen terecht gekomen is.
Zoals Quantoxxook al zei. Het zijn gewoon te veel swirls en hééél licht.
 
Je kunt niet zomaar aannemen dat Audi lak niet gevoelig is. Ten eerste zit er heel veel verschil tussen verschillende modellen en zelfs exemplaren. Daarnaast, als je niet de eerste eigenaar bent kan zomaar elk paneel zijn overgespoten. Dan kun je het best even gebruik maken van een lakdiktemeter, die verteld jou in 9/10 gevallen of het wel of niet is overgespoten.

Je hebt voor het polijsten toch een testspot gemaakt om te kijken met welke combi je aan de slag ging? Dan weet je dus ook of je een harde of zachte lak heb. Dat gezegd hebbende, zwart is gewoon een hele moeilijke kleur. Zelfs met keiharde zwarte lak kun je snel weer swirls krijgen, simpelweg omdat je ze snel ziet.
 
Goedemorgen!
Het kan natuurlijk ook best zo zijn, dat de swirls die nu ziet in de lak, er na de vorige keer polijsten gewoon nog waren.
Wellicht heeft het polijstresidu eea gemaskeerd en werd je dat niet duidelijk na het afnemen. Dit kan allerlei oorzaken hebben....
- paneel niet goed afgenomen
- geen ipa of prep gebruikt
- doeken die al te vol zaten met polijst residu

Wat ik probeer te zeggen.... misschien is er niets mis met je wastechniek, maar worden deze lichte swirls nu ineens zichtbaar na het wassen, omdat hetgeen de swirls maskeerde er nu uit getrokken is.
 
@seetjetoebak ik had ook last van die fijne krasjes na het polijsten op mijn zwarte Skoda. Echter kwam ik er zelf al achter dat ik dit zelf deed door vervuilde / verzadigde MF doeken. Ik zag dat ik de krasjes er zelf in veegde toen ik m'n wax aan het uitbuffen was. Dus maar onverrichter zake gestopt en de doeken eerst gaan wassen. Volgende x beter. Soms kan het echt in zo'n lullig iets zitten.

Dus ik denk idd wat
- doeken die al te vol zaten met polijst residu
zegt.
 
Is heel goed mogelijk ja.
Mijn plan is de wagen nog eens over te doen met finale op wit.
2 hogere emmers met grid guard aanschaffen.
Nog wat extra mf doeken mee bestellen zodat ik per paneel een propere kan gebruiken bij het uitbuffen van de wax.
Heeft Skoda eigenlijk dezelfde harde lak als Audi?
 
Heeft Skoda eigenlijk dezelfde harde lak als Audi?

Mijn ervaring is dat ze redelijk aan de harde kant zijn, maar ook dat het nogal kan verschillen. Zo heb ik Audi's gedaan waarbij ik met de DAP900 + compound op foam 1-2 hits nodig had, maar ook lakken gehad waar ik met de Rupes 21 nog niet door de swirls heen kwam. :)

De Skoda's die ik gedaan heb waren harder als gemiddeld, maar met een DAP900 op zich wel te doen binnen 2 hits.