• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

First detail....

Dimitri

Detailing addict
31 jul 2011
103
65
Hallo,

Komende week wil ik beginnen met mijn eerste detail, op mijn auto, een zwarte golf 2 van 1991. Nu heb ik dit topic geopend omdat ik er zeker van wil zijn dat ik niks verkeerds doe :schaam

Ik dacht zo te werken:


- Velgen behandelen
- Wagen wassen met 2EM en ontvetten
- Kleien
- Beginnen met poliermachine (meguiars) en gele pad (meguiars) met Meguiars Ultimate compound
- Daarna met gele pad en Meguiars swirl X
- Afwerken met zwarte pad en meguiars gold class

Is dit goed?

Dan heb ik nog een vraag af te sluiten. Ik wil mijn auto behandelen met een lakstift (krassen aan deur en dergelijke) en daarna polieren, zodat ik geen vervorming heb in de lak. Wanneer doe ik dit het best?
 
Ehm, je weet niet wat voor lak je hebt en wij helemaal al niet.
Ik zou met een niet al te zware combinatie van pad + polijstmiddel even een testspot doen en kijken of dit werkt.
ALs dit niet afdoende is, kun je altijd nog zwaarder gaan. Ultimate compound klinkt nogal zwaar.
 
Als je met een lakstift krasjes gaat bijwerken dan ga je de overtollige opgedroogde lak niet zomaar kunnen wegpolijsten hoor :no Daarvoor zal je eerst moeten (wet)sanden.
 
Hallo,(nogmaals)

Heb je al eens de tijd genomen om eens goed te lezen op het forum??

Zo kan je al 50% van je antwoorden vinden en kunnen wij(de anderen dus) je wel met de rest helpen hoor.

Waar woon je(ongeveer , we hoeven echt je adres niet te weten:-b ),maar zo vind je snel iemand die je kan gaan opzoeken.:-"

Altijd met een lichte combinatie starten en een volledige "hit" doen
(vanbovennaarondervanlinksnaarrechts-vanbovennaarondervanlinksnaarrechts):lol en niet te snel natuurlijk

Kijk anders ff in de video's naar hoe polijsten machinaal:ja

Danny
 
Virus zei:
Als je met een lakstift krasjes gaat bijwerken dan ga je de overtollige opgedroogde lak niet zomaar kunnen wegpolijsten hoor :no Daarvoor zal je eerst moeten (wet)sanden.
Wat is dat juist?
 
Nat schuren met waterproof schuurpapier (watervast schuurpapier).
Hiervoor gebruikt men wel speciaal auto schuurpapier in korrelgrootes oplopend van 1000 tot 4000.

Even de lakstift gebruiken en dan weg polijsten gaat je niet lukken. Daarom eerst lakstift, dan schuren en daarna pas polijsten en de rest van de stappen.
 
grandscenicman zei:
Hallo,(nogmaals)

Heb je al eens de tijd genomen om eens goed te lezen op het forum??

Zo kan je al 50% van je antwoorden vinden en kunnen wij(de anderen dus) je wel met de rest helpen hoor.

Waar woon je(ongeveer , we hoeven echt je adres niet te weten:-b ),maar zo vind je snel iemand die je kan gaan opzoeken.:-"

Altijd met een lichte combinatie starten en een volledige "hit" doen
(vanbovennaarondervanlinksnaarrechts-vanbovennaarondervanlinksnaarrechts):lol en niet te snel natuurlijk

Kijk anders ff in de video's naar hoe polijsten machinaal:ja

Danny
Daarnet effe de videos doornomen, thanks voor de tip!

Zelf ben ik van Halen, Belgisch limburg. Mocht er iemand zich geroepen voelen: bier staat er altijd koud :-b
 
Dimitri zei:
Hallo,

Komende week wil ik beginnen met mijn eerste detail, op mijn auto, een zwarte golf 2 van 1991. Nu heb ik dit topic geopend omdat ik er zeker van wil zijn dat ik niks verkeerds doe :schaam

Ik dacht zo te werken:


- Velgen behandelen
- Wagen wassen met 2EM en ontvetten
- Kleien
- Beginnen met poliermachine (Meguiar's ) en gele pad (Meguiar's ) met Meguiar's Ultimate compound
- Daarna met gele pad en Meguiar's swirl X
- Afwerken met zwarte pad en Meguiar's gold class

Is dit goed?

Dan heb ik nog een vraag af te sluiten. Ik wil mijn auto behandelen met een lakstift (krassen aan deur en dergelijke) en daarna polieren, zodat ik geen vervorming heb in de lak. Wanneer doe ik dit het best?
Nog rap een vraagje: Moet ik ook na elke behandeling (die 3 stappen met de Meguiars) mijn auto afwrijven?
 
Na elke hit de polijstresten afnemen en de lak inspecteren.
Is de correctie naar je zin dan doorgaan naar het volgende paneel zoniet dan nog een hit met dezelfde combinatie.
Zo werk je plaatdeel voor plaatdeel de hele auto af.
Tussendoor dus altijd afnemen behalve bij de wax, hoe lang je die moet laten zitten hangt van je soort wax af.
 
Allemaal fel bedankt voor de uitleg. Het is als leek nogal moeilijk om de theorie in praktijk om te zetten!

Volgende week maandag of dinsdag begin ik eraan, dan geven ze eindelijk nog eens goed weer! Als iemand nog tips heeft, laat maar komen :)
 
Bon, vandaag begin ik er normaal gezien aan. De vorige keer was er iets tussen gekomen, ik had toen namelijk een accident met de golf. Maar dat is nu perfect hersteld, dus we kunnen weer verder :-b
 
Hopelijk heb je zelf niks aan het ongelukje met de Golf overgehouden, en heb je de tussenliggende tijd gebruikt om je goed in te lezen Dimitri. Veel succes!
 
Zo, het merendeel is al gedaan. Het is toch een heleboel werk hoor 8-())

Ben rond half 3 begonnen, en ik ben iets na 8 gestopt. Kleien ging goed (had ik al gedaan, en is eigenlijk niet veel moeilijks aan) en ik heb met de lakstift gewerkt (goed resultaat zonder schuurpapier btw). Dan ben ik begonnen met de Ultimate compound op de motorkap. Het was een goed resultaat, maar ik vond dat ik nog redelijk veel swirls had. Op de zijflanken heb ik het dan besloten om het anders aan te pakken, namelijk om meer kracht en druk op de machine te zetten, dat terwijl ik het bij de motorkap de machine grotendeels zelf het werk liet doen. En ik moet zeggen, het zag er al meteen goed uit, om niet te zeggen perfect :-)^
Quasi alle swirls zijn daar nu weg. Ook het dak is nu al een klein deel gedaan, en het verschil tussen het behandeld en onbehandelde lak is toch groter dan ik dacht :-b

Morgen verder doen met de ultimate compound. De golf is nog eens niet half gedaan omdat...pa de verlengkabel was vergeten op zijn werk ]-0

En dan krijgt hij nog een wax laagske erboven op. Moest er iemand nog tips hebben je mag het altijd zeggen! Ook ben ik aan het twijfelen ofdat ik de tussenstap met swirl x zou nemen, wat denken jullie?

BlackPassat zei:
Hopelijk heb je zelf niks aan het ongelukje met de Golf overgehouden,. Veel succes!
Nee hoor, was maar een klein accident met grote gevolgen ;-)
 
Done ,^^

https://forum.Carclean.com/cc_postst12294/1991-VW-Golf-MK2-eerste-detail.aspx