• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eventjes voorstellen

Bedankt voor de reacties en tips!!
De wax die ik (naderhand) gebruikt heb:


AutoCare Wax Plating.jpg

Normaal foamen we de auto maar 1 keer. Dus we hebben hem alleen nog eens gefoamt voor de betere lubricatie. Dit zou eigenlijk niet moeten uitmaken? Of ik hem nu zo was of zonder de foam, en dan met de washmitts? ;)

De auto was (voor het oog) al goed schoon na het afspuiten en foamen, dus vandaar dat we minder vaak met de washmitts geso(a)pt hebben in de emmers. Maar voor de volgende keer zullen we naar ieder paneel even met de washmitt de emmers ingaan! Beter tevaak dan te weinig.

Toen m'n broer, Robin, de motorkap helemaal ingespoten had met detailerspray, had ik het ook pas gezien. Had hem toen ook gezegd dat hij dit beter stuk voor stuk kon doen.:joy:

En over het polijsten gesproken, ik weet nog niet zeker of we dit zelf gaan doen. Als ik me niet vergis, kost een starter-kit rond de 3 à 400. Een buurman uit de straat laat zijn auto altijd polijsten, voor 100 euro dacht ik. En zijn Mercedes busje ziet er altijd top uit! Maar als polijsten niet al teveel voorstelt, dan is dit nog altijd een mogelijkheid om nog eens aan te schaffen. Mijn vader heeft misschien nog zo'n polijstmachine, weet alleen niet wat voor type/kwaliteit die is.

Mijn broer en ik zijn tweeling zoals je gezien hebt, dus wij gaan automatisch veel met elkaar om, zijn dit inmiddels al 19 jaar gewend.:D
We hebben redelijk goed van boven naar onder gewerkt denk ik. Maar we hebben nog die gratis Monello spons, die we dan nog eventueel voor de onderkant/lage kanten kunnen gebruiken.

Sorry voor de late reacties trouwens ;)
 
  • Leuk
Reactions: MCW
Als je ooit aan polijsten wil beginnen, de DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack is maar 237.

Ik heb deze net zelf pas gekocht dus nog niet direct ervaring, maar voor 100 euro je auto laten polijsten klinkt bijzonder twijfelachtig. ;)
 
  • Leuk
Reactions: M3fan en ZotacTiger
@TimW: Inderdaad. Polijsten voor 100 euro is snel effe met de rotary erover en de hologrammen proberen we later wel weg te krijgen. Beter wat investeren en zelf polijsten. Doe je het meestal beter, leer je bij en heb je er voldoening van.
 
  • Leuk
Reactions: ZotacTiger
Als ik geld overhoud, bovenop mijn spaarschema, dan ga ik zo'n starter kit zeker overwegen! Lijkt me inderdaad leuk om zelf tedoen. ;) (in de zomervakantie).

Ik wil maandag weer een aantal producten halen en ik ben nog op zoek naar een glas reiniger.
Iemand die me een kan aanbevelen? Het liefst een die de (voor)ruit 'gladder' maakt, waardoor de druppels van de ruit vliegen. Of moet je hiervoor een polisher nodig hebben? Ik heb zelf de Monello Christallino op het oog.
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Een ruitenreiniger zoals Cristallino is er (zoals de naam al zegt) alleen om de ruiten schoon te maken. Zoals je je auto schoonmaakt met bijvoorbeeld shampoo of klei.
Daarnaast kun je de ruit beschermen / waterafstotend maken met een ruitensealant zoals Turtle Wax Clearvue of Rain-X. Dit is te vergelijken met een wax voor de lak.
Toch zijn er wel producten die beide in 1 doen, zoals bijv. Rain-X 2-in-1 Glass Cleaner + Rain Repellent of deze van Invisible Glass
Ik verwacht dat de standtijd van zo'n alles-in-een product minder zal zijn dan een dedicated ruitensealant. Maar een ruitenreiniger zal je toch regelmatig moeten gebruiken, dus als die meteen weer voor een tijdje de ruiten waterafstotend maakt... Why not? ;)
 
  • Leuk
Reactions: ZotacTiger
De voorruit "gladder" maken kan je eigenlijk al bekomen door eens goed te kleien.

Stappenplan om voorruit goed proper te maken:

Auto wassen, inclusief voorruit.
Voorruit kleien met bijvoorbeeld monello klei en Poorboys Spray and Wipe.
Voorruit terug wassen.
Nadat de wagen droog is, glasreiniger gebruiken zoals bv. de Cristallino, Gyeon Glas.
Daarna Turtle Wax of Rain-X aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: ZotacTiger
Even een update..

Ik heb (inmiddels) een week of 2 geleden de Monello Christallino glasreiniger & RainX anti-regen gekocht.
Heb ze nog niet geprobeerd, trouwens.:D

En ik sta nu op het punt om mijn auto te gaan polijsten. En voordat ik de DAP900 V3 Raffini Starterskit - Powerpack bestel, wil ik nog weten;

Of je een glaze en wax machinaal kan aanbrengen?
Het gaat om de volgende goedjes;
Poorboys World Professional Polish (is dit ook nodig als voorbereiding?)
Poorboys World Black Hole (als glaze/ voeden)
Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 (wax).

Is het beter als beide Poorboys World producten gebruikt worden als voorbereiding voor de wax?
Of is the Professional Polish overbodig?

En als het beter is, in welke volgorde moet ik de producten toepassen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!;)

Groet,
Elmer
 
Ik zou persoonlijk de glaze achterwege laten als je toch gaat polijsten. Gewoon wat extra werk steken in het voorbereiden, daarna goed ontvetten (Gyeon Prep bijvoorbeeld) en dan daarna een mooie wax aanbrengen. Meer dan voldoende.
 
Jup, een vlaze of wax kan je machinaal aanbrengen. (Stand 2-3, snel bewegen)

Wanneer je machinaal gaat polijsten is een paint cleaner niet (meer) nodig. In mijn opinie een glaze ook niet. :) Maar, handmatig werken of wanneer je nog wilt leren polijsten, kan een glaze nog wat voor je betekenen. (Kwestie van proberen)

Bedenk wel dat als je dan toch gaat polijsten, je lak optimaal wordt en dan zal een glaze (in mijn ervaring) alleen maar product/tijd/moeite kosten en verder niets opleveren behalve een spekgladde lak. :p Dus inderdaad, kan je beter meer tijd in je polijstwerk stoppen, ontvetten en lekker een wax o.i.d. aanbrengen. :)
 
  • Leuk
Reactions: ZotacTiger en M3fan
Laat die pro polish maar achter wegen , sluit me aan bij heren hierboven. Product zelf vindt ik ook het minste product van PB terwijl ik het merk zelf er erg waarderen kan.

Toffe wagen, een in goede staat verkerende e46 rijdt absoluut geweldig.
Soms zit ik in mijn maatje zijn 330 en realiseer me dan dat qua comfort en prestaties een hele berg modernere auto's zwaar onder doen, komen niet eens in de buurt van zulke bmw's.

Ik zie dat je erg budgettair denkt, dit is uiteraard een goede eigenschap.
Controle is alles in het leven maar als ik je een tip mag geven ; bezuinig niet op onderhoud.
Gooi dr nou geen ac-tion motor olie in of AL-iexpress bougies in.

Hoe fantastisch deze wagens zijn, ze kunnen ook een berg hoofdpijn opleveren.
 
  • Leuk
Reactions: ZotacTiger
Pro Polish een minder goed product? :) Spul is juist heel breed inzetbaar. ;)

Nog een tipje; Een Paint Cleaner breng je aan met de DAP en werkt het ook redelijk in de lak. In iets meer tijd kun je ook een fijn polijstmiddel pakken. Dan reinig je de lak zoals een Paint Cleaner doet én je pakt eventuele defectjes aan! Meer hoogglans en een schonere lak die klaar is om wax o.i.d. ingemasseert te krijgen. ;)

(Polijstmiddel is een Paint Cleaner met korrels erin)

Ooh, zie dat je toch een cleaner-wax hebt gebruikt en daar overheen de sealant. Was dit bewust, of..?
 
Precies dat ik pak ook liever een lichte polish.
Ik moet zeggen dat ik de pro polish 2 heb, "heavy dutty variant" volgens merk zelf.
Hier werdt mij destijds verteld dat het alsnog een paint cleaner is en niet "heavy dutty" waardig.

Oxidatie, beetje vogelpoepresidu na kleinen ik heb het niet voor elkaar gekregen met pb pp2.
In welke situaties gebruik jij het @Quantoxx ?
 
Nogmaals bedankt voor de reacties!

@Quantoxx
Zoals je waarschijnlijk al weet houd ik het stappenplan van Dibbuz aan.
Ik had per ongeluk gekeken bij de handmatige versie ipv de machinale versie. Vandaar dat ik pro polish & black achter elkaar wilde gebruiken. En ik zie nu dat bij het machinaal stappenplan alleen de black hole o.a. gebruikt kan worden om de lak te voeden, dus niet de pro polish.


Wat ik totaal vergeten was, is dat ik bij mijn eerste bestelling een pre-wax clean(s)er, Dodo Juice Lime Prime, gekocht had. Dus dan ga ik deze gebruiken ipv de Black Hole van PB.

Ik weet trouwens ook heel goed waar ik juist wel en niet op kan bezuinigen hoor. :blush:
Toen de auto op kenteken kwam te staan, hebben wij meteen de olie vervangen samen met de filter.
(Castrol Edge 0W-40 & Mann Filter).

Bougies moeten nog gedaan worden. Dan ga wij voor de NGK's BKR6EQUP, Laser Platinum.
 
Op de 320ci zitten trouwens sinds een paar dagen geleden ook nieuwe velgen.
Voordat we deze d'r op gezet hadden, hebben we eerst de voor remklauwen rood gespoten. (Achter is al een tijd geleden gespoten.)
Nieuwe remschijven en blokjes lagen ook al klaar, alleen mijn vader heeft liever dat we deze pas monteren als de andere helemaal op zijn/niet meer door de keuring komen.:yum

Dus deze blijven liggen voor een andere keer.
Aantal foto's;
IMG_20180712_174051.jpg
IMG_20180706_155445.jpg
 
  • Leuk
Reactions: M3fan en Brad
Goed zo :), kan natuurlijk dat je alles beredeneerd vanuit financieel oogpunt.

Heeft er altijd olie in het blok gezeten met deze lage viscositeit? Neem aan dat KM stand niet extreem laag is.
Als dat niet het geval is, en je hoort rammeltjes, even die term voor beeldvorming dan kun je olie met hogere viscositeit nemen (stroperiger/dikker)
 
Ik dacht dat dit type eral inzat. Maar wat ik zo op het internet vond, is dat 0W30 of 5W30 standaard is, en 0W40 voor sportief rijden beter is.
De auto wordt ook gebruikt voor kortere afstanden, dus ik weet niet of een dikkere olie dan handig is?

Het zijn Axe CS Lite gloss black velgen. (18"x8.5J ET35)
Met Landsail LS588 bandjes eronder .(225/40/18/92W)
 
Op zich ben ik niet kapot van de combinatie met de velgen. Wat wel héél duidelijk is, is dat de wagen serieus opgeknapt is sinds je hem in bezit hebt. Mss wel nog de banden in een dressing zetten? :)
 
  • Leuk
Reactions: ZotacTiger