Ford Mustang 1966 4.7L V8 (289) Full Detail
Aangezien ik vorige week onverwachts ben geopereerd aan een blinde darm ontsteking, heb ik dus tijd zat om eindelijk eens het verslag van de Mustang te schrijven. Terwijl iedereen druk in de weer is met eten bereiden voor het kerstmaal, de kleine slaapt, dus papa kan eens wat schrijven.
Daar gaan we. Ik had 3 hele weken om de auto de nodig aandacht en liefde te geven. Dit verdeelt over twee volle weekenden en nog wat avond uurtjes. De lak, die in eerste instantie redelijk oké leek, was toch verre van perfect. Volgens de eigenaar was het paardje zo’n twee jaar eerder overgespoten net voor aankoop in de US of A. Verrassend vond ik en kon dus alles wel verwachten. Mijn eerste gedachte waren toen gelijk zachte lak. Echter was letterlijk elk paneel anders.
Zaterdag ochtend begonnen met een klein rondje toeren met de eigenaar. Eerlijk gezegd, rijd en stuurt het voor geen meter. Het heeft natuurlijk wel zijn charmes samen met het geluid van de V8.
De auto komt alleen buiten als de weg kurk droog is. Dus vuil was de auto eigenlijk niet. Samen met de ouderdom ook niet gekozen voor een HD en foam beurt. Simpelweg was het ook niet nodig. Het paardje dus eerst afgespoeld met water en vervolgens logo’s, randen, en naden nagelopen met een kwast en AF Verso 1:10. De banden AF Verso 1:1 en de velgen met Non-Ferro en EZ borstels. Daarna de lak gewassen met Nanolex Pure, DJ Wookie en 2BM. Het dak (vinyl) met een zachte kwast en AF Verso 1:10 ingewerkt, afgespoeld en vervolgens gewoon mee gewassen.
Het blauwe paard met wat gesputter naar binnen gereden, was spullen opgeruimd en genoten van een kop koffie. Vervolgens de verlichting opgezet en de lak gekleid met S&W en DJ Supernatural Fine clay. Lak was vrij schoon achteraf.
Alles droog gemaakt met de Vac N Blo en Monello Aqua dinges. Een rondje lakmeting was wel op zijn plaats. Dit liet toch wel schokkende waardes zien die erg verschilde per paneel.
Dit samen met de aanwezige defecten, was het duidelijk dat we paneel per paneel moeten bekijken en aanpakken wat nodig is.
Links boven : schuurkrassen onder de blanke lak laag.
Rechts boven : diepere krassen.
Links onder : overspray (spuitnevel)
Rechtsonder : de nodige swirls.
Er was dus van alles gaande op de lak. Leuk, maar dus maar goed dat we er genoeg tijd voor kunnen uittrekken. Uiteindelijk ook maar de rotary’s erbij genomen voor het correctie werk. Omdat elke paneel anders was, diverse pads en polijst middelen gebruikt. De verticale panelen waren over het algemeen wat “zachter” dan bv de motorkap en achterklep. Die waren zo hard als beton. Ook was de structuur (orangepeel) anders van de lak.
Hierboven zie je dat rechts veel strakker/egaler is dan de linkerkant.
De diepere krassen op de horizontale kant dan ook gewetsand en vervolgens terug gepolijst. Vanaf p2000, p3000 naar rotary met Scholl paars op S3 naar Menzerna IP2100/Scholl Oranje, Scholl S40/ witte Hex pad. er was genoeg speel ruimte in de lak, dus dit was op de plekken waar nodig geen probleem.
Tijdens
Wat voor en na foto’s
De waas na het zwaardere correctie werk.
Toen begon er al diepte terug in de lak te komen.
Aangezien het over meerdere dagen was verdeelt, heb ik tussendoor de motorruimte gedaan. Om even me hoofd van het polijsten af te houden. Normaal is het een gewoonte om het met water te doen. Hierbij maar de stoom reiniger gebruikt samen met wat borstels, oude mf doeken en APC.
Binnenkant van de motorkap met AF Trippel gedaan op een mf hand pad.
De buiten spiegels had ik al gedemonteerd voor het polijsten. Deze zaten onder de spuitnevel. De rubbers schoongemaakt en opnieuw diverse malen gevoed met SW Gumfeed. Het chrome werk gedaan met Great-Lion en het glas met Autoglym Glass polish.
De achterlichten en de cover had ik al gedemonteerd. Zelfs daar zaten druipers en spuitnevel.
Uitlaten behandelt met staalwol #0000 en Great-Lion. Heerlijk spul trouwens wat ook best prettig ruikt.
Toen de lak ontvet en was het tijd voor M&K Rannouch.
De ramen aan de buiten zijde gekleid, gepolijst en behandeld met Turtle Clearvue Rain. Banden gedressed met Slickrims banden dressing. Velgen beschermd met SW Autobahn.
Het interieur gestofzuigd met de Vac N Blo, gereinigd met Nanolex Interior cleaner, daarna met Hubikote Dash en het chrome werk met Great-Lion. De ramen van binnen met AF Crystal. Matten met AF Verso 1:4 en diverse borstels.
Zit wat over de aantal maximale foto’s heen, maar ik hoop dat het niet erg is.
En dan eindelijk klaar.
Ondertussen een hoes op maat laten maken met Logo.
Bedankt voor het lezen
Aangezien ik vorige week onverwachts ben geopereerd aan een blinde darm ontsteking, heb ik dus tijd zat om eindelijk eens het verslag van de Mustang te schrijven. Terwijl iedereen druk in de weer is met eten bereiden voor het kerstmaal, de kleine slaapt, dus papa kan eens wat schrijven.
Daar gaan we. Ik had 3 hele weken om de auto de nodig aandacht en liefde te geven. Dit verdeelt over twee volle weekenden en nog wat avond uurtjes. De lak, die in eerste instantie redelijk oké leek, was toch verre van perfect. Volgens de eigenaar was het paardje zo’n twee jaar eerder overgespoten net voor aankoop in de US of A. Verrassend vond ik en kon dus alles wel verwachten. Mijn eerste gedachte waren toen gelijk zachte lak. Echter was letterlijk elk paneel anders.
Zaterdag ochtend begonnen met een klein rondje toeren met de eigenaar. Eerlijk gezegd, rijd en stuurt het voor geen meter. Het heeft natuurlijk wel zijn charmes samen met het geluid van de V8.
De auto komt alleen buiten als de weg kurk droog is. Dus vuil was de auto eigenlijk niet. Samen met de ouderdom ook niet gekozen voor een HD en foam beurt. Simpelweg was het ook niet nodig. Het paardje dus eerst afgespoeld met water en vervolgens logo’s, randen, en naden nagelopen met een kwast en AF Verso 1:10. De banden AF Verso 1:1 en de velgen met Non-Ferro en EZ borstels. Daarna de lak gewassen met Nanolex Pure, DJ Wookie en 2BM. Het dak (vinyl) met een zachte kwast en AF Verso 1:10 ingewerkt, afgespoeld en vervolgens gewoon mee gewassen.
Het blauwe paard met wat gesputter naar binnen gereden, was spullen opgeruimd en genoten van een kop koffie. Vervolgens de verlichting opgezet en de lak gekleid met S&W en DJ Supernatural Fine clay. Lak was vrij schoon achteraf.
Alles droog gemaakt met de Vac N Blo en Monello Aqua dinges. Een rondje lakmeting was wel op zijn plaats. Dit liet toch wel schokkende waardes zien die erg verschilde per paneel.
Dit samen met de aanwezige defecten, was het duidelijk dat we paneel per paneel moeten bekijken en aanpakken wat nodig is.
Links boven : schuurkrassen onder de blanke lak laag.
Rechts boven : diepere krassen.
Links onder : overspray (spuitnevel)
Rechtsonder : de nodige swirls.
Er was dus van alles gaande op de lak. Leuk, maar dus maar goed dat we er genoeg tijd voor kunnen uittrekken. Uiteindelijk ook maar de rotary’s erbij genomen voor het correctie werk. Omdat elke paneel anders was, diverse pads en polijst middelen gebruikt. De verticale panelen waren over het algemeen wat “zachter” dan bv de motorkap en achterklep. Die waren zo hard als beton. Ook was de structuur (orangepeel) anders van de lak.
Hierboven zie je dat rechts veel strakker/egaler is dan de linkerkant.
De diepere krassen op de horizontale kant dan ook gewetsand en vervolgens terug gepolijst. Vanaf p2000, p3000 naar rotary met Scholl paars op S3 naar Menzerna IP2100/Scholl Oranje, Scholl S40/ witte Hex pad. er was genoeg speel ruimte in de lak, dus dit was op de plekken waar nodig geen probleem.
Tijdens
Wat voor en na foto’s
De waas na het zwaardere correctie werk.
Toen begon er al diepte terug in de lak te komen.
Aangezien het over meerdere dagen was verdeelt, heb ik tussendoor de motorruimte gedaan. Om even me hoofd van het polijsten af te houden. Normaal is het een gewoonte om het met water te doen. Hierbij maar de stoom reiniger gebruikt samen met wat borstels, oude mf doeken en APC.
Binnenkant van de motorkap met AF Trippel gedaan op een mf hand pad.
De buiten spiegels had ik al gedemonteerd voor het polijsten. Deze zaten onder de spuitnevel. De rubbers schoongemaakt en opnieuw diverse malen gevoed met SW Gumfeed. Het chrome werk gedaan met Great-Lion en het glas met Autoglym Glass polish.
De achterlichten en de cover had ik al gedemonteerd. Zelfs daar zaten druipers en spuitnevel.
Uitlaten behandelt met staalwol #0000 en Great-Lion. Heerlijk spul trouwens wat ook best prettig ruikt.
Toen de lak ontvet en was het tijd voor M&K Rannouch.
De ramen aan de buiten zijde gekleid, gepolijst en behandeld met Turtle Clearvue Rain. Banden gedressed met Slickrims banden dressing. Velgen beschermd met SW Autobahn.
Het interieur gestofzuigd met de Vac N Blo, gereinigd met Nanolex Interior cleaner, daarna met Hubikote Dash en het chrome werk met Great-Lion. De ramen van binnen met AF Crystal. Matten met AF Verso 1:4 en diverse borstels.
Zit wat over de aantal maximale foto’s heen, maar ik hoop dat het niet erg is.
En dan eindelijk klaar.
Ondertussen een hoes op maat laten maken met Logo.
Bedankt voor het lezen
Laatst bewerkt: