• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Flitsvoorstelling!

Je bedoelt om mijn motorkap als eerste aan te pakken?

Nee, ik bedoelde Quantoxx zijn motorkap (ik citeerde ook hem), die BMW-kap is echt niet meer detail-waardig!

Wat jou velgen betreft, persoonlijk doe ik het volgende stappenplan bij grondige velgen-beurt (wisseling zomer- / wintervelgen):
- wassen met een sopje, zodat het meeste "loszittende"vuil eraf is.
- inspuiten met velgenreiniger (AF wheel cleaner of Monello Non-ferro).
- evt. teerverwijderaar (Valet pro Tar & glue remover.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn zomervelgen Gyeon Rim bescherming (vorige week nog een extra laagje Cancoat erover aangebracht) en mijn wintervelgen een Poorboys Wheel sealant bescherming hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik ben stiekem toen niemand het zag weer bij de shop geweest maar dit weekend wel een teleurstelling. Ik krijg mn 6mnd oude velgen nog niet goed schoon. Maar enfin, het was ook wel erg koud om te kleien vandaag. De Monello duo pad blijkt ook niet een slimme koop voor velgen. Tenzij ik het nog eens onder de knie krijg, maar een soepeler pad lijkt mij veel handiger.
 
Waar heb je die disco duo pads voor gebruikt? En wat heb je nu precies allemaal gedaan? Velgen schoonmaken kan een langdurig klusje zijn. Ik ben zelf momenteel met de winterset van mijn vader bezig. Daar heb ik al 3 uur in zitten en dat gaat zeker nog 3 uur duren. Als ze om de auto liggen kost het nog meer tijd of is het zelfs onmogelijk om ze goed schoon te maken. Zo kan je oude plakloodresten er alleen afhalen als de velgen van de auto zijn.
 
Even op een rijtje dan: een verkleurende velgenreiniger maakte een boel schoon. Daarna een shampoo wasbeurtje, zwarte spikkels bleven over. Na een paar weken weer opgepakt met Tar remover erop, geen werking zichtbaar. Daarna met Mothers Clay kit erop. Dat deed wel iets, maar ze werden nog niet veel schoner. Vervolgens met SSR1 en de Monello Duopad erop. Deed ook wel iets, maar nog niet bevredigend. En dan heb ik het over 1 stukje (20cm) tussen 2 vd 5 spaken. Toch wel een 20-25min op bezig geweest denk ik.

De vervuiling is gelijk deze, maar er zit ook nog zwarte aanslang in de naden: https://forum.carclean.com/threads/nog-een-velgen-schoonmaak-vraagje.18923/

[edit]
aanvullend: de velgenreiniger ( van een beurs / groen ) werd rood. en heb ik met kwast nogeens goed overal langs gesmeerd, hoekjes etc. het heeft echt heel veel gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... Verkleurende velgenreiniger? (Welke?)

Ik zou beginnen met afspuiten met een HD of tuinslang met harde straal. Vervolgens net een sooje het meeste vuil eraf wassen, zodat oroducten als Non-Ferro meteen op ijzerdeeltjes kan in werken en niet door vervuiling hoeft te worstelen. Dit een aantal minuten laten intrekken en vervolgens met een natte borstel/kwast de velg aggiteren. Opnieuw even laten inwerken en dan uiteraard weer afpoelen.

Bekijk nu wat er overblijft. In jouw geval alleen zwarte spikkels. Hierop deed een teerverwijderaar niets, dus je kan opnieuw Non-Ferro proberen om te checken of je de reactie kan zien. Zo niet, zijn er geen roestende ijzerdeeltjes meer.

Aggiteren is belangrijk. Alleen inspuiten en verder niets, dat doet vaak weinig.

Na het kleien weren ze niet schoner? Vervuiling was al weg, maar er bleven alleen spikkels over, toch?
Ook handmatig polijsten deed weinig, maar deed je dit om die spikkels te verwijderen?


Mijn advies; Opnieuw Non-Ferro op een gewassen velg en de reactie checken. Als dit niet helpt, dan zou ik een cone aanschaffen en op een boor gebruiken om machinaal te polijsten.


Greeetz
 
Remstof (de zwarte spikkels) kan soms heel lastig zijn om te verwijderen, zeker als het velgbed niet regelmatig wordt schoongemaakt. Soms kan je 3, 4, 5 of meer keren schoonmaken met een ijzerverwijderaar voordat de echt alles is verwijderd. Dit kost natuurlijk tijd en product, dus je kan er ook voor kiezen om te kleien. Al kan dat ook lang duren.
 
Soms ben je lang bezig omdat je meerdere keren moet behandelen en soms ben je hééél lang bezig. :p

20160109_121539.jpg



En soms is er dan geen keuze meer over en moet het een stuk drastischer. In dit geval; Zéér fijn staalwol en een metalen staaf. XD

20160109_144233.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Tobasco en RoyR