Had wat mensen beloofd wat resultaten te laten zien van mijn eerste echte stap in het mooi houden van de auto (ben geen detailer) dus zo zal ik mezelf ook nooit noemen.
Ook als reminder voor mezelf en voor mensen die voor het eerst los gaan met een DAP staan er misschien dingen in die je kunt voorkomen als je dit doorleest
Ookal heb ik mijn auto nieuw uit de showroom gehaald in februari, op de motorkap had ik toch wat waskrasjes die ik nergens anders op de auto kon zien. (Heb nog steeds de hoop dat er bij de dealer een bezig baasje los loopt) en dat dit niet is gekomen door mijn eigen wasacties.
De meest kwetsbare delen waren wel voorzien van een waxlaagje maar toch had ik aan beide kanten op de rand de motorkap ingevreten insecten lijkjes en ook was mijn motorkap voorzien van watervlekken.Op de SSD heb ik mijn slag geslagen en mijn eigen spulletjes uitgezocht op advies van verschillende guru's.

Na het wassen bij mijn vaste wasbox adres met 2 emmers methode (Met shampoo van Gold Class) leek de auto leek niet vuil aan het water te zien.
Daarna aan de slag gegaan met kleien (Mothers en DDJ ClayLube), de auto heeft deze zomer 4000 km gereden door Duitsland, Oostenrijk,Lichtenstein, Zwitserland,Italië en Frankrijk.
Had de auto in mei al eens gekleid maar er kwam toen eigenlijk niet veel vanaf.
Dat was deze keer anders, elke cm van de motorkap vocht tegen de klei, heb me helemaal gek gesprayed met de lube en ik kon eigenlijk elke cm wel de klei opnieuw gaan kneden (wat niet echt praktisch is)
foto klei
De hele motorkap zat onder dit soort troep..het zat niet vast in de klei, je kon het meeste er zo afvegen maarja dat doe je ook niet. (spul zat overigens ook op de voorruit)
Resultaat was een gladde motorkap maar wel meer krasjes dan waar ik mee begonnen was.
Het grootste issue was zozegd de insectenlijken, zelfs na het kleien zag je de vlek nog zitten (beide kanten)
Heb ook nog de Mothers paint cleaner gebruikt om restanten van de wax weg te halen maar weet niet meer precies wanneer ik die stap heb uitgevoerd.
De motorkap was dusdanig van formaat en vorm dat ik nergens lekker uitkwam met 50x50 of 60x60 heb 'm dus maar in 5 stukken verdeeld:
Toen was het tijd voor de DAP900v3, probeerde alle tips van de carclean dag in mijn hoofd te houden:
- ontspannen staan
- opbrengen met standje 1, verwerken met stand 5-6
- recht houden van de DAP
- 2.5kg druk op DAP tijdens polijsten
- IPA spray gebruiken na de hit om zeker te zijn dat de polijstrestanten worden weggehaald (de waarheidsspray noem ik het maar)
Ben begonnen met de oranje pad van Scholl en S30.
Na elke stap even een wipe met Gyeon Prep om te zorgen dat je niet voor de gek wordt gehouden.
Daar haalde ik al redelijk resultaat mee maar uiteindelijk bleef de insectenvlek nog te zien van een meter afstand.
Overgestapt naar S30 met paarse pad, nog niks.
Toen overgestapt naar de S20 met paarse pad....nog niks....
gezien de tijd heb ik toen besloten de backingplate om te wisselen (met de steeksleutel, kon zo gauw niet vinden waar ik de inbussleutel in had moeten stoppen 
Gele pad erop en een hit gedaan met S3. Wederom geen succes. Ik had maar 1 pad dus besloten deze actie te herhalen.
Na de 2e hit (met dezelfde pad) en een wipe met de IPA...Bingo!!!
Mijn pads zagen er zo uit na de sessies (zo te zien heb ik het kleien goed gedaan aangezien mijn pads niet zwart zijn)
Schoonmaken was behalve de oranje pads zo gebeurd met een streep dreft wasmiddel en inwrijven.
De harde pads veegde ik zo schoon dus ik vermoed toch dat je hier wel meerdere hits mee kunt doen tov zo'n oranje pad met een open structuur en dus meer capaciteit om vol te zuigen.
(Sta voor m'n gevoel anders meer pads schoon te maken dat te polijsten)
Het was het al einde van de middag inmiddels dus eindresultaat bekeken en wax opgebracht met Collinite 845 en uitgewreven met de volledig witte bordi (die nog volledig wit was na gebruik maar inmiddels lichtgroen is geworden nadat een nieuwe en 2 keer uitgespoelde Peluche Verde 'm heeft aangerand in de was machine)
Conclusies:
Het WEER.
Dat is HET aspect wat ik zwaar onderschat heb. Het was prachtig weer, heel klein beetje wind en wisselend bewolkt en zon. (de zon gaat van de voorkant naar de achterkant van het huis dus vanaf 13:00 heb ik grotendeels schaduw aan de voorkant waar de auto staat)
Dag later is me duidelijk geworden hoe ver ik mis zat. krasjes waarvan ik dacht dat ze weg waren, zaten er nog steeds met 100% vol de zon erop (vanuit een bepaalde hoek)
Je kunt volgens mij beter in een grot te staan te pollijsten met een zaklamp dan buiten met wisselende wolkenvelden.
Actie:
Op zoek naar een goedkoop ledlicht zaklampje met grote lichtopbrengst. (al heb je met volle zon niks aan zo'n ding maar kun je eigenlijk ook niet polijsten gezien de warmte van je paneel
)
De DAP
Fijn apparaat
Moeilijk te bepalen hoeveel druk je moet zetten..(Wat is 2.5kg aan druk?)
Dingen die ik nog niet snap, beter moet doen:
- Klei goed houden na gebruik zodat het niet zo snel afbrokkelt.
- Wax met Collinite 845 met de hand aanbrengen.(dun dun dun.....dun) maar ondanks alle lovende kritieken vond ik het moeilijk werken..gebruik maar 1 druppel als je dat vergelijkt met deze knakker:
het uitwrijven ging wel makkelijk maar als ik vandaag kijk vanaf mijn balkon met volle zon op het dak en zie ik nog steeds wax residu
(dus toch weer te dik gedaan of niet genoeg uitgewreven of misschien paneel te warm geworden who knows..)
Misschien nog maar ns kijken naar machinaal opbrengen of iets wat meer vergevingsgezind is voor de n00b.
Waar ben ik tevreden over:
- insectenlijken zijn grotendeels weg en niet meer van zo'n aard dat je oog er direct op valt.
- Alles behalve 100% volle zon ziet de motorkap er perfect uit
Waar ben ik minder happy mee:
- Me laten foppen door het licht
- Volle zon zie ik nog steeds swirls onder bepaalde hoeken.
- Beter leren hoeveel druk je op een DAP moet zetten
- Beter leren het eindmoment te bepalen van een hit, ben nu door gegaan met left-right, up-down totdat ik een beetje stof zag komen maar moet nog uitzoeken of dat juiste aanpak is.
- Wax aanbrengen met de hand problematisch, toch altijd weer te dik.
Tips/Trucs/Hoon, ik ontvang alles met glimlach..
Ook als reminder voor mezelf en voor mensen die voor het eerst los gaan met een DAP staan er misschien dingen in die je kunt voorkomen als je dit doorleest
Ookal heb ik mijn auto nieuw uit de showroom gehaald in februari, op de motorkap had ik toch wat waskrasjes die ik nergens anders op de auto kon zien. (Heb nog steeds de hoop dat er bij de dealer een bezig baasje los loopt) en dat dit niet is gekomen door mijn eigen wasacties.
De meest kwetsbare delen waren wel voorzien van een waxlaagje maar toch had ik aan beide kanten op de rand de motorkap ingevreten insecten lijkjes en ook was mijn motorkap voorzien van watervlekken.Op de SSD heb ik mijn slag geslagen en mijn eigen spulletjes uitgezocht op advies van verschillende guru's.
Na het wassen bij mijn vaste wasbox adres met 2 emmers methode (Met shampoo van Gold Class) leek de auto leek niet vuil aan het water te zien.
Daarna aan de slag gegaan met kleien (Mothers en DDJ ClayLube), de auto heeft deze zomer 4000 km gereden door Duitsland, Oostenrijk,Lichtenstein, Zwitserland,Italië en Frankrijk.
Had de auto in mei al eens gekleid maar er kwam toen eigenlijk niet veel vanaf.
Dat was deze keer anders, elke cm van de motorkap vocht tegen de klei, heb me helemaal gek gesprayed met de lube en ik kon eigenlijk elke cm wel de klei opnieuw gaan kneden (wat niet echt praktisch is)
foto klei
De hele motorkap zat onder dit soort troep..het zat niet vast in de klei, je kon het meeste er zo afvegen maarja dat doe je ook niet. (spul zat overigens ook op de voorruit)
Resultaat was een gladde motorkap maar wel meer krasjes dan waar ik mee begonnen was.
Het grootste issue was zozegd de insectenlijken, zelfs na het kleien zag je de vlek nog zitten (beide kanten)
Heb ook nog de Mothers paint cleaner gebruikt om restanten van de wax weg te halen maar weet niet meer precies wanneer ik die stap heb uitgevoerd.
De motorkap was dusdanig van formaat en vorm dat ik nergens lekker uitkwam met 50x50 of 60x60 heb 'm dus maar in 5 stukken verdeeld:
Toen was het tijd voor de DAP900v3, probeerde alle tips van de carclean dag in mijn hoofd te houden:
- ontspannen staan
- opbrengen met standje 1, verwerken met stand 5-6
- recht houden van de DAP
- 2.5kg druk op DAP tijdens polijsten
- IPA spray gebruiken na de hit om zeker te zijn dat de polijstrestanten worden weggehaald (de waarheidsspray noem ik het maar)
Ben begonnen met de oranje pad van Scholl en S30.
Na elke stap even een wipe met Gyeon Prep om te zorgen dat je niet voor de gek wordt gehouden.
Daar haalde ik al redelijk resultaat mee maar uiteindelijk bleef de insectenvlek nog te zien van een meter afstand.
Overgestapt naar S30 met paarse pad, nog niks.
Toen overgestapt naar de S20 met paarse pad....nog niks....
Gele pad erop en een hit gedaan met S3. Wederom geen succes. Ik had maar 1 pad dus besloten deze actie te herhalen.
Na de 2e hit (met dezelfde pad) en een wipe met de IPA...Bingo!!!
Mijn pads zagen er zo uit na de sessies (zo te zien heb ik het kleien goed gedaan aangezien mijn pads niet zwart zijn)
Schoonmaken was behalve de oranje pads zo gebeurd met een streep dreft wasmiddel en inwrijven.
De harde pads veegde ik zo schoon dus ik vermoed toch dat je hier wel meerdere hits mee kunt doen tov zo'n oranje pad met een open structuur en dus meer capaciteit om vol te zuigen.
(Sta voor m'n gevoel anders meer pads schoon te maken dat te polijsten)
Het was het al einde van de middag inmiddels dus eindresultaat bekeken en wax opgebracht met Collinite 845 en uitgewreven met de volledig witte bordi (die nog volledig wit was na gebruik maar inmiddels lichtgroen is geworden nadat een nieuwe en 2 keer uitgespoelde Peluche Verde 'm heeft aangerand in de was machine)
Conclusies:
Het WEER.
Dat is HET aspect wat ik zwaar onderschat heb. Het was prachtig weer, heel klein beetje wind en wisselend bewolkt en zon. (de zon gaat van de voorkant naar de achterkant van het huis dus vanaf 13:00 heb ik grotendeels schaduw aan de voorkant waar de auto staat)
Dag later is me duidelijk geworden hoe ver ik mis zat. krasjes waarvan ik dacht dat ze weg waren, zaten er nog steeds met 100% vol de zon erop (vanuit een bepaalde hoek)
Je kunt volgens mij beter in een grot te staan te pollijsten met een zaklamp dan buiten met wisselende wolkenvelden.
Actie:
Op zoek naar een goedkoop ledlicht zaklampje met grote lichtopbrengst. (al heb je met volle zon niks aan zo'n ding maar kun je eigenlijk ook niet polijsten gezien de warmte van je paneel
De DAP
Fijn apparaat
Moeilijk te bepalen hoeveel druk je moet zetten..(Wat is 2.5kg aan druk?)
Dingen die ik nog niet snap, beter moet doen:
- Klei goed houden na gebruik zodat het niet zo snel afbrokkelt.
- Wax met Collinite 845 met de hand aanbrengen.(dun dun dun.....dun) maar ondanks alle lovende kritieken vond ik het moeilijk werken..gebruik maar 1 druppel als je dat vergelijkt met deze knakker:
Misschien nog maar ns kijken naar machinaal opbrengen of iets wat meer vergevingsgezind is voor de n00b.
Waar ben ik tevreden over:
- insectenlijken zijn grotendeels weg en niet meer van zo'n aard dat je oog er direct op valt.
- Alles behalve 100% volle zon ziet de motorkap er perfect uit
Waar ben ik minder happy mee:
- Me laten foppen door het licht
- Volle zon zie ik nog steeds swirls onder bepaalde hoeken.
- Beter leren hoeveel druk je op een DAP moet zetten
- Beter leren het eindmoment te bepalen van een hit, ben nu door gegaan met left-right, up-down totdat ik een beetje stof zag komen maar moet nog uitzoeken of dat juiste aanpak is.
- Wax aanbrengen met de hand problematisch, toch altijd weer te dik.
Tips/Trucs/Hoon, ik ontvang alles met glimlach..
Laatst bewerkt: