• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail: Ford Fiesta ST

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.747
98
37
inleiding.png

Nog eens een korte write-up van mijn kant, dit keer was het slachtoffer van dienst een donker blauwe, 300pk sterke, Ford Fiesta ST van het bouwjaar 2009. Deze Fiesta had tot voor kort een zwarte striping over de motorkap, dak en deuren lopen, na het verwijderen van deze striping bleef dit nog steeds zichtbaar. Ook had de wagen nogal wat swirls en kleine krassen, reden genoeg om de wagen eens te laten detailen. En daar hebben we dus ook voor gezorgd.



vooraf.png

Er was wel wat werk aan de wagen maar geen extreem geval zoals in mijn vorige write-up. Daarom heb ik ook geen voor foto’s gemaakt, ik wou de wagen snel wassen om hem voor de regen binnen te kunnen zetten. De aanwezige problemen waren vooral:
- Restanten van striping
- Swirls
- Rds’en
- Veel steenslag, hier is echter niets aan gedaan.



prewash.png

De wagen is eerst ingespoten met een mengsel van Valet Pro Orange Pre Wash en warm water dit door middel van een sprayfles, dit laat je een aantal minuten weken om zo het vuil goed te kunnen losweken.
Aangezien alle trims in de plastidip staan was het niet nodig deze met APC zuiver te maken.

Tijdens dat de pre-wash staat te weken heb ik de velgen zuiver gemaakt door gebruik te maken van:
- Emmer met Meguiars Shampoo Plus
- Dodo Juice supernatural wheelmitt
- Wheel woolies
- EZ mini Brush
- Swissvax Detail brush
- Poorboy’s Spray And Rinse
- C.Pro Iron.X

Na het zuiver maken van de velgen worden ze afgespoeld en wordt ook de pre-wash oplossing van de wagen gespoeld. Vervolgens was het tijd om de wagen te wassen, dit door gebruik te maken van de twee emmer methode, Meguiars Washmitts en Meguiars Shampoo Plus, daarop spoelen en C.Pro Iron.X aanbrengen op het lakwerk. Dit had weinig effect aangezien de wagen reeds twee weken geleden gekleid was door de eigenaar. Nogmaals spoelen en de auto drogen met Delirium droogdoeken zijn de laatste twee stappen alvorens het voertuig de garage wordt ingereden.

Iedereen weet wel hoe een wagen gewassen moet worden, dus ook van deze stap geen foto’s.



polijsten.png

Aangezien de wagen enkele weken geleden nog gekleid was heb ik deze stap overgeslagen het lakwerk voelde na de wasbeurt perfect glad aan. Ook vlak achter de wielen waar meestal de grootste vervuiling zit was nu niks te vinden, daarom dat ik de klei stap heb omvergeslagen. Afplakken van de trims is een stap die ik nooit oversla, hiervoor gebruik ik de gele 3M tape, dit is de enige echte goede tape. Het voordeel van deze gele tape tegenover de blauwe 3M tape is dat hij beter blijft plakken en geen lijm met je pad of doek meegeeft moest je hem per ongeluk raken. Ook grills worden volledige afgeplakt om te voorkomen dat ik achteraf daaruit stof moet gaan verwijderen.

fiestast1.jpg

Afgeplakt en klaar om te polijsten.

Na het afplakken is er een begin gemaakt een het polijsten, er is gekozen voor een drie staps correctie. Festool MPA 5000/1 Speed Cut icm een oranje kompressor pad op de rotary zorgde voor voldoende cutting power om de swirls en meeste diepe krassen weg te krijgen en dit liet tevens nog een redelijk degelijke finish achter. Daarna is er gekozen als tweede stap voor 3M extra fine op een 3M gele pad icm de rotary als finishing stap. Dit liet zo goed als geen hologrammen achter.

Om echter zeker te zijn heb ik toch nog een extra rondje gedaan met de Meguiars G220 machine een licht groene kompressor pad en Dodo Juice Lime Prime om die laatste hologrammen zeker te verwijderen. Tevens laat de Lime prime een perfecte basis achter voor de wax die later volgt.

fiestast2.jpg

Voor het polijsten, swirls en enkele diepere krassen plus een gebrek aan echte diepte.

fiestast3.jpg

Na het polijsten, krassen weg, diepte hersteld en een mooie flakepop.

fiestast4.jpg

Een laagje wax dat aan het curen is.



details.png

Nu al het zware werk gedaan is, is het tijd om met de details aan de slag te gaan, enkele dingen zoals:
- Wagen voorzien van een beschermings laag in de vorm van Dodo Juice Orange Crush
- Bandjes in de Wolfgang Tire Gel
- Ruiten binnen en buiten kant zuiver maken met een microfiber applicator pad Autofinesse Crystal en een Dodo Juice Supernatural Window Waffle
- Deur sponningen zuiver gemaakt met Poorboy’s Spray And Wipe en behandeld met Auto Finesse Tripple behandeld



na.png

De eigenaar wou alweer vertrekken dus niet heel veel na foto’s, enkele geven toch een mooi beeld van deze brute en snelle Fiesta.

fiestast5.jpg

Mooie glans teruggekeerd op de wagen.

fiestast6.jpg

De Dodo Juice Orange Crush zorgt steeds voor een mooie wetlook.

fiestast7.jpg

Ook buiten ziet hier er goed uit.

fiestast8.jpg

Spijtig genoeg niet veel foto’s voor de na foto’s.

fiestast9.jpg

Lekker!

fiestast11.jpg

Toch nog een beetje zon.

fiestast10.jpg

Dat was het weer voor deze keer!

Bedankt voor het lezen, op en aanmerkingen zijn altijd welkom.

Groeten,
Jan
 
Wat een ongelovelijk leuke show off om te lezen! Heb je vast heel erg veel tijd in gestoken. Erg mooie detail. :)^

Mooie detail ruimte ook!:-D

Alleen 300PK? Orgineel 150PK.
 
So....zelfs met eigen bladwijzers...fraai hoor! De detail zelf ook, dik compliment!
 
erikjeeh zei:
Wat een ongelovelijk leuke show off om te lezen! Heb je vast heel erg veel tijd in gestoken. Erg mooie detail. :)^

Mooie detail ruimte ook!:-D

Alleen 300PK? Orgineel 150PK.
Bedankt voor het compliment.

De wagen is voorzien van een Jamsport supercharger kit en enkele andere mods.
 
Erg mooie write up met dito detail. Erg mooi gedaan, jammer dat een relatief jonge auto al zoveel steenslag heeft. Is natuurlijk het nadeel van een ontzettend snelle auto..
 
@emiel: er zat inderdaad ongelofelijk veel steenslag op de wagen. Echter wordt hij ook vaak op trackdays gebruikt, het heeft dus weinig zin om daar iets aan te doen.
 
Wederom een bijzonder netjes geschreven show-off met dito foto's.
Ze zeggen dat domme vragen niet bestaan (nu twijfel ik daar bij mezelf weleens aan ;) ), maar ik vraag me toch echt af wat Rds’en is?
Weet het echt niet...

Erg mooie wagen, schitterend resultaat.
En...1 fotootje werkt niet helaas.
 
een ex collega van me had een st met 204 pk aan de krukas zonder turbo of charger ! ging echt hard ! , goed werk geleverd ! blijven leuke auto's die st's
 
Joost heeft gelijk RDS staat voor Random Deep Scratches. Zal volgende keer proberen enkel Nederlandstalige benamingen te gebruiken.
 
Vraagje ivm de tape.

Je spreekt daar over de gele 3M tape. Heb je het dan over schilderstape die je in de doe-het-zelf zaken kan vinden?

Heb zelf de blauwe 3M tape. Op vele oppervlakken gaat deze goed (op de lak bv.. Maar sommige stukken is het een echte b*tch.
Zeker op gebied van kunststoffen.
 
De gele 3M tape voelt niet zo 'papierachtig' aan als de blauwe 3M tape, maar meer als een soort kunststof.
Deze is een stuk duurder dan de blauwe, maar als je gaat voor pure kwaliteit (geen gummen en dat soort gezever)
dan ben je met de gele wel een stuk beter af.

[edit] Had ik nou nog geen compliment gegeven over de fraaie detail? Bij deze dan.
 
Thx! Prijs speelt geen rol op dat vlak.
Had reeds een topic gevonden over de soorten tape die iedereen gebruikt. Maar bij het lezen van deze showoff, wou ik het toch weten.
De mini staat te wachten op een full detail en wil geen geklooi met die blauwe tape.
 
Hoeft ook niet persé 3M tape te zijn. Er zijn genoeg andere merken beschikbaar. Ikzelf zweer bij TT (Technotape) SPX-tape. Maar ook Delta-tape (Gold) en Kip 308 zijn prima opties.