• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

€ 440,- bekeuring voor auto wassen

robsel

Detailing addict
3 jul 2009
96
55
Ik las vanmorgen in het AD dat in Den Haag een bekeuring was uitgeschreven van €440,00 voor het wassen van de auto op straat/openbare weg, dit is een milieu delict ........
Het moet toch niet gekker worden !
Volgens mij komt het water gewoon in het riool waar je al milieuheffing en rioolbelasting voor betaald en wie zegt dat er "chemicalien" in het waswater zitten?Als het regent spoelt toch ook het vuil wat op de wagen zit in het riool.
Ja weer een melkkoe voor de gemeente ...

gr
 
Een bekeuring is één, maar dan ook nog een bekeuring van € 440,-? Buitenproportioneel als je het mij vraagt.

Een goede autoshampoo is bovendien ook nog eens biologisch afbreekbaar. Die 15ml shampoo doet echt niets met het milieu hoor.

De scheut Dreft die in de handafwas gaat, de Antikal voor het ontkalken van je kranen of de WC-Eend die men rijkelijk in het toilet spuit, hebben alleen een veel en veel hogere milieubelasting dan een beetje shampoo.
 
Volgens mij komt het water gewoon in het riool waar je al milieuheffing en rioolbelasting voor betaald en wie zegt dat er "chemicalien" in het waswater zitten?Als het regent spoelt toch ook het vuil wat op de wagen zit in het riool.

Euh... Nee. Althans bij mij niet. Er zijn 2 gescheiden systemen:

1. Standaard riool waarop de huizen zijn aangesloten
2. Regenwaterafvoer, al het water wat van de daken en straat e.d. komt, komt daar in terecht en gaat dan in zogenaamde wadi's en sloten e.d.

Het water wat gebruikt wordt door het autowassen komt dus in de 2e afvoer terecht en daardoor dus onbewerkt in het oppervlakte water. Ik was al 11 jaar mijn auto op straat en nog nooit wat van gehoord, ook niet als de politie langs reed. Maar er hoeft maar 1 overijverige milieupief langs te komen en ik ben het haasje. En als ik zie dat er mensen zijn die hun olie aftappen boven de put van het regenwaterafvoer, dan valt mijn milieubelasting van het wassen erg mee. 8o

Het argument is vaak dat het niet om de chemicaliën van de shampoo, maar om het vuil wat van de auto af komt. Maar goed, feitelijk komt dat al van de straat.... :weetniet
 
Daar zit inderdaad wel een verschil, maar ik vind het vuil van je auto geen issue, dat vuil is ook via de straat op je auto gekomen immers. En zolang de producten die je gebruikt biologisch afbreekbaar zijn, dan mag dat ook geen probleem vormen lijkt me.
 
Hoi,

De boetes gelden al een hele tijd. Ik weet nog goed toen ik 4 jaar geleden mijn auto voor het eerst voor mijn nieuwe huis gingen wassen (nieuwbouwwijk). Een over ijverige gemeente ambtenaar wees me toen op het milieudelict. Hij heeft gelijk gecontroleerd hoe ik de afwatering van mijn oprit had aangelegd. Mocht ook al niet, afwateren naar de straat (gemeenteput). Maar hoe moet het dan?
Hij gaf me toen een warschuwing. Daarna nooit meer wat van gehoord, moet ook niet gekker worden. Ik heb hem toen nog het etiket van Poorboys Shampo laten zien dat het biologisch afbreekbaar is maar dat maakte niets uit. De regel is gewoon het mag niet op de oprit. Anders is het ook niet te controleren. Wat wel mag is op speciale wasplaatsen met een afwatersysteem je auto wassen.

Cyril
 
OF je het zo wilt is wat anders maar stel dat je de de 'voortuin-parkeerplaats' naar je huis laat aflopen ( dus niet naar de kant van de straat/put ), zou het dan weer wel mogen?
 
Al vaker gezegd, maar nogmaals; als iemand een vindplaats heeft van zo'n verordening GRAAG
Niet om te gaan zieken (kan altijd nog), maar wel om na te gaan hoe het zou moeten werken

... en hoe wij er onderuit kunnen komen ]d~^
 
Met Hans!
Eerst maar eens een papiertje laten zien waar het opstaat hoe het dan WEL moet, daarna pas betalen.....
 
Het is verschillend per gemeente, hier mag je een keer per week een personenwagen wassen, dus geen boete als je je eigen auto staat te wassen, als je een vrachtwagen van je werk thuis wast wel.

Mark
 
Ik heb al een paar keer de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) doorgespit van mijn gemeente doorgespit of ik daarin iets kon vinden over het wassen van de auto.
Tot dusver niets (expliciet) gevonden.

Ben eigenlijk nog wel benieuwd of het ook expliciet vermeld moet worden in de APV of dat hiervoor ook wat algemenere artikelen uit de APV aangegrepen kunnen worden.

Zolang ik er nog geen last van heb en het niet expliciet in de APV vermeld staan, ga ik er geen vragen over stellen bij de gemeente.
Natuurlijk geen slapende honden wakker maken.
 
@Patrick ben blij dat jij het hebt gedaan, hoef ik het niet meer te doen!

Maar lijkt mij dat Leidschenveen, Rijswijk, Den haag allemaal hetzelfde geldt?

echter:
Artikel 25
Gladheid veroorzaken
Het is verboden:
a. bij vorst of dreigende vorst water op de weg uit te storten, dan wel op of aan de weg te
schrobben, ramen te lappen, auto's te wassen of andere handelingen te verrichten ten gevolge
waarvan water op de weg kan vloeien.
b. bij vorst, ijzel, dan wel bij of na sneeuwval de weg als glijbaan te gebruiken of op andere
wijze gladheid van het wegdek te veroorzaken of te vergroten.
 
Ze zullen er wel een of ander kapstokartikel voor gebruiken.... Mocht ik er een krijgen dan misschien eens een proefproces er aan wijden ;)

Ben toch benieuwd voor welk feit de bekeuring uitgeschreven is.
 
stimpy68 zei:
Euh... Nee. Althans bij mij niet. Er zijn 2 gescheiden systemen:

1. Standaard riool waarop de huizen zijn aangesloten
2. Regenwaterafvoer, al het water wat van de daken en straat e.d. komt, komt daar in terecht en gaat dan in zogenaamde wadi's en sloten e.d.

Het water wat gebruikt wordt door het autowassen komt dus in de 2e afvoer terecht en daardoor dus onbewerkt in het oppervlakte water. Ik was al 11 jaar mijn auto op straat en nog nooit wat van gehoord, ook niet als de politie langs reed. Maar er hoeft maar 1 overijverige milieupief langs te komen en ik ben het haasje. En als ik zie dat er mensen zijn die hun olie aftappen boven de put van het regenwaterafvoer, dan valt mijn milieubelasting van het wassen erg mee. 8o

Het argument is vaak dat het niet om de chemicaliën van de shampoo, maar om het vuil wat van de auto af komt. Maar goed, feitelijk komt dat al van de straat.... :weetniet


Het door jou bescherven gescheiden stelsel is nog lang niet overal de standaard.

bovendien is het zo dat zelfs dat als er een gescheidenstelsel aanwezig is, dat de "eerste lading" (lees first flush) ook naar het vuilwaterafvoer gaat en vervolgens dus gezuiverd word.
dit omdat er veel straatvuil op straat ligt, zodoende dat een bepaald eerste deel van de bui nog automatisch naar de DW-afvoer(droog weer afvoer) gaat ipv HW-afvoer(hemel water afvoer) of RW-afvoer(Regen water afvoer) .

dus je verhaal gaat niet helemaal op.
Verbeterd_gescheiden_stelsel.gif

(ja nu kom je in mijn vakgebied :D )

een dergelijke hoge boete voor een milieu delict word inderdaad alleen gegeven als er op grotere schaal word vervuild.
ik vermoed dat de boete is gegeven voor een gevaar-delict oftewel zoals hierboven word beschreven, ijsvorming oid.
 
@Bartezz: ik zeg toch ook bij mij niet? Ik woon in een nieuwbouwwijk.

Ik heb denk ik al de feitcode hiervoor achterhaald, en het lijkt ernstig op een kapstokartikel:

Feitcode H100: Als particulier handelingen verrichten, met betrekking tot een voertuig, waardoor de bodem wordt/kan worden verontreinigd of aangetast zonder maatregelen te nemen die verontreiniging of aantasting te voorkomen, te beperken of ongedaan te maken.

Hier kun je dus van alles aan hangen, dus ook het wassen van je auto 8o Kwam al een verhaal tegen van iemand die alleen zijn bumper nat aan het schuren was op straat en dus deze bekeuring kreeg.
 
Hoi,

Ik kan op de website van Zoetermeer ook alleen vinden dat het een streven is minder de auto te wassen op straat.
http://www.zoetermeer.nl/index.php?mediumid=9&pagid=1090&stukid=5666
http://www.zoetermeer.nl/index.php?mediumid=9&pagid=1090&stukid=5661

In een wikipedia artikel wordt er ook gemeld dat het verboden is in sommige plaatsen/wijken je auto op straat te wassen. Maar dit is ook weer zonder referentie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wasstraat

Maar er staat me bij dat er ooit een artikeltje in de krant heeft gestaan dat het in de nieuwbouw wijken niet meer mocht. Ik ga verder met zoeken.
Volgens mij was hier ookal een oud topic over:


Carclean.com forum » Discussie over producten » Wassen en Drogen » Autowassen aan de openbare weg

Cyril
 
Verder gezocht en vind dit nog:

Ik ben even een paar verdiepingen naar beneden gelopen naar onze BOA's Milieuhandhaving.

En we hebben er hartelijk om gelachen.
Feitcode H100 is namelijk niet van toepassing op het wassen van een auto. Wel als je aan de straat je olie gaat verversen zonder lekbak eronder of je koelvloeistof ververst zonder de oude op te vangen en dat soort zaken. En dat kost je inderdaad 300 euro.

Maar autowassen is gewoon toegestaan (tenzij anders geregeld in de APV, zoals ik en anderen al eerder meldden);

Ben blij dat jullie erom konden lachen.

Weet zeker dat degene in de regio Rotterdam er niet om konden lachen, toen ze op basis van deze wetgeving 300 euries te betalen kregen voor wat autoshampoo door het water waarmee ze hun auto stonden te wassen.

Om nog maar niet te spreken van de garagehouders die hogere boetes kregen voor hetzelfde feit voor de deur van hun bedrijven.

Blijkbaar hangt er er gewoon vanaf wie je dus voor je hebt en wat hij/zij van de regels weet of denkt te weten... In Den Haag staat het dus niet in de APV blijkbaar, dus wat mij betreft mag je dus de auto voor de deur wassen. Ik zou de discussie wel aan willen gaan met deze BOA :grinning: