Nog eens een korte write-up van mijn kant, dit keer was het slachtoffer van dienst een donker blauwe, 300pk sterke, Ford Fiesta ST van het bouwjaar 2009. Deze Fiesta had tot voor kort een zwarte striping over de motorkap, dak en deuren lopen, na het verwijderen van deze striping bleef dit nog steeds zichtbaar. Ook had de wagen nogal wat swirls en kleine krassen, reden genoeg om de wagen eens te laten detailen. En daar hebben we dus ook voor gezorgd.
Er was wel wat werk aan de wagen maar geen extreem geval zoals in mijn vorige write-up. Daarom heb ik ook geen voor foto’s gemaakt, ik wou de wagen snel wassen om hem voor de regen binnen te kunnen zetten. De aanwezige problemen waren vooral:
- Restanten van striping
- Swirls
- Rds’en
- Veel steenslag, hier is echter niets aan gedaan.
De wagen is eerst ingespoten met een mengsel van Valet Pro Orange Pre Wash en warm water dit door middel van een sprayfles, dit laat je een aantal minuten weken om zo het vuil goed te kunnen losweken.
Aangezien alle trims in de plastidip staan was het niet nodig deze met APC zuiver te maken.
Tijdens dat de pre-wash staat te weken heb ik de velgen zuiver gemaakt door gebruik te maken van:
- Emmer met Meguiars Shampoo Plus
- Dodo Juice supernatural wheelmitt
- Wheel woolies
- EZ mini Brush
- Swissvax Detail brush
- Poorboy’s Spray And Rinse
- C.Pro Iron.X
Na het zuiver maken van de velgen worden ze afgespoeld en wordt ook de pre-wash oplossing van de wagen gespoeld. Vervolgens was het tijd om de wagen te wassen, dit door gebruik te maken van de twee emmer methode, Meguiars Washmitts en Meguiars Shampoo Plus, daarop spoelen en C.Pro Iron.X aanbrengen op het lakwerk. Dit had weinig effect aangezien de wagen reeds twee weken geleden gekleid was door de eigenaar. Nogmaals spoelen en de auto drogen met Delirium droogdoeken zijn de laatste twee stappen alvorens het voertuig de garage wordt ingereden.
Iedereen weet wel hoe een wagen gewassen moet worden, dus ook van deze stap geen foto’s.
Aangezien de wagen enkele weken geleden nog gekleid was heb ik deze stap overgeslagen het lakwerk voelde na de wasbeurt perfect glad aan. Ook vlak achter de wielen waar meestal de grootste vervuiling zit was nu niks te vinden, daarom dat ik de klei stap heb omvergeslagen. Afplakken van de trims is een stap die ik nooit oversla, hiervoor gebruik ik de gele 3M tape, dit is de enige echte goede tape. Het voordeel van deze gele tape tegenover de blauwe 3M tape is dat hij beter blijft plakken en geen lijm met je pad of doek meegeeft moest je hem per ongeluk raken. Ook grills worden volledige afgeplakt om te voorkomen dat ik achteraf daaruit stof moet gaan verwijderen.
Afgeplakt en klaar om te polijsten.
Na het afplakken is er een begin gemaakt een het polijsten, er is gekozen voor een drie staps correctie. Festool MPA 5000/1 Speed Cut icm een oranje kompressor pad op de rotary zorgde voor voldoende cutting power om de swirls en meeste diepe krassen weg te krijgen en dit liet tevens nog een redelijk degelijke finish achter. Daarna is er gekozen als tweede stap voor 3M extra fine op een 3M gele pad icm de rotary als finishing stap. Dit liet zo goed als geen hologrammen achter.
Om echter zeker te zijn heb ik toch nog een extra rondje gedaan met de Meguiars G220 machine een licht groene kompressor pad en Dodo Juice Lime Prime om die laatste hologrammen zeker te verwijderen. Tevens laat de Lime prime een perfecte basis achter voor de wax die later volgt.
Voor het polijsten, swirls en enkele diepere krassen plus een gebrek aan echte diepte.
Na het polijsten, krassen weg, diepte hersteld en een mooie flakepop.
Een laagje wax dat aan het curen is.
Nu al het zware werk gedaan is, is het tijd om met de details aan de slag te gaan, enkele dingen zoals:
- Wagen voorzien van een beschermings laag in de vorm van Dodo Juice Orange Crush
- Bandjes in de Wolfgang Tire Gel
- Ruiten binnen en buiten kant zuiver maken met een microfiber applicator pad Autofinesse Crystal en een Dodo Juice Supernatural Window Waffle
- Deur sponningen zuiver gemaakt met Poorboy’s Spray And Wipe en behandeld met Auto Finesse Tripple behandeld
De eigenaar wou alweer vertrekken dus niet heel veel na foto’s, enkele geven toch een mooi beeld van deze brute en snelle Fiesta.
Mooie glans teruggekeerd op de wagen.
De Dodo Juice Orange Crush zorgt steeds voor een mooie wetlook.
Ook buiten ziet hier er goed uit.
Spijtig genoeg niet veel foto’s voor de na foto’s.
Lekker!
Toch nog een beetje zon.
Dat was het weer voor deze keer!
Bedankt voor het lezen, op en aanmerkingen zijn altijd welkom.
Groeten,
Jan