• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foamers

Ciedric

Detailing addict
9 jul 2016
41
50
Beste foamers,

Net zoals een aantal hier beschik ik niet over een hd reiniger en of water aansluiting.

Ook ik wil foamen en dacht dit te kunnen doen in een handpomp drukspuit via eBay.
Helaas werkte dit matig, wel zeep maar geen schuim. Inmiddels had ik bij de Action voor € 6 een vijf liter plantenpomp gevonden en ook hier hetzelfde verhaal. Wel kan ik mijn auto nat spuiten al vorens te gaan wassen volgens de twee emmer methode plus grid guards.

Nu zag ik dat de Gloria FM10 een andere spuitkop heeft die wellicht het schuimend effect leverd. Na rond zoeken op eBay en € 20 verder mooie spray koppen gevonden voor een Knapsack sprayer. Aangepast en wel op mijn sprayer maar geen tot matig schuim. 25 psi is dan ook niet eens 2 bar aan druk.

Ik heb de 10 ml op 1 liter Monello snow foam gebruikt.

Nu dacht ik die van Kwazar te gaan proberen. De 2 liter handpomp of de grotere 6 liter die wat op mijn 5 liter tuin sprayer lijkt.

Is de 2 liter voldoende voor een vijfdeurs middenklasser? Of ben ik beter af met de 6 liter Orion die tevens € 50 duurder is?

Ik heb een drukspuit bij het tuincentrum gehaald voor twee tientjes. Ik gebruik meestal tussen de 100-200 ml product (ValetPro Citrus Pre Wash, of ValetPro Snow Foam combo), met nog ongeveer 1-2 liter water, afhankelijk van de vervuiling en grootte van de auto. Dit doe voor het foam en afspuiten met HD reiniger, maar alleenstaand zou het ook al wat moeten doen.

is 10 ml op een liter niet te weinig?

Volgens de gebruiksaanwijzing achter op fles is dat nogal weinig ;).

foam.webp

ik gebruik zelf momenteel de fm10 en met 1,5 liter red ik het om mijn polo te foamen, alleen moet je na elk paneel ongeveer 20 keer pompen om hem weer op druk te krijgen.

ik zit zelf nu te kijken naar de kwazar orion super foamer, wel eens stuk duurder maar minder vaak pompen

hier tevens een leuk filmpje van de hand foamers die carclean verkoopt;

Dan ga ik dat een volgende keer even proberen, of ik test het even op de douchewand

Ik had er trouwens ook een flinke scheut Mr. Pink autoshampoo aan toegevoegd.

Mengverhouding op de fles is gericht op gebruik van een foamer die aan een hogedrukreiniger hangt. Daar krijg je door de aanvoer van water doorde hogedrukreiniger zelf uiteindelijk een veel lagere mengverhouding.
Voor gebruik in een handfoamer mag de mengverhouding wel iets minder, omdat er geen extra water wordt aangevoerd tijdens gebruik.
Is ook een kwestie van uitproberen.

Kom van een gloria fm10 en heb nu de kwazar 6l, om het constante pompen te vermijden, deze nog maar 1x geprobeerd en was oorspronkelijk wat teleurgesteld aangezien ik dikker foam uit de gloria kreeg wanneer ik dezelfde mengverhouding nam.

Heb voor mijn auto ongeveer 3l water nodig en aangezien de gloria beter ging wanneer die niet compleet vol was heb ik de kwazar ook maar half gevuld. Misschien heeft dit er iets mee te maken (lees van de fm50 dat men die meestal volledig vult) en de eerste keren is het ook altijd wat leren ermee werken en wat zoeken naar mengverhoudingen dus ga er volgende keer ook wat meer valetpro in doen en zien of dat beter werkt.

Is alleszins een degelijk/stevig apparaat groot voordeel is idd het minder pompen en een hd is voor mij ook niet zo interessant vandaar handfoamer.

Ja, dat is waar het mij om gaat. Ik vond dat alleen foamen met een HD soms niet genoeg deed, dus ik heb deze stap toegevoegd.

Ik gebruik de Kwazar Orion 6L versie, doe 550 ml artigo snow foam erin en vul m af naar 6 liter.
Daar kan ik de hele auto mee schuimen met 1 a 2x extra bij pompen om de druk weer op te voeren.
De laag schuim is wel wat dunnig het is geen dikke schuimlaag zoals je ziet van de filmpjes op YouTube met HD-reinigers.

Welke volgorde hanteer je dan?

- Onderkant van de auto (tot ongeveer de ramen) inspuiten met ValetPro CPW, dmv een drukspuit.
- Foamen met Monello Artico Magico.
- Afspuiten met HD

Voor auto's zonder bescherming hetzelfde verhaal, maar dan gebruik ValetPro Snow Foam combo in beide stappen.

Kom van een gloria fm10 en heb nu de kwazar 6l, om het constante pompen te vermijden, deze nog maar 1x geprobeerd en was oorspronkelijk wat teleurgesteld aangezien ik dikker foam uit de gloria kreeg wanneer ik dezelfde mengverhouding nam.

Heb voor mijn auto ongeveer 3l water nodig en aangezien de gloria beter ging wanneer die niet compleet vol was heb ik de kwazar ook maar half gevuld. Misschien heeft dit er iets mee te maken (lees van de fm50 dat men die meestal volledig vult) en de eerste keren is het ook altijd wat leren ermee werken en wat zoeken naar mengverhoudingen dus ga er volgende keer ook wat meer valetpro in doen en zien of dat beter werkt.

Is alleszins een degelijk/stevig apparaat groot voordeel is idd het minder pompen en een hd is voor mij ook niet zo interessant vandaar handfoamer.

Welke mengverhouding gebruik jij?
En ik ben heel benieuwd naar je ervaring van dit apparaat wanneer je hem vaker gebruikt hebt.

Ik wil juist foamen om zo mijn wax laag (Fusso Coat en Surf City's Garage) niet aan te tasten.