• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte Toyota Auris, "gepolijst" met Meguairs ultimate polish niet tevreden

kleinduimpje

Detailing addict
21 okt 2013
37
55
38
Middelburg
Allereerst me eigen even voorstellen,

Ik ben Kevin 28 en woon in Middelburg, Zeeland en werk als Allround Interieurbouwer

Ik heb 1 sep 2013 een zwarte Toyota Auris uit 2007 gekocht.
Hiervoor had ik een grijze Nissan Primera estate.
i0m5.jpg



De auris zag er netjes uit bij de dealer, alleen had ik al wat krasjes gezien en naadjes en wilde de auto zowiso poetsen op mijn manier.

Van me broertje een Krauss DB 5800S 900watt geleend met 4 pads.
qxbt.jpg



Eerst de auto gewassen en daarna gekleid met Meguairs klei en detail spray.
Daarna aan de slag met de Swirl x van Meguair om de krassen en swirls weg te halen
Als 2e de Ultimate compound wederom van Meguairs en als laatste Ultimate Polish.

En als wax Meguairs NTX 2.0 vloeibare wax.

Zo trots als een pauw, met me zwarte wetlook auto.
3 weken later en vele regenbuien en wasbeurten. zag ik steeds meer krasjes en defecten.
Het weekend erop ging ik klussen bij mijn broertje, en die vroeg of ik hem überhaupt wel gepoetst had.
Zo slecht was het alles was terug.:sob:

Ik lees al 2 jaar alle show off's volledig onder de indruk dat ik dat ook zo zou doen met mijn "nieuwe" auto.
Nu denk ik dat alle producten van Meguairs die ik heb gebruikt, werkelijk niks wegschuren maar volstoppen.
En de auto ook vol zat met fillers toen ik hem kocht.


Nu wil ik van het voorjaar de auto anders gaan aanpakken.
Ik heb veel gelezen en weet nu dat er in veel benamingen en producten onderscheid wordt gemaakt. bv niet alles is een polish
En dat de pads ook een "cutting factor"hebben.

Hieronder een stappenplan van hoe ik denk dat ik het moet aanpakken, graag jullie professionele mening

1- Wassen met goldshampoo van Meguairs 2 emmer methode
2- Kleien met Meguairs klei en Detail spray
3- Polijsten met Monello maar welke en bij behorende pad
4- Voeden Black Hole van PB
5-Waxen met een wax zonder cleaner (welke)
6- Kunstof delen met Trim Restorer van PB

Zijn de pads die bij de DAP zitten goed?
Zoals ik het lees is de Rode 0/5 cutting factor en dus goed voor de wax ultra soft
Blauw is soft 0/5 cutting factor en dus goed voor Glaze ( black Hole?)
en wit is 2/5 cutting factor maar waar is deze goed voor?

Een paar close up foto's van de pads
64bd.jpg

1ukh.jpg

zajx.jpg




En wat foto's van de auto
l3ru.jpg

aqqw.jpg

87dm.jpg

ol6z.jpg

zxaq.jpg
 
Als je toch pas in het voorjaar aan de slag wilt heb je ondertussen tijd zat voor een clinic
De pads zijn van open schuim, daar gaat snel vuil in zitten. De witte lijkt dan ook wel wat vuil te bevatten dat bij polijsten krasjes kan geven
 
Kan je zo'n clinic zeker aanraden. Heb hem enkele maanden geleden ook gevolgd en het is erg leerzaam en er gaat een wereld voor je open. Het is vanachter de pc lastig te zeggen welke pad met welk polijstmiddel je moet gebruiken. Dit bepaal je namelijk aan de hand van een zogenaamde testspot en het corrigerende effect wat je bij die testspot hebt bereikt met de desbetreffende pad & middel. Dit soort zaken leer je bv ook op zo'n clinic. Ik heb na de clinic o.a. het DAP900 Powerpack gekocht waarmee je een aardige set aan pads en polijstmiddelen hebt waar je prima mee vooruit kunt.
 
maar om zon testspot te maken kan ik toch niet alle producten kopen?

Zou de Monello - Raffini Polish v2 Kit al genoeg zijn om een testspot te maken
En ik zou bv 3 pads kunnen kopen soft, medium, hard maar welke zijn dat precies
 
Zoals ik het nu zie na de hele middag te lezen,

1e stap monello yellow Raffini 5,5 inch met raffini veloce
2e stap monello orange raffini 5,5 inch met raffini mezzo
3e stap monello white raffini 5,5 inch met raffini finale
4e stap monello black raffini 5.5 inch met black hole van Poorboys
5e stap monello black raffini 5,5 inch met Natty's liquid bleu ook van poorboys

Denk dat ik dan een hele stap dichter bij ben wat ik wil bereiken
 
Met Geel en Veloce beginnen hoeft niet nodig te zijn
Dan is de aanschaf misschien overbodig ...

Geef de pad van je broer weer aan hem terug
En dan koop je zelf een oranje kompressor
En dan een witte en een zwarte Raffini 5.5
Met een set Raffini polijstmiddel en een DAP heb je dan alles
Complete set DAP inclusief pads kan ook

Maar je bent gewaarschuwd, eenmaal begonnen is er geen weg terug (anders dan met een volle achterbak met spullen)
 
Je bent lekker bezig geweest, jammer van je bevindingen. Alleen is Swirl-X een minder sterk middel dan Ultimate Compound. Dan zou je dus eerst UC gebruiken en nadien Swirl-X. Zelf gebruik ik beide, beide naar tevredenheid. Ultimate Polish is een glaze en vult dus inderdaad de defecten in de lak die over zijn gebleven na je polijstwerk. Wat ik me afvraag is of je werkwijze juist is geweest. De polijstmiddelen van Meguiars bevatten de zogenaamde SMAT technologie, dat betekent zoveel als een korrel die niet afbreekt. Je zou dus door moeten werken tot je het gewenste resultaat hebt behaald. In de polijstmiddelen zitten oliën zodat de middelen smeerbaar zijn, deze oliën blijven achter waardoor het lijkt alsof je lak defect vrij is terwijl dit dus niet het geval kan zijn. Hiervoor zou je na het afnemen de lak kunnen ontvetten met C.Pro Eraser of Gyeon Prep of IPA 1:1. Als de krassen niet verwijderd zijn, dan komen ze "terug". Er van uitgaande dat je altijd twee emmers gebruikt een washandschoen en deze nadien ook wast. Voor de wielen een aparte washandschoen en liefst een aparte emmer.