• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Ranger Wiltrak welke producten voor het exterieur?

Ranger

Detailing rookie
19 jul 2020
9
15
Hoi allemaal,
Ik ben hier nieuw en in blijde verwachting van mijn nieuwe auto, Ford Ranger Wildtrak. Absoluut black metallic van kleur.
Ik ben ook volledig nieuw in het hele "auto netjes houden" gebeuren :blush:

Ben echt opzoek naar simpel... maar wel goed.

Ik heb best al veel topics hier gelezen maar de keuze voor goede producten lijkt hierdoor enkel moeilijker te worden, heb al tig keren mijn boodschappenlijstje aangepast...ik zie dus eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Ik dacht aan Nanolex pure shampoo en Glansprotector kit maar is dit wel geschikt?
En moet hij dan ook nog in de wax gezet of krijg je met deze producten al een mooi resultaat?
Moest wax toch nodig zijn welke neem ik dan best als beginneling?
Voor de ramen dacht ik aan Premium windshield cleaner met Rain repellent.

Ik weet dus echt niet welk product(en) te kiezen zonder straks een hele kast vol potjes en flesjes te hebben staan.


Groetjes!
 
Om mee te beginnen zou ik gewoon starten met een goede shampoo en washmitt (bijvoorbeeld dodo juice, born to be mild).
Voor de velgen kun je gebruik maken van shampoo i.c.m. een velgenborstel, wanneer je de velgen regelmatig reinigt. Bij wat sterkere vervuiling, kun je beter ook gebruik maken van een velgenreiniger.

Tevens zou ik ook kiezen voor een milde clayset en een goede wax (bijvoorbeeld collinite 476 of 845).

In:

Moet je denk ik voldoende informatie kunnen vinden, om een goede keuze te maken.



Voor het reinigen van het interieur, vind ik zelf de kenotek interior cleaner erg goed werken. (hiervan hoef je maar een paar sprays op een lichtvochtige microvezel doek te sprayen, om het gehele interieur te reinigen. LCD schermen vermijd ik zelf altijd wel met een interieurreiniger).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Thanks alvast voor uw reactie!

De velgen zullen zwart gespoten zijn, maakt dit een verschil in keuze van product voor de velgen?

En wat gebruikt u dan voor de LCD schermen? Eerder een glasreiniger of nog iets anders?
 
Hoi Marc O,

Wij hebben paarden, hierdoor is onze keuze gevallen op een werkpaard ;)
Om steeds voldoende power te hebben op alle ondergronden en weersomstandigheden. Geen gedoe meer met, kan onze auto dat wel trekken, geraken we met dit weer nog wel uit de weide,...
Ik ga dus van een Peugeot 2008 naar een Ford Ranger, zal even wennen zijn maar kijk er volledig naar uit.
 
  • Leuk
Reactions: Marc O en Altos
Welkom hier, een ranger voor een peug is in mijn ogen altijd een goede keuze.
je kunt weinig fout doen als je maar correct wast, droogt en de doeken niet op de grond laten vallen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Ranger
Voor zwarte velgen hoef je normaal geen andere velgenreiniger te kiezen, ik zou alleen niet zo snel kiezen voor een zure reiniger. Tevens dien je er rekening mee te houden dat zwarte velgen vaak krasgevoeliger zijn/krassen vallen beter op.

Voor de LCD schermen is een licht vochtig microvezeldoekje voldoende.
 
  • Leuk
Reactions: Ranger
Even wat gespit in de onderste link van dennisdennis-12
Wassen: Twijfel tussen de dodo juce born to be mild en de Nanolex pure shampoo.
Microfiber Madness incredimitt
Droogdoek gyeon q2m silk dryer.
Kleien: Mothers kit.
Reinigen en voeden: dodo juce lime prime lite
Witte aplicator Monello maar hoeveel stuks?
Monello peluch verde
Waxen: Collonite liquid nr 845
Zwarte pad Monello, ook hier hoeveel stuks?
Monello peluch verde
Velgen: Monello non-ferro
Ramen: Twijfel tussen de Nanolex glass cleaner of de Monello cristallino glass cleaner.

Valet pro 6 pack 35x35 doeken.

Hoeveel pads en doeken aanschaffen? Zowel droogdoeken als doeken om de reiniger en wax te verwijderen?

Voor het interieur ben ik er nog niet uit omdat voor mij hiervoor de geur wel van belang is... hou niet van mint geuren of geuren die eerder aanleunen bij wc verfrissers :blush:
Ik ben nogal fan van de geur van een nieuwe auto....dus daar ben ik niet uit. Tips blijven welkom.

Excuses voor eventuele foute schrijfwijze, de autocorrect is niet altijd handig :innocent:
Best een uitgebreide behandeling geworden terwijl ik minimalistisch voor ogen had :joy:
 
Wassen: Twijfel tussen de dodo juce born to be mild en de Nanolex pure shampoo.
... Waar twijfel je over? Beide gewoon prima shampoos. ;) Uit mijn hoofd is de BtbM wel het voordeligst.

Kleien: Mothers kit.
... Persoonlijk vind ik die kitjes aan de prijs en weinig bevatten. Daarom kies ik zelf altijd voor de Dolce Verde klei + een glijmiddel in concentraat. (Dodo Juice - Born Slippy) Dan heb je een flinke dot klei en voor zo'n €8,00 ook 2,5L glijmiddel.

Witte aplicator Monello maar hoeveel stuks?
Zwarte pad Monello, ook hier hoeveel stuks?

... Voor het aanbrengen van je glaze en wax? Dan gebruik ik zelf graag foampads. (Disco Nero / Disco Rosso / Doppio)

Ramen: Twijfel tussen de Nanolex glass cleaner of de Monello cristallino glass cleaner.
... Waar twijfel je over? Zelf gebruik ik graag de Dodo Juice - Clearly Menthol. Makkelijk in gebruik en wederom in concentraatvorm verkrijgbaar.



Hoeveel pads en doeken aanschaffen? Zowel droogdoeken als doeken om de reiniger en wax te verwijderen?
... De genoemde foampads, daar heb ik er altijd wel een paar van. Gebruik ze voor wax/glaze/sealant/dressings/etc.
... Voor het boenen van glas kan je gewoon een doek nemen, maar kies zelf graag voor een Disco Duo MF-pad en dan wrijf ik na met papier of een wafeldoek zoals de Vetro Bianco.
... Ik gebruik zelf één grote droogdoek per auto/bus i.c.m. met een drooghulp. Deze drooghulp is een detailerspray zonder toevoegingen van wax o.i.d. en kan je 1:1 verdunnen met (demi)water. (Poorboys World - Spray&Wipe) Dit spul is veelzijdig en kan je ook de auto mee nalopen, glas mee nalopen, schermen, etc.

Voor het interieur ben ik er nog niet uit omdat voor mij hiervoor de geur wel van belang is... hou niet van mint geuren of geuren die eerder aanleunen bij wc verfrissers :blush:
Ik ben nogal fan van de geur van een nieuwe auto....dus daar ben ik niet uit. Tips blijven welkom.


De boel schoonhouden zal lang genoeg die New Car Smell in tact laten. Er zullen ook dressings zijn voor je kunststof en dergelijke die niet een sterke geur hebben.
 
Die shampoo maakt weinig uit, dat is vooral een persoonlijke voorkeur, en die is niet zelden gebaseerd op kleur, geur en prijs. De Nanolex Pure en DJ Born to be Mild zijn goed, maar ook Poorboys Super Slick & Suds of Mothers zijn bijvoorbeeld goede autoshampoo's.

Wat je kleikit betreft: ik heb een voorkeur voor de Monello Verde set, de Mothers Gold clay plakt onder bepaalde omstandigheden nogal aan je vingers, dat heb ik bij de Monello niet, en de werking is vergelijkbaar (ik heb beide soorten).

Voor het interieur zou ik de Natural Look van Poorboys World aanbevelen, werkt goed is niet zo duur, en ruikt naar amandel (dus niet zo'n zoete chemische geur).
Je andere keuzes zijn vooral persoonlijke voorkeuren, maar daar zitten geen slechte keuzes tussen zo te zien.
 
Ja dacht de Mothers klei kit omdat in de link stond dat deze de zachtste is...

Moet je na kleien eigenlijk altijd polijsten? Want daarover zie ik best verschillende meningen voorbij komen en polijsten is iets waaraan ik me bij een nieuwe wagen niet aan wil wagen.

Waarom ik twijfel aan kiezen voor merk x of y is vooral gebrek aan ervaring. Totaal geen idee in of goed of minder goed. Maar het zal ook deels persoonlijke voorkeur zijn.
Zo speelt de geur van shampoo bv voor mij totaal geen rol hij moet gewoon goed zijn terwijl geur voor het interieur wel meespeelt want daar zit je wel je hele rit in.
 
Ik gebruik zelf de Dolce Verde en dit zal een medium-klei zijn. In de zomer is deze zachter, in de winter zou ik 'm niet zonder eerst even op te warmen in mijn handen of warm water op de lak knallen. ;)
Tot op heden gebruik ik deze klei naar tevredenheid en marring moet ik nog bespeuren. Dit zal inderdaad, zoals je zelf ook gelezen hebt, in twijfel getrokken worden, maar ik gebruik gulzig de glijmiddel en laat de klei het werk doen. Dat de klei gaat happen en/of drooglopen is mij nog nooit overkomen.

De Born to be Mild is een populaire shampoo en werkt simpelweg gewoon goed. Glibberig en een fijne geur, schuimt ook prima en is dus voordelig.

Geur in het interieur? Dan heb je het over dressings om je dashboard en dergelijke te beschermen, toch? Dit kan inderdaad een geur hebben, de ene wat meer dan de ander. Dit is dus een kwestie van proberen. ;)
 
Als interieurreiniger is de kenotek interior cleaner erg goed, en zo goed als geurloos (na een paar minuten is er al niets meer van te ruiken, zeker ook omdat je maar een paar sprays nodig hebt). Voor voeding is bijvoorbeeld poorboys natural look of gyeon preserve erg goed (gyeon is naar mijn mening iets beter/minder gevoelig voor vlekken als het nat wordt).

Na het kleien een glaze aan brengen kan uiteraard, maar is zeker niet noodzakelijk.

Op gevoeligere lak kan klei altijd wel wat marring achterlaten, maar daar kun je eigenlijk alleen achterkomen door het te proberen. Met voldoende claylube en een écht goed gewassen auto (eventueel eerst een iron remover, zoals non-ferro) is het meestal echter behoorlijk weinig.
 
Het interieur is "moeilijk" omdat ik liefst iets zoek wat voor alle oppervlakken kan dienen.
De Ranger Wildtrak heeft namelijk simili leer en deels kunststof aan dashboard . Zoek dus iets wat voor beiden kan.
Zetels simili leer en journey grain leder.
 
Kenotek vinyl en leather conditioner is voor alles geschikt.

je hebt echter wel altijd een aparte reiniger en voeding nodig, de voeding gebruik je ook niet elke keer.
 
Mijn lijstje aangepast. :blush:
Wassen:
Dodo juce born to be mild 500ml.
Microfiber Madness spons 2x.

?moet je na het wassen reeds drogen of is dit een onnodige stap als je daarna gaat kleien?
Droogdoek: gyeon silk dryer 70x90.

Kleien:
Monello Dolce verde klei 250gr.
Dodo juce born slippy spray + refill. (Zeer royaal gebruiken).
Monello disco duo applicator pads 2x. (Zijn dus 4 stuks).
Monello doeken peluche verde trio. (3doeken)

Reinigen+voeden:
Dodo juce lime prime lite (zonder korrel) 250ml. veranderen naar Poorboys world black hole 473ml
Monello disco duo applicator pads 2x (vier stuks)
Monello doeken peluche verde trio. (3doeken)

Waxen:
Volledige liquid wax nr 845 473ml.
Monello disco duo applicator pads 2x (4 stuks).
Monello doeken peluche verde trio. (3doeken).

Velgen:
Monello non-ferro 500ml.

Ramen:
Nanolex glass cleaner 750ml.
Valet pro 6 pack 35x35.

Interieur:
Kentotec interior cleaner 1000ml.
Q2M preserve 250ml.
Valet pro 6 pack 35x35.

Heb ik zo alles?
 
Laatst bewerkt:
Neem ipv lime prime lite de gewone Lime Prime. Als je absoluut geen schurende korrel wil, neem dan Black Hole van Poorboys. Werkt zeer prettig zowel handmatig als machinaal.
 
  • Leuk
Reactions: Ranger
Net de samples ontdekt.
Iemand hier die deze aangekocht heeft en weet of deze hoeveelheden geschikt/voldoende zijn voor een Ranger volledig te doen?

Het lijkt me verstandiger om , de producten die ik op t oog heb en waar een sample van is, eerst te proberen alvorens grotere hoeveelheden aan te schaffen, kijken of ze doen wat ik verwacht, makkelijk in gebruik zijn,...
Maar dan moeten de hoeveelheden die erin zitten uiteraard voldoende zijn om een hele Ranger te doen.
Zoals bv de black hole, in de sample zit 120ml, is dit voldoende?