• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

even voorstellen

ItaMan

Detailing rookie
20 feb 2018
9
15
Zaandam
Hi iedereen,

Al een lange tijd auto fanaat maar ben nooit echt diep in de car detailing ingegaan.
Met mijn eerste auto was ik al blij genoeg met het schoonmaken van de auto in een wasbox, echter onlangs een nieuwe auto gekocht die toch wel wat meer aandacht verdiend dan enkel een wasbeurt in een wasbox.

Nu al wat rond gezocht op verschillende fora's en websites maar door het alle bomen zie je het bos niet meer. Ik heb al een handige handleiding gevonden die het e.e.a. erg duidelijk uitlegt, maar lees weinig over after care van je auto. (of nog niet goed genoeg gezocht).

2 vragen die mij erg bezig houden zijn:
  1. wat is een goede locatie om je auto te wassen?
  2. wat doe je nadat je klaar bent met je auto wassen?
Zover ik namelijk weet is het wassen op de openbare weg niet meer toegestaan, wast men alsnog zijn auto op de openbare weg of kan je hier alsnog gebruik maken van een wasbox?
En zodra je gebruik maakt van een wasbox, sluit je dan je eigen foam cannon aan of is dit vaak niet toegestaan?

En met nazorg, was je dan je auto enkel met water en afdrogen en doe je dit om de x aantal weken/dagen?

Zoals jullie zien veel vragen en ik hoop dat ik ze allemaal kan beantwoorden hier op dit forum!


Groet,
 
Welkom op het forum! :)

Je zal gaan zien dat het allemaal een stukje dieper gaat dan je denkt en je niet binnen een paar pagina's alles kunt weten. ;)

1) Een goede locatie? Tja, als je niet voor de deur mag wassen dan ben je genoodzaakt naar een wasbox te gaan. Je neemt dan je eigen spullen mee, zoals emmers + grit guards, washandschoen(en), shampoo, droogdoek, etc.a.w.

Een foamlans aansluiten op de HD van de wasbox is onmogelijk. ;)

Ik was zelf gewoon voor de deur. Volgens de APV van vorig jaar mocht dit niet, maar de laatste APV zegt er weer niets over. (Vreemd)


2) De auto zet je in een LSP. (Last Step Protection) Dit kan zijn een wax/sealant/sprays/etc.

Wanneer je de auto gewassen hebt, ga je hem drogen. De optie is om 'm dan na te lopen met een detailerspray als finishing touch, een spraywax om de wax op de auto wat te helpen, een wetcoat op de auto nevelen en dan afspuiten met de HD, etc.

Dus... Een "booster" product gebruiken. ;)

Een gemiddelde wax blijft wel een 2-3 maanden zitten. Wanneer je de auto dan wast en een "boostend" product gebruikt, verleng je dit en blijf je de looks ook bijhouden.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Welkom, veel plezier hier.

Als antwoord op de vragen: 1) in de buurt van wateraansluiting en 2) er van gaan genieten. :p
Zonder gekheid, ik denk dat @Quantoxx je al een eind op weg heeft geholpen. Eens met z'n antwoord.

Geniet er van!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Welkom op het forum! :)

Je zal gaan zien dat het allemaal een stukje dieper gaat dan je denkt en je niet binnen een paar pagina's alles kunt weten. ;)

1) Een goede locatie? Tja, als je niet voor de deur mag wassen dan ben je genoodzaakt naar een wasbox te gaan. Je neemt dan je eigen spullen mee, zoals emmers + grit guards, washandschoen(en), shampoo, droogdoek, etc.a.w.

Een foamlans aansluiten op de HD van de wasbox is onmogelijk. ;)

Ik was zelf gewoon voor de deur. Volgens de APV van vorig jaar mocht dit niet, maar de laatste APV zegt er weer niets over. (Vreemd)


2) De auto zet je in een LSP. (Last Step Protection) Dit kan zijn een wax/sealant/sprays/etc.

Wanneer je de auto gewassen hebt, ga je hem drogen. De optie is om 'm dan na te lopen met een detailerspray als finishing touch, een spraywax om de wax op de auto wat te helpen, een wetcoat op de auto nevelen en dan afspuiten met de HD, etc.

Dus... Een "booster" product gebruiken. ;)

Een gemiddelde wax blijft wel een 2-3 maanden zitten. Wanneer je de auto dan wast en een "boostend" product gebruikt, verleng je dit en blijf je de looks ook bijhouden.

bedankt voor je feedback!

1) erg duidelijk, ik was in der veronderstelling ( door veel verschillende youtube filmpjes & artikelen ) dat je altijd eerst een touchless wash heb, en daarna een touch wash.

Alleen zoals jij al zegt, het gaat iedereen een stuk dieper dan dat je van een paar pagina's kan weten.
zoals dit mooie handleiding : https://forum.carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4266/ waar niet gebruikt wordt van een spuitlans?

2) goed om te weten dat je daarna enkel met boosters te werk hoeft te gaan, en dan om de zoveel maanden opnieuw grondig te wassen. mits je alles goed doet hoeft je uiteraard niet vaak te polijsten?

groet
 
1) Jup, dat heb je goed gelezen. Idealiter geef je de auto eerst een voorwas om het merendeels en met name de grove vervuiling los te weken of enigszins af te voeren. Dit doe je dus voordat je de auto letterlijk gaat aanraken.

Er zijn meerdere manieren om dit te doen en vallen onder de noemer; ''prewash/voorwas'';

Foamen met een HD + Foamlans en foamshampoo. Een foam is veelal pH-neutraal en dus redelijk lief voor je LSP. Het schuim is minder krachtig, maar blijft daarentegen wel langer op de lak hangen en inwerken om vuil los te weken en het schuim neemt dit ook gedeeltelijk mee terwijl het van de auto afloopt.

Prewash middels drukpomp. Een prewash is veelal een stuk sterker en daardoor minder lief voor je LSP. Het reinigt dus beter, maar je LSP kan worden aangetast. Dit is dan ook de reden dat men vaak een prewash gebruikt als er toch nog polijststappen of dergelijke worden genomen.
Een prewash is niet alleen sterker omdat het product sterker is, maar ook omdat je deze aanlengt met een bepaalde hoeveelheid water en deze cocktail kom op de lak terecht, daar waar bij het foamen je ook een cocktail maakt in je foamfles, maar er vervolgens nog veel water bij komt vanuit je HD en de verhouding daardoor een stuk lager komt dan wat er in je fles zat. ;)

Bedenk ook dat wanneer je een wax/sealant/coating op de auto hebt, dat het vuil al minder kan hechten aan je auto en wassen sowieso al makkelijker wordt. Dus met krachtig spul aan de gang gaan is eigenlijk overkill.


2) Om de paar maanden wassen?! :p Dat is een optie, maar een auto kan binnen luttele kilometers al weer erg vies zijn.

Wanneer je 1 á 2 keer per jaar de auto grondig aanpakt volgens het stappenplan*, dan is de rest van de tijd alleen maar onderhoud. (Wassen en eventueel boosten)

* Wassen
* Kleien
* Polijsten
* Beschermen

Veelal doet men een ZomerPrep om de auto voor de zomermaanden klaar te stomen, later een WinterPrep om de auto de winter door te helpen. In mijn geval is dat bij de ZomerPrep een uitgebreid stappenplan om de auto er weer strak bij te zetten middels polijsten en in de zonnige maanden lekker te glimmen en de WinterPrep kies ik meer voor producten die langer werken om de winter-vervuiling minder impact te laten hebben.
 
1) Jup, dat heb je goed gelezen. Idealiter geef je de auto eerst een voorwas om het merendeels en met name de grove vervuiling los te weken of enigszins af te voeren. Dit doe je dus voordat je de auto letterlijk gaat aanraken.

Er zijn meerdere manieren om dit te doen en vallen onder de noemer; ''prewash/voorwas'';

Foamen met een HD + Foamlans en foamshampoo. Een foam is veelal pH-neutraal en dus redelijk lief voor je LSP. Het schuim is minder krachtig, maar blijft daarentegen wel langer op de lak hangen en inwerken om vuil los te weken en het schuim neemt dit ook gedeeltelijk mee terwijl het van de auto afloopt.

Prewash middels drukpomp. Een prewash is veelal een stuk sterker en daardoor minder lief voor je LSP. Het reinigt dus beter, maar je LSP kan worden aangetast. Dit is dan ook de reden dat men vaak een prewash gebruikt als er toch nog polijststappen of dergelijke worden genomen.
Een prewash is niet alleen sterker omdat het product sterker is, maar ook omdat je deze aanlengt met een bepaalde hoeveelheid water en deze cocktail kom op de lak terecht, daar waar bij het foamen je ook een cocktail maakt in je foamfles, maar er vervolgens nog veel water bij komt vanuit je HD en de verhouding daardoor een stuk lager komt dan wat er in je fles zat. ;)

Bedenk ook dat wanneer je een wax/sealant/coating op de auto hebt, dat het vuil al minder kan hechten aan je auto en wassen sowieso al makkelijker wordt. Dus met krachtig spul aan de gang gaan is eigenlijk overkill.


2) Om de paar maanden wassen?! :p Dat is een optie, maar een auto kan binnen luttele kilometers al weer erg vies zijn.

Wanneer je 1 á 2 keer per jaar de auto grondig aanpakt volgens het stappenplan*, dan is de rest van de tijd alleen maar onderhoud. (Wassen en eventueel boosten)

* Wassen
* Kleien
* Polijsten
* Beschermen

Veelal doet men een ZomerPrep om de auto voor de zomermaanden klaar te stomen, later een WinterPrep om de auto de winter door te helpen. In mijn geval is dat bij de ZomerPrep een uitgebreid stappenplan om de auto er weer strak bij te zetten middels polijsten en in de zonnige maanden lekker te glimmen en de WinterPrep kies ik meer voor producten die langer werken om de winter-vervuiling minder impact te laten hebben.

Erg bedankt voor de heldere uitleg!

dan is het toch handig om een overweging te maken om een HD te kopen met foamlans.
Iedere keer een prewash te doen en dan vervolgens weer opnieuw te beginnen zie ik niet zo zitten. + het schuimen ziet er erg plezierig uit en alleen daarom wil ik al een foamlans.

2) helder, ging mij vooral om het kleien en polijsten. dat doe je dus inderdaad om de zoveel maanden en verder enkel onderhoud.

In ieder geval weet ik waar ik moet beginnen, en zal zo langzamerhand meer en meer dieper de detail wereld ingetrokken worden!

groet,
 
Hah! :p Vele van het forum willen gewoon rondspuiten met schuim... dat het dan toevallig op de auto komt is bijzaak. :p Let wel op; De foamlans die bij de HD geleverd worden zijn vrij ruk. ;) Een Monello - Lancia Foamlans (in voordelige combi-pack met foamshampoo erbij) is veeeeeel beter.

Kleien kan om de paar maanden, wanneer het nodig is. Nadien lekker een nieuw laagje wax en je bent weer fris en fruitig. :D Om de paar maanden polijsten is niet nodig, tenzij je dus verkeerd wast of op een andere manier weer de lak verpest. :p
 
Welkom, veel lees-, leer- en poetsplezier gewenst!

Eerst veel lezen hier, dan pas je eigen plan maken, zou ik zeggen!
Een goede basis om te wassen (2 of 3 emmers met gritguard(s), goede washmitt, droogdoek(en), goede shampoo) is veel belangrijker dan foamen "omdat het er zo plezierig uitziet".
En nog een verschil: wassen (schoonmaken)doe je bijv. wekelijks/2-wekelijks met shampoo etc., waxen doe je om te beschermen en afhankelijk van de standtijd (hoelang de wax nog aanwezig is op de lak) of naar gelang je eigen therapeutische "zin om te waxen"-drang.
 
Welkom, veel lees-, leer- en poetsplezier gewenst!

Eerst veel lezen hier, dan pas je eigen plan maken, zou ik zeggen!
Een goede basis om te wassen (2 of 3 emmers met gritguard(s), goede washmitt, droogdoek(en), goede shampoo) is veel belangrijker dan foamen "omdat het er zo plezierig uitziet".
En nog een verschil: wassen (schoonmaken)doe je bijv. wekelijks/2-wekelijks met shampoo etc., waxen doe je om te beschermen en afhankelijk van de standtijd (hoelang de wax nog aanwezig is op de lak) of naar gelang je eigen therapeutische "zin om te waxen"-drang.

Bedankt voor de toelichting Kees-sw!

ik heb voor mijzelf al een stappenplan uitgedacht waar ik de stappen volg van de handleiding die ik eerder deelde.
Er zit daar geen foam bij, simpelweg omdat een HD ook nog erg prijzig is voor een beginnend persoon.
Ik zal zeker mijn stappenplan delen in het stuk 'Stappenplan' om daar voor eventuele feedback te vragen. Meer om zeker te zijn dat de verschillende producten goed op elkaar aansluiten.

In ieder geval hoop ik dat de basis in orde is!

groet,
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw