• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Extreme steenslag

harkbram

Detailing trainee
4 mei 2018
17
25
Beste autoliefhebbers,

Vandaag tijdens het wassen viel mij voor het eerst op hoeveel steenslag er wel niet op mijn auto zit, zie onderstaande foto. Is dit normaal voor een auto met ongeveer 60.000km op de teller? Ik rijd nooit extreem hard, naar mijn werk rijd ik louter op 50 en 80 wegen. Zoals ik aangaf is mij dit nu pas voor het eerst opgevallen en is het waarschijnlijk de laatste periode gebeurd.

Vervolgens viel mij nog een plekje op de portier op. Deze plekjes heb ik vervolgens op 3 van de 4 portieren gevonden. Ik dacht eerst dat de deur wellicht bij het opengaan tegen iets had aangetikt maar gezien de plekken verspreid zitten en niet perse op het meest uitstekende deel vraag ik mij af of dit ook een soort van steenslag is? Wellicht dat een van jullie mij hierbij kan helpen.

Dus eigenlijk twee vragen, 1. is de hoeveelheid steenslag normaal? 2. Wat zijn de plekken op het portier,
 

Bijlagen

  • portier.jpg
    portier.jpg
    226,6 KB · Weergaven: 2.436
  • steenslag.jpg
    steenslag.jpg
    174,4 KB · Weergaven: 4.047
Lijkt precies of je eens achter een vrachtwagen hebt gereden die een beetje puin verloor tijdens het rijden, of een weg met veel zand/steentjes.
De spikjes aan de deuren, dat lijkt toch van ergens tegen te tikken bij het openen.
 
Tja, steenslag is ''normaal''. Of je nou met 300km/h naar je werk gaat over brandschone snelwegen of met 30km/h over grindpaden. ;)
De ene lak is ook harder dan de ander, dus steenslag zal ook verschillen in mate.

De plekjes op de rand van het portier heb ik ook veel. Sterker nog, hele rijen van die putjes. Dit is simpelweg een kwetsbare plek en de deur openen en er onbewust langs op gaan met je jas/broekriem/rist/knopen/etc. kan al voor defecten zorgen.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr! en RoyR
Steenslag op de neus van de auto is een afhankelijk van diverse factoren, zoals hardheid van de lak (een zachte lak heeft daar weer iets minder last van), of je regelmatig kort achter voorgangers rijdt, maar je kan ook gewoon pech hebben: zo heb ik het bij mijn allereerste nagelnieuwe auto dat ik na een paar maanden op een provinciale weg een vrachtwagen tegen kwam met een niet afgedekte lading split, en ik gewoon een regen van kleine steentjes op de auto kreeg.

Wat en waar het portier iets raakt bij onvoorzichtig openen, is ook afhankelijk van wat er is, die plekjes zitten misschien niet bij het meest uitstekende gedeelte van jouw portier, maar mogelijk stond er een auto (of iets anders) naast waar wel op die hoogte het meest uitstekende deel zat. Overigens kan het ook nog fout gaan bij het sluiten van het portier, ik vond vanmiddag bij het wassen dat er een lakchip was verdwenen op de binnenkant van de B-stijl, en dat is waarschijnlijk gebeurd toen ik uitstapte en de gordelsluiting tussen het portier kwam.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Maakt niet uit hoe hard je rijdt, maar hoeveel afstand je houdt. Daar krijg je steenslag van. Of je hebt de pech dat iemand (een vrachtwagen bijv) een lading steentjes verliest.
Deur inderdaad wat Q zegt.
 
Oke top, bedankt voor alle reacties. Hebben jullie ervaringen met het herstellen van deze schades bij schadebedrijven, wat zijn bijvoorbeeld de beste methodes en op welke kosten zou ik kunnen rekenen?
 
Ik heb wel veel ervaring met het zelf herstellen van dit soort taferelen op de motorkap.

Het is zelfs iets waarmee ik me heel graag bezig hou.

Dit zijn leuke klusjes, maar niet zonder risico.

Die plekjes op je deur rand moet je gewoon aanstippen, en verder niks mee doen.

Een schade bedrijf zal gewoon je hele kap spuiten. Moet je ook maar willen, want een gespoten kap zal niet zo hard zijn als je OEM Mercedes lak. Mits je dit door een Mercedes dealer laat regelen. Want die stellen hele hoge eisen aan de hardheid van de lak. Meer dan elk ander merk. Waargebeurd verhaal.

Overgens zou een een wax laagje geen kwaad kunnen als ik zo naar je eerste foto kijk
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Een schade bedrijf zal gewoon je hele kap spuiten. Moet je ook maar willen, want een gespoten kap zal niet zo hard zijn als je OEM Mercedes lak. Mits je dit door een Mercedes dealer laat regelen. Want die stellen hele hoge eisen aan de hardheid van de lak. Meer dan elk ander merk. Waargebeurd verhaal.

Overgens zou een een wax laagje geen kwaad kunnen als ik zo naar je eerste foto kijk

Bedankt voor je reactie. Hoe zit dit met roestvorming, kunnen de plekjes leiden tot ernstigere schade? Met andere woorden dient een steenslag altijd behandeld te worden?

De foto's waren gemaakt tijdens het wassen, de waxlaag zit er inmiddels op ;)
 
Als de steenslag door de lak is, zoals het op de foto's lijkt, kun je daar, zeker dit jaargetijde, roestvorming verwachten. Ik zou het altijd behandelen, nu het nog 'mooie' schade is, dat wil zeggen, voordat je rond de puntjes roestvorming gaat krijgen.