• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam test Monello Artico en Monello Magico Snow Foam

Dank jullie wel. :)^

Ik heb inmiddels van Tim ook een sample van de definitieve Magico versie mogen ontvangen.
Tim heeft hem tevens even gedemonstreerd op de roldeur en dat zag er veelbelovend uit.
M'n eigen test kan even duren, want ik heb het vrij druk.
 
Hallo Johnny,

Nee, helaas de laatste tijd veel te druk gehad met andere zaken om te kunnen detailen
Er staat voor dit weekend wel een detail gepland waarbij ik hem hoop te gebruiken.
 
Gisteren nog even de eindversie van de Monello Artico Magico Snow Foam getest tegenover de AB Magifoam.

Ik heb er weer video's van gemaakt, waaronder ik deze keer een muziekje heb gezet, vanwege nieuwsgierige (en babbelende) buurtbewoners.

Als eerste de Monello Artico Magico Snow foam;
Gevolgd door de AB Magifoam;


Zoals jullie zien is de Monello foam behoorlijk verbeterd, maar is de Magifoam nog steeds aan de winnende hand wat betreft het blijven hangen van de schuimlaag en het reinigende vermogen.

2faj.jpg


Ik moet er wel bij zeggen dat mijn wagen meer als zes weken niet gewassen was, en meer vettig vuil was, waardoor beide foammiddelen moeite hadden met reinigen.

Tim heeft al eerder vermeld, dat er bij de Monello foam bewust is gekozen om deze PH neutraal te houden en dat Magifoam gebruik maakt van caustic soda.
Middelen met een hoge PH zullen makkelijker schuimen en caustic soda heeft een groot reinigend vermogen.
Nadeel van caustic soda is echter dat deze wax en sealant lagen kan aantasten en kringen + watervlekken kan veroorzaken in coatings.

Mijn eigen keuze zou dus zijn; om de Monello foam te gebruiken om een auto te onderhouden en de Magifoam alleen maar te gebruiken, wanneer er daarna ook gedetailed wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het zo op het zicht helemaal niet verkeerd dat die foam wat beter loopt, zo neemt de foam de vervuiling toch ook beter mee?
 
Het grootste voordeel van de Monello foam is denk ik het vriendelijke en pH neutrale karakter. Terwijl het toch zuinig is in gebruik.

Mooie test, maar ik zou hem graag ook vergeleken willen zien met andere pH neutrale foams, hoe hoger de pH hoe krachtiger en dus ook hoe minder vriendelijk de foam wordt.
 
Tim;348717 zei:
Nee hoor Autobrite Super Snow Foam is neutraal en de Valet Pro Advanced Neutral Foam ook. ;)

Ik zie vermeld staan dat de Chemical Guys Mr Pink "PH balanced" en "wax-safe" is. Ik mag aannemen dat daarmee ook PH neutraal bedoeld wordt?
(ja ik weet het: CG is niet bij onze favorite supplier in de collectie)
 
Nee, pH gebalanceerd is niet hetzelfde als pH neutraal. Ik heb hier pH gebalanceerde producten gezien met een pH van 9 en zelfs 10 :)

Autofinesse beweert dat hun Avalance ook wax safe is en die heeft naast natronloog (of iets dat daarop lijkt) ook nog eens een pH van 12 a 13.
 
Ik had helaas hier alleen de Magifoam staan en de Monello foam.
Uit beiden haal ik op zijn hoogst nog twee keer foamen en dan zijn ze op, dus ik moet toch binnenkort weer nieuw aanschaffen.
Ik zal de volgende keer eens wat verschillende foammiddelen in kleinverpakking (als die er zijn) bij jullie aanschaffen, voor opvolgende testen.

Ik zag dat Carclean.com de Magifoam niet meer verkoopt, gaat heel AB eruit of is deze foam met een bedoeling uit het assortiment gehaald?

Nu ik eigenlijk meer te weten ben gekomen over de verschillende foammiddelen (mild t.o.v. aggressief), zou ik zelf eigenlijk twee verschillende foams in mijn assortiment willen hebben.
Naar ik ervan uitga, zullen jullie Monello foam adviseren als onderhoudsfoam, maar welke raden jullie dan aan i.p.v. de Magifoam als foam voor supersmerige voertuigen die toch daarna gepolijst moeten worden?
 
Tim;348773 zei:
Nee, pH gebalanceerd is niet hetzelfde als pH neutraal. Ik heb hier pH gebalanceerde producten gezien met een pH van 9 en zelfs 10 :)
Autofinesse beweert dat hun Avalance ook wax safe is en die heeft naast natronloog (of iets dat daarop lijkt) ook nog eens een pH van 12 a 13.

Toch nog even verder gezocht en op Howstuffworks.com vind ik het volgende:

A pH number measures from 0 to14 how acidic or alkaline a liquid is -- anything above 7 is alkaline and anything below 7 is acid. Water has a pH level of 7 -- it's neutral, meaning it has the same amount of acids and alkalis, which balance each other out.
When you're thinking about liquids in terms of their pH levels, going up or down one number on the scale represents a tenfold change in the acidity or alkaline nature of a liquid. For example, the pH level of milk is around 6. Because the pH level of water is 7, milk is 10 times more acidic than water. Vinegar has a pH of about 3, making it 40 times more acidic than water.

Begrijp ik het nu goed dat PH neutraal en PH balanced toch hetzelde betekent?
 
Grijp maar in als het teveel afdwaalt van dit draadje maar de onduidelijkheid blijft dus bestaan. :weetniet
Redcat Hans kom er eens in jij bent chemisch en natuurkundig nogal goed (en je legt het meestal ook nog begrijpelijk uit)

Edit: moet ik het zo zien dat als een product van zichzelf een PH waarde van 7 heeft neutraal genoemd wordt, en dat als de waardes van de individuele componenten van een samengestelde vloeistof elkaar opheffen, dat we dan over PH balanceerd mogen spreken?