• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Fillers en naturalwax

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Als ik het goed begrijp uit de verschillende topics zijn er waxen met fillers en zonder fillers. Een wax met fillers maskeert lichte krassen en swirls. Een natural wax maskeert deze niet waardoor de voorbereiding belangrijker is. Is een wax met een filler niet een beetje een lapmiddel als de voorbereiding niet helemaal gelukt is? Een goed begin is het halve werk wordt wel eens gezegd. Is het niet het beste om de stappen voor het waxen zo goed te doen dat je geen fillers nodig hebt? Misschien een aparte vraag, maar dit vraag ik me al even af.
 
En ook hier probeer ik een antwoord te schrijven ;)

Tuurlijk moet je proberen om er met polijsten zoveel mogelijk uit te halen, oftewel een goede voorbereiding is het belangrijkste!
Maar je moet wel realiseren dat soms alles er uit halen niet gaat lukken..

Daarom is een glaze als white diamond of black hole (deze hebben fillers) wel erg prettig! Dat daarna sealen met een sealant en/of wax (met ook eventueel fillers) en de krasjes die je er niet uitkrijgt zullen nog minder opvallen!

Sommige krasjes krijg je gewoon niet weg!
Krassen tot op het staal krijg je natuurlijk nooit weg met polijsten en dan zijn wat fillers wel handig!
 
Bovendien zal je laklaag snel verdwenen zijn als je voor elke waxbeurt je auto wil polijsten.
 
Ja dat is waar.

Moet ik een filler dan meer zien als de ultieme finish na een grondige polijstbeurt en een middel tussen polijstbeurten om toch het gevoel van een verse polijstbeurt te krijgen?
 
Ieder wax zal tot op zekere hoogte opvullend zijn, er zijn ook waxen die echt fillers bevatten.
Als je zelf weet dat het fillers bevat en het daarvoor gebruikt dan is daar niets mis mee. Het wordt een ander verhaal als je auto's voor anderen doet en dan zegt dat je de krassen verwijderd hebt en vervolgens een product met fillers gebruikt hebt. De klant zal dan enkele wasbeurten later er achter komen dat er dus fillers gebruikt zijn. En dat vind ik een slechte zaak.

Ik zie het absoluut niet als de ultieme finish, maar het maskeren van de lakdefecten.
 
Volgens mij is dat wel wat sommige poetsbedrijven doen. Ik heb een tijd in de autobranche gewerkt en kwam veel prutswerk tegen. Zo heb ik een bedrijf aan het werk gezien wat een bepaald spulletje over de auto spoot, dat op liet drogen om het vervolgens er weer vanaf te wrijven. De auto had een mooi glans, tot na de eerste wasbeurt.

Je mag de boel natuurlijk nooit bedonderen!
 
Er zijn daarom 2 belangrijke verschillen:

POETSbedrijven :

- willen geld verdienen
- doen veel auto's per dag
- gaat niet om de kwaliteit maar om de kwantiteit
- om de kwantiteit te halen, gebruiken ze middelen met fillers

DETAILbedrijven:

- willen de lak zo optimaal mogelijk hebben
- lossen lakdefecten op (voor zover mogelijk)
- zoals de naam al zegt, het gaat om de details
- gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.

Probleem is alleen dat veel mensen niet willen betalen voor kwaliteit en gaan voor de eerste optie, lekker goedkoop en het resultaat lijkt goed. Ze komen alleen later van een koude kermis thuis als ze het opvalt, vaak valt dit broddelwerk niet eens op totdat je er op wijst, ze dachten dat het zo hoorde. 8o

Poetsen en detailen zijn TOTAAL verschillende dingen! ]-0

;)
 
DAF-44 zei:
Bovendien zal je laklaag snel verdwenen zijn als je voor elke waxbeurt je auto wil polijsten.

En dit hangt weer af hoe grof je te werk gaat, en wat voor soort lak je hebt en wat de staat daarvan is!