Aston Martin DB9
Vorige week werd onze detailruimte Diventa Bella begroet door een prachtige bolide: een Aston Martin V12 DB9. Op het interieur na werd alles onder handen genomem om deze bolide weer in topstaat te krijgen, tijd noch moeite werden hierbij gespaard. Totaal hebben we meer dan 30 manuren in deze Aston geïnvesteerd.
De metallic deeltjes kwamen niet echt tot hun recht en diverse swirls en krassen verborgen de uitstraling en glans die deze auto wel zo verdient! Ook de velgen waren hun uitstraling een beetje kwijt. De lak was op een flink aantal plaatsen overgespoten en was daar erg gevoelig waardoor het afnemen van (polijst)redisu een geduldig klusje werd.
Ondanks dat de lak gevoelig was, was het nodig om een wollen pad te gebruiken op diverse stukken. Bepaalde krassen waren lokaal hardnekkig en met een wollen pad kunnen we een optimale correctie bereiken. De rest van de lak werd behandeld met een medium-stevige pad en Monello Mezzo op de rotary en daarna afgewerkt met een Dual-Action machine samen met een finishing pad en Monello Finale. Na het polijstwerk is het koetswerk ontvet met CarPro Eraser en behandeld met 2 lagen C-Quartz voor een optimale duurzaamheid, hardheid en bescherming. Als finishing touch is de Reload Spray sealant aangebracht voor extra gladheid, bescherming en vuil- en waterwering.
De velgen zijn gepolijst met een zwarte Monello Cone en Monello Mezzo en zijn daarna ook behandeld met C-Quartz en Reload. Het cabriodak werd gereinigd met een All Purpose Cleaner mengsel, paardenhaar borstel en geïmpregneerd met RagTopp Protectant.
De nieuwe Medium-Fine clay van Monello maakte de vervuiling op deze auto goed zichtbaar:
Om de lak goed te kunnen inspecteren maken we gebruik van diverse lichtbronnen: TL, halogeen, en LED-verlichting. De verschillende soorten verlichtingen zorgen ervoor dat we alle lakdefecten perfect kunnen zien en ook op de beste manier kunnen aanpakken. Met speciale TL-verlichting zijn krasjes erg goed te zien maar hologrammen en lichte swirls zijn niet zichtbaar, daar gebruiken we weer halogeen (Sun Gun) en LED-verlichting voor.
Ook kun je een lichtbron, zoals deze LED-lamp, op verschillende manieren gebruiken, je kunt hem er direct op zetten maar ook schuin houden om swirls nog beter te kunnen zien:
Links is voor, rechts is na:
Hetzelfde idee maar dan met halogeen:
3M Sun Gun na foto:
Een in het oog springende kras op de motorkap hebben we flink weg kunnen werken:
Deze krassen op het voorscherm werden zo goed mogelijk weggewerkt. Extra lastig was het feit dat het een kunststof paneel betrof, waardoor dit niet te meten was met onze lakdiktemeter en we dus erg voorzichtig te werk moesten gaan. Wet sanding is toegepast met een 3M schuurkurkje en 2500 grit schuurkorrel:
Ook de dorpels werden meegenomen, helaas waren deze erg dun en was het niet mogelijk om meer correctie te halen zonder grote risico's te lopen:
We werken samen met een spotrepair expert om lakdefecten of kleine deukjes aan te pakken. In dit geval was dat een deukje in de zijkant van de auto en de expert heeft deze deuk vakkundig eruit kunnen halen:
De velgen werden van de auto verwijderd om deze goed onder handen te kunnen nemen. Eerst goed behandeld met een velgenreiniger, daarna Iron-X om de vastzittende metaaldeeltjes (vliegroest) te verwijderen en als laatst teerplekjes weggehaald met Tar-X:
Vervolgens werden de velgen gepolijst, afhankelijk van het soort velg plakken we normaal gesproken ook de banden af, maar dat was in dit geval niet nodig.
Vóór het polijstwerk, niet slecht maar mist net die sprankelende uitstraling:
Na het polijstwerk was de sprankeling weer volop aanwezig:
Zelfs de moeren werden behandeld om het geheel af te maken:
Wielkuipen zijn grondig gereinigd en behandeld met 303 Aerospace protectant:
Ook de uitlaten zijn weer netjes gemaakt:
C-Quartz aan het uitharden op de motorkap:
Na het uitpoetsen kwam een prachtige wetlook tevoorschijn:
Het eindresultaat:
Ook de prachtige rode remklauwen, hebben we met zorg behandeld:
Nog een foto buiten: