Eindelijk een dagje goed weer... Al weken ben ik van plan de twee Ka's hier aan te pakken. Het kwam er alleen niet van.
Vandaag heb ik de Ka van mijn moeder onder handen genomen en dat was nodig ook.
Hij was behoorlijk vies en het waxlaagje dat er ooit opgezet is dateert van december. Hieronder enkele foto's van hoe de auto was voor de detail.
En als je het dan hebt over reflectie, weinig reflectie te bekennen. Tijd om aan de slag te gaan!
Eerst heb ik de Ka gefoamed met behulp van de Gilmour Foamaster II en een mengsel van Autobrite en APC van Meguiars.
Ondertussen de banden en velgen ontvet en de wielkuipen schoongemaakt met de Mothers fender well brush. Na het afspoelen was het loszittend en grove vuil verdwenen, duidelijk werd wel dat de auto echt een paar keer gewassen diende te worden, omdat er erg veel vuil aangehecht zat. Na het ontvetten van de rubbers heb ik de auto met een overdosis PB's shampoo gewassen. Met een restant van het waswater heb ik de velgen gewassen met behulp van EZ detail brush en de Mothers borstel. Erg blij met mijn nieuwe emmers en gritguard overigens! Auto nogmaals gewassen en de velgen gereinigd met een shampoo van Iron X soapgel. Langzaam aan werden ze weer terug wit, maar aangezien het hier dus witte velgen betreft zie je al het vuil onwijs goed zitten. Ook remslijpsel en teerresten dus.
Auto weer afgespoeld en de velgen + probleemplekjes op het lakwerk ingesprayed met Valet Pro tar & glue remover, hierover ben ik gematigd enthousiast. Het werkt niet helemaal zoals ik had verwacht. Teerplekjes bleven zitten en kreeg ik er niet af. De velgen heb ik vervolgens nogmaals gewassen met het overgebleven sopje samen met de merino wheel mitt. Bijzondere sensatie trouwens, ziet er uit als een verdronken cavia en voelt een beetje klef. Ik kon wel overal goed bij overigens.
Uiteindelijk besloten om de gehele auto inclusief velgen in te sprayen met Iron X, dit wierp dan uiteindelijk vruchten af.
De boel weer goed afgespoeld, gedroogd en bekeken hoe de staat van de lak was. Er was enkel en alleen sprake van lichte waskrasjes en omdat ik al behoorlijk veel tijd kwijt was ben ik na het kleien, met Bilthamber soft en Dodo Juice Born Slippy, gaan kijken middels een testspot welke combinatie goed zou zijn voor het verwijderen van de waskrasjes. In gedachte had ik mezzo op wit, finale op wit. Ben gestart op de motorkap met finale op wit, kreeg al meteen een spiegelglad resultaat. Beetje anders dan anders en afwijkend denk ik, maar hiermee heb ik in principe bijna alle krasjes er uit weten te krijgen. Tenslotte heb ik de auto in de PB's EXP sealant gezet evenals de velgen. Dit keer heb ik de sealant niet afgetopt met een wax, omdat ik heel nieuwsgierig ben naar de standtijd van deze sealant. Reden om te gaan van een sealant en een glaze over te slaan heeft te maken met het feit dat ik de auto goed beschermt wil hebben en ik denk dat een sealant direct op de schone lak het beste hecht.
Voor mij was het eigenlijk een verassing dat de velgen een pareloer glans hebben net als het bekkie van de Ka.
De glans kwam dan ook erg mooi tevoorschijn en de lak had weer een heerlijk diep rode kleur. Al het zwarte kunststof is gevoed met PB's trim restorer. Een laagje Wolfgangs tire gel maakte het geheel af.
Enkele reflectieplaatjes:
En natuurlijk nog wat laatste plaatjes van het eindresultaat:
Vandaag heb ik de Ka van mijn moeder onder handen genomen en dat was nodig ook.
Hij was behoorlijk vies en het waxlaagje dat er ooit opgezet is dateert van december. Hieronder enkele foto's van hoe de auto was voor de detail.
En als je het dan hebt over reflectie, weinig reflectie te bekennen. Tijd om aan de slag te gaan!
Eerst heb ik de Ka gefoamed met behulp van de Gilmour Foamaster II en een mengsel van Autobrite en APC van Meguiars.
Ondertussen de banden en velgen ontvet en de wielkuipen schoongemaakt met de Mothers fender well brush. Na het afspoelen was het loszittend en grove vuil verdwenen, duidelijk werd wel dat de auto echt een paar keer gewassen diende te worden, omdat er erg veel vuil aangehecht zat. Na het ontvetten van de rubbers heb ik de auto met een overdosis PB's shampoo gewassen. Met een restant van het waswater heb ik de velgen gewassen met behulp van EZ detail brush en de Mothers borstel. Erg blij met mijn nieuwe emmers en gritguard overigens! Auto nogmaals gewassen en de velgen gereinigd met een shampoo van Iron X soapgel. Langzaam aan werden ze weer terug wit, maar aangezien het hier dus witte velgen betreft zie je al het vuil onwijs goed zitten. Ook remslijpsel en teerresten dus.
Auto weer afgespoeld en de velgen + probleemplekjes op het lakwerk ingesprayed met Valet Pro tar & glue remover, hierover ben ik gematigd enthousiast. Het werkt niet helemaal zoals ik had verwacht. Teerplekjes bleven zitten en kreeg ik er niet af. De velgen heb ik vervolgens nogmaals gewassen met het overgebleven sopje samen met de merino wheel mitt. Bijzondere sensatie trouwens, ziet er uit als een verdronken cavia en voelt een beetje klef. Ik kon wel overal goed bij overigens.
Uiteindelijk besloten om de gehele auto inclusief velgen in te sprayen met Iron X, dit wierp dan uiteindelijk vruchten af.
De boel weer goed afgespoeld, gedroogd en bekeken hoe de staat van de lak was. Er was enkel en alleen sprake van lichte waskrasjes en omdat ik al behoorlijk veel tijd kwijt was ben ik na het kleien, met Bilthamber soft en Dodo Juice Born Slippy, gaan kijken middels een testspot welke combinatie goed zou zijn voor het verwijderen van de waskrasjes. In gedachte had ik mezzo op wit, finale op wit. Ben gestart op de motorkap met finale op wit, kreeg al meteen een spiegelglad resultaat. Beetje anders dan anders en afwijkend denk ik, maar hiermee heb ik in principe bijna alle krasjes er uit weten te krijgen. Tenslotte heb ik de auto in de PB's EXP sealant gezet evenals de velgen. Dit keer heb ik de sealant niet afgetopt met een wax, omdat ik heel nieuwsgierig ben naar de standtijd van deze sealant. Reden om te gaan van een sealant en een glaze over te slaan heeft te maken met het feit dat ik de auto goed beschermt wil hebben en ik denk dat een sealant direct op de schone lak het beste hecht.
Voor mij was het eigenlijk een verassing dat de velgen een pareloer glans hebben net als het bekkie van de Ka.
De glans kwam dan ook erg mooi tevoorschijn en de lak had weer een heerlijk diep rode kleur. Al het zwarte kunststof is gevoed met PB's trim restorer. Een laagje Wolfgangs tire gel maakte het geheel af.
Enkele reflectieplaatjes:
En natuurlijk nog wat laatste plaatjes van het eindresultaat: