• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam test Monello Artico en Monello Magico Snow Foam

Tim;348773 zei:
Nee, pH gebalanceerd is niet hetzelfde als pH neutraal. Ik heb hier pH gebalanceerde producten gezien met een pH van 9 en zelfs 10 :)

Klopt als ik het goed begrepen heb.

PH gebalanceerd betekent volgens mij dat de doelstelling van de fabrikant gelukt is.
Doelstelling van Magico was pH neutraal en dat is behoorlijk gelukt en dus pH gebalanceerd omdat de doelstelling bereikt is.
Zonder de toevoeging wat de doelstelling was zegt pH gebalanceerd geen fluit.
Vandaar ook de link naar je huid, die heeft een pH van 5,5 en pH gebalanceerd is het pas als er een pH van 5,5 bereikt is.
Is de doelstelling een pH van 9 dan is het product pH gebalanceerd als het ook 9 is en geen 7.

Er zijn wel meer van dat soort marketingkreten: dermatologisch getest! (maar wat was de uitslag dan?)
Het ene betekent niets zonder het ander.
 
Ik ben er ook nog even ingedoken;

PH neutraal betekent altijd hetzelfde, namelijk dat de PH waarde 7 is.

PH gebalanceerd kan een verschillende PH opleveren en hangt er volledig af van wat het einddoel is.
In het geval van de huid, zal je een product willen hebben wat wel het vuil verwijderd, maar niet de huidvetten aantast.
Het is daarbij niet nodig om een product te hebben met een exacte neutrale ph, maar deze mag ook weer niet te hoog of te laag zijn.
Hier betekent het dus gewoon; dat er op gelet is dat de PH waarde binnen de veilige marges valt en niet de huidvetten aantast.

In het geval van een foammiddel zou je er dus van mogen uitgaan, dat dat PH gebalanceerd inhoudt; dat de PH binnen de veilige marges valt en niet de waslaag aantast.
Om echter 100% zeker te weten dat het een fabrikant daarom gaat (en niet dat het gaat om veilig voor de lak), zou je deze een mail moeten sturen, voor nadere toelichting.

Verder is het uiteraard zo bij een foammiddel, dat deze nooit puur wordt gebruikt en altijd in een oplossing.
De uiteindelijke PH zal dan ook afhankelijk zijn van de PH van het medium waarin deze is opgelost en in welke concentratie dit is gedaan.
 
Als iemand een sample heeft en naar de oliebollenavond gaat: neem hem mee dan hangen we de pH meter erin.
 
Frans;348781 zei:
... Ik zal de volgende keer eens wat verschillende foammiddelen in kleinverpakking (als die er zijn) bij jullie aanschaffen, voor opvolgende testen. ... ?

@Frans, ik heb nogal wat restjes, dus ik kan naar de oliebollenavond wat kleintjes meenemen.
Het gaat om Magifoam (de oude en de laatste versie), Snowfoam (de rose) en iets van ValetPro
Als jij de tijd en zin hebt om te testen ondersteun ik dat van harte, zeker omdat je al een heel eind op weg bent

Persoonlijk maak ik mij weinig of niet druk over de gemeten Ph waarden en wat de fabricant zegt
Tenzij ik de fabricant in persoon ken en dan nog :roll

Waar het om gaat is dat je zuurgraad en basische waarden kan meten. Met een papiertje met kleurstoffen of met een elektronisch apparaat
Dat zijn meestal statische waarden van de pure of verdunde producten zelf. Het is lastiger om waarden te meten tijdens gebruik omdat die veranderen
Dat kan weer wel met markers, die in kleur omslaan bij waardegrenzen of als stoffen vrij komen of verdwijnen.
Denk aan rode kool dat blauwig / paars wordt tenzij je er een appel (zuur) bij meekookt

Ph neutraal zou als term alleen gebruikt moeten worden als een Ph van rond de 7 wordt gemeten
Ph gebalanceerd kan gebruikt worden als een stof tijdens gebruik de Ph op of rond 7 houdt
Omdat we te maken hebben met producten die combinaties van stoffen bevatten wordt het complex
Zo heeft een Iron shampoo een alcalische werking (zeep) maar ook die voor het ijzerslijpsel (licht zuur)

Ik word best blij van het lezen van testjes, maar voor de keuze wat ik gebruik maakt het mij niet uit
Luxe probleem om gewoon te kopen en te proberen, is het niets geef ik het weg ...

Eergisteren en gisteren nog met Magifoam gewerkt op een auto met 4 maanden oude Collinite 845
Sterke verhouding gefoamd en nagewassen met een gewone oplossing in de emmer
Nogsteeds beading en sheeting terwijl ik daarna met het kleien echt wel wat vuil weghaalde
De auto wordt vrijwel dagelijks gebruikt maar slaapt wel binnen en wassen doe ik alleen

De dag erna trek ik de achterklep open, zal er nog een restje schuim in een scharnierkoof
Dat restje deed verder niets meer, smaakte ook niet erg zeepig (tja je moet wat ...)
Dus de schuimmiddelen in Magifoam zijn kennelijk behoorlijk sterk
En puur vreet Magifoam zich door aluminium heen ..

Wat ik voortaan meer ga doen is met de open slang naspoelen
Sterkere producten in holle ruimten is niet waar ik over wil dromen
Daarom gebruik ik tussendoor soms shampoo met wax of polymeer erin
's winters Glansprotector is zo'n lekkere luie mannen oplossing

... terug naar de tests ... :)^
 
Dibbuz;348821 zei:
Als iemand een sample heeft en naar de oliebollenavond gaat: neem hem mee dan hangen we de pH meter erin.

Zoals gezegd ben je er dan nog niet, want het gaat erom in welke verhouding de foam is aangebracht.

En dan krijg je met foamen zelfs nog een dubbele verdunning;
- Eerst de verdunning die je gebruikt in de onderbeker.
- Ten tweede de verdunning die je krijgt tijdens het opspuiten van de foam (daar wordt ook nog een berg water extra vermengd).

Dus de ph van een foam wordt uiteindelijk heel erg beïnvloed door de vermenging met zeer veel water.

Wil je daadwerkelijk de ph weten van de foam die je opbrengt, dan zou je dus eigenlijk gewoonweg de foam in een groot vat moeten spuiten, een paar uur wachten totdat het schuim is gezakt, voorzichtig doorroeren en dan de ph meten.
Ik vermoed zo dat die uiteindelijke ph vrij dicht bij de ph van het gebruikte water zal komen te liggen.
 
Met Avalanche al gedaan:

Puur uit de kan:
avalanche1.jpg


Daarna 1:10 verdunt. Auto Finesse adviseert 1-2 inch (2.5 tot 5cm product) en dit was echt al minder dan het advies.
avalanche2.jpg


Daarna aangelengd met kraanwater:
avalanche3.jpg


Vervolgens gefoamed en foam opgevangen in een emmer.
avalanche5.jpg


Daarna ruim 15 minuten laten staan zodat het schuim kon kalmeren:
avalanche6.jpg


Het is minder dan de pure Avalanche natuurlijk maar pH neutraal zou ik ik niet noemen.
 
Kan niet anders zeggen als dat het een toptest is Dennis. :)^
Zo hoor je het inderdaad te doen.

Zou eigenlijk ook eens een test moeten doen, om te zien vanaf welke ph de wax laag wordt afgebroken.
Alhoewel dat best moeilijk is, want diverse andere ingredienten in een foam zullen dit ongetwijfeld ook doen.

Interessante materie, dat wel.