• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

EX-P Sealant droogt niet?

Fraxter

Detailing addict
11 mei 2011
278
65
35
Afgelopen weekend de auto voor het eerst in de PB EX-P gezet. Maar na meer dan een uur curen was er niks van de Sealant te zien. Deze zou volgens de verpakking wit moeten uitslaan, waarna er een swipetest gedaan kan worden.

Al bij het aanbrengen van de Sealant leek het erop dat deze in de lak verdween en was er niks meer van de Sealant te zien, alleen hier en daar nog een streepje.

Om een indicatie te geven van de gebruikte hoeveelheid: 4 druppen voor het dak (Fiat Punto) en deze met een Mequiars Foam ApPad uitgesmeerd.

(Auto eerst gewassen, kleien, PB Professional Polish, PB Black Hole, ''EXP'')
 
ff wat vragen voor dit probleem:

Bij 1e gebruik op een foampad, trekt er wat produkt in de foampad.
Is dit niet gebeurd bij jou, dat je bijna geen produkt aanbrengt ?
Of zag je wel produkt op de lak tijdens aanbrengen ?

Heb je de fles eerst goed geschud voor gebruik ?
Heb je toen je geen waas (hazing) zag, nog meer produkt op de pad gebruikt en toen hetzelfde resultaat gehad (weer geen hazing) ?

Bij een lichtere kleur zie je trouwens bijna geen waas van de EX-P, zeker niet bij zuinig gebruik.
 
@ Dachshoud:
Bij 1e gebruik op een foampad, trekt er wat produkt in de foampad.
Is dit niet gebeurd bij jou, dat je bijna geen produkt aanbrengt?
Dan zou je zeggen dat er een moment moet komen waarbij de foampad geen product meer opneemt dus zou je bij de laatst behandelde delen van de auto het wel moeten zien.
Heb je de fles eerst goed geschud voor gebruik ?
Ik heb de fles geschud (hoewel dit niet op de verpakking staat), maar of het voldoende was weet ik niet....

Heb je toen je geen waas (hazing) zag, nog meer produkt op de pad gebruikt en toen hetzelfde resultaat gehad (weer geen hazing) ?
Dit heb ik alleen op de motorkap gedaan, maar eveneens geen waas te zien na 90 minuten. Ter verduidelijking hieronder een foto.
IMG-2499.webp


Bij een lichtere kleur zie je trouwens bijna geen waas van de EX-P, zeker niet bij zuinig gebruik.
De wagen is donker van kleur.
 
:weetniet
Dan weet ik het ook niet..ik heb dit nog niet gehad met EX-P, terwijl ik er al veel mee heb gewerkt (op diverse kleuren).
Er was min of meer altijd een "waas" aanwezig, in ieder geval was goed het verschil te zien voor en na uitbuffen.
Ook het langer curen, zoals jij aangeeft, is iets wat ik doe (spul is echt easy on/off en geeft na langere curetijd goed resultaat).

Hopelijk kan iemand je aan een antwoord helpen.
 
@Dachshound: Als ik dit filmpje van autogeek bekijk is te zien dat hij erg veel wax gebruikt: https://www.youtube.com/user/autogeek#p/u/66/pbxddL93sUY Dus misschien heb ik te weinig gebuikt?
 
Dat dacht ik dus ook.
Ik kon het niet hebben, dat ik geen antwoord kon geven dat EX-P zich raar zou gedragen...
Ben net thuis -kus op de wang van de vrouw- niet eens een bak koffie genomen, maar gelijk EX-P op een spatbord-deel van mijn zoon's brommer (blauwe Tomos) gezet. Verschillende in dikte aangebracht over een een stuk van 20 cm.

Als je heel dun, zoals jij dat doet, EX-P aanbrengt zie je vrijwel geen waas. Je moet zelfs goed kijken waar je het aangebracht hebt. Zelfs de veeg van de swipe-test (bij jouw lange kuurtijd swipe-test niet eens nodig) is dan niet eens goed te zien.

Je zou iets meer kunnen gebruiken, dan zie je dus wel een witte waas.
Maar die zie je eigenlijk al gelijk bij het aanbrengen van de EX-P (die is bij direct opbrengen al van zichzelf iets ondoorzichtig/wit).
Een waas die je krijgt zoals bij een pure carnauba-wax heb je dus niet bij dit produkt.

Ik merk nu wel dat ik dus behoorlijk meer EX-P aanbreng dan jou en ik dus zuiniger kan werken. :ja
 
@Dachshound: Allereerst bedankt voor het meedenken!

Ik kan dus nu concluderen dat ik in vervolg meer EX-P moet aanbrengen voor een beter resultaat? Ook de beading op de auto was de volgende dag wat teleurstellend, dat zal dan te verklaren zijn door het te weinig aanbrengen van de EX-P.

Quote:''Ik merk nu wel dat ik dus behoorlijk meer EX-P aanbreng dan jou en ik dus zuiniger kan werken.'' Dat lijkt me dan toch niet gehe
 
Ik weet nog niet zo veel van detailing en heb EX-P nog maar 1x gebruikt maar ik moet zeggen dat ik wel kon zien dat het wat stoffiger/korreliger werd na het aanbrengen. Ik ben ook niet erg zuinig geweest en heb het aangebracht met een DAP900 op een corcorso pad, dus misschien moet je inderdaad meer produkt gebruiken om het effect van drogen te zien. Aan de andere kant; je kan het gerust 30-60 minuten laten zitten dus als je dan geen effect ziet; het heeft er lang genoeg op gezeten om uit te gaan buffen toch :).

Verder is EX-P een syntetische sealant. Voor zo ver ik weet heb je meer 'sheeting' (het water loopt makkelijk van de wagen af in 1x) dan 'beading' (de druppels blijven juist mooi rond liggen) met een sealant. Een laagje Natty (een wax dus) bovenop de EX-P zou je dus van betere beading moeten voorzien.
 
Aankomend weekend probeer ik meer aan te brengen, kijken hoe dat gaat. Ik heb voor een hele auto nu maar een 10de deel van het flesje(473ml) verbruikt.
 
Klopt wat je zegt je ziet bijna niets ,maar het is er wel.

Ook ik had het de eerste keer op zilvere auto en een witte ,dus ik de exp dikker opgezet en een 60 min kuren.

Maar toen spierballen gekregen en erg lastig uit te poetsen ,dus ik breng het weer dun op en zie op mijn eigen uni blauwe auto soms ook niet waar ik ben geweest.