Geacht Forum,
Vorig jaar heeft een goede vriend van mij één van zijn lang gekoesterde dromen gerealiseerd, te weten de aanschaf van een Lamborghini Countach 5000 QV uit 1986.
Hij is inmiddels druk bezig om deze toch al bijzonder mooie auto technisch helemaal perfect te (laten) maken en geheel naar zijn zin. Hij heeft er de tweede helft van 2019 flink in gereden en daarom weet hij nu precies wat hij wil. Natuurlijk is er ook eer te behalen op het gebied van detailing aan een auto uit 1986. Daarom hebben we onlangs besproken en afgesproken dat ik mijn uiterste best ga doen om alles uit de kast te halen om deze auto zo mooi mogelijk te maken. Ik had eigenlijk rond de kerst 2019 al zullen beginnen, maar omdat ik op een zeer ongelukkige wijze mijn enkel zeer serieus verstuikt had, was dit voor mij helaas onmogelijk.
Inmiddels is het januari 2020 en het toeval wil dat er aan de motor onderhoud uitgevoerd dient te worden en daarvoor was het noodzakelijk om de uitlaat te demonteren. De uitlaatspruitstukken zitten nog gemonteerd, want om die te demonteren moet de hele motor eruit. Wie weet komt dat ooit nog een keertje. Gelukkig ben ik zelf met behulp van rust en fysiotherapie weer aardig hersteld en dus een mooi moment om aan de slag te gaan.
November 2019 is de auto voor de test op een brug geplaatst. Dit, omdat het niet eenvoudig is om deze auto op een brug te zetten. Er zitten geen handige punten onder waar je de auto op kunt laten steunen. Dat moest dus voorzichtig verkend en voorbereid worden. Toen dat uiteindelijk gelukt was, heb ik meteen de hele onderzijde van de auto gefotografeerd, opdat ik kon bestuderen wat er aan de onderzijde van de auto te doen is en waar ik mij op diende voor te bereiden.
Hierna een foto van de nog gemonteerde uitlaat. De onderzijde van de uitlaat zag er niet heel gruwelijk uit, maar ik had al besloten dat ik daar mijn best op zou gaan moeten doen.
Gedemonteerd ziet de uitlaat er toch wel minder mooi uit.
Dat moet mooier kunnen, dus aan de slag. Hier moet gestraald worden.
Het stralen van de uitlaatdempers was een stuk lastiger, omdat dit onderdeel flink groot is in de straalbak waarmee ik dit alles gereinigd heb. Ik ben nu tot hier (zie onder) gekomen, maar ik wil daar nog wat verder mee. Daarnaast moet ik natuurlijk voorzichtig zijn met de chromen uitlaat eindstukken.
Wanneer alles af is alles nog eens mooi schuren en dan bepalen wat ermee moet gebeuren.
Ik probeer nu te achterhalen wat in het verleden de originele kleur was van de uitlaat, toen deze uit de fabriek kwam. Ik heb al vele foto's bekeken, maar ben er nog niet helemaal uit. Die zekerheid is onderweg. Zodra dat bekend is wil ik met de eigenaar overleggen om de uitlaat in die kleur te spuiten met Very High Temperature lak. Ik zou het zonde vinden wanneer deze uitlaat binnen een jaar weer bruin zou zijn van de roest.
Wordt vervolgd,
Aficior
Laatst bewerkt: