Hallo mede-Glansiatoren,
Na mijn vakantie kwam ik er tot mijn schrik achter dat mijn auto op de rechter achter portier gekeyed was! Hieronder een klein verslagje van mijn inspanningen om hier wat aan te doen.
Ik heb inmiddels een leuke collectie spullen nu het virus mij een jaar of twee te pakken heeft. Er is wat ervaring aanwezig met het polijsten van relatief nieuwe eigen auto's waarvan de historie volledig bekend is en af en toe pruts ik met wat vrienden aan een auto. Een echte " weekend warrior" dus. Wel ben ik uiterst voorzichtig en zie snel wanneer iets niet lekker gaat, hoewel dat meer een gevoel is dan te onderbouwen met veel kennis en ervaring.
Toen ik eenmaal tot rust was gekomen heb ik mijn spulletjes erbij gepakt en ben gaan ontdekken wat ik er aan zou kunnen doen.
De auto is een Golf7 uit april 2016 in de kleur Carbon Steel Grey (je moet als fabrikant iets proberen om een grijze golf te verkopen..) met een leuke motor, dat dan weer wel.
De schade:
De ' nagel test' faalde nipt aangezien mijn nagel er heel iets in bleef hangen.
Uiteraard eerst wassen en kleien. Dat was al even geleden en er kwam aardig wat vuil vanaf. Dit is van alleen de rechter achterdeur:
Vervolgens kon het polijsten beginnen. Ik ben gestart met Mezzo op een groene monello pad wat het volgende resultaat gaf op het diepere deel van de kras:
Daarna Veloce op een paarse Scholl pad:
Dit gaf al een hele verbetering, maar nog lang niet goed genoeg. Ik ben aan de slag gegaan met wetsanden. Enige tijd terug had ik al een 3M setje aangeschaft, maar nooit de moed gehad eraan te beginnen:
Na goed inlezen en het bekijken van vele youtube instructie video's was dit mijn eerste poging. Wel even schrikken wanneer je gewend bent dat de auto wat schoner is of wat meer glimt na iedere stap die je normaal tijdens een detail uitvoert. Ik ben heel voorzichtig te werk gegane heb niet meer dan 3 seconden geschuurd per sessie. Continue tussentijds afnemen met prep (want dat droogt zo lekker snel) en kijken wat het doet. Als je goed kijkt zie je dat de kras nog steeds zichtbaar is na een aantal sessies met korrel 1500:
Wat gelijk opvalt is dat een schuurklosje eigenlijk toch te groot is. Volgende keer koop ik een potlood met gum aan de achterzijde, stans ik een stukje schuurpapier uit met een perforator en plak het resulterende rondje met secondeslijm achterop het gummetje van het potlood.
Uiteindelijk ging het erop lijken en heb ik afgeschaald naar korrel 2500:
Om het weer glad te krijgen verder afgeschaald naar Veloce op Scholl paars, Mezzo op groen en als laatste polijst stap Finale op zwart. Hier het resultaat:
Niet perfect, maar wel bijna
Mijn ervaring is dat het cruciaal is om heel weinig te schuren en om de paar seconden controleren wat je gedaan hebt. Of natuurlijk heel veel meer kennis en ervaring hebben om uit te kunnen putten.
Tips en tricks zijn altijd welkom
For Sparta!
Na mijn vakantie kwam ik er tot mijn schrik achter dat mijn auto op de rechter achter portier gekeyed was! Hieronder een klein verslagje van mijn inspanningen om hier wat aan te doen.
Ik heb inmiddels een leuke collectie spullen nu het virus mij een jaar of twee te pakken heeft. Er is wat ervaring aanwezig met het polijsten van relatief nieuwe eigen auto's waarvan de historie volledig bekend is en af en toe pruts ik met wat vrienden aan een auto. Een echte " weekend warrior" dus. Wel ben ik uiterst voorzichtig en zie snel wanneer iets niet lekker gaat, hoewel dat meer een gevoel is dan te onderbouwen met veel kennis en ervaring.
Toen ik eenmaal tot rust was gekomen heb ik mijn spulletjes erbij gepakt en ben gaan ontdekken wat ik er aan zou kunnen doen.
De auto is een Golf7 uit april 2016 in de kleur Carbon Steel Grey (je moet als fabrikant iets proberen om een grijze golf te verkopen..) met een leuke motor, dat dan weer wel.
De schade:
De ' nagel test' faalde nipt aangezien mijn nagel er heel iets in bleef hangen.
Uiteraard eerst wassen en kleien. Dat was al even geleden en er kwam aardig wat vuil vanaf. Dit is van alleen de rechter achterdeur:
Vervolgens kon het polijsten beginnen. Ik ben gestart met Mezzo op een groene monello pad wat het volgende resultaat gaf op het diepere deel van de kras:
Daarna Veloce op een paarse Scholl pad:
Dit gaf al een hele verbetering, maar nog lang niet goed genoeg. Ik ben aan de slag gegaan met wetsanden. Enige tijd terug had ik al een 3M setje aangeschaft, maar nooit de moed gehad eraan te beginnen:
Na goed inlezen en het bekijken van vele youtube instructie video's was dit mijn eerste poging. Wel even schrikken wanneer je gewend bent dat de auto wat schoner is of wat meer glimt na iedere stap die je normaal tijdens een detail uitvoert. Ik ben heel voorzichtig te werk gegane heb niet meer dan 3 seconden geschuurd per sessie. Continue tussentijds afnemen met prep (want dat droogt zo lekker snel) en kijken wat het doet. Als je goed kijkt zie je dat de kras nog steeds zichtbaar is na een aantal sessies met korrel 1500:
Wat gelijk opvalt is dat een schuurklosje eigenlijk toch te groot is. Volgende keer koop ik een potlood met gum aan de achterzijde, stans ik een stukje schuurpapier uit met een perforator en plak het resulterende rondje met secondeslijm achterop het gummetje van het potlood.
Uiteindelijk ging het erop lijken en heb ik afgeschaald naar korrel 2500:
Om het weer glad te krijgen verder afgeschaald naar Veloce op Scholl paars, Mezzo op groen en als laatste polijst stap Finale op zwart. Hier het resultaat:
Niet perfect, maar wel bijna
Mijn ervaring is dat het cruciaal is om heel weinig te schuren en om de paar seconden controleren wat je gedaan hebt. Of natuurlijk heel veel meer kennis en ervaring hebben om uit te kunnen putten.
Tips en tricks zijn altijd welkom
For Sparta!
Bijlagen
Laatst bewerkt: