• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gepolijste velgen slaan met een beetje vocht al dof

wesje

Detailing addict
15 jun 2008
156
62
43
Giessen
Ik kreeg vandaag van een kennis de volgende vraag. Onder zijn truck liggen gepolijste alu velgen. Deze worden regelmatig behandeld met diverse polijstmiddelen en altijd als laatste stap behandeld met Autoglym Metal Polish: https://www.Carclean.com/product/Autoglym/Metal_Polish_325_ml_10624_100127

Het resultaat is dan ook best strak en netjes maar bij 1 kleine bui regen of flinke dauw in de nacht slaan de velgen compleet dof. Enigste optie is dan de Autoglym Metal Polish nogmaals gebruiken. Hij vroeg mij hoe hij dit kon voorkomen. Ik heb zelf het idee dat er nog een beschermlaag overheen moet maar wat. Wellicht hier nog ideeën?
 
Het is een beetje raden, zonder foto's en nadere gegevens.

Allereerst zal het geen aluminium zijn, maar op zijn best een alumiumlegering. Het kan zijn dat één van de legeringselementen reageert met vocht, waardoor de matte huid ontstaat. Als je de velgen na het polijsten gewoon een waxlaagje krijgen (gewone wax of wheelwax), zou het volgens mij beter moeten gaan.

Andere optie is de blanke lak zoals Camiel aangeeft. DLux weet ik te weinig van, om daar een oordeel over te kunnen geven.

Overigens vraag ik me af of niet een totaal verkeerde (ongeschikte) alu-legering is gekozen, van bijvoorbeeld aluminium-magnesiumlegeringen is bekend dat ze eerst jarenlang wit poeder afscheiden (magnesium dat uit de legering komt) en na een paar decennia compleet poreus worden, en hun sterkte verliezen.
 
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Om deze wielen gaat het. Dit kon ik nog vinden in de technische specificaties van de fabrikant over het materiaal soort:

Wheel material: forged aluminium alloy 6061, T6 tempered

En een blanke lak laag is leuk maar natuurlijk niet voor de echte poetsers :grinning:
 
Niks mis mee,met de velgen. Gewoon weersinvloed,dauw,vocht wat neerslaat. Net zoals op een ruit,raam,spiegel zeg maar. D-lux of C-quartz of elke andere blanke coating lost dit wel op. Al is het niet echt een probleem want het is enkel dauw,vocht.
 
@Wesje: 6000 serie legering, is dacht ik met koper maar dat moet ik nazoeken, daar was ook wel iets mee. De beruchte Al-Mg legeringen waar ik het over had zijn behoren tot een andere serie.

T6 slaat op de warmte behandeling die het materiaal heeft ondergaan. Komende dagen razend druk, als ik het niet vergeet zal ik zondag of maandag even voor je kijken of ik meer gegevens boven water kan halen.

@Jeroen Merlijn: ik interpreteer de post van Wesje toch anders. Zoals ik het begrijp wordt ie dof na vochtige lucht of regen, en blijft ie ook na opdrogen dof, dat betekent dus dat er daadwerkelijk iets definitief is veranderd.

@Wesje kun je ook een foto plaatsen van het dof geworden materiaal, liefst een macrofoto van het oppervlak.
 
wesje;325315 zei:
maar bij 1 kleine bui regen of flinke dauw in de nacht slaan de velgen compleet dof. Wellicht hier nog ideeën?

Trekt dat dan niet gewoon vanzelf weer weg ? Als ik mijn auto tegen de avond poets , zie je ook elke veeg 's morgens .....en dat verdwijnt vanzelf :weetniet
 
Kaal aluminium oxideerd erg snel als het tegenzit, ene legering is er wel gevoeliger voor dan de ander.

Ik zou het eerst gewoon eens regelmatig waxen met iets van Collinite ofzo, en even aankijken of het dan beter gaat.
 
Cordoba;325363 zei:
@Jeroen Merlijn: ik interpreteer de post van Wesje toch anders. Zoals ik het begrijp wordt ie dof na vochtige lucht of regen, en blijft ie ook na opdrogen dof, dat betekent dus dat er daadwerkelijk iets definitief is veranderd.

Klopt na het drogen blijven ze dof. Enige remedie is dan om nogmaals een polish erover te wrijven.

Cordoba;325363 zei:
@Wesje kun je ook een foto plaatsen van het dof geworden materiaal, liefst een macrofoto van het oppervlak.

[/quote]

Kan het vragen maar meestal is hij niet zo bijstersnel met zulke dingen.....
 
Foto-YR3NGCOI-D.jpg


Ooit gekocht bij Carclean. maar zie dat ze die inmiddels niet meer leveren.
 
Deze Alcoa velgen moet je nooit in de blanke lak laten zetten. Doordat een gemiddelde truck 150 tot 200k km op jaarbasis rijd gaat het aluminium eronder toch oxideren.
Heeft allemaal veel meer te lijden dan een personenauto. Het poetsen is wel een drama kan ik uit ervaring zeggen, maar er zit niks anders op.

Of ze vervangen voor Alcoa durabright. deze hebben een behandeling ondergaan waardoor ze blijven glimmen, maar dat is geen laklaag.
 
Ik heb in een eerdere post de 2000 serie en de 6000 serie door elkaar gehaald. De 6000 serie is met Magnesium, en daar zijn verschillende legeringen bij die niet meer toegepast worden, omdat het magnesium uit de legering oxideert (dit is te zien, doordat na lange tijd deze legeringen een wit poeder afscheiden, denk ook aan het magnesiumpoeder dat turners als Epke Zonderland gebruiken om grip te houden op rekstok, ringen e.d.

Nu is de ene 6000 legering veel erger dan de ander, maar behalve de meest beruchte ken ik die niet zo. Ik weet dus niet in in welke deze legering gevoelig is voor dit verouderings verschijnsel.

Behandeling waardoor ze strak blijven kunnen verschillend zaken zijn:
- bij plaatmateriaal heb je zogenaamde Alclad versies: hierbij is aan beide zijden van een plaat alu-legering, een dun laagje zuiver alu gewalst.(ter bescherming van de legering)
- verder kun je al-delen laten anodiseren, of eloxeren (is hetzelfde) hierbij wordt kunstmatig een dikke oxidehuid eventueel in kleur aangebracht
- andere optie is om bijvoorbeeld in een electrolytisch bad een laag op te brengen (vernikkelen, verchromen enz.)

In elk geval zonder goede detailfoto van het dof worden, kan ik geen behoorlijk oordeel geven, wat er aan de hand is.