• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gliptone Conditioner dik geworden en anders van geur, kan dit kwaad?

Zo gezegd zo gedaan! Vandaag aan de slag geweest met de 2 gliptone monstertjes van Paulus.

Helaas (gelukkig?) geen schokkende verschillen tegen het lijf gelopen. Het watergehalte van het donkerdere monster lag 10% lager waardoor de viscositeit hoger uitpakte, maar de FT-IR spectra kwamen voor 99.95% overeen.

Uiteraard zijn er nog genoeg testjes denkbaar, maarja, het moet wel in een koffiepauze blijven passen! :-b
 
hieruit kan je wat opmaken? dat er minder vocht inzit, maar wel dezelfde materialen? ben maar een leek..:ja
 
Nogmaals bedankt 17thEngineer! Toch zit er verschil in werking in, bij de donkere plakt het leder veel meer na gebruik. Moet het echt goed nawrijven.
 
ATS zei:
hieruit kan je wat opmaken? dat er minder vocht inzit, maar wel dezelfde materialen? ben maar een leek..:ja

Voor zover ik nu kan zien, yup. Het is wel zo dat je met FT-IR spectroscopy alleen organische componenten (koolstof ketens) kan meten, al vermoed ik niet dat het verschil in het anorganische (bijv. mineralen) deel ligt. Ik acht het niet ondenkbaar dat het verschil in de werking en het plakken door het gebrek aan water komt. Emulsies doen gekke dingen zodra je het evenwicht gaat verstoren...

Maar nogmaals, dit is slechts een koffiepauze-analyse. Zou ik het echt goed aan willen pakken zou ik het water van de oliën moeten scheiden d.m.v. destillatie. Vervolgens zou ik de fracties apart m.b.v. IR spectroscopy en/of GC-MS chromatography onder de loep moeten nemen. Dit zou een erg interessant testje zijn, maar helaas zou dat echt teveel tijd en middelen in beslag gaan nemen.