• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Flex XFE7-15 ervaringen?

Na twijfel tussen de Flex XFE7-15 en de Rupes 15 MK2 heb ik de UK versie van dit apparaat ipv een 150mm backingplate zit daar standaard een 125mm bij. Ik kon de Flex voor goede prijs kopen met een kortingscode en de verzendkosten werden me geschonken.

Ik heb de Lake Country HD pads 6" aangeschaft (blauwe en oranje) vanwege de eerdere tip in dit topic. In combinatie met Scholl S30+ geeft dit een mooi resultaat. Ik heb ook nog de monello lijn staan, maar mijn verwachting met het warme weer + de extra wrijvingskracht van de flex was ik bang dat het zou gaan stoffen.

Ik heb de reviews van te voren gezien van de flex op Youtube. Persoonlijk vind ik dat op stand 1 de machine zeer onrustig loopt en woobly hoobly over de lak gaat (ervaren jullie dat ook zo?) De hogere standen zijn prima. De kritiek op "onhandelbaarheid" en rodeo op stand 6 ervaar ik niet. Op alle standen houd je goede controle over de flex.

Voor de grotere oppervlakte zoals een dak of motorkap vind ik de 6" LC wel handig, alhoewel de velco groter is dan 125 mm. Voor de spatborden heb ik een oudere, gebruikte 5" monello wit gebruikt met S30+. Mijn verwachting was dat de machine te krachtig zou zijn en dat de pad los zou laten, dit was niet het geval en de pad is na schoonmaak weer bruikbaar voor de volgende detail. Op mijn dap900 v2 heb ik wel eens een nieuwe oranje monello gescalpeerd (scheiding van pad en velcro)

De flex is geen vergelijk met de dap, maar daar is de prijs ook naar. De flex loopt mijnsinziens mooier en een swirl/hologram gepolijst resultaat is sneller bereikt. De hoge omwentelingen van 8600 rpm voelt niet zo, maar gemeten heb ik het niet. Tov de dap vind ik de flex veel stiller en prettiger werken dan mijn dap900v2. Op de dap gebruik ik nu een 4" backingplate en een reserve machine is altijd handig
 
Die ervaringen heb ik absoluut niet op stand 1.
De mijne is stil in alle toeren gebieden.
Wel secuur de pad goed gecentreerd plaatsen,en voordat je begint ff pufje Spray op de pad,
Gewoon top machientje in mijn ogen!
 
Iemand ervaring met de verschillen in power tussen Rupes en Flex, bedoel dan met name wanneer de machine stopt met draaien bij te hard aandrukken of wanneer er een curve in het paneel zit.
 
@Samz - Hard drukken is sowieso niet nodig en bij rondingen in panelen zal elke D/A stoppen met draaien omdat het een vrije beweging is. :)

Je kan kijken naar koppel om te zien wat de verschillen zijn.
 
Iemand ervaring met de verschillen in power tussen Rupes en Flex, bedoel dan met name wanneer de machine stopt met draaien bij te hard aandrukken of wanneer er een curve in het paneel zit.
@tembaco is de enige die ik ken die een XFE en Rupes heeft waarbij hij de voorkeur aan de XFE geeft.
Curves zijn op zich ook gewoon goed te doen met een rupes
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Idd. Beide machines doen het op dat vlak hetzelfde. Dus bij een holling zeg maar stopt elke vrij lopende D/A. Wel heb ik gemerkt dat als je bij de Flex XFE de snelheid verhoogd die het minder heeft. OMP (orbits per minute) ligt vele malen hoger bij de Flex dan bij Rupes. De Flex 3401 VRG bv zal dan niet stoppen op dat vlak. Direct aangedreven D/A zonder vrijloop.