• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste poging polijsten!

Mas

Detailing rookie
29 aug 2017
2
2
Hallo allemaal!

Ik was vorige week zondag op de meeting en heb daar een starterskit gekocht met een DAP900 machine, een setje polijstpasta van Monello, shampoo en klei.

Nou heb ik totaal geen ervaring met polijsten, maar op de meeting heb ik een beetje mee kunnen kijken en natuurlijk heb ik me hier ook wat ingelezen. Vandaag ben ik voorzichtig begonnen met het polijsten van de motorkap van de Grand Cherokee, donkergrijs/zwart. Eerst wassen, dan kleien, vervolgens polijsten. Veloce op de gele pad, mezzo op de oranje pad en finale op de witte pad. Snelheid op 6, behalve bij de finale, die heb ik op 4 toegepast. Vervolgens een waxlaagje aangebracht.

Absoluut een enorme verbetering! Lak had enorm veel swirls, lichte krassen en hologrammen. Dat is een heel stuk minder geworden, maar toch zitten er nog steeds wat oppervlakkige krassen op welke eigenlijk alleen te zien zijn op het moment dan er fel licht of de zon op schijnt en je goed kijkt. Ik vermoed dus dat er iets beter moet kunnen, maar wat heb ik niet helemaal goed gedaan? Te weinig polijstpasta gebruikt? Ik heb bijna elke stap 1x horizontaal en 1x verticaal gepolijst. Had ik dit een aantal keren moeten herhalen? De krassen krijg ik eigenlijk niet op de foto, en ik vind dat het er op de foto allemaal iets mooier uit ziet dan in werkelijkheid. Of verwacht ik er te veel van?

Wat doen jullie met de pads, moeten/mogen deze gewassen worden? En wanneer mag je natschuren, en gaat dat altijd met korrel 2000/3000?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2017-08-28 at 19.48.30.jpeg
    WhatsApp Image 2017-08-28 at 19.48.30.jpeg
    212,3 KB · Weergaven: 448
Niet slecht voor een eerste keer! Meerdere hits ( horizontale en verticale pass) kunnen idd een mooier resultaat opleveren. Je moet weten dat sommige krassen gewoon te diep zitten en deze met een DAP bijna onmogelijk weg te werken zijn.
Deze neem je er dan voor lief bij of je begint te wetsanden om daarna met de DAP nogmaals van grof naar fijn af te schalen.
 
Als ik zo lees heb jij niet na elk paneel of elke hit in het ergste geval je pad uitgewassen. Als je je pad niet wast zul je ook geen correctie halen omdat je alleen met polijstpasta aan het schuiven bent. Als de pad vezadigd is eventjes met een druppel dreft onder de kraan of gebruik PBW Tornado en afspoelen onder de kraan
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Als ik zo lees heb jij niet na elk paneel of elke hit in het ergste geval je pad uitgewassen. Als je je pad niet wast zul je ook geen correctie halen omdat je alleen met polijstpasta aan het schuiven bent. Als de pad vezadigd is eventjes met een druppel dreft onder de kraan of gebruik PBW Tornado en afspoelen onder de kraan

Als ik het goed lees heeft hij enkel de motorkap gedaan...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
-Ik vermoed dus dat er iets beter moet kunnen, maar wat heb ik niet helemaal goed gedaan?
Polijsten leer je (zoals bijna alles) door het vaak te doen. Je resultaten zullen dus vanzelf beter worden naarmate je de techniek onder de knie krijgt.

-Te weinig polijstpasta gebruikt?
Waarschijnlijk niet. 4 of 5 erwtjes is genoeg op een 5 inch pad.

-Ik heb bijna elke stap 1x horizontaal en 1x verticaal gepolijst. Had ik dit een aantal keren moeten herhalen?
Indien niet alles eruit is veeg je het paneel schoon en doe je de stap nog een keer. Gyeon Prep of een dergelijke ontvetter en een inspectielamp helpen enorm om je werk te controleren.

-De krassen krijg ik eigenlijk niet op de foto, en ik vind dat het er op de foto allemaal iets mooier uit ziet dan in werkelijkheid. Of verwacht ik er te veel van?
Zeker op donkere lak is op foto krijgen vaak lastig.

-Wat doen jullie met de pads, moeten/mogen deze gewassen worden?
Ja, met de hand. Niet in de machine.

-En wanneer mag je natschuren, en gaat dat altijd met korrel 2000/3000?
Nat schuren is je "last resort" als niets anders helpt. Afhankelijk van de hardheid van de lak, lakdikte en de aard van het defect begin je met 1200, 1500 of 2000 en bouwt dan af naar 2500, 3000, 4000, polijsten. Wetsanden is pro stuff. Oefen dit eerst op een sloop paneel (tenzij dat je aandelen bij de locale spuiter hebt) en zorg dat je een lakdikte meter hebt...
 
Volledig eens met bovenstaande tips en adviezen.
Misschien is het een goed idee om eerst het polijsten goed onder de knie te hebben, voordat je met wetsanden begint??

Ik heb nu een aantal keren met de DAP gepolijst en nog leer ik telkens bij.
Wetsanden, daar begin ik nog niet aan. Omdat ik de ervaring niet heb, de kans op fouten mij te groot is en de schade... komt misschien ook omdat ik een aantal keer foto's voorbij heb zien komen van eveneens onervaren die daarna door konden naar de spuiter.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Bedankt voor alle adviezen en informatie!

Ik heb inderdaad alleen de motorkap gedaan (tijdrovend!!). Eerst de ene helft, dan weer 5 erwten pasta op de pad en dan de andere helft. Vervolgens weer de volgende stap met een andere pad. Hadden die eerste 5 erwten voldoende geweest voor de gehele motorkap?

Maar de pads wassen dus, en mag ik met een natte pad gaan polijsten? Ik dacht namelijk dat het paneel ook helemaal droog moest zijn?
 
Pad terug op de machine na het wassen en even in de lucht laten draaien (beetje weg van de auto). Centrifugeer je hem zo droog. Paneel helemaal droog is wel het fijnste. Klein beetje vocht kan opzich geen kwaad, alleen kans op spetteren.

5 Erwtjes per 60x60cm sectie (ongeveer).
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Wat me opvalt is dat je zowel de Veloce als Mezzo op stand 6 hebt gedaan. Normaal ga je met iedere stap niet alleen naar beneden qua correctie (hardheid van de pad, en grofte van polijstmiddel), maar ga je ook een stapje terug in machinesnelheid. Dus bijvoorbeeld Veloce op stand 6 met gele pad, Mezzo op oranje pad en stand 5, Finale op wit en stand 4. Verder opvallend dat je zonder meer voor Veloce op geel bent gegaan, en bijvoorbeeld niet eerst gekeken hebt wat Mezzo op oranje pad doet.

Overigens zou het me niet verbazen als de lak van de Jeep redelijk zacht is (niet zo hard als veel 'Duitsers' maar duidelijk harder dan 'Jappen', 'Fransozen' en 'Italianen'. Dan zou je in je pads een stapje terug kunnen doen, bijvoorbeeld Veloce op oranje, Mezzo op groen, Finale op wit.

Wat foto's van lakdefecten betreft: plak een stukje tape van een contrasterende kleur naast de lakschade. De camera stelt dan scherp op dat contrast, en dus op de lak, en niet op de reflecties in de lak.
 
Laatst bewerkt:
Pads niet gewassen, maar lees niks over een geimplodeerde pad. :) Mijn idee; Ja, je had veel meer kunnen behalen. Haha!

Ik heb inderdaad alleen de motorkap gedaan (tijdrovend!!). Eerst de ene helft, dan weer 5 erwten pasta op de pad en dan de andere helft. Vervolgens weer de volgende stap met een andere pad. Hadden die eerste 5 erwten voldoende geweest voor de gehele motorkap?

Ah, nu begrijp ik ook wel waarom je pads nog heel zijn. ;)

+1 voor de eerdere reacties!

Je hebt nu een vrij grote motorkap gedaan met enkele druppels grof polijstmiddel op een harde pad. Je hebt nu dus weinig écht kunnen slijpen en dan bouwt er geen polijstmiddel + oude lak op in je pad en loopt hij ook niet volgas te warm. ;)

Normaliter maak je een testspot door bijv. een lichtd of medium combi ol je machine te zetten en een stukje te polijsten. Hierna weet je hoe jouw lak ongeveer is; Kon ik met deze combi een flink deel al corrigeren, of is de lak een stuk harder en moet ik met een grovere combi beginnen. ;)

4-5 erwtjes op je pad en een werkvlak van zo'n 50x50 / 60x60cm. (Motorkap opdelen) Vervolgens je dambord maken zoals je weet en afnemen. Nu de lak checken en beoordelen of je nóg een keer een hit moet doen of eventueel kan afschalen.
Mocht je dan een tweede hit doen, dan hierna de pad schoonmaken.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Proberen proberen en proberen
Ik ben begonnen met een dap500v1
Met een witte pad en s30 van @Ric325i
En proberen op mijn zwarte fiesta
Elke keer als ik aan de slag ging ging deze beter en beter glimmen en shinen
Stap bij stap ging ik een stukje zwaarder
Toen ging ik bij carclean een oranje pad halen
Vervolgens werd de s3 aangeschaft
En daarna kwam de witte spiderpad

Laatste tip die ik je kan geven is controleer en vergelijk elke stap die je doet
Dan zie je wat gedaan hebt
Was het teveel of te weinig en pas je daar je vervolg stappen weer op aan
En ik verdeel de motorkap altijd in 4 delen want in 2en delen worden de vlakken te groot om pad en korrel goed te laten werken
 
-Ik heb bijna elke stap 1x horizontaal en 1x verticaal gepolijst. Had ik dit een aantal keren moeten herhalen?
Indien niet alles eruit is veeg je het paneel schoon en doe je de stap nog een keer. Gyeon Prep of een dergelijke ontvetter en een inspectielamp helpen enorm om je werk te controleren.


1x horizontaal en 1x verticaal is mijn inziens geen hit, dan breekt het polijstmiddel niet volledig af. Drie maal een dambord patroon, dus 3x horizontaal en 3x verticaal is wel een hit. Wellicht haal je hier al een veel beter resultaat mee dan "even snel er overheen gaan".
 
Als ik met S3 aan de gang ga, beweeg ik dusdanig langzaam dat de korrel na één dambord wel flink afgebroken is en vervolgens een dambordje op stand 4. Hierna is de boel flink transparant. :)

Maar als je sneller beweegt, zal je vaker een dambord moeten doen, inderdaad.

(Excentrisch)
 
Veel zal inderdaad afhangen van je arm-snelheid, maar algemeen wordt bij DA gebruik uitgegaan van 1cm per seconde bewegen.

Met een finishing compound kun je trouwens wel wat langer door spelen,die drogen amper uit. Zeker mijn favoriete M205 kun je echt eeuwig doorwerken.
 
@Jansen Ja, Rupes wit is ook super, maar is eigenlijk nog een stapje fijner. M205 is vergelijkbaar met Geel en dat is wat ik normaal gebruik. Alleen op mijn eigen auto wil ik nog wel eens de moeite nemen om nog fijner te gaan (maakt bij een betaalde detail voor de gemiddelde klant te weinig verschil om de uren te verantwoorden).
 
  • Leuk
Reactions: Jansen