• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail motorkap voor het eerst gepolijst, n00b lessons learned.

MCMan

Detailing addict
9 okt 2012
60
65
Had wat mensen beloofd wat resultaten te laten zien van mijn eerste echte stap in het mooi houden van de auto (ben geen detailer) dus zo zal ik mezelf ook nooit noemen.
Ook als reminder voor mezelf en voor mensen die voor het eerst los gaan met een DAP staan er misschien dingen in die je kunt voorkomen als je dit doorleest

Ookal heb ik mijn auto nieuw uit de showroom gehaald in februari, op de motorkap had ik toch wat waskrasjes die ik nergens anders op de auto kon zien. (Heb nog steeds de hoop dat er bij de dealer een bezig baasje los loopt) en dat dit niet is gekomen door mijn eigen wasacties.
P1030271.JPG


De meest kwetsbare delen waren wel voorzien van een waxlaagje maar toch had ik aan beide kanten op de rand de motorkap ingevreten insecten lijkjes en ook was mijn motorkap voorzien van watervlekken.Op de SSD heb ik mijn slag geslagen en mijn eigen spulletjes uitgezocht op advies van verschillende guru's.
P1030264.jpg

Na het wassen bij mijn vaste wasbox adres met 2 emmers methode (Met shampoo van Gold Class) leek de auto leek niet vuil aan het water te zien.

Daarna aan de slag gegaan met kleien (Mothers en DDJ ClayLube), de auto heeft deze zomer 4000 km gereden door Duitsland, Oostenrijk,Lichtenstein, Zwitserland,Italië en Frankrijk.

Had de auto in mei al eens gekleid maar er kwam toen eigenlijk niet veel vanaf.
Dat was deze keer anders, elke cm van de motorkap vocht tegen de klei, heb me helemaal gek gesprayed met de lube en ik kon eigenlijk elke cm wel de klei opnieuw gaan kneden (wat niet echt praktisch is)
foto klei
De hele motorkap zat onder dit soort troep..het zat niet vast in de klei, je kon het meeste er zo afvegen maarja dat doe je ook niet. (spul zat overigens ook op de voorruit)
P1030283.JPG


Resultaat was een gladde motorkap maar wel meer krasjes dan waar ik mee begonnen was.

Het grootste issue was zozegd de insectenlijken, zelfs na het kleien zag je de vlek nog zitten (beide kanten)
P1030266.JPG


Heb ook nog de Mothers paint cleaner gebruikt om restanten van de wax weg te halen maar weet niet meer precies wanneer ik die stap heb uitgevoerd.

De motorkap was dusdanig van formaat en vorm dat ik nergens lekker uitkwam met 50x50 of 60x60 heb 'm dus maar in 5 stukken verdeeld:
P1030270.JPG


Toen was het tijd voor de DAP900v3, probeerde alle tips van de carclean dag in mijn hoofd te houden:
- ontspannen staan
- opbrengen met standje 1, verwerken met stand 5-6
- recht houden van de DAP
- 2.5kg druk op DAP tijdens polijsten
- IPA spray gebruiken na de hit om zeker te zijn dat de polijstrestanten worden weggehaald (de waarheidsspray noem ik het maar)

Ben begonnen met de oranje pad van Scholl en S30.
Na elke stap even een wipe met Gyeon Prep om te zorgen dat je niet voor de gek wordt gehouden.

Daar haalde ik al redelijk resultaat mee maar uiteindelijk bleef de insectenvlek nog te zien van een meter afstand.
Overgestapt naar S30 met paarse pad, nog niks.
Toen overgestapt naar de S20 met paarse pad....nog niks....:triumph: gezien de tijd heb ik toen besloten de backingplate om te wisselen (met de steeksleutel, kon zo gauw niet vinden waar ik de inbussleutel in had moeten stoppen :D
Gele pad erop en een hit gedaan met S3. Wederom geen succes. Ik had maar 1 pad dus besloten deze actie te herhalen.
Na de 2e hit (met dezelfde pad) en een wipe met de IPA...Bingo!!!
P1030275.JPG



Mijn pads zagen er zo uit na de sessies (zo te zien heb ik het kleien goed gedaan aangezien mijn pads niet zwart zijn)
P1030278.JPG

Schoonmaken was behalve de oranje pads zo gebeurd met een streep dreft wasmiddel en inwrijven.

De harde pads veegde ik zo schoon dus ik vermoed toch dat je hier wel meerdere hits mee kunt doen tov zo'n oranje pad met een open structuur en dus meer capaciteit om vol te zuigen.
(Sta voor m'n gevoel anders meer pads schoon te maken dat te polijsten)

Het was het al einde van de middag inmiddels dus eindresultaat bekeken en wax opgebracht met Collinite 845 en uitgewreven met de volledig witte bordi (die nog volledig wit was na gebruik maar inmiddels lichtgroen is geworden nadat een nieuwe en 2 keer uitgespoelde Peluche Verde 'm heeft aangerand in de was machine)
P1030281.JPG



Conclusies:

Het WEER.
Dat is HET aspect wat ik zwaar onderschat heb. Het was prachtig weer, heel klein beetje wind en wisselend bewolkt en zon. (de zon gaat van de voorkant naar de achterkant van het huis dus vanaf 13:00 heb ik grotendeels schaduw aan de voorkant waar de auto staat)
Dag later is me duidelijk geworden hoe ver ik mis zat. krasjes waarvan ik dacht dat ze weg waren, zaten er nog steeds met 100% vol de zon erop (vanuit een bepaalde hoek)
Je kunt volgens mij beter in een grot te staan te pollijsten met een zaklamp dan buiten met wisselende wolkenvelden.
Actie:
Op zoek naar een goedkoop ledlicht zaklampje met grote lichtopbrengst. (al heb je met volle zon niks aan zo'n ding maar kun je eigenlijk ook niet polijsten gezien de warmte van je paneel :oops:)

De DAP
Fijn apparaat
Moeilijk te bepalen hoeveel druk je moet zetten..(Wat is 2.5kg aan druk?)

Dingen die ik nog niet snap, beter moet doen:
- Klei goed houden na gebruik zodat het niet zo snel afbrokkelt.
- Wax met Collinite 845 met de hand aanbrengen.(dun dun dun.....dun) maar ondanks alle lovende kritieken vond ik het moeilijk werken..gebruik maar 1 druppel als je dat vergelijkt met deze knakker:
het uitwrijven ging wel makkelijk maar als ik vandaag kijk vanaf mijn balkon met volle zon op het dak en zie ik nog steeds wax residu :( (dus toch weer te dik gedaan of niet genoeg uitgewreven of misschien paneel te warm geworden who knows..)
Misschien nog maar ns kijken naar machinaal opbrengen of iets wat meer vergevingsgezind is voor de n00b.


Waar ben ik tevreden over:
- insectenlijken zijn grotendeels weg en niet meer van zo'n aard dat je oog er direct op valt.
- Alles behalve 100% volle zon ziet de motorkap er perfect uit

Waar ben ik minder happy mee:
- Me laten foppen door het licht :sun:
- Volle zon zie ik nog steeds swirls onder bepaalde hoeken.
- Beter leren hoeveel druk je op een DAP moet zetten
- Beter leren het eindmoment te bepalen van een hit, ben nu door gegaan met left-right, up-down totdat ik een beetje stof zag komen maar moet nog uitzoeken of dat juiste aanpak is.
- Wax aanbrengen met de hand problematisch, toch altijd weer te dik.

Tips/Trucs/Hoon, ik ontvang alles met glimlach..:)
 
Laatst bewerkt:
Voor de eerste keer : Netjes hoor
Mijn eerste keer was net zo maar je kan ook niet verwachten dat je meteen een pro bent.
Beste tip die ik je kan geven = AL DOENDE LEERT MEN.
dus gewoon blijven oefenen en niet bang wezen of hier iets te vragen als je er niet uitkomt
 
  • Leuk
Reactions: MCMan
Ziet er prima uit voor de eerste keer, mooi gedaan.
Soms hebben bepaalde plekken nu eenmaal vaker een hit nodig dan andere plekken.
Het proberen van Combi's is dan ook goed.
Zoals hierboven al aangegeven Blijven oefenen en dan merk je vanzelf wat werkt.
Het dambord patroon wat je hebt aangehouden is op zich prima, deze gebruik ik zelf ook en zullen andere hier ook gebruiken.
Alleen zal de snelheid/druk eventueel bij iedereen anders zijn.
 
  • Leuk
Reactions: MCMan
De harde pads veegde ik zo schoon dus ik vermoed toch dat je hier wel meerdere hits mee kunt doen tov zo'n oranje pad met een open structuur en dus meer capaciteit om vol te zuigen.
(Sta voor m'n gevoel anders meer pads schoon te maken dat te polijsten)
Zó schoon vegen is optisch. :) Je vewijderd blanke lak en je polijstmiddel boiwt op in/op je pad. Ze verliezen dan hun werking én ze slijten sneller.
Dus... Meerdere pads van elk en je kan langer werken voordat je ze schoon moet maken én je kan ook sneller wisselen om zoveel mogelijk werking van de pad te behouden. ;)

Op zoek naar een goedkoop ledlicht zaklampje met grote lichtopbrengst. (al heb je met volle zon niks aan zo'n ding maar kun je eigenlijk ook niet polijsten gezien de warmte van je paneel :oops:)
Monello - Faro + Accu. Zal nog geen 5 tientjes zijn voor dit veelzijdige lampie met zoom.

Dingen die ik nog niet snap, beter moet doen:
- Klei goed houden na gebruik zodat het niet zo snel afbrokkelt.
- Wax met Collinite 845 met de hand aanbrengen.(dun dun dun.....dun) maar ondanks alle lovende kritieken vond ik het moeilijk werken..gebruik maar 1 druppel als je dat vergelijkt met deze knakker:

Klei goed houden na gebruik zodst hij niet brokkelt? Heb je niet gewoon een bakje erbij?
De Collinite is hufterproof :) Maar teveel warmte zal geen enkele wax heel leuk vinden.

Waar ben ik minder happy mee:
- Me laten foppen door het licht :sun:
- Volle zon zie ik nog steeds swirls onder bepaalde hoeken.
- Beter leren hoeveel druk je op een DAP moet zetten
- Beter leren het eindmoment te bepalen van een hit, ben nu door gegaan met left-right, up-down totdat ik een beetje stof zag komen maar moet nog uitzoeken of dat juiste aanpak is.
- Wax aanbrengen met de hand problematisch, toch altijd weer te dik.

Belichting is erg belangrijk en dus ook het opzoeken van de juiste hoek en dergelijke is een kwestie van 'doen' en herhalen.

Druk op de machine; Op vlakke panelen leg ik mijn hand op de machine en laat zijn eigen gewicht de rest doen. Zolang deze druk erop staat en de pad mooi vlak loopt, is het voldoende. Te hard drukken schiet je ook weinig mee op. :)

Het polijstmiddel is normaliter al een heel stuk transparanter na één hit. Je hebt dan de korrel afgebroken tot een kleine finishing-korrel en zou dan zelfs nog iets door kunnen gaan. Wanneer het polijstmiddel vrijwel transparant is, dan zit je wel op z'n eind. ;)

Wax handmatig aanbrengen is ook een kwestie van herhalen. Less is more! Op een paneel in het midden beginnen en naar de buitenranden smeren tot het bijna onzichtbaar is. Smeert het niet dunner, omdat je teveel wax hebt gepakt, dan een volgende paneel even gebruiken om uit te smeren en vervolgens het eerdere paneel weer even na-aaien. :)
 
  • Leuk
Reactions: MCMan
Dat was deze keer anders, elke cm van de motorkap vocht tegen de klei, heb me helemaal gek gesprayed met de lube en ik kon eigenlijk elke cm wel de klei opnieuw gaan kneden (wat niet echt praktisch is)
foto klei
De hele motorkap zat onder dit soort troep..het zat niet vast in de klei, je kon het meeste er zo afvegen maarja dat doe je ook niet. (spul zat overigens ook op de voorruit)
Bekijk bijlage 99595

Resultaat was een gladde motorkap maar wel meer krasjes dan waar ik mee begonnen .
Ben begonnen met de oranje pad van Scholl en S30
De harde pads veegde ik zo schoon dus ik vermoed toch dat je hier wel meerdere hits mee kunt doen tov zo'n oranje pad met een open structuur en dus meer capaciteit om vol te zuigen.
(Sta voor m'n gevoel anders meer pads schoon te maken dat te polijsten)
Conclusies:
Dingen die ik nog niet snap, beter moet doen:

- Klei goed houden na gebruik zodat het niet zo snel afbrokkelt.
- Wax met Collinite 845 met de hand aanbrengen.(dun dun dun.....dun) maar ondanks alle lovende kritieken vond ik het moeilijk werken..gebruik maar 1 druppel als je dat vergelijkt met deze knakker.
het uitwrijven ging wel makkelijk maar als ik vandaag kijk vanaf mijn balkon met volle zon op het dak en zie ik nog steeds wax residu :( (dus toch weer te dik gedaan of niet genoeg uitgewreven of misschien paneel te warm geworden who knows..)
Misschien nog maar ns kijken naar machinaal opbrengen of iets wat meer vergevingsgezind is voor de n00b.
Waar ben ik minder happy mee:
- Wax aanbrengen met de hand problematisch, toch altijd weer te dik.
Tips/Trucs/Hoon, ik ontvang alles met glimlach..:)
Mijn tips tav bovenstaande punten:
-Je stelt dat je veel werk aan het kleien had en er best veel vervuiling vanaf kwam. Ikzelf zal zal vooraf het wassen gebruiken een Iron en Tar remover zoals bv non ferro en Gyeon Tar en ik gebruik in sterke verhouding Poorboys bug squash of tegenwoordig ook veel Nanolex Pre wash. Op deze manier verwijder je al veel vuil enz zonder überhaubt de lak aan te raken en je zal zien dat wanneer je em gaat kleien (na het wassen uiteraard) dat je klei veel schoner blijft en je minder marring (klei krasjes) zal hebben.
-Harde pads zijn vaak voor het compounden en zul je eerder/vaker schoon moeten maken (door hogere slijpkracht/afname lak) dan finishing pads. Meerdere pads is dus voor elke stap aan te raden.
-845 is DE wax om machinaal aan te brengen met een zwarte monello pad en blijf doorgaan totdat de pad slecht wax af begint te geven. De issue's die jij aangeeft zijn te wijden aan te dik opzetten van de 845.

-Wanneer je handmatig een wax wil aanbrengen begin dan nooit bij een rand van een plaatdeel want daar waar je start zal de wax veelal al te dik zijn .
-Waaier dat beginpunt dus goed uit.
-Pak pas nieuwe wax op je pad tot te pad echt slecht wax af begint te geven.
-Werk paneel voor paneel
 
Nog een tip voor je pads:

Ik heb altijd een emmer gevuld met water en een scheutje apc of padcleaner erin (warm water) waar mijn pads ingaan na gebruik.
Met de klitteband naa boven en goed onderdompelen en vol water laten zuigen.
Als ik één soort pad te kort kom kan ik deze van de gebruikte in de emmer pakken. Nu is het oude polijstmiddel en overige troep al los geweekt en spoel ik hem zo schoon zonder moeite en na drogen weer helemaal te gebruiken.

Na afloop van het polijsten gaat de hele enmer pads in de wasbak en spoel ik ze zo schoon zonder moeite omdat het residu en oud polijstmiddel niet aangekoekt en opgedroogd is.
 
Nog wat aanvullende tips op het bovenstaande:
- als je de lak aan het bekijken/beoordelen bent, neem allereerst een paar meter afstand indien mogelijk, probeer verder niet alleen elke plek uit meerdere hoeken te bekijken (en vooral langs het plaatwerk kijken, niet loodrecht erop) maar ga bij zo'n rondje om de auto een paar keer door de knieën zodat je alles ook vanuit een laag standpunt hebt bekeken.

- het aanbrengen van 845: voor een totale auto gebruik ik ongeveer de helft van wat er in het filmpje 'geprimed' wordt. Zolang je op de lak ziet waar je gebleven bent met wax aanbrengen, komt er nog wax uit je pad en hoef je dus geen verse wax op je pad te doen.

- het filmpje is wel leuk met 'x minuten wachten' en dan uitbuffen, in de praktijk werkt dat niet zo. Als je een witte en een zwarte auto naast elkaar zet en gelijktijdig en identiek de wax aanbrengt, dan nog zal de zwarte eerder uitgebufd kunnen worden dan de witte, puur vanwege de temperatuur overdracht door de lak. Daarom is er ook de swipe-test, zodat je dit goed kunt bepalen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Dany en MCMan
Zoals al vaker gezegd: niet slecht voor een eerste keer. Je kan er veel over lezen en video's kijken maar je moet gewoon een keer beginnen en zo steeds weer wat leren. Heel goed. :)
Nog een kleine tip (als je dit niet al had): zet met een watervaste stift een streep op je backingplate(s) zodat je altijd kan zien of en hoe snel je pad nog draait. Zo heb je ook wat meer feeling voor de druk die je zet.
 
  • Leuk
Reactions: MCMan
Resultaat ziet er prima uit! Al doende leert men. Je zult merken dat je steeds makkelijker en sneller resultaat behaalt naarmate je het vaker doet. Meerdere pads zijn inderdaad aan te raden, anders sta je alleen maar af te wassen (of microvezel pakken, die kun je uitborstelen).

2.5 kilo druk is het gewicht van de machine. Je moet dus eigenlijk alleen zorgen dat je de machine stuurt en dat ie niet van de auto afvalt. Je zet heel snel te veel druk.
 
  • Leuk
Reactions: MCMan en Cordoba
Al doende leert men, +1 voor bovenstaande reacties. Denk dat het bij iedereen de eerste keer niet helemaal naar tevredenheid was. Tweede, derde en daaropvolgende keren, wordt het steeds beter.
Bedenk ook, dat als de auto in de zon heeft gestaan, donkere lak warm is en blijft. Schaduw alleen is niet voldoende, voel even aan de lak of het nog warm is.

Dat filmpje... wat doet die gast allemaal met die Colli?? Lijkt me veels te veel product voor alleen een motorkap en heeft ie nou ook de ramen er mee ingesmeerd...?? Dat zou ik nooit doen, tenzij je in een land woont waar het never nooit regent...
Ik gebruik hooguit een druppel per paneel.
 
  • Leuk
Reactions: MCMan
Buiten polijsten is lastig wat betreft de lak checken.

Ik zal toch ook echt de Faro aan bevelen van monello... kan niet veel tegen dat lapje op.

1 aanvulling op alles hierboven..

Ik neem aan dat je born slippy gebruikt van DDJ? Want die gaat namelijk niet zo hoed samen met de mothers klei... daardoor brokkelt hij af.
 
  • Leuk
Reactions: MCMan
Het is allemaal een kwestie van veel oefenen,
Dat geld ook nog steeds voor mij,
En dat streepje op de backingplate daaraan kun je zien of je
inderdaad te hard drukt werkt echt super
 
WAUW! Ik ben heel erg blij en oprecht dankbaar voor de reacties en behulpzame tips, kan niet de juiste smiley vinden maar ik zocht de
"we're not worthy" emo.
749956.png

imgres

Ik maak notities van elke tip die voorbij gekomen is om bij een volgende keer weer een stapje er bovenop te kunnen doen.
 
Zoals iedereen zegt leer je aldoende,
Ben zelf nog een beginner maar met feedback van het forum leer je in sneltrein vaart.

Nog 1 dingetje je zei dat je de auto gewassen had in je favoriete wasbox en daarna gekleid had enz.
Heb je het kleien in de wasbox gedaan of voor de deur?
Als je naar huis rijd was je de auto dan weer? Of mag dit niet van jouw gemeente voor de deur?

Als je eerst naar huis gereden ben kan het zijn dat de motorkap warm was. En daarom je klei tegen je vocht, de spray droogt dan sneller.

Heb zelf gemerkt dat het ook verschilt in hardheid van de klei en hoeveelheid druk die je zet op je klei.
Normaal gesproken hoor je eigenlijk geen druk te zetten bij het kleien.

+1 Zluyter niet alle klei gaat samen met alle sprays.
 
Zeer leuk geoefend @MCMan, en ik vind prima resultaat! Ook een leuk verslag, je best op gedaan;)

Mijn tip: Probeer swirls van doeken maximaal uit te sluiten. Dus zowel na de laatste polijststap, na preppen en uiteraard na waxen afnemen met edgeless doeken. Dus die doek die je al bij de collinite gebruikte. Althans dat werkt erg goed bij mijn auto. En dan drogen van auto zonder het bewegen van de droogdoek, helpt ook erg vind ik. Maar zoals we allemaal weten zijn swirls natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten.
 
Zoals iedereen zegt leer je aldoende,
Ben zelf nog een beginner maar met feedback van het forum leer je in sneltrein vaart.

Nog 1 dingetje je zei dat je de auto gewassen had in je favoriete wasbox en daarna gekleid had enz.
Heb je het kleien in de wasbox gedaan of voor de deur?
Als je naar huis rijd was je de auto dan weer? Of mag dit niet van jouw gemeente voor de deur?

Als je eerst naar huis gereden ben kan het zijn dat de motorkap warm was. En daarom je klei tegen je vocht, de spray droogt dan sneller.

Heb zelf gemerkt dat het ook verschilt in hardheid van de klei en hoeveelheid druk die je zet op je klei.
Normaal gesproken hoor je eigenlijk geen druk te zetten bij het kleien.

+1 Zluyter niet alle klei gaat samen met alle sprays.
Nee kleien heb ik thuis gedaan is 2 minuten van mijn huis en idd thuis kan ik 'm niet wassen .
Ik geloof wel in de theorie van Zluytr het moet de combi geweest zijn dus voortaan de Mothers lube erbij gebruiken denk ik.