• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

gliptone vs meguiars

mike528

Detailing rookie
2 jun 2010
3
0
Mijn bestelde gliptone cleaner en conditioner was net binnen gekomen en natuurlijk kon ik niet wachten om het te proberen , dus eerst alleen de bestuurders stoel gereinigd en in de conditioner gezet, resultaat geweldig wat ben ik hier blij mee mooi gematteerd en heerlijk ruikend geheel egaal prachtig gewoon :)^ , wat een verschil met de meguiars leather cleaner and conditioner , welke een glad en vlekkerig resultaat gaf of er cockpit spray op de stoelen zat ]-0
Carclean bedankt nog voor de aplicator die ik er bij kreeg en de vlotte verzending:cool:
 
Ik vind persoonlijk die van Meguiar's ook geen knaller.
Ik heb de 2 losse stappen (aloe serie) Cleaner is goed maar de conditioner valt me tegen.
Te glad, teveel glans.
 
Nou het zweet staat op me rug maar ik heb het hele interieur gedaan kon het niet meer aanzien maar het resultaat mag er zijn , de bestuurdersstoel extra gedaan en die staat te curen . In mijn beleving is de cleaner zeer belangrijk voor een goed resultaat, softfoam apl met warm water vochtig gemaakt 2 drupjes cleaner en softpad oplaten schuimen tussen je vingers, dan aanbrengen en afnemen met katoenen doek ,badstofpad heb ik gebruikt voor de conditioner , nawrijven met een fijne 100%katoenen doek .
Het betreft hier een bmw e39 van 1999 met een puntgaaf zwartleer interieur .
 
Ik heb de Gliptone ook gebruikt naar volle tevredenheid. Ik vind de cleaner nog een mooier produkt dat de conditioner, maar de samenhang tussen deze twee is perfect. Ik heb ook de PB Leather stuff, maar daarvan wordt mijn leer te glad. Ik ben een hardrijder en heb ik zowel mijn Audi als de BMW sportstoelen zitten en het laatste wat ik wil is gaan glijden.
 
Hier ook een zeeeeer tevreden Gliptone gebruiker. Wat een top product, word prachtig schoon, leder word soepel, beschermd zeer goed, en een heerlijke leder geur, en het glimt niet! Wat ik nog het belangrijkste vind, want glimmend leer is wel zo lelijk.
 
Even Coats niet gebruiken. Microvezel neemt op en je wilt juist dat het intrekt in het leer.
 
Dus dan ga ik er van uit dat je voor beide produkten het beste een soft foam applicator kan gebruiken.

Doen julie nadat je de cleaner hebt aangebracht, ook met de borstel (paardenhaar) inborstelen?
 
tamer zei:
Dus dan ga ik er van uit dat je voor beide produkten het beste een soft foam applicator kan gebruiken.

Doen julie nadat je de cleaner hebt aangebracht, ook met de borstel (paardenhaar) inborstelen?

Ja, dat vraag ik me ook af. Ik wilde net een setje Gliptone bestellen, maar de paardenhaarborstel van CC is er niet meer.......:sob: ik begreep dat die erg aan te bevelen was.

Ik wil nu ook weten of een softfoam werkbaar is. Maar dan; hoe uit te wrijven?
 
Als het leder zeer vuil is gebruik ik apc (verhouding 1 op 10). Eerst zetels nat maken dan insprayen met apc en borstelen met paardenhaarborstel. Daarna met natte doek nawrijven en opdrogen. Leder is volledig gereinigd dan. Daarna met softfoam Gliptone conditioner en leder is als nieuw. Meestel doe ik een dubbele voeding! Zeer fijn product en is niet te vettig en nadat het ingetrokken is in het leder glans het een beetje maar niet overdreven.
 
Het laatste wat ik zou doen is leer behandelen met APC. Leer is net als een houten vloer die je moet behandelen met natuurzeep, dit moet je doen totdat er een bepaalde verzadigingsgraad is bereikt, waarmee het patina het mooist tot zijn recht komt. APC hoort hier niet in thuis.
 
Dan vraag ik me af kan APC een leather cleaner vervangen? Of anders geformuleerd, waarom bestaan er speciale leathercleaners?
Dus cleaner is eigenlijk geldverspilling en kun je net zo goed je leer met APC reinigen en daarna voeden met een conditioner zoals leather stuff of Liquid Leather Conditioner?
 
Ik zou altijd de voorkeur geven aan een lethercleaner. Deze is een stuk milder dan een APC.
Mocht de cleaner het niet redden omdat het leer te vervuild is dan pas zou ik APC pakken.
 
Ik heb de tip van Tim opgevolgd niet de instructies op de amerikaanse site op te volgen (www.gliptone.com) maar die van de Engelse site (De link staat op de flesjes die door CC worden gelever)

Water komt hier niet aan te pas. Dus ook geen sopjes draaien van de cleaner zoals op de US site staat. Water droogt leer uit en maakt het hard!

-Leer afnemen met een vochtige doek (niet nat dus maar vochtig.) Ik gebruik een sprayer met gedemineraliseerd water
-Gliptone cleaner rechtstreeks op het leer druppelen. Niet teveel natuurlijk. De cleaner met een borstel van paardenhaar zachtjes in het leer borstelen. Boenen schrobben en drukken op de borstel is niet nodig. Zelfs uit den boze. Een aaiende beweging werkt prima. Stiksels niet overslaan
-vervolgens het produkt enige minuten laten inwerken op het leer. hierna afnemen met een droge doek. Je zult merken dat er geen vettigheid
-Hierna een eerst laag van de conditioner in het leer inwerken. Hiervoor gebruikte ik eerst ook een ECA maar na het het lezen van het commentaar van Dibbuz ga ik ook eens de high tec applicator proberen.
-Conditioner een half uurtje laten inwerken en nawrijven met een schone doek.
-Eventeel de behandeling met conditoner nogmaals herhalen. Vet en glad wordt het resultaat nooit.
 
Dibbuz zei:
Ik zou altijd de voorkeur geven aan een lethercleaner. Deze is een stuk milder dan een APC.
Mocht de cleaner het niet redden omdat het leer te vervuild is dan pas zou ik APC pakken.
De expert geeft aan dat APC gewoon kan, waarschijnlijk rond de 1:30 verdunt (zoals Tim ergens had aangegeven in een stricky).
Dus nu maak ik er op uit dat leathercleaner aan te raden is, maar mocht dit goedje het niet redden dat APC 1:30 aan te raden is?
Als APC gebruikt is als reiniger dien je het leer wel beter te conditioneren als met een normale leathercleaner om een goede verzadigingsgraad te krijgen?
Zo ontstaan er iig geen misverstanden over het schoonmaken en conditioneren van leder;)
 
Dibbuz zei:
Ik zou altijd de voorkeur geven aan een lethercleaner. Deze is een stuk milder dan een APC.
Mocht de cleaner het niet redden omdat het leer te vervuild is dan pas zou ik APC pakken.

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Dibbuz. Ik heb de produkten van Gliptone (cleaner & Conditioner) gekocht. In eerste instantie heb ik het leer behandeld volgens de beschrijvingen in dit topic met de cleaner en vervolgens de conditioner. Toch zag ik nog vervuiling in het leer, en dit weekend ben ik met een APC 1:10 gaan testen. Na het reinigen met APC 1:10 hield ik schoon leer over, egaal van kleur. Dat was niet het geval nadat ik het alleen met cleaner behandeld had. De emmer water die ik overhield onderbouwde mijn gevoel dat het leer nog erg vuil was, 2 emmers grijs/zwart water heb ik in totaal aan de leerbehandeling overgehouden.

Na de APC zul je zeker met een conditioner aan het werk moeten. Het zwarte leer was donkergrijs na de reiniging, en had geen echte glans meer. De conditioner trok heel goed in het leer. Het lijkt er dus op dat de porien van het leer goed schoon geworden waren. Ook de kleur zie je daarna weer heel mooi en diep zwart worden. De leergeur rook je op 3 meter afstand van de auto nog steeds. :heart_eyes:
Ter info: de auto is 10 jaar oud. Ik heb geen idee hoe het leer in het verleden gereinigd en verzorgd is.

Mijn conclusie is dus identiek aan de opmerking van Dibbuz:
- Geef de voorkeur aan de cleaner;
- Als die het niet redt kun je APC gebruiken, maar verzorg het leer daarna zeker met een conditioner.

27062010032-800.jpg


27062010035-800.jpg


Zo zag het eindresultaat er uit (overview). En ja, ook op het dashboard ligt een leerlaagje.

Cees