• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foamen - Bathe+ als Stand Alone

Super dat je het getest hebt; dank! Nu staat jouw auto in de coating, maar het lijkt evengoed wel een verandering te hebben gebracht; interessant!
 
Klopt. Is een beetje valsspelen ;)
Binnenkort heb ik een auto staan die slechter in de bescherming staat. Als ik er aan denk, herhaal ik m even
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Wat ik wel merk met foamen van Bath+ of de Kenotek ceramic wash is dat de lak ondanks dat er een coating op zit veel gladder aanvoelt. Ook op een auto zonder enige bescherming word deze erg glad. En na een week of 4 is de bescherming zelfs na wasbeurt aanwezig op de niet behandelde auto.
 
Ik ben wel verbaasd dat je met een verhouding van 1:100 nog zoveel schuim had. :eek: Wanneer ik Bathe+ (1:10) door de Lancia jaag met 145 bar, dan heb ik ongeveer hetzelfde schuim.
 
Eens, was ik ook. Van de sprayer weet ik zeker dat hij goed doorgespoeld was. Heeel misschien dus nog wat zeeprestjes in de maatbeker. Zal voor de zekerheid alles een paar keer af/doorspoelen voor een volgende test
 
Zoals beloofd nog een 2e test gedaan op een auto zonder bescherming.
Het gaat hier om de Toyota Yaris van mijn schoonvader welke de komende 2 weken hier voor de deur staat voor een lichte polish en wax + interieur behandeling.

Ter voorbereiding de hele auto gewassen en daarna gekleid met ONR als clay lube (testje). Ik merkte dat de ONR op zichzelf al wat waterafstotend was dus vooral gekeken naar wat de bathe+ hieraan kon toevoegen:

Bathe + 15ml op 1L (kraan)water
IMG_8628.jpeg


Foam op de auto (wederom lijkt het best prima te foamen)
IMG_8630.jpeg


onbeschermde kant watergedrag:
IMG_8636.gif

Gifjes van water in actie:
IMG_8634.gif
IMG_8635.gif


links onbeschermd en rechts beschermd
IMG_8632.gif


Beading achteraf na wassen en na regenbuitje:
IMG_8639.jpeg
IMG_8649.jpeg
 
@Jahe - Leuk om zo te zien. Bedankt voor de tijd en moeite. ;)

Op deze manier kan je aardig lang doen met een flesje Bathe+. Al denk ik dat men voornamelijk kiest voor het foamen met Bathe+ omdat het dan makkelijker en sneller is dan met een drukpomp en bij warm weer ook tussendoor afspoelen.

Hoeveel van de 1L (+15 ml) gebruikte je voor de hele auto?
 
Wauw! Super vet @Jahe! Dankjewel!!

Het werkt dus echt zoals ik hoopte! In mijn ogen is dit voor de wasbox-krijgers dan toch echt ideaal.

Tuurlijk doe ik thuis de fles onder de Lancia 1.0 schroeven, maar als je thuis geen HD hebt dan kun je middels bovenstaande, vrij laagdrempelig, een volledig veilige was doen bij de wasbox inclusief LSP/Booster, zonder dat het je veel tijd kost én (dat was voornamelijk het beoogde) waarbij je wederom een stuk contact vermijdt. Heel vet!
 
Nou waren o.a. wetcoats en pour-ons natuurlijk al een optie voor de Wasbox-Warriors én zelfs de Tuinslang-Tijgers. ;)
Maar vooral bij die laatste was het zaak om bijv. Wetcoat spaarzaam te gebruiken en erg goed af te spuiten met een harde (vlak)straal om geen gezeik te krijgen.

@Jahe - Je bracht het nu per paneel aan en spoot af met de HD? Als ik namelijk het schuim bekijk op de foto, vraag ik mij af of je dit ook met alleen de tuinslang af kan spoelen en dus geen problemen krijgt zoals vlekken/vetwaas/etc.
 
No shit Sherlock o_O Het was juist jij die het grote voordeel en gemak van Bathe+ boven de Wetcoat e.d. aangaf, vandaar dat ik wilde testen of die naar de wasbox te krijgen is!
 
  • Grappig
Reactions: Altos
@RoCo - Het gemak komt van het foamen via HD + lans, die je al hebt staan omdat je zojuist de auto hebt gewassen. Dit gemak haal je dus niet naar de wasbox.

"Als dit waar is, dan heb je een rete goedkope standalone wasbox-krijger-proof bescherming te pakken namelijk."
- Vandaar ook mijn vraag hoeveel er van de 1L eindoplossing er gebruikt was.

"Mocht dit werken dan is het ideaal voor de mensen zonder HD/Foamlans of voor mensen die gebruik maken van de wasboxen."
- Vandaar ook mijn vraag of het ook met de tuinslang afgespoeld kan worden. (Tuinslang met sproeikop eigenlijk, nog wel iets van druk)


Als IK voortaan bij een wasbox zou moeten wassen, dan zou ik (denk ik) alsnog kiezen voor Wetcoat in een sprayfles boven Bathe+ in een drukpomp.
- Kan ik de Bathe+ lang genoeg laten zitten om de hele auto te handfoamen alvorens af te spuiten middels tuinslangsproeier of HD?
(Met mijn Kwazar Handfoamer moet ik toch een aantal keer stoppen om te pompen)
HD-spuit of tuinslangsproeier in de ene hand en de handfoamer in de ander, paneel foamen en meteen afspuiten, volgende paneel en afspuiten, spullen neerleggen en moeten pompen, etc?

- Kan je het afspoelen met alleen een tuinslang of tuinslangsproeier? (Zonder problemen)

- Wat is het verbruik? (Al zou je de hele liter gebruikt hebben / 15ml product, is het nog steeds goedkoop. Maar heb je dus genoeg aan thuis een 1L - 1,5L vullen en meenemen?)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Het verbruik is zeker interessant; kom je met een volle foamer toe?

Waarbij wel opgemerkt mag worden dat 10ml op een liter al voldoende zou moeten zijn (PIR 1%).

Ik vind Wetcoat bewerkelijk en wil het zo uit werken dat je met een handfoamer rond kan lopen; beetje elleboog vet met pompen tijdens sproeien. Als je per paneel moet werken is er geen winst, kun je rond (doorpompen tijdens sproeien) dan is er zeker voordeel! Infoamen, afspuiten, osmose spoelen, klaar.

Nog wat kleine vraagtekens, maar we komen er wel!
 
Ik ben wel verbaasd dat je met een verhouding van 1:100 nog zoveel schuim had. :eek: Wanneer ik Bathe+ (1:10) door de Lancia jaag met 145 bar, dan heb ik ongeveer hetzelfde schuim.

Met 1:10 in een Lancia 1.0 zit je volgens mij ook onder de 1% PIR.

Merkte afgelopen weekend wel dat het laatste restje 35ml bathe+ met 400ml water in een Lancia 1.0 op een Kranzle (130bar - 10l/min) echt bijzonder dichte schuim gaf. Vele malen meer dan met een Karcher K4 (130bar - 7l/min) en 40ml op 400ml water.
Kortom, minder Bathe+, meer water (dus lagere PIR) en toch beter/dichter schuim..
 
@MTyn - Ik heb nog eens terug zitten zoeken naar een foto waarbij ik Bathe+ foamde, want had toch wat twijfels of het schuim hetzelfde was. De foto van Jahe die ik bedoel, daar kun je goed zien dat de dekking niet geweldig is en duidelijk uit een drukpomp komt. -->

img_8630-jpeg.jpg



Hieronder een foto van Bathe+ (1:10'ish) uit een Lancia. (145 bar, l/min weet ik even niet meer). -->

03.jpg



Ik denk dat er ook wel een verschil zit in PIR wat betreft 'primaire dekking' van het product. Bij het foamen raak je dezelfde plek langer en dus met meer mengsel van product en water en bij een handfoamer minder. Hierbij speelt het afspoelen en dus waarschijnlijk ook weer verdeling/verspreiding van het product ook een rol. (a la wetcoats)

@MTyn - Oh, dat is wel apart, inderdaad. De machines kunnen dan een verschil van 3 l/min verschil hebben, maar hoeveel komt er uit je kraan? (Ik denk maar hardop)
 
@Fluffypoetsdoek - ''Hoe essentieel is het schuim? Maw, heb je per definitie een handfoamer nodig of kan een gewone drukpomp ook?''

Het schuim, of in ieder geval het beetje wat er is, dat zorgt natuurlijk voor een langere inwerktijd omdat het langer aan de lak blijft plakken. Als ik mij voorstel dat ik het mengsel in een gewone Kwazar-drukpomp doe, dan spuit ik veel meer product/mengsel dan bij de foamer. (Mondstuk is geknepen bij de foamer)
 
Sorry mensen duurde even voordat ik kon reageren, maar bij deze:
Hoeveel van de 1L (+15 ml) gebruikte je voor de hele auto?
Ik heb beide keren (ibiza ST en Yaris) net aan voldoende gehad aan de inhoud van de sprayen. Voor het gemak zou je hem misschien net wat meer willen vullen.
Je bracht het nu per paneel aan en spoot af met de HD? Als ik namelijk het schuim bekijk op de foto, vraag ik mij af of je dit ook met alleen de tuinslang af kan spoelen en dus geen problemen krijgt zoals vlekken/vetwaas/etc.
Klopt, aanbrengen met drukpomp en daarna met HD afspoelen. Geen idee of het met een harde straal uit de tuinslang voldoende zou zijn.

Ik begrijp de discussie over de hoeveelheid schuim en werking van het product. Ik denk dat de hoeveelheid schuim die door de drukpomp gemaakt wordt, voldoende is voor een fatsoenlijke beschermlaag. Het enige waar je wel op moet letten is dat er minder water wordt gebruikt en dat het langer duurt voordat je rond bent. Nu was de temperatuur al flink gedaald maar wanneer het warm is loop je een risico dat waar je begon aan het drogen is voordat je klaar bent (en daardoor risico op vlekken).

Zelf was ik (zeker in de winter) vaker in de wasbox, en denk dat dit een financieel aantrekkelijke manier is om een laagje bescherming aan te brengen. Aan de andere kant heb ik voldoende andere wetcoat(achtige) producten die ook nog op moeten een keer dus we zullen zien!