• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail - Lamborghini Countach 5000 QV [1986] Dtld by Aficior

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
Lamborghini%20Countach%205000%20Quattrovalvole%20MY1986%20Full%20Detail%20916-X2.png


Geacht Forum,

Vorig jaar heeft een goede vriend van mij één van zijn lang gekoesterde dromen gerealiseerd, te weten de aanschaf van een Lamborghini Countach 5000 QV uit 1986.

i-3Wm25JQ-X3.jpg


Hij is inmiddels druk bezig om deze toch al bijzonder mooie auto technisch helemaal perfect te (laten) maken en geheel naar zijn zin. Hij heeft er de tweede helft van 2019 flink in gereden en daarom weet hij nu precies wat hij wil. Natuurlijk is er ook eer te behalen op het gebied van detailing aan een auto uit 1986. Daarom hebben we onlangs besproken en afgesproken dat ik mijn uiterste best ga doen om alles uit de kast te halen om deze auto zo mooi mogelijk te maken. Ik had eigenlijk rond de kerst 2019 al zullen beginnen, maar omdat ik op een zeer ongelukkige wijze mijn enkel zeer serieus verstuikt had, was dit voor mij helaas onmogelijk.

Inmiddels is het januari 2020 en het toeval wil dat er aan de motor onderhoud uitgevoerd dient te worden en daarvoor was het noodzakelijk om de uitlaat te demonteren. De uitlaatspruitstukken zitten nog gemonteerd, want om die te demonteren moet de hele motor eruit. Wie weet komt dat ooit nog een keertje. Gelukkig ben ik zelf met behulp van rust en fysiotherapie weer aardig hersteld en dus een mooi moment om aan de slag te gaan.

November 2019 is de auto voor de test op een brug geplaatst. Dit, omdat het niet eenvoudig is om deze auto op een brug te zetten. Er zitten geen handige punten onder waar je de auto op kunt laten steunen. Dat moest dus voorzichtig verkend en voorbereid worden. Toen dat uiteindelijk gelukt was, heb ik meteen de hele onderzijde van de auto gefotografeerd, opdat ik kon bestuderen wat er aan de onderzijde van de auto te doen is en waar ik mij op diende voor te bereiden.

i-hMZrtRH-X3.jpg


Hierna een foto van de nog gemonteerde uitlaat. De onderzijde van de uitlaat zag er niet heel gruwelijk uit, maar ik had al besloten dat ik daar mijn best op zou gaan moeten doen.

i-J6pFmD4-X3.jpg


Gedemonteerd ziet de uitlaat er toch wel minder mooi uit.

i-vctJ8Vj-X3.jpg


Dat moet mooier kunnen, dus aan de slag. Hier moet gestraald worden.

i-X4t2Cgj-X3.jpg


i-CWfGNfW-X3.jpg


i-V837FqS-X3.jpg


Het stralen van de uitlaatdempers was een stuk lastiger, omdat dit onderdeel flink groot is in de straalbak waarmee ik dit alles gereinigd heb. Ik ben nu tot hier (zie onder) gekomen, maar ik wil daar nog wat verder mee. Daarnaast moet ik natuurlijk voorzichtig zijn met de chromen uitlaat eindstukken.

i-wtkqbhz-X3.jpg


Wanneer alles af is alles nog eens mooi schuren en dan bepalen wat ermee moet gebeuren.

Ik probeer nu te achterhalen wat in het verleden de originele kleur was van de uitlaat, toen deze uit de fabriek kwam. Ik heb al vele foto's bekeken, maar ben er nog niet helemaal uit. Die zekerheid is onderweg. Zodra dat bekend is wil ik met de eigenaar overleggen om de uitlaat in die kleur te spuiten met Very High Temperature lak. Ik zou het zonde vinden wanneer deze uitlaat binnen een jaar weer bruin zou zijn van de roest.

Wordt vervolgd,
Aficior
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie enthousiasme. Voel ik zeker ook hoor!
Hier gaan zeker nog de nodige uren in zitten, vandaar dat ik het als project heb geopend hier. Er zit geen deadline aan, maar moet natuurlijk wel gereed komen.
 
Wauw!! Machtig toch als mensen vertrouwen en je laten werken aan zo'n klassieker. Wat een ervaring ook voor jou @Aficior. Ik zou zeggen, geniet hier met volle teugen van, want zo'n projecten zullen bitter weinig passeren.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ik volg JoD in deze... popcorn erbij en genieten maar.

Had je die uitlaat niet beter kunnen laten ijsstralen? Dit is imho minder agressief dan zandstralen. Echter wel een heel stuk duurder
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Dat is een hele garage met leuk speelgoed. :heart_eyes: Niet zo bijzonder als de Countach, maar toch.

Die proppen in de uitlaten doen mij denken aan een Dakar verhaal, waarbij papierproppen in het inlaatspruitstuk gingen, om in de woestijn te sleutelen, alleen ging dat niet goed: bij het monteren was er één prop verdwenen, en die bleek later deels in een cilinder, deels tussen een inlaatklep te zitten. :worried: Hebben ze gefikst door in te spuiten met remmenreiniger en dat in de fik te steken, pas tientallen km's verder was de zwarte uit de uitlaat verdwenen, en reed de auto weer normaal.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Inmiddels wat verder gekomen met de uitlaten. Zoals ik eerder al had bericht zijn ze ontroest en gestraald.
Daarna heb ik de uitlaten op enig moment geschuurd en grondig ontvet.
Ik heb helaas geen foto's genomen van het spuiten-proces.

Met onderstaande producten heb ik de uitlaat behandeld. Dit product zou na een juiste afbakken-behandeling tot bijna 1100 graden Celsius moeten beschermen.

i-2X4KbRZ-X3.jpg


Van rechts naar links (ja, niet bij nagedacht toe ik de foto maakte) Primer, Matzwarte kleurlak en zijdeglans blanke lak.

De chromen delen afgeplakt en de uitlaatdelen allemaal in de primer gezet. Daarna in de kleurlak en dat weer opgevolgd door blanke lak. Tussen de lagen door de lak een twintig minuten laten drogen. Ook niet tussentijds geschuurd.
Dit geheel 48-uur niet meer aangeraakt.

Na het aan de lucht drogen zag het er uit zoals hieronder.

i-GPnGNTf-X3.jpg



Daarna de delen weer terug gebracht naar de garage waar ik voor de Countach zorg en de delen verwarmd volgens de instructie van de verfleverancier.

Paint must be completely dry before curing.
  1. Heat to 250°F (121°C) for 30 minutes
  2. Cool for 30 minutes
  3. Heat to 400°F (204°C) for 30 minutes
  4. Cool for 30 minutes
  5. Heat to 650°F (343°C ) for 30 minutes
Het grootste deel paste niet in de oven. Daarom alle delen maar met de hand verwarmd.
Ik heb in ieder afzonderlijk deel telkens een instelbare hete lucht föhn van Wurth gehangen. Telkens met de infrarood thermometer gemeten hoe het vorderde. De dertig minuten tijd ging pas lopen wanneer de uitlaat de gewenste temperatuur had bereikt.

i-t3Cv7Mn-X3.jpg


i-7b78Djn-X3.jpg


Door het verwarmen werd de verf op de uitlaat een beetje zacht en begon voorzichtig wat te roken en te stinken. Even had ik het idee dat de lak eraf zou komen, maar de leverancier van de verf had het met zijn voorgeschreven ritueel bij het juiste eind. Telkens na het verwarmen en afkoelen zag ik de lak harder worden. Wanneer het was afgekoeld kon ik dat ook voelen.

i-nrgpbwg-X3.jpg


i-7b78Djn-X3.jpg


i-HdV7FgC-X3.jpg


De losse pijpen waren prima van binnenuit te verwarmen. Met het dempergedeelte van de uitlaat is dat echter een stuk lastiger.

Daarom het dempergedeelte voorzichtig vanaf de buitenzijde verwarmd.


i-n7Wjkv3-X3.jpg


i-xTVW5SB-X3.jpg


Yep. Het chroom moet ik nog aanpakken, maar dat komt hierna.

i-8N5D5Jz-X3.jpg


Zoals je kunt zien was dit deel een stuk lastiger te verwarmen. Hier ben ik wel even mee bezig geweest, maar gelukkig was dat zittend te doen. De uitlaat lag op een roestvaststalen werktafel.

i-8N5D5Jz-X3.jpg


Uiteindelijk ben ik hier geëindigd. Alle onderdelen van de uitlaat zijn gebakken, waardoor de lak als het goed is een stuk beter zal houden. Ik denk dat het wel gelukt is, want de lak voelde aan het einde van dit proces zoveel harder aan.

Volgende stap zal zijn het zo mooi mogelijk reinigen van de chromen delen. Benieuw hoe ver ik daarmee ga komen.

Tot de volgende keer,
Aficior

Noot: Op 11 december 2020 bijgewerkt. Ik zag dat de foto's niet meer zichtbaar waren. Foto's weer toegevoegd.
 

Bijlagen

  • i-2X4KbRZ-X3.jpg
    i-2X4KbRZ-X3.jpg
    184,6 KB · Weergaven: 1.276
  • i-p5BSpsH-X2.jpg
    i-p5BSpsH-X2.jpg
    154,5 KB · Weergaven: 1.277
  • i-t3Cv7Mn-X2.jpg
    i-t3Cv7Mn-X2.jpg
    143,1 KB · Weergaven: 1.275
  • i-nrgpbwg-X2.jpg
    i-nrgpbwg-X2.jpg
    172,6 KB · Weergaven: 1.268
  • i-7b78Djn-X2.jpg
    i-7b78Djn-X2.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 1.266
  • i-Rf2Qqgc-X2.jpg
    i-Rf2Qqgc-X2.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 1.270
  • i-xTVW5SB-X2.jpg
    i-xTVW5SB-X2.jpg
    147 KB · Weergaven: 1.270
  • i-HdV7FgC-X2.jpg
    i-HdV7FgC-X2.jpg
    106,9 KB · Weergaven: 1.267
  • i-n7Wjkv3-X2.jpg
    i-n7Wjkv3-X2.jpg
    151,7 KB · Weergaven: 1.269
  • i-4cS6MXS-X2.jpg
    i-4cS6MXS-X2.jpg
    176,9 KB · Weergaven: 1.274
Laatst bewerkt:
Wat ik zeer bijzonder vind aan de instructies voor de 'cool down' van de lak, is dat er wel tijdsduur aangegeven is voor het koelen, maar geen afkoelsnelheid (in graden/min of vergelijkbaar) en ook geen eindtemperatuur voor die cool down. Bij allerlei materialen is namelijk óf de afkoelsnelheid, óf de eindtemperatuur en soms beiden belangrijk voor het resultaat.

Ter illustratie van het belang van de afkoelsnelheid onderstaand verhaal, dat zonder uitleg pure onzin lijkt, met uitleg wordt dat heel anders.
In de oudheid was al bekend dat je om staal te harden, dit na het smeden/opwarmen snel moest afkoelen, zo was er ook de mythe dat een net gesmeed zwaard net zo sterk werd als de stier waar het nog gloeiende zwaard in gestoken werd. In eerste instantie lijkt zo'n verhaal pure onzin, in werkelijkheid werd het lichaam en het bloed van de stier gebruikt om de temperatuur van het gloeiende staal snel naar beneden te krijgen, om zo het staal te harden. Tegenwoordig wordt dat koelen niet meer gedaan in een (levende) stier, maar bijvoorbeeld in een grote bak water. Het verhaal dat een zwaard sterker werd door het nog gloeiende zwaard in een stier te steken, dat klopt dus, alleen heeft dat niets met de kracht van de stier te maken, maar alleen met de kritische afkoelsnelheid die behaald moest worden om het staal te harden. Ik hoop dat ik met deze uitleg duidelijk heb gemaakt waarom ik het vreemd vind dat deze instructie ontbreekt in de handleiding van de verffabrikant.
 
@Cordoba - Haha, altijd leuk om weetjes op te pikken. ;)

Dus in de oudheid was er puur het bijgeloof dat de hardheid/sterke van een zwaard gelijk stond aan de stier die ze effe neerstaken? Of was er ook iemand die dit afkoelen begreep en bedacht dat een bak water makkelijker was dan een stieren-BBQ?
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
@Quantoxx Dat begrijpen van het mechanisme van afkoelen, was er nog niet in de oudheid, maar het is wel een mooi voorbeeld van een bijgeloof dat niet helemaal onzin is (tenslotte was een zwaard dat in een stier gestoken werd veel sterker dan een zwaard dat gewoon aan de lucht was afgekoeld).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx