• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Goed schuim in emmer, slaat dood op de lak

nick91

Detailing addict
6 aug 2014
131
60
32
Zoals in de titel al enigszins staat heb ik goed schuim in de emmer als ik de auto ga wassen. Vrijdag zag ik echter niets van het schuim terug als ik de handschoen eenmaal op de auto had gelegd.
Ik gebruik momenteel de Meguiar's Gold Class Shampoo & Conditioner, 19 liter emmer van Grit Guard met rooster en de Monello Washmitt.
Voorheen nooit problemen mee gehad maar deze keer toch verbaasd.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
 
Allereerst is schuimvorming bij waswater totaal onbelangrijk, net als bij afwassop. Het is puur voor het idee van de huisvrouwen, dat er aandacht aan schuim wordt besteed, voor het schoonmaken maakt het niets uit.

De reden voor het verschil kan liggen aan het water, ik was onlangs in een ander deel van het land en merkte dat ik veel meer schuim in mijn wasemmer had, dan ik gewend ben. Meest waarschijnlijke oorzaak in mijn geval: verschil in hardheid van het water.
 
Oké, ik dacht dat het schuim ook een rol speelde in het schoonmaken. Toen ik laatst dus over de auto wreef leek het alsof het gewoon een natte handschoen was ipv 1 met auto shampoo.

Hardheid van het water kan het niet zijn, ik was namelijk altijd thuis op de oprit. Maar bedankt voor de input
 
Soms komt dit door vuile of vette aanslag in de emmer. Ook de lak kan onder invloed van het weer vettig vuil op het oppervlakte hebben gekregen.
Vooral vettigheid zorgt ervoor dat schuim snel verdwijnt. Maar zoals anderen al hebben gezegd, het schuim doet er feitelijk niets toe.
En ...... hard water heeft ook een duidelijk invloed op het snelle verdwijnen van schuim.
 
Oké top, hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
Denk dat het dan aanslag op de lak is geweest.
Hardheid is hier (Flevoland) behoorlijk laag.
 
Zelf heb ik liever de reinigende bestanddelen in het water zitten en niet in het schuim,deze waait met het minste zuchtje toch de straat op ;)
 
Vettigheid inderdaad. Pilsje wat dood slaat nadat je een vette vinger erin gestoken hebt. In je emmer gebeurt hetzelfde of eerst wel schuim en later niet meer doordat de vettigheid van je lak het sop dood slaat halverwege.
 
Als ik de auto met (liquid) was van Maquiar heb gedaan, dan schuimt het sop de wasbeurt erna ook niet. Het slaat helemaal dood en soms zelfs witte druppels. Doe ik iets fout?
 
@fransloveshis997 - Hallo Frans, welkom op het forum. ;)

Dus als je de auto hebt gewaxed met Meguiars - Ultimate Liquid Wax, dan slaat het schuim van je shampoo plotseling dood bij de eerstvolgende wasbeurt én je ziet witte druppels op de lak?

- Is dit alleen bij die eerstvolgende wasbeurt, of alle wasbeurten nadien?
- Witte druppels betekent veelal residu van iets. Dus van de shampoo zelf of je hebt bijv. de wax niet (goed) afgenomen. Of kalk in het water.
- Zie eerdere berichten in dit topic.