• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Fried's budget beginnersset

friedje

Detailing rookie
10 apr 2013
3
0
Hoi,

Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar sinds ik een nieuwe (zwart metallic) clio heb wil ik deze wat netter onderhouden dan mn vorige (platin silver) megane. Daar zag je nooit wat op, zwart is een stuk mooier maar ook bewerkelijker..

wat heb ik en wat zoek ik?
Autoshampo, doeken, washmitt e.d. zijn allemaal al in bezit. Het gaat mij om de stappen daarna.

1. Een week na de aanschaf meteen al een beginnersfout gemaakt... vogelstront met een nat sponsje verwijderd. Dit heeft wat lichte krasjes (swirls?) achtergelaten. Over de rest van de auto zie ik ook wat lichte krasjes/swirls, waarschijnlijk van de wasstraat?
> dit dacht ik aan te pakken met poorboys ssr1?

2. Vervolgens zoek ik een wax die niet al te bewerkelijk is en m'n (zwarte) auto een mooie en langdurige bescherming geeft.
> dacht zelf aan NXT tech wax 2.0

3. Voor de remstof op mn velgen dacht ik aan een navulling Iron.X. Ik heb zelf goede ervaring met turtle wax ICE velgenreiniger. Zelfde idee denk ik, dat spul reageerde ook paars.

Budget is zo'n 50 euro max eigenlijk. Dit overschrijd ik dus al wat.

Graag uw commentaar en/of opmerkingen!
 
1. Het verwijderen van krasjes en swirls kun doen met polijstmiddelen, zoals bijv. SSR1. Welk polijstmiddel je nodig hebt is afhankelijk van de ernst van de swirls. Dit kun je bepalen door het maken van een testspot. Begin hierbij met een lichte combinatie van middel en pad en schaal op of af indien nodig. Je kunt ook een polijst en glaze product als Dodo Juice Lime Prime nemen. Hiermee kun je lichte swirls verwijderen en voed je de lak. Daardoor kan het zijn dat de swirls minder opvallen.
2. Een langdurige bescherming kan worden geboden door een sealant of een hybride wax. Poorboys World EXP schijnt een hele goede (en niet te dure) sealant te zijn. Tegenover de NXT2.0 scheelt je dit ook nog zo'n €5,-. Een voorbeeld van een (goedkopere) hybride wax is Dodo Juice Basics of Bling Hybrid Protection Wax.
3. Tegen remstof of liever (vlieg)roest kun je Iron-X nemen. Als je velgen dit niet nodig hebben volstaat een gewone velgenreiniger en eventueel een borstel.

Voor €50,- zou ik zelf kiezen voor: Monello Mezzo (om krassen en swirls aan te pakken) en Poorboys World EX-P (als sealant). Zo kom je totaal op een bedrag van €37,98. Dan zou Iron-X er nog bij kunnen.
 
@ fried, weet niet uit welk deel van GLD je komt maar die kransjes die je erin hebt gemaakt wil ik anders eventueel wel een machinaal voor je eruit halen.

SSR op een zwarte Clio kan prima, maar persoonlijk zou ik liever voor de Mezzo gaan. Deze heeft net even wat meer bite en eindigd strakker dan de SSR.
Qua wax zou je ook eens kunnen kijken naar natty's ?
 
Je zou ook de PB sample polish kit kunnen proberen (23,99) , met wat handpads oranje, wit, rood, zwart (Monello) (ca 4,49 ps) en Collinite wax 845 (15,99) bijvoorbeeld.

Handige sample SSR (Super Swirl Remover) kit met 4 doseerflesjes (120 ml. per stuk!) van de volgende producten:

SSR 1
SSR 2
SSR 2.5
SSR 3

Ideaal om mee te nemen naar een meeting of show! Past makkelijk in een zijvakje van een detailbag. (Tip: Vul de flesjes steeds vanuit een grotere verpakking bij. Ze zijn hervulbaar.)

Uiteraard ook geschikt om verschillende producten eerst uit te proberen alvorens een grotere verpakking te kopen.

Deze kit bevat in totaal 4 flesjes.

Totaal 57,94 Van alle pads er maar eentje geteld)
 
Op jullie aanraden zojuist de volgende bestelling geplaatst:
Monello Mezzo, Poorboys World EX-P, monello oranje en zwarte pad en flacon iron-x.

nu heb ik thuis nog een goede stapel (microvezel)doeken, dus dat heb ik gelaten voor wat het was. dit vond ik al aardig aan de prijs.

Is het goed als ik bovenstaand als volgt verwerk:

1. eerst de velgen insprayen met iron-x. even laten inwerken en vervolgens uitborstelen/afsproeien.

2. auto in zn geheel wassen, afsproeien en droogmaken

3. mezzo, hoe verwerk je dat? inwrijven met oranje pad in cirkels? vierkante meter per keer? veel of weinig kracht zetten?
en wrijf je het direct helemaal uit totdat je het niet meer ziet?

4. ex-p inwrijven, halfuur laten drogen en vervolgens oppoetsen met microvezel?

genieten van een schone auto :weetniet
 
1. Voor gebruik van iron-x eerst de velgen schoonmaken met velgenreiniger/shampoo. Daarna iron-x op een de droge velg spuiten, niet laten indrogen (opspuiten, paar minuten wachten, beetje inborstelen en daarna goed afspoelen). Het is ook niet de bedoeling dat je elke keer iron-x gebruikt, belangrijk is om je velgen netjes bij te houd met wassen.

2. prima

(beter om hiertussen nog eerste te kleien...)

3. Paar drupjes op de handpad (oranje) en in vlakken van maximaal 50 bij 50cm aanpakken (mag je redelijk stevig inwrijven). Na elk vlak naar inzicht nieuwe mezze toevoegen op de pad. In cirkels inwrijven is prima. Na inwrijven polijstresidu afnemen met microvezel doek. Eventueel behandelde vlakken licht nabewerken met mezzo op zwarte handpad.

4. EX-P inwrijven, 1 uur laten curen ("intrekken") en vervolgens uitbuffen ("oppoetsen") met microvezel.
 
Tijdje geleden de auto gedaan, maar het resultaat mag er nog niet helemaal wezen.

velgen en auto wassen zal het probleem niet geweest zijn.

wat betreft de mezzo merkte ik dat dit snel 'droog' gewreven werd, er ontstonden dan witte schilfertjes. ik neem aan dat dit dan zn werking verliest, dus heb ik wat meer gebruikt. ik merkte ook dat die oranje pad erg veel mezzo opnam, dus ik zal wel het nodige verspild hebben.
krasjes/swirls zijn wel een heel stuk minder, maar nog niet weg. ook een uitgebeten stukje waar vogelstront een dag heeft gezeten is minder geworden maar niet weg. valt hier nog wat aan te doen? heb helaas even geen foto's bij de hand.
meer mezzo gebruiken?
meer kracht gebruiken met opbrengen?
langer op dezelfde plek?

sealant heeft zn werk denk ik wel netjes gedaan. maar dat merken we denk ik ook bij de volgende keer wassen :)
 
friedje;326212 zei:
valt hier nog wat aan te doen?

Ik zou het machinaal even (laten) proberen. Met de hand is leuk maar je haalt nooit het resultaat wat je met de machine haalt omdat je en de warmte niet kan opbouwen en de kracht / snelheid mist.

Aanbod geldt overigens nog steeds, als je een keertje in de buurt bent moet je maar een gil geven.