• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam test Monello Artico en Monello Magico Snow Foam

Frans

Detailing guru
8 mei 2011
1.005
140
Afgelopen vrijdag heb ik naast de Non Ferro, tevens twee nieuwe Monello foammiddelen meegekregen om te testen, te weten; de Monello Artico Snow Foam en de Monello Magico Snow Foam.

Mijn wagen was naar mijn mening niet vuil genoeg voor een optimale test, de overbuurman met een vrij vervuilde Seat was echter al snel bereid zijn voertuig af te staan voor de test.
g2tw.jpg


Om een goed vergelijk te krijgen, heb ik tevens de Autobrite Magifoam meegenomen in de test.

Als eerste ben ik begonnen met wat cola flesjes om te spoelen, waar ik de foam middelen vooraf al aangelengd in kon afvullen, zodat ik tijdens het testen daarmee verder geen tijd verloor.
Ik heb voor alle producten een 25% mengverhouding gebruikt.

ynrz.jpg


4o1k.jpg


ue1j.jpg


Helaas bereikte het bericht van Tim, dat de uiteindelijke versies geconcentreerder zouden zijn mij pas na de test.
Eigenlijk had ik bij de Monello foammiddelen een verhouding van 50% hebben moeten gebruiken om gelijkwaardig te zijn aan de 25% mengverhouding van de Magifoam.

Maar goed, de test was al achter de rug, dus ik plaats in ieder geval alvast mijn bevindingen met deze mengverhoudingen en er zal dus vooral gekeken moeten worden naar eventuele verschillen tussen de beide Monello producten.
Ik moet mijn eigen wagen nog afmaken en ik heb nog van beide types wat over, indien het weer het morgen toelaat zal ik nog een vervolgtest met de te wijzigen mengverhoudingen doen.

De door mij gebruikte materialen zijn;

Een Nilfisk hogedrukreiniger E145.2-10, met een werkdruk van 145 bar welke uiteraard afhankelijk is van de voorhanden zijnde leidingdruk.

7b31.jpg


In combinatie met een Autobrite foamlance, die bij mij eigenlijk altijd ingesteld staat op maximaal mengsel.


8ry2.jpg


Verder heb ik de wagen vooraf niet afgespoeld, om zoveel mogelijk los te weken vuil te laten zitten.

Ik ben begonnen met de Autobrite Magifoam;

Zoals jullie zien; een mooie dikke foamlaag, zo stevig dat er foam over foam is aan te brengen, zodat je een mooie dikke deken aan schuim kunt opbrengen.
Op het einde ben ik iets te laat gestopt, waardoor er even kort een iets wateriger mengsel opgebracht werd (te zien bij het voorspatbord).
Dit heb ik bij de resterende tests vermeden door de mengfles minder ver leeg te spuiten.

Volgende op rij is de Monello Artico Snow Foam;

Hierbij is duidelijk te zien dat de mengverhouding minder is als bij de Magifoam.
De schuimlaag is een stuk wateriger en blijft ook minder lang hangen.

Daarna is het de beurt aan de Monello Magico Snow Foam;

Wanneer we deze nu vergelijken met de Artico, dan lijkt de Artico in verhouding een mooiere egale schuimlaag neer te leggen.
Ook als we kijken naar de tijdsduur m.b.t. het blijven hangen van de schuimlaag, dan lijkt de Artico daar de betere in.
Kijk maar even mee;
In de video van Artico, stop ik met opbrengen van schuim op de achterdeur na 33 seconden.
Als we dan het middendeel van die achterduer in de gaten houden, dan breekt zelfs de schuimlaag nog steeds niet open aan het einde van de video (2:58min in totaal).

Nemen we vervolgens de video van de Magico erbij, dan stop ik daar met schuim op de voordeur aanbrengen na 28 seconden en we zien daar de foamlaag vervolgens openbreken na 1 minuut en 54 seconden later (op 2:22).

Heeft dit allemaal effect gehad op het losweken van vervuiling? We gaan het zien.
Ik heb de test verder niet willen beïnvloeden door puur en alleen op de kracht van de hogedrukreiniger vuil te verwijderen, met de kans dat ik op een bepaalde kant dichter op het lakwerk zou spuiten als op een andere kant.
Ik heb dus simpelweg de mengbeker onder de foam Lance vandaan geschroefd en heb vervolgens met de foam Lance op ruime afstand de wagen schoongespoeld.
Tevens heb ik erop gelet dat elke schuimlaag in totaal even lang heeft ingewerkt.

Dat mede door zijn sterkere mengverhouding de Magifoam de overduidelijke winnaar hier is, daar mag geen twijfel over bestaan;

De resulaten van de Artico zijn tevens zichtbaar op bovenstaande foto’s.

En nu een kijkje aan de andere kant om te zien hoe de Magico het heeft gedaan;

xh0u.jpg


Het verschil is niet groot, maar hij heeft meer vuil losgeweekt als de Artico.

Zo blijkt maar weer eens dat de egaalheid en standtijd (als ik die term hier mag gebruiken) niet alleszeggend en zaligmakend is.

Verder conclusies wil ik hier eigenlijk niet aan verbinden, totdat ik een vervolgtest heb gedaan met de andere mengverhoudingen.

Uiteraard heb ik na de foam test, als bedankje nog even de auto een algehele wasbeurt gegeven, waar de eigenaar zeer blij mee was.

6ysq.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Jenny2
@BC911; Artico is de blauwe.
@grijzepanda; Stond per abuis op privé, moet nu wel zichtbaar zijn.
 
Dank Frans!

De gewijzigde formule met de juiste concentratie en schuimdikte hopen we snel te ontvangen van onze fabriek. Leuk om straks een vergelijk daarmee te maken. :ja

Voor nu krijg je gelijkwaardige resultaten als je Magifoam 1:10 doet en de andere twee 1:2. Het heeft te maken met de maatformule die vanuit de fabriek on kleine oplage voor ons gemaakt is (10 liter totaal).

Ook aardige wetenschap:

pH Magifoam = 13
pH Artico = 8
pH Magico = 7
 
Graag gedaan. :)^

Het lijkt me dan beter te wachten op de foam met de juiste specificaties i.p.v. hiermee een vervolgtest te doen met een zwaardere dosering.
Ik hoor wel van je, of je wil dat ik die ook nog test, ofdat je dat een ander laat doen (of zelf doet).
De verhoudingen die ik heb gebruikt, zijn in ieder geval bekent.
 
Ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar foam bij zwaardere vervuiling, zoals bij de Seat in het voorbeeld.
En in zo'n geval gebruik ik dan altijd een hogere dosering om een mooie dikke schuimlaag te krijgen.
Ik heb nu de verhouding 1:3 gebruikt voor alle producten, om gelijk te komen aan Magifoam 1:3 zou ik bij de huidige Monello foam samples een verhouding van 1.1:1 (1.1 deel foam + 1 deel water) moet gebruiken, als ik het goed heb berekent.
Met zo'n hoge mengverhouding ben ik bang dat wellicht het verschil in viscositeit de boel gaat beïnvloeden, een vloeistof met een hogere viscositeit zal wat moeilijker opgezogen worden vanuit de mengbeker.
De monello foam middelen, lijken namelijk al qua viscositeit in de buurt te komen van Magifoam.
Ik zal ze morgen eens meenemen naar de zaak en indien ik tijd heb de viscositeit meten, om het zeker te weten.

Geuren zijn lekker en was ik vergeten te vermelden in het verslag.
De Artico heeft wat weg van dat ouderwetse snoepgoed in zakjes wat knettert in je mond (weet even de naam niet meer).
En de Magico heeft een geurcombinatie van vanille en amandelen.
 
Vandaag even tussendoor de tijd gevonden om naar de viscositeit te kijken.

Korte uitleg over de viscometer;
Des te dunner de vloeistof, des te groter de spindel zal moeten zijn.
Voor een correcte meting, zal de torque (weerstand) tussen de 10 en 100% moeten liggen, bij een gekozen spindel en snelheid.
Zit je hieronder of hierboven, dan zal je of de snelheid, of de spindel, of beiden moeten wijzigen.
Verder moet de inkeping in de staaf van de spindel op vloeistofniveau zijn.

Voor het mooie had ik eigenlijk overal een halve liter van moeten hebben.
Dit had ik niet, dus het was een beetje schipperen met afvulmiddelen.

Als eerste de Magifoam.

Controle of hij boven de 10% zit met de gekozen spindel en snelheid;

ay0n.jpg


Controle op viscositeit

Viscositeit Magifoam: 22.7 mPas (Brookfield, Spindel 1, 60 tpm, 23.4 °C)

Ten tweede de Artico.

Controle of hij boven de 10% zit met de gekozen spindel en snelheid;

2us1.jpg


Controle op viscositeit;

da40.jpg


Viscositeit Artico: 22 mPas (Brookfield, Spindel 1, 60 tpm, 23.5 °C)

Ten derde de Magico.
Dit was een lastige, want ik had hier te weinig van over voor de maatbeker.
Spindel 1 is voor dunnere vloeistoffen en die zou niet in een smallere maatbeker passen.
Echter... De Magico leek al wat dikker te zijn, dus maar eens een poging in een gewoon glas, een kleinere spindel en met een hogere snelheid.

Controle of hij boven de 10% zit met de gekozen spindel en snelheid (en jawel);

9oft.jpg


Controle op viscositeit;

f2p2.jpg


Viscositeit Magico: 131 mPas (Brookfield, Spindel 3, 100 tpm, 23.5 °C)

De Magico is inderdaad een stuk dikker als de rest, waarbij de Artico aardig dicht in de buurt van de Magifoam zit.
Ik denk hierom dat bij de Magico met een test met een hogere verhouding, wellicht de hogere viscositeit de boel kan beïnvloeden.
Een dunnere vloeistof laat zich tenslotte veel makkelijker opzuigen vanuit de mengbeker als een dikkere vloeistof.
Vanaf welke viscositeit dit werkelijk veel gaat schelen, valt eigenlijk alleen maar met een praktijktest uit te wijzen (tijd opnemen, hoeveel vloeistof er uit de mengfles wordt opgezogen).

-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow! Dat is nog eens leuk!

Magico is als concentraat stuk dikker, maar gemengd denk ik verwaarloosbaar.

Als de nieuwe samples gereed zijn, dan gaan we de vervolgtest doen!
 
Ja altijd handig, wat apparatuur tot je beschikking.

De test was vooral bedoel met het oog op die eventuele 1.1:1 mengverhouding (of 1:0.9 het is maar net hoe je het bekijkt).

Zodra de mengverhouding groter wordt, dan zal het van minder invloed zijn (de uiteindelijk viscositeit is dan een stuk lager).
 
Mooie duidelijke test Frans. Ziet er dik in orde uit. Ben benieuwd naar het resultaat met de juiste mengverhoudingen.
 
Ik heb vorige week bij het ophalen van een bestelling, nieuwe versies van de Monello Foam middelen meegekregen om te testen.
Vandaag heb ik eindelijk tijd gehad om deze te testen.

De nieuwe testversies zijn dikker als de eerdere versies, tevens lijken de geuren sterker aanwezig evenals de kleuren.

Als eerste ben ik weer van start gegaan, met het vooraf maken van mengsels om tijdens het testen geen tijd te verliezen.
Ditmaal heb ik als mengverhouding 1:10 gebruikt.


n0zg.jpg


Het slachtoffer was dit keer mijn eigen wagen.
Op de foto ziet hij er niet echt vuil uit, maar dat was hij wel (kijk maar eens goed naar de vingerafdrukken op de achterklep).
De vervuiling was wat meer egaal en bestond in hoofdzaak vervuiling van het rijden en niet zoals bij de Seat, modder en zand.

l9pn.jpg


nzft.jpg


Uiteraard heb ik ook deze keer weer video's gemaakt.

Als eerste het foamen met Autobrite Magifoam;
Ten tweede met Monello Artico Snow Foam;
En als derde op rij, de Monello Magico Snow Foam;


De oplettende kijker, ziet wellicht net als mij, dat er wat vreemds is gebeurt.
Met de eerdere testversies was het zo, dat de Artico de Magico versloeg betreffende de egaalheid en het blijven hangen van de schuimlaag.
Het is nu eigenlijk andersom, de Magico geeft een veel egalere schuimlaag en blijft veel langer hangen als de Artico.
De schuimlaag van de Artico was zelfs al helemaal weg, terwijl die van de eerder aangebrachte Magifoam nog steeds deels aanwezig was.

yn7q.jpg


Na het afspoelen van het schuim, nog even een vingertest gedaan om te zien waar de meeste vervuiling was achtergebleven.

Voorscherm Magifoam en de voordeur Artico;

vlwu.jpg


En nog wat foto's op ongeveer dezelfde hoogte.

Magifoam;

oy0f.jpg


Artico;

exlv.jpg


Magico;

xism.jpg


En uiteraard de wagen gelijk even een wasbeurt gegeven;

533n.jpg


Voorlopige conclusie en mening over de nieuwe testversies;
De Magico is er behoorlijk op vooruit gegaan.
Waarbij echter de Magico op alle fronten de Magifoam behoorlijk dicht is genaderd, laat de Artico plots punten vallen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Frans, je krijgt nog de laatste en definitieve Magico mee als je van de week bij ons bent. Ik ben benieuwd wat je bevindingen dan zijn.

De Artico gaat terug naar de 'tekentafel' en we krijgen daar een nieuw opgebouwde formule voor terug. Wij zijn niet tevreden met de huidige versie.

De laatste Magico is wel echt super! Dus die zie ik graag in een vergelijk terug.

Let erop dat Magifoam een pH van ruim 12 heeft en natronloog bevat (caustic soda) en dat wij bewust daar niet voor gekozen hebben.
 
Ik vond deze versie van de Magico al behoorlijk goed.
De vorige had al een goede reinigende werking.
Om dat nog meer te benutten en het geheel te optimaliseren, zou voor het mooie de schuimlaag wat egaler moeten zijn en langer moeten blijven hangen.
En dat is nu precies waar deze versie aan voldoet.

Gezien de hardnekkige vervuiling had ik eigenlijk wat sterkere mengverhoudingen moeten gebruiken.
Omdat echter de vorige Monello versies wat minder geconcentreerd waren en zodoende relatief gezien richting een 1:10 verhouding zaten, heb ik ervoor gekozen hier ook een 1:10 mengverhouding te gebruiken.
Op die manier zijn dan de Monello testversies onderling wat makkelijker te vergelijken en beoordelen.

Ben sowieso benieuwd naar de definitieve versie van de Magico en test deze ook graag uit. :)^