• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Ka GrandPrix - rood

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Eindelijk een dagje goed weer... Al weken ben ik van plan de twee Ka's hier aan te pakken. Het kwam er alleen niet van.
Vandaag heb ik de Ka van mijn moeder onder handen genomen en dat was nodig ook.
Hij was behoorlijk vies en het waxlaagje dat er ooit opgezet is dateert van december. Hieronder enkele foto's van hoe de auto was voor de detail.

DSC01728.jpg


DSC01729.jpg


DSC01731.jpg



DSC01735.jpg

En als je het dan hebt over reflectie, weinig reflectie te bekennen. Tijd om aan de slag te gaan!


Eerst heb ik de Ka gefoamed met behulp van de Gilmour Foamaster II en een mengsel van Autobrite en APC van Meguiars.

DSC01742.jpg



Ondertussen de banden en velgen ontvet en de wielkuipen schoongemaakt met de Mothers fender well brush. Na het afspoelen was het loszittend en grove vuil verdwenen, duidelijk werd wel dat de auto echt een paar keer gewassen diende te worden, omdat er erg veel vuil aangehecht zat. Na het ontvetten van de rubbers heb ik de auto met een overdosis PB's shampoo gewassen. Met een restant van het waswater heb ik de velgen gewassen met behulp van EZ detail brush en de Mothers borstel. Erg blij met mijn nieuwe emmers en gritguard overigens! Auto nogmaals gewassen en de velgen gereinigd met een shampoo van Iron X soapgel. Langzaam aan werden ze weer terug wit, maar aangezien het hier dus witte velgen betreft zie je al het vuil onwijs goed zitten. Ook remslijpsel en teerresten dus.
Auto weer afgespoeld en de velgen + probleemplekjes op het lakwerk ingesprayed met Valet Pro tar & glue remover, hierover ben ik gematigd enthousiast. Het werkt niet helemaal zoals ik had verwacht. Teerplekjes bleven zitten en kreeg ik er niet af. De velgen heb ik vervolgens nogmaals gewassen met het overgebleven sopje samen met de merino wheel mitt. Bijzondere sensatie trouwens, ziet er uit als een verdronken cavia en voelt een beetje klef. Ik kon wel overal goed bij overigens.
Uiteindelijk besloten om de gehele auto inclusief velgen in te sprayen met Iron X, dit wierp dan uiteindelijk vruchten af.



De boel weer goed afgespoeld, gedroogd en bekeken hoe de staat van de lak was. Er was enkel en alleen sprake van lichte waskrasjes en omdat ik al behoorlijk veel tijd kwijt was ben ik na het kleien, met Bilthamber soft en Dodo Juice Born Slippy, gaan kijken middels een testspot welke combinatie goed zou zijn voor het verwijderen van de waskrasjes. In gedachte had ik mezzo op wit, finale op wit. Ben gestart op de motorkap met finale op wit, kreeg al meteen een spiegelglad resultaat. Beetje anders dan anders en afwijkend denk ik, maar hiermee heb ik in principe bijna alle krasjes er uit weten te krijgen. Tenslotte heb ik de auto in de PB's EXP sealant gezet evenals de velgen. Dit keer heb ik de sealant niet afgetopt met een wax, omdat ik heel nieuwsgierig ben naar de standtijd van deze sealant. Reden om te gaan van een sealant en een glaze over te slaan heeft te maken met het feit dat ik de auto goed beschermt wil hebben en ik denk dat een sealant direct op de schone lak het beste hecht.

Voor mij was het eigenlijk een verassing dat de velgen een pareloer glans hebben net als het bekkie van de Ka.

DSC01748.jpg


DSC01750.jpg


De glans kwam dan ook erg mooi tevoorschijn en de lak had weer een heerlijk diep rode kleur. Al het zwarte kunststof is gevoed met PB's trim restorer. Een laagje Wolfgangs tire gel maakte het geheel af.

Enkele reflectieplaatjes:

DSC01752.jpg


DSC01770.jpg


DSC01754.jpg


DSC01768.jpg






En natuurlijk nog wat laatste plaatjes van het eindresultaat:

DSC01749.jpg


DSC01746.jpg


DSC01757.jpg
 
Mooi werk, tot in de puntjes! Wielen en uitlaatje zijn leuke details die het echt even afmaken.:)^

EX-P standalone gaat heel prima, wel lang laten curen, 3 kwartier laat ik hem sowieso altijd staan. Als je gewoon de swipetest doet kan ie er hier vaak na enkele minuten al af, maar deze sealants moeten toch ff wat meer tijd hebben heb ik wel eens van Tim gelezen.
Voor het mooie ff 2 laagjes met wat tijd er tussen, maar daar leent de situatie zich niet altijd voor.
 
Wow, die is flink opgeknapt! :ja
Op de 1ste foto van de velgen had ik niet eens door dat deze wit waren 8-())
 
Je moeder zal wel blij zijn met der kaatje, maar wat zag die eruit zeg. Dat kan toch niet Maaike....schaam je. :D

Nu nog de andere..:-"
 
Bedankt voor de reacties!
Het was inderdaad erg hard nodig... ik heb beloofd haar auto ook bij te houden, maar goed, dat kwam er niet altijd van zeg maar.
Daarnaast als ik dan al eens tijd had, waste ik liever die van mezelf:-"

Maar goed, des te meer reden van nu af aan wel beide Kaatjes goed bij te houden. Die van mezelf is nu ook al twee weken niet meer gewassen en ik moet zeggen dat dat ook wel weer erg hard nodig is.
Op naar de leukste Ka, die van mezelf:party:
 
Bij mij is het morgen ook dag van de arbeid, en overmorgen en donderdag en vrijdag.....