• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaring met kleidoeken? + Kleine test

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Ik begrijp het als dit onderwerp hier ongepast is, aangezien CarClean zelf geen kleidoeken verkoopt (Misschien met een reden????). Maar.....

Ik vroeg mij af of mensen hier, of misschien zelfs CarClean zelf, ervaring hebben met kleidoeken. Vooral in het volgende filpmje is het ontzettend veelbelovend, maar ook al het andere materiaal op YouTube hierover is lovend.


En die weet wel wat van detailen natuurlijk!

Nu heb ikzelf dan ook een kleidoek besteld en inmiddels de derde auto mee behandeld. Ik heb The Rag Company Ultra Clay Towel besteld. De eerste auto was een beige Audi A3 en dat ging super, ik kan niet zeggen dat ik (veel) marring heb veroorzaakt en de lak voelde heerlijk zacht aan. Gebruikt samen met Bilt Hamber Korrosol op een natte schone lak, en dat foamde als een gek. De tweede auto was een 5 jaar oude platzwarte A180 en dat ging al wat minder goed, ik merkte op de achterbumper flinke marring en zelf een structuur op alsof de lak lichtelijk was geschuurd??? Ik dacht dat het daar waarschijnlijk al zat, want ik heb de auto niet geschuurd?? Als derde een zwart metallic Tiguan en holy f*ck wat een fiasco.

De hele lak was bizar gemarred en op veel panelen alsof de lak lichtelijk geschuurd was...... Ik werd er misselijk, ontoepasselijk en woedend van. Ik heb niet per sé iets heel raars gedaan, de doek was wel even in een emmer ONR beland, wat niet mag, maar dit had nooit het resultaat mogen zijn. Ik heb al ruim een uur glas zitten kleien.

Welnu, ik ben aan het testen geslagen.

Op de zwart metallic tiguan. Dit was het startpunt:
IMG_0560.JPG
Op de motorkap heb ik met de Flex XFE 7-15 twee hits gedaan met Rupes Blauw op Rupes Blauw Foam Pad, opgevolgd door 1 hit van Rupes geel op een Rupes gele pad. Beide 125mm. Blauw op snelheid 4.5, en geel op 3 3/4. Lak was dus misschien wat harder dan gemiddeld. Dit gaf het volgende resultaat:
IMG_0566.JPG


IMG_0567.JPG


Niet perfect, maar goed genoeg voor de test.

De kleidoek heb ik de avond vantevoren gereinigd met Optimum Power Clean @ 1:5, héél goed uitgespoeld en laten drogen. Vervolgens heb ik hem helemaal volgespoten met ONR @ ClayLube en ook het paneel gebombardeerd met dit spul. De kleidoek wederom op glas onwijs lang ingewerkt. Deze was inmiddels erg plakkerig en kleefde soms dan ook vast aan het glas.

De doek in 4'en gevouwen en heel voorzichtig zonder enige druk de nèt gepolijste en brandschone lak gekleid met ongelofelijk veel glijmiddel. Al gelijk werd duidelijk, dat dit belachelijke marring veroorzaakte. De kleidoek plakte ook hier geregeld aan de lak vast.

Wat voor marring gaf dit dan??
IMG_0569.JPG

IMG_0568.JPG

Ik word hier echt pisnijdig van. Wederom vééééél marring en de doek heeft ook wederom een lichte sanding structuur achter gelaten (Zie bovenzijde eerste foto en onderzijde tweede foto, héél licht zichtbaar.)

Goed, anderen ervaring met een kleidoek? Ik ga nog verder testen, misschien zelfs een tweede doek bestellen, want dit kan toch niet waar zijn??
 
  • Leuk
Reactions: schaef en Brad
Maar is het schoon? Want dat is het eigenlijke doel van kleien.

Klinkt als een vrij groffe klei met flink grip; het zou dus schoon moeten worden. Herkenbaar t.o.v. de post met de kleihandschoen van Sam's detailing van een tijdje terug. Wel schoon, maar ook beschadigd. Gelukkig niet voorbij het punt van polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@RoCo The Ultra Clay Towel wordt neergezet als een 'Fine' grade clay towel. Het is zeker schoon, de lak is heerlijk glad. Maar lichte schuurstructuur!!! en zulke hevige marring ligt totaal niet in lijn met wat ik lees en zie op internet. Hoe kan dat? Daarom ben ik benieuwd of mensen hier ervaring hebben met clay towels en mitts, die post van de detailing mitt ga ik even opzoeken. Zie hieronder een duidelijkere foto van de schuurstructuur.
16109692227772344425318848515565.jpg
 
Goede test. Inderdaad wel heel veel schade door de doek. Ik heb me er (nog) niet in verdiept, maar dat kan niet de bedoeling zijn
 
  • Verdrietig
Reactions: Heijneker
Elke keer als ik een clay mitt/towel/glove/etc. voorbij zie komen, is het een drama.

Wat is eigenlijk het voordeel van zoiets versus gewoon een simpele clay bar? (Semi-orange peelen buiten beschouwing gelaten)
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@Quantoxx Als ik het filmpje van Car Craft (en anderen) moet geloven, is het veiliger, sneller, goedkoper in gebruik en makkelijker.

Nou dat blijkt he! :joy:

Plus dat je het kan combineren met een fallout remover of als Spray Wax applicator voor nog meer tijdsbesparing. Dat semi-orange peelen hoort het nou nèt niet te doen..... Ik wou het ook op zichzelf kunnen gebruiken zonder te polijsten naderhand.
 
Net als RoCo is een kleidoek voor mij vergelijkbaar met een kleihandschoen (alleen dan zonder handschoenmodel).

Ik denk dat het goed is om je te realiseren dat bij gewone klei je de vervuiling naar binnen vouwt om steeds een schoon werkoppervlak van klei te hebben. Het schoonspoelen van een kleihandschoen kan daar naar mijn idee nooit aan tippen: als het vuil aan de handschoen blijft kleven, ben je dus gewoon swirls aan het maken. De foto's van Heijneker zijn voor mij ook meer swirls dan marring (marring is in mijn optiek een minder grove beschadiging).
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@Cordoba en daar kan ik mij ook wel in vinden. Er wordt beweerd dat de vervuiling in de openeningen in het klei wordt opgenomen, maar inderdaad is er op het klei zelf ook vervuiling te zien na gebruik.

Met een APC krijg je de klei op het oog wel weer snel schoon. Hopelijk kan je, door het grote oppervlak, een hele auto kleien voor je hem schoon moet maken.

Ondanks deze BIZAR slechte ervaring wil ik het nog niet opgeven en misschien zelfs nog een tweede doek een kans geven als ik deze echt niet werkend krijg. Het zou namelijk hartstikke mooi (te mooi?) zijn als het werkt zoals wordt beweerd. Ik vind het zo jammer en raar dat mijn ervaring zó afwijkt van wat ik op YouTube vind van, naar mijn idee, respectabele bronnen.

Ah, ik had het idee dat marring juist grover was dan swirls. Ik bedoelde dus ook dat het heftige krassen waren, die enkel met compounden kunnen worden verwijderd. De schuurstructuur is gelukkig wel makkelijker te verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Voor mij des te meer reden om het lekker bij een bonk old school klei te houden, daar heb ik veel meer fingerspitzengefühl bij en het wordt veel schoner dan zo'n lapje.
Zo'n kleidoek is prima als je daarna nog aan de slag moet met polijsten enzo, maar voor regulier onderhoud dus niet.

Al die zogenaamde (betaalde) Insta, YouTube, Facebook influencers "verkopen" zo'n doek alsof het het allerbeste is wat er te krijgen is.
En al die makke lammetjes volgen...

200.gif
 
@nicknameless Wat? mak lammetje? Influencers? Beetje kort door de bocht. Bovenstaande kan ook prima door een fout van mij komen. Net als een clay bar kan je met een kleidoek wss weinig fouten veroorloven.

Ik ga het nog meer testen voor ik voorzichtig een conclusie durf te trekken.
 
Leuke test, ook fijn dat je dit toont aan ons, bedankt.

Zelf geen ervaring buiten de reguliere klei bar, wat voor mij gewoon goed werkt dus zie mezelf niet snel iets anders proberen of aankopen ter vervanging.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Ik heb ooit een keer zo’n doek gehad maar nooit het lef gehad om deze te gebruiken helemaal omdat ik vaak wat nieuwere auto’s doe die niet ook van mij zijn wil ik zo min mogelijk risico’s lopen. Ik heb meer vertrouwen in een fine grade clay van Ddj bv.
Ik wil em nog een keer gebruiken als er eens een keer een wat oudere auto voorbij komt waarbij ik toch weinig schade kan aanrichten en flink moet compounden.
 
@Heijneker ik las dat je de doek weekt? klopt dit? Daarna ging hij ook plakken. Ik ken de gebruiksaanwijzing niet maar misschien ook eens proberen zonder voor te weken en alleen glijmiddel voor het kleien op de lak en dan de doek er overheen?
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@Timon de gebruiksaanwijzing zegt inderdaad niet laten weken (oeps)... De leverancier vermoed dat er vervuiling op de doek zat en dat ONR (met 1:128) waarschijnlijk niet goed werkt als clay lube met de doek. Hij stelde voor de doek schoon te maken met APC en een zachte borstel, dan afnemen met een microvezeldoek en goed doorspoelen.

Misschien dat de doek ook te dicht bij een hele hete verwarmingsradiator hing te drogen. Hij was echt bizar plakkerig voor ik de kleine test hierboven deed.

We gaan het zien!
 
Ik gebruik een kleihandschoen van Flexipads icm dodojuice claylube (refill 1:10). Klik hier

Vergelijkbaar met een milde klei, weinig marring, prima resultaten, en veel sneller klaar. Bovendien nooit meer het risico dat een stuk klei op de grond valt.

Tevreden hiermee
 
Dat erge plakken had ik ook toen ik per ongeluk de clay mitt had gewassen in de wasmachine (niet doen) en daarna liet drogen bij een verwarming (dat al helemaal niet doen).
Plakte als een gek aan de lak, bah.

Daarna afgespoeld onder de koude kraan, laten drogen op een koele plek, daarna weer prima.