Beste vrienden,
Ik ben mij bewust van de forum reglementen en weet dat het wenselijk is om niet teveel foto’s te plaatsen. Op voorhand mijn excuses voor het feit dat ik mij bij deze voor mij unieke detail niet volledig aan dat reglement houd. Ik heb maximaal getracht deze regel te respecteren.
Twee weken geleden vroeg mijn vriend of ik rond de kerstperiode tijd zou hebben voor zijn laatste aanwinst. Het betrof een Porsche 911S uit 1976 in de kleur Hellgelb en deze auto zou na 35 jaar wat dof zijn geworden. Spontaan en zonder aankondiging begonnen mijn handen waanzinnig te jeuken en vanuit mijn garage kon ik mijn detailspullen al horen roepen en springen of ze mee mochten.
Ter illustratie deed mijn vriend mij een foto toekomen. Soms zeggen foto’s nu eenmaal meer dan woorden.
Figuur 1 911Sgeel5
Twee weken later arriveerde de auto in Nederland. Het betreft een keihard exemplaar uit de Verenigde Staten en met zekerheid heeft deze auto in een deel van dat land gestaan waar het vermoedelijk nooit regent en men ook geen pekel strooit. Een bijzondere auto met net 50.000 US Miles op de teller.
50.00 Mijl = 80.450 Kilometer
80.450 kilometer gedeeld door 35-jaar = ongeveer 2286 kilometer per jaar.
De auto heeft in zijn hele leven slechts één eigenaar gekend die er denk ik smoorverliefd op was. Helaas kwam aan deze mooie liefde een einde, toen de eigenaar enkele jaren geleden kwam te overlijden. De auto is daarna een aantal jaren bewaard gebleven in een opslag uit respect voor de eerste eigenaar, maar toch onlangs verkocht aan mijn vriend, die de auto naar Nederland heeft gehaald.
Met deze geschiedenis in het achterhoofd, begin ik toch net iets anders aan deze detail. Ik heb dan stiekem toch het idee dat er ergens van ver hierboven iemand met mij mee kijkt om te controleren of ik het wel goed doe… Daarnaast denk ik dat het altijd goed is om vrienden aan - de andere zijde - te hebben, want die kunnen mogelijk nog eens een goed woordje voor je doen in de hele hele hele verre toekomst.
Dag 1.
Om 08.00-uur in de morgen begonnen met de auto. Mijn eerste indruk was dat het een bijzonder vieze auto was. De enkele jaren opslag hadden deze auto duidelijk geen goed gedaan. De eerste eigenaar zou dat deze auto nimmer aangedaan hebben. De eerder aangeboden foto’s waren gemaakt in de USA en eigenlijk nogal lovend over de auto. Niet dat de auto een teleurstelling was. Het waanzinnig sterke punt van deze auto is dat hij bijzonder weinig kilometers gelopen heeft, altijd van één eigenaar is geweest en rondom origineel en in zijn eerste lak zit, alle trims werkelijk nog prachtig diepzwart zijn, alles origineel en vrijwel geen schade of roest. Uniek na 35 jaar!
Op deze foto een prachtige auto om te zien, vooropgesteld dat de kleur Hellgelb je aan staat.
Figuur 2 P1030723.jpg
Figuur 3 P1030727
Aan de staat van de auto viel helaas wel heel wat doen.
Ik heb de auto eerst in de Bilthamber Foam gezet, aangelengd met wat Meguiars APC. Na het afspuiten de auto gewassen (twee-emmer-methode) met een mengsel van Dodo Juice Born To Be Mild wederom aangelengd met wat Meguiars APC.
Deze behandelingen haalden amper iets uit. Het leek wel of ik het voor niets deed. De auto was echt verschrikkelijk vuil. Er kwam wel wat los zittende rotzooi vanaf, maar er bleven rare vlekken en vegen in de lak zitten. De lak aan de buitenkant van de auto voelde aan als waterproof schuurpapier 400. Wel kon ik tijdens deze was behandelingen de dorpels, motorruimte en alle sponningen lekker schoonmaken. En hoe exotisch en lastig de te bereiken plekjes op die carrosserie ook waren, nergens roest. Schitterend!
Figuur 4 P1030744
Figuur 5 P1030747
De rubberen lip die je hierboven ziet afgebeeld is een verduveld goede verzamelaar van allerlei rotzooi. Het vuil waait eronder en blijft daar lekker zitten. Daaronder moet je echt zeer grondig reinigen. Ook bij deze auto zat er allerlei rotzooi onder die lip, maar wederom geen roest, want deze auto weet gewoon niet wat water of pekel is.
Ook moet ik jullie nog een wat foto’s doen toekomen van die notoire plekjes bij een Porsche 911 die bewerkelijk zijn om te reinigen, maar oh zo belangrijk zijn voor het gevoel van properheid en zorgvuldigheid.
Die foto’s ben ik vergeten te maken, maar houden jullie te goed. < Notitie Aficior >
De vorige eigenaar was duidelijk een liefhebber, want deze 35-jaar oude auto werd zelfs geleverd met de originele Porsche lakstift van 35-jaar oud. Of de lakstift nog werkt weet ik niet. Daarvoor is deze te bijzonder om te openen en te proberen. De lakstift heeft 35 jaar lang in het dashboardkastje gelegen in zijn eigen originele doosje, dus daar is weinig mee gebeurd. Bijzonder leuk detail is dat het kleurverschil hierdoor wel heel erg duidelijk wordt.
Figuur 6 P1030782.jpg
En nog twee stickers voor de liefhebbers en hoe mooi ze er nog uit zien aan de binnenkant van de bestuurdersdeur.
7 Combinatie-01 stickers deur.jpg
Figuur 8 P1030827.jpg
Mijn plan van aanpak voor de eerste dag:
- Exterieur reinigen.
- Interieur reinigen.
- Exterieur kleien.
- Stoffen delen van het interieur met behulp van de Extractor diep reinigen.
- Wielen demonteren.
- Wielkuipen reinigen.
Nadat ik de auto buiten grondig had gereinigd en van alle met wassen te verwijderen meuk had ontdaan, de auto naar binnen gereden en op de poetsbrug gezet om de auto te kleien. Of de auto in zijn 35-jaar ooit is gepoetst weet ik natuurlijk niet, maar wat mij wel op viel was dat er nergens maar dan ook nergens polijstmiddel residu te vinden was. Ik kan me niet voorstellen dat die liefhebber nimmer zijn auto gepoetst zal hebben, maar dat moet hij wel zorgvuldig gedaan hebben, want op of onder geen enkele trim ook maar een spoor van een poetsmiddel. Die eerste eigenaar is met recht netjes en zorgzaam voor zijn auto geweest.
In eerste instantie en met respect voor de 35-jaar oude lak gekozen voor de milde klei van Mothers Kleiset. Na het rechter voorscherm en een deel van de motorkap voor jullie maar even een fotootje gemaakt van de klei.
Figuur 9 P1030807.jpg
Klei zag er niet meer uit en kon ik ‘opwaarderen’ voor de velgen die ik later nog zal aanpakken.
Overgeschakeld naar de klei van Poorboys World. Stuk hardere klei en lastiger te kneden, maar had wel veel meer bite, waardoor het kleien een schoner resultaat opleverde. Natuurlijk ook de reeds gekleide delen opnieuw gekleid met deze klei. De lak werd er ook wat gladder van, maar ik kan nu niet bepaald zeggen dat ik al tevreden ben en ook maar een greintje beeld heb van wat ik mag gaan verwachten tijdens en na het polijsten.
Figuur 10 P1030811.jpg
Wat ik nog niet eerder heb meegemaakt tijdens het kleien van single stage lakken, overkwam mij bij deze auto wel. De lak gaf kleur af aan de klei! Oh, je gelooft me niet? Ik heb de grijze klei van de foto hierboven even op de voorruit gelegd voor een foto. Dit was na ongeveer 40% van de auto.
11 P1030816.jpg
Telkens na het kneden van de klei, verdween die gele kleur wel weer, maar na ieder deel van een paneel werd de klei weer gelig.
Ik ben zeer benieuwd wat ik nog van deze auto kan maken. Ook tijdens het kleien blijven er op sommige plekken hardnekkige vlekken en vegen zitten. Normaliter haal je met kleien wel alle vervuiling weg en komt de (doffe) kleur wel naar voren, maar bij deze auto blijf ik vlekken en kleurverschillen zien.
Nadat ik de auto volledig gekleid heb, ben ik gestart met het interieur. De bestuurdersstoel heeft wel wat gebruikssporen, maar na 35-jaar ziet dat er nog prima uit.
12 P1030731.jpg
Voor de vloerbedekking geldt dit zeker niet. Serieuze slijtageplekken in de vloerbedekking van de bestuurder, maar ook weer meer dan acceptabel na (ik zeg het nog maar eens) 35-jaar.
Hieronder de bestuurdersvloer:
13 P1030830
En een foto van de bijrijdersvloer:
14 P1030829.jpg
Zoals jullie kunnen zien kon dat interieur wel een Extractor gebruiken. De vloermatten van deze auto zijn gelijmd aan de bodemplaat van de auto. Ik heb dat netjes zo gelaten om de originaliteit geen geweld aan te doen. Je kunt ze zonder schade verwijderen, maar waarom doen als het niet nodig is.
Allereerst de hele auto goed en zorgvuldig uitgezogen met een stofzuiger. Daarna met Meguiars APC (verdunning 1:15) als eerste de rechterhelft van het hele interieur ruim ingespoten, om vervolgens met latex handschoenen aan het hele interieur tot schuimen te brengen door met mijn handen alle delen goed te masseren. Dit mengsel ongeveer vijf minuten laten werken, om het vervolgens met de extractor met alleen water te spoelen, reinigen en te drogen. Na het behandelen van de rechter helft van het interieur voor de foto even de extractor geleegd. Dit is overigens niet de onderste helft van de vloeistof in de extractor. Ik heb het gewoon in de maatbeker gegoten en de rest in de put.
15 P1030836.jpg
Daarna de linker helft (bestuurderszijde) van het interieur. Vooral de bestuurderszitplaats was toch wel flink gebruikt, getuige onderstaande foto:
16 P1030839.jpg
De pedalen en het rubberen gedeelte van het interieur heb ik gereinigd met Meguiars APC in combinatie met een Mothers Wax Detailbrush. Zoals je zult begrijpen aan de hand van bovenstaande foto kwam er echt bagger vanaf.
Daarna hele linkerhelft van het interieur ook weer ruim ingespoten met het eerder reeds genoemde Meguiars mengsel en dit vervolgens weer met beide handen in de latex tot schuimen gemasseerd, gevolgd door uitspoelen en drogen met de extractor.
En ook niet vergeten de zijpanelen te reinigen die voor een deel met textiel zijn bekleed:
17 P1030841.jpg
Als laatste ook de bekleding van de kofferruimte met APC en de extractor gereinigd, maar daarvan geen foto’s gemaakt.
De stoelen zal ik de tweede dag helemaal aanpakken. Die foto’s houden jullie tegoed. < Notitie Aficior >
Als je bovenstaande zo leest, valt het allemaal best nog mee zou je denken, maar inmiddels heb ik nu reeds elf uur werk in deze auto zitten en het belangrijkste maar ook absoluut moeilijkste moet nog komen.
Zoals ik al eerder schreef, heeft deze auto een aantal jaren opgeslagen gestaan in een opslag. Hoe de auto opgeslagen is geweest en onder wat voor een condities is mij niet bekend. De resultaten wel en daarvoor verwijs ik graag naar onderstaande foto’s.
18 P1030806
19 P1030794
20 P1030795
21 P1030796
22 P1030797
Ik heb deze delen ook met de microscoop onderzocht en dan ziet het er 15 x vergroot uit als op de volgende foto:
23 Vergroting-03_resize.jpg
Zoals jullie kunnen zien zijn er wel wat uitdagingen te gaan. De verkleuringen blijven ook na het kleien hardnekkig zitten en op sommige delen van deze auto zitten helaas vreemde bobbeltjes. Ik vind het vrij lastig om die vergrotingen te fotograferen en de foto hierboven was de beste van een hele reeks. Na het bestuderen van een aantal van die plekjes werd mij duidelijk dat de lak op die plekken is opgezwollen.
De reden is mij helaas onbekend en doet er ook niet zoveel toe. Het zal vermoed ik een rottig zijltje zijn geweest wat met de beste bedoelingen ter bescherming over de auto is gelegd. Op sommige plekken rustte dit afdekzijl op de lak en daardoor kon opgehoopt vocht (condens) niet verdampen, met dit als resultaat.
Met de lakdiktemeter die ik van Nicknameless heb mogen lenen (waarvoor dank) heb ik rond de hele auto kunnen vaststellen dat de auto ‘onbeschadigd’ is en nog in zijn originele lak zit. Op de toppen van de bultjes was de lak wat dikker volgens de meter, maar dat zal er vooral mee te maken hebben dat de afstand van de punt van het meetinstrument tot op het metaal groter werd
Samen met de eigenaar heb ik de staat van de lak gecontroleerd en hem ook kunnen laten zien hoe het er vergroot uit ziet. Dit betekent dat de lak op die plekken niet dikker is dan op andere plekken. Het is opgezwollen en zo mogelijk nog dunner op die plekjes. Omdat deze auto perse niet naar een spuiter mag, valt wetsanden dus af. Mogelijk dat je de zwellingen iets minder kunt maken, maar het risico dat je dan door de lak gaat op de toppen van die bultjes is zo waanzinnig groot, dat dit niet acceptabel is. Deze auto is uiteindelijk bestemd voor een liefhebber die deze auto weet te waarderen en hem toe voegt aan zijn collectie. In het andere geval zal deze auto aangekocht worden door iemand die op basis van deze staat duidelijk kan zien dat de auto, behalve de lak, van een keiharde kwaliteit is en het waard is om te laten spuiten.
Dag 2 staat net als deze bolide op mij te wachten. Eens zien hoe ik de schoonheid kan maximaliseren, zonder schade aan de lak toe te brengen.
Wordt vervolgd…
Ik ben mij bewust van de forum reglementen en weet dat het wenselijk is om niet teveel foto’s te plaatsen. Op voorhand mijn excuses voor het feit dat ik mij bij deze voor mij unieke detail niet volledig aan dat reglement houd. Ik heb maximaal getracht deze regel te respecteren.
Twee weken geleden vroeg mijn vriend of ik rond de kerstperiode tijd zou hebben voor zijn laatste aanwinst. Het betrof een Porsche 911S uit 1976 in de kleur Hellgelb en deze auto zou na 35 jaar wat dof zijn geworden. Spontaan en zonder aankondiging begonnen mijn handen waanzinnig te jeuken en vanuit mijn garage kon ik mijn detailspullen al horen roepen en springen of ze mee mochten.
Ter illustratie deed mijn vriend mij een foto toekomen. Soms zeggen foto’s nu eenmaal meer dan woorden.
Figuur 1 911Sgeel5
Twee weken later arriveerde de auto in Nederland. Het betreft een keihard exemplaar uit de Verenigde Staten en met zekerheid heeft deze auto in een deel van dat land gestaan waar het vermoedelijk nooit regent en men ook geen pekel strooit. Een bijzondere auto met net 50.000 US Miles op de teller.
50.00 Mijl = 80.450 Kilometer
80.450 kilometer gedeeld door 35-jaar = ongeveer 2286 kilometer per jaar.
De auto heeft in zijn hele leven slechts één eigenaar gekend die er denk ik smoorverliefd op was. Helaas kwam aan deze mooie liefde een einde, toen de eigenaar enkele jaren geleden kwam te overlijden. De auto is daarna een aantal jaren bewaard gebleven in een opslag uit respect voor de eerste eigenaar, maar toch onlangs verkocht aan mijn vriend, die de auto naar Nederland heeft gehaald.
Met deze geschiedenis in het achterhoofd, begin ik toch net iets anders aan deze detail. Ik heb dan stiekem toch het idee dat er ergens van ver hierboven iemand met mij mee kijkt om te controleren of ik het wel goed doe… Daarnaast denk ik dat het altijd goed is om vrienden aan - de andere zijde - te hebben, want die kunnen mogelijk nog eens een goed woordje voor je doen in de hele hele hele verre toekomst.
Dag 1.
Om 08.00-uur in de morgen begonnen met de auto. Mijn eerste indruk was dat het een bijzonder vieze auto was. De enkele jaren opslag hadden deze auto duidelijk geen goed gedaan. De eerste eigenaar zou dat deze auto nimmer aangedaan hebben. De eerder aangeboden foto’s waren gemaakt in de USA en eigenlijk nogal lovend over de auto. Niet dat de auto een teleurstelling was. Het waanzinnig sterke punt van deze auto is dat hij bijzonder weinig kilometers gelopen heeft, altijd van één eigenaar is geweest en rondom origineel en in zijn eerste lak zit, alle trims werkelijk nog prachtig diepzwart zijn, alles origineel en vrijwel geen schade of roest. Uniek na 35 jaar!
Op deze foto een prachtige auto om te zien, vooropgesteld dat de kleur Hellgelb je aan staat.
Figuur 2 P1030723.jpg
Figuur 3 P1030727
Aan de staat van de auto viel helaas wel heel wat doen.
Ik heb de auto eerst in de Bilthamber Foam gezet, aangelengd met wat Meguiars APC. Na het afspuiten de auto gewassen (twee-emmer-methode) met een mengsel van Dodo Juice Born To Be Mild wederom aangelengd met wat Meguiars APC.
Deze behandelingen haalden amper iets uit. Het leek wel of ik het voor niets deed. De auto was echt verschrikkelijk vuil. Er kwam wel wat los zittende rotzooi vanaf, maar er bleven rare vlekken en vegen in de lak zitten. De lak aan de buitenkant van de auto voelde aan als waterproof schuurpapier 400. Wel kon ik tijdens deze was behandelingen de dorpels, motorruimte en alle sponningen lekker schoonmaken. En hoe exotisch en lastig de te bereiken plekjes op die carrosserie ook waren, nergens roest. Schitterend!
Figuur 4 P1030744
Figuur 5 P1030747
De rubberen lip die je hierboven ziet afgebeeld is een verduveld goede verzamelaar van allerlei rotzooi. Het vuil waait eronder en blijft daar lekker zitten. Daaronder moet je echt zeer grondig reinigen. Ook bij deze auto zat er allerlei rotzooi onder die lip, maar wederom geen roest, want deze auto weet gewoon niet wat water of pekel is.
Ook moet ik jullie nog een wat foto’s doen toekomen van die notoire plekjes bij een Porsche 911 die bewerkelijk zijn om te reinigen, maar oh zo belangrijk zijn voor het gevoel van properheid en zorgvuldigheid.
Die foto’s ben ik vergeten te maken, maar houden jullie te goed. < Notitie Aficior >
De vorige eigenaar was duidelijk een liefhebber, want deze 35-jaar oude auto werd zelfs geleverd met de originele Porsche lakstift van 35-jaar oud. Of de lakstift nog werkt weet ik niet. Daarvoor is deze te bijzonder om te openen en te proberen. De lakstift heeft 35 jaar lang in het dashboardkastje gelegen in zijn eigen originele doosje, dus daar is weinig mee gebeurd. Bijzonder leuk detail is dat het kleurverschil hierdoor wel heel erg duidelijk wordt.
Figuur 6 P1030782.jpg
En nog twee stickers voor de liefhebbers en hoe mooi ze er nog uit zien aan de binnenkant van de bestuurdersdeur.
7 Combinatie-01 stickers deur.jpg
Figuur 8 P1030827.jpg
Mijn plan van aanpak voor de eerste dag:
- Exterieur reinigen.
- Interieur reinigen.
- Exterieur kleien.
- Stoffen delen van het interieur met behulp van de Extractor diep reinigen.
- Wielen demonteren.
- Wielkuipen reinigen.
Nadat ik de auto buiten grondig had gereinigd en van alle met wassen te verwijderen meuk had ontdaan, de auto naar binnen gereden en op de poetsbrug gezet om de auto te kleien. Of de auto in zijn 35-jaar ooit is gepoetst weet ik natuurlijk niet, maar wat mij wel op viel was dat er nergens maar dan ook nergens polijstmiddel residu te vinden was. Ik kan me niet voorstellen dat die liefhebber nimmer zijn auto gepoetst zal hebben, maar dat moet hij wel zorgvuldig gedaan hebben, want op of onder geen enkele trim ook maar een spoor van een poetsmiddel. Die eerste eigenaar is met recht netjes en zorgzaam voor zijn auto geweest.
In eerste instantie en met respect voor de 35-jaar oude lak gekozen voor de milde klei van Mothers Kleiset. Na het rechter voorscherm en een deel van de motorkap voor jullie maar even een fotootje gemaakt van de klei.
Figuur 9 P1030807.jpg
Klei zag er niet meer uit en kon ik ‘opwaarderen’ voor de velgen die ik later nog zal aanpakken.
Overgeschakeld naar de klei van Poorboys World. Stuk hardere klei en lastiger te kneden, maar had wel veel meer bite, waardoor het kleien een schoner resultaat opleverde. Natuurlijk ook de reeds gekleide delen opnieuw gekleid met deze klei. De lak werd er ook wat gladder van, maar ik kan nu niet bepaald zeggen dat ik al tevreden ben en ook maar een greintje beeld heb van wat ik mag gaan verwachten tijdens en na het polijsten.
Figuur 10 P1030811.jpg
Wat ik nog niet eerder heb meegemaakt tijdens het kleien van single stage lakken, overkwam mij bij deze auto wel. De lak gaf kleur af aan de klei! Oh, je gelooft me niet? Ik heb de grijze klei van de foto hierboven even op de voorruit gelegd voor een foto. Dit was na ongeveer 40% van de auto.
11 P1030816.jpg
Telkens na het kneden van de klei, verdween die gele kleur wel weer, maar na ieder deel van een paneel werd de klei weer gelig.
Ik ben zeer benieuwd wat ik nog van deze auto kan maken. Ook tijdens het kleien blijven er op sommige plekken hardnekkige vlekken en vegen zitten. Normaliter haal je met kleien wel alle vervuiling weg en komt de (doffe) kleur wel naar voren, maar bij deze auto blijf ik vlekken en kleurverschillen zien.
Nadat ik de auto volledig gekleid heb, ben ik gestart met het interieur. De bestuurdersstoel heeft wel wat gebruikssporen, maar na 35-jaar ziet dat er nog prima uit.
12 P1030731.jpg
Voor de vloerbedekking geldt dit zeker niet. Serieuze slijtageplekken in de vloerbedekking van de bestuurder, maar ook weer meer dan acceptabel na (ik zeg het nog maar eens) 35-jaar.
Hieronder de bestuurdersvloer:
13 P1030830
En een foto van de bijrijdersvloer:
14 P1030829.jpg
Zoals jullie kunnen zien kon dat interieur wel een Extractor gebruiken. De vloermatten van deze auto zijn gelijmd aan de bodemplaat van de auto. Ik heb dat netjes zo gelaten om de originaliteit geen geweld aan te doen. Je kunt ze zonder schade verwijderen, maar waarom doen als het niet nodig is.
Allereerst de hele auto goed en zorgvuldig uitgezogen met een stofzuiger. Daarna met Meguiars APC (verdunning 1:15) als eerste de rechterhelft van het hele interieur ruim ingespoten, om vervolgens met latex handschoenen aan het hele interieur tot schuimen te brengen door met mijn handen alle delen goed te masseren. Dit mengsel ongeveer vijf minuten laten werken, om het vervolgens met de extractor met alleen water te spoelen, reinigen en te drogen. Na het behandelen van de rechter helft van het interieur voor de foto even de extractor geleegd. Dit is overigens niet de onderste helft van de vloeistof in de extractor. Ik heb het gewoon in de maatbeker gegoten en de rest in de put.
15 P1030836.jpg
Daarna de linker helft (bestuurderszijde) van het interieur. Vooral de bestuurderszitplaats was toch wel flink gebruikt, getuige onderstaande foto:
16 P1030839.jpg
De pedalen en het rubberen gedeelte van het interieur heb ik gereinigd met Meguiars APC in combinatie met een Mothers Wax Detailbrush. Zoals je zult begrijpen aan de hand van bovenstaande foto kwam er echt bagger vanaf.
Daarna hele linkerhelft van het interieur ook weer ruim ingespoten met het eerder reeds genoemde Meguiars mengsel en dit vervolgens weer met beide handen in de latex tot schuimen gemasseerd, gevolgd door uitspoelen en drogen met de extractor.
En ook niet vergeten de zijpanelen te reinigen die voor een deel met textiel zijn bekleed:
17 P1030841.jpg
Als laatste ook de bekleding van de kofferruimte met APC en de extractor gereinigd, maar daarvan geen foto’s gemaakt.
De stoelen zal ik de tweede dag helemaal aanpakken. Die foto’s houden jullie tegoed. < Notitie Aficior >
Als je bovenstaande zo leest, valt het allemaal best nog mee zou je denken, maar inmiddels heb ik nu reeds elf uur werk in deze auto zitten en het belangrijkste maar ook absoluut moeilijkste moet nog komen.
Zoals ik al eerder schreef, heeft deze auto een aantal jaren opgeslagen gestaan in een opslag. Hoe de auto opgeslagen is geweest en onder wat voor een condities is mij niet bekend. De resultaten wel en daarvoor verwijs ik graag naar onderstaande foto’s.
18 P1030806
19 P1030794
20 P1030795
21 P1030796
22 P1030797
Ik heb deze delen ook met de microscoop onderzocht en dan ziet het er 15 x vergroot uit als op de volgende foto:
23 Vergroting-03_resize.jpg
Zoals jullie kunnen zien zijn er wel wat uitdagingen te gaan. De verkleuringen blijven ook na het kleien hardnekkig zitten en op sommige delen van deze auto zitten helaas vreemde bobbeltjes. Ik vind het vrij lastig om die vergrotingen te fotograferen en de foto hierboven was de beste van een hele reeks. Na het bestuderen van een aantal van die plekjes werd mij duidelijk dat de lak op die plekken is opgezwollen.
De reden is mij helaas onbekend en doet er ook niet zoveel toe. Het zal vermoed ik een rottig zijltje zijn geweest wat met de beste bedoelingen ter bescherming over de auto is gelegd. Op sommige plekken rustte dit afdekzijl op de lak en daardoor kon opgehoopt vocht (condens) niet verdampen, met dit als resultaat.
Met de lakdiktemeter die ik van Nicknameless heb mogen lenen (waarvoor dank) heb ik rond de hele auto kunnen vaststellen dat de auto ‘onbeschadigd’ is en nog in zijn originele lak zit. Op de toppen van de bultjes was de lak wat dikker volgens de meter, maar dat zal er vooral mee te maken hebben dat de afstand van de punt van het meetinstrument tot op het metaal groter werd
Samen met de eigenaar heb ik de staat van de lak gecontroleerd en hem ook kunnen laten zien hoe het er vergroot uit ziet. Dit betekent dat de lak op die plekken niet dikker is dan op andere plekken. Het is opgezwollen en zo mogelijk nog dunner op die plekjes. Omdat deze auto perse niet naar een spuiter mag, valt wetsanden dus af. Mogelijk dat je de zwellingen iets minder kunt maken, maar het risico dat je dan door de lak gaat op de toppen van die bultjes is zo waanzinnig groot, dat dit niet acceptabel is. Deze auto is uiteindelijk bestemd voor een liefhebber die deze auto weet te waarderen en hem toe voegt aan zijn collectie. In het andere geval zal deze auto aangekocht worden door iemand die op basis van deze staat duidelijk kan zien dat de auto, behalve de lak, van een keiharde kwaliteit is en het waard is om te laten spuiten.
Dag 2 staat net als deze bolide op mij te wachten. Eens zien hoe ik de schoonheid kan maximaliseren, zonder schade aan de lak toe te brengen.
Wordt vervolgd…