• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Goede keus en wat kan er eventueel beter ?

william1987

Detailing rookie
6 apr 2025
5
15
Hoi allemaal ik was een beetje rond aan het kijken en heb wat dingen tijdens het lezen in mijn winkelmandje gestopt.
Is dit een beetje in de goede richting om de auto een beetje fatsoenlijk te gaan wassen ?

Ik heb een tik om voor alles van een merk te gaan of ze moeten daar iets niet van hebben natuurlijk dan word het een ander verhaal.

Secchio Wash Kit
Artico Magico Snow Foam - 1000ml (foam canon heb ik al maar wil ooit wel de monello combi aanschaffen)
Perfetto Detailer Spray - 500ml
Non-Ferro - 500ml
Acquafobia - 500ml
Peluche Verde Trio - 45x45cm

Droogdoek heb ik ook al van detailrs.
Waarschijnlijk bij de set nog een extra emmertje

Stappen die ik in gedachten had zijn:

1. Non ferro wielen inspuiten even lekker in laten werken.
2. Artico de auto voorwassen even lekker in laten trekken en afspuiten met HD.
3. Met de secchio waskit de auto met de bijgeleverde wash mitt en Shampoo wassen.
4. Acquafobia spray over de auto heen of moet ik de auto beter eerst droogmaken met de droogdoek ?
5. Met de Perfetto detailer de auto een keer nalopen.

Moet nog even kijken welke glascleaner ik moet nemen denk dat die van monello het beste hierbij past met een paar mooie doeken.
dan nog een vraag is de acquafobia genoeg om de wagen een beetje een goede bescherming te geven of moet ik toch echt richting een wax gaan kijken ipv een sealant ?

Hoi William,

Alles bij één merk houden is een optie, maar gezien je keuzes (wat verder prima producten zijn), kom je duurder uit en mis je ook wat power c.q. kwaliteit.

1) Voorwas is belangrijk.
- De Artico Magico is een vrij milde voorwas. Dit kan zeker wat doen, mits de auto in een hele goede bescherming staat. Als alternatief zou ik kiezen voor Bilt-Hamber - TouchLess. (Betere prijs, betere werking)
- De velgen zou ik ook eerst voorwassen, dan scheelt vervuiling en hoeft de Non-Ferro minder hard te werken en/of heb je minder nodig. (Prijzig spul, maar zeker erg goed)

2) Handwas.
- Lavare is eveneens een prima shampoo, maar een populaire shampoo is bijv. de Born to be Mild. Deze vind ik persoonlijk nét wat betere lubriceren en de prijs is ook wat gunstiger bij 1L-verpakking. (Veelal is 15ml op een bijna volle emmer (18L water) al voldoende)
- De Washmit vind ik persoonlijk een dun lappie stof in vergelijking met bijv. een mooie, dikke Incredimitt met langere vezels.

3) Aquafoabia.
- Dit is een wetcoat-product en gebruik je dus op een nog natte auto. Daarna goed afspoelen (Sheeten, afspoelen met een open tuinslang en water wegspoelen zodat de lak droog trekt)
- Een wetcoat-product kan je zeker als stand-alone gebruiken, maar vraagt om regelmatige herhaling. Je zou dus kunnen kiezen voor het aanbrengen van een waxlaag als 'basislaag' en dan onderhoud je deze met een wetcoat.

4) Nalopen.
- Perfetto is, wederom, een prima product. Persoonlijk kies ik graag voor Spray&Wipe en verdun deze 1:1 met water. (Dubbel zoveel product) Deze gebruik ik voornamelijk als drooghulp (wil niet zonder) en als pure detailspray als ik de lak wil nalopen, ramen wil afnemen, TV-schermen wil schoonmaken, interieurdelen wil afnemen, etc.

5) Glasreiniger.
- Veelal zit het hier in de werkwijze en nog niet eens zozeer het product. Zelf boen ik glaswerk met bijv. een MF-pad (Disco Duo) om vervuiling los te weken en te boenen, vervolgens loop ik na met een wafeldoek of MF-doek met lange vezels om streeploos na te vegen.
- Zelf gebruik ik de Dodo Juice - Clearly Menthol. (Bevat wat IPA, zorgt voor goede ontvetting en streeploos wegtrekken)

Thnx @Quantoxx en @GeBas
Bij stap 3 geef je aan beter een wax en welke zou je dan aanraden om te nemen?
Ik lees veel over bijvoorbeeld colnite omdat deze redelijk makkelijk te verwerken is.
Ik wil de auto toch wel 2 x per maand gewoon bijhouden en ik ontkom er soms niet aan om deze onder een aantal bomen te moeten parkeren.
Het nadeel hiervan is wat ik met mijn vorige auto.
Een bruin kleurige renault clio dat als de vogels wat laten vallen en de zon erop komt drama ik had toch wel in die bruine kleur wat flinke lak schade.
Wil dat met deze voorkomen dus wil hier wel een bescherming op aan brengen.
Dit moet uiteraard niet te moeilijk zijn want ga dit nu met deze auto wel wat serieuzer aanpakken. Ik ga eens kijken naar de producten die jij aangeeft ipv de monello lijn die ik in gedachten had

• Leuk
Reacties: Quantoxx
Welke wax had je in gedachten? Vaste of vloeibare? Collinite 845 is een prima wax, makkelijk te verwerken, heel dun aanbrengen. Je ontkomt er niet aan dat er vervuiling opkomt....Mijn auto ziet er elke week uit alsof ie in de woestijn staat. En wat de andere ook aangeven, staar je niet blind op één merk.
Deze is ook een fijne trouwens maar dat is dan harde wax zoals ze dat noemen: https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-natty-s-paste-wax-blue-235ml.html

• Leuk
Reacties: william1987
@bros het liefst een wax die zo makkelijk mogelijk aan te brengen is ben nog niet heel bekend met dit soort producten aan te brengen.
Die collinite is wat ik las redelijk makkelijk te verwerken als die even in warm water geplaatst is en makkelijk uit te smeren.

Bij stap 3 geef je aan beter een wax en welke zou je dan aanraden om te nemen?
Ik lees veel over bijvoorbeeld colnite omdat deze redelijk makkelijk te verwerken is.
Ik wil de auto toch wel 2 x per maand gewoon bijhouden en ik ontkom er soms niet aan om deze onder een aantal bomen te moeten parkeren.

Tja, zoveel waxen, zoveel keuze. ;) Als ik dan een goede en hufterproof wax zou moeten kiezen, dan zou ikzelf ook inderdaad de Collinites kiezen.
Je zou kortweg kunnen kiezen voor de 845, 476S en 915.
- De 845 is een vloeibare wax en geeft een ietwat koude / glasachtige glans.
- De 476S is een vaste wax en geeft van de keuzes meer standtijd en bescherming. (''Winterwax'')
- De 915 is een vaste wax en geeft op donkere kleuren meer warmte / diepte. (''Showwax'')
(De 845 zit qua alles dus wat meer in het midden van de drie)

Als je geen geneuzel wilt met waxen en je gebruikt de wetcoat 1-2x per maand, dan heb je altijd wel iets van bescherming. Een waxlaag als basislaag en dan onderhoud met een wetcoat, dan heb je langer en betere bescherming. (Maar niks moet)

• Leuk
Reacties: bros