• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Golf Cabrio MK4

rvarkelen

Detailing addict
3 sep 2010
156
65
Vandaag staat de Golf Cabrio op het programma. We hebben de wagen 3 weken geleden gekocht; hij heeft ruim 2 weken in de garage gestaan vanwege wat achterstallig onderhoud. Autootje rijdt nu als nieuw en verdient een dito uiterlijk. Gisteravond ben ik tussen de buien door alvast begonnen met afspoelen/APC/wassen met PB Slick & Suds/Iron-X, ongelooflijk wat er vanaf kwam, alle kiertjes en naden zijn waarschijnlijk nog nooit goed gewassen. Toen wilde ik gaan kleien, dat gaat nog een flinke dobber worden. Een stukje van 10x10cm op de onderkant van een portier:

:eek:
Het interieur van de auto wordt vanochtend vroeg met een extractor te lijf gegaan omdat het allemaal een beetje "smoezelig" is. In de tussentijd hoop ik verder te gaan met de buitenkant. Het fototoestel gaat mee dus ik hoop dat er Show-Off-waardige foto's worden gemaakt!
 
Wow met recht een eervolle detail gaat dit worden!

Helaas is het hier in Hellevoet aardig aan het regenen weer...
Rozenburg valt onder dezelfde bui ben ik bang :confused:

Succes iig!
 
Na de regen van TT's krijgen we nu de revival of the Golf Cabrio's....:)^


Leuk project,mooie kleur!
 
Ik zou persoonlijk eerst een teerverwijderaar op de auto loslaten. dit gaat heel veel krassen/marring voorkomen door het vollopen van je klei. just my 2 cents.

succes!!
 
Ja die teerverwijderaar is het eerstvolgende dat ik ga bestellen, heb er een hoop werk aan gehad, foto's volgen, het zal geen show-off worden, morgen nog even met de DSLR op stap en hopelijk wat mooie plaatje schieten.
 
Nou even een kort verslagje.
We hebben de auto 3 weken geleden voor een prikkie gekocht. Het is een Golf uit 1998, Highline uitvoering, we zijn de derde eigenaar. De auto is duidelijk gebruikt als tweede auto (amper steenslag, veel stoeprandschade en her en der wat parkeerdeukjes). Er was wat achterstallig onderhoud en helaas ook een defecte versnellingsbak, in de achteruit ratelde de bak er flink op los en juist het achteruit rijden is iets dat we niet hebben gedaan tijdens de proefrit. De auto is in totaal 2.5week in de garage geweest, bak is gereviseerd, nieuwe koppeling, grote beurt, distributie en een wiellager. Hij rijdt en schakelt nu echt superlekker.

Ik ben gister om 5.15 naar Oss gereden, daar is het interieur even flink beetgepakt met een extractor door Roel. Intussen ben ik verder gegaan met het kleien van de auto en wat kleine details zoals scharnieren, sponningen etc.

Het was mij al snel duidelijk dat deze auto nooit echt zoveel aandacht heeft gekregen, overal zat wel aanslag, troep, stof, viezigheid etc. Heerlijk om de auto zo op te zien frissen.

Rond 11.00 was ik klaar in Oss, na een drankje rond 11.30 weer richting Rozenburg gegaan, met het dak open want het was schitterend weer. Op die manier kon het interieur ook gelijk even goed luchten/drogen. Thuis ff snel opgefrist en een boterham naar binnen gewerkt om te beginnen met polijsten. Eerst de boel ff snel met een detailspray afgenomen want tussen het kleien in Oss en aankomst in Rozenburg zat toch weer ruim 100km aan vliegen, muggen en wegvervuiling.

Van het polijsten heb ik geen foto's gemaakt, daarom heb ik er ook geen show-off van gemaakt :klap
De auto heb ik rondom behandeld met de rotary met Mezzo, DAP met Finale, DAP met Black Hole, DAP met EX-P en vervolgens afgemaakt met een laagje Natty's Blue.
Goede detailfoto's volgen later vandaag (als het een beetje droog wordt), na het polijsten was het etenstijd, ik had me voorgenomen om 's avond de velgen even goed beet te pakken omdat die nog geen aandacht hadden gekregen.

De vier velgen zagen er allemaal zo uit, rondom schades, flink ingevreten meuk, gewoon geen prettig gezicht

Bij het gebrek aan Tar-X of andere vorm van reiniger heb ik de velgen vooraf ingesprayed met Crudzilla

Vervolgens gewassen met APC + Slick & Suds:

Er bleef natuurlijk nog veel rommel over, volgende poging met Iron-X, :-&

Iron-X heeft heel wat opgelost, maar nog steeds zat er hardnekkig vuil op de velgen. Toen ben ik aan de slag gegaan met een stuk nieuwe klei dat ik van Roel had meegekregen. De klei begon goed hard, maar naarmate ik hem meer gebruikte brokkelde hij helemaal uit elkaar. In ieder geval had de klei wel weer wat effect op de verontreiniging

Na het rondom kleien kon ik de klei weggooien, ik heb toen het hele proces (Crudzilla, APC + Slick & Suds + Iron-X) nog eens herhaald en me maar neergelegd bij het feit dat de velgen 14 jaar oud zijn en toch erg veel te lijden hebben gehad:

Zoals gezegd wil ik het nog proberen met Tar-X, verder sta ik open voor andere suggesties, mogelijk komt er t.z.t. wel een nieuw setje velgen onder ;)

Inmiddels begon het al goed te schemeren en ik had een flinke behoefte aan een paar koude biertjes.
De foto's zijn met de iPhone 3GS gemaakt, dus excuses voor de belabberde kwaliteit.

We gaan straks ff naar buiten met de wagen, even een leuke locatie zoeken en wat betere foto's schieten van het eindresultaat.
 
De kleur van de Golf is niet aan mij besteed maar ik wil wel even zeggen dat je (nu al op de foto's) erg goed resultaat hebt behaald, netjes hoor!

Mijn velgen zoals nu, zien er met wat beschadigingen beter uit maar weet je, gewoon geen aandacht meer aan besteden en wegbrengen om kaal te maken, repareren en te poedercoaten. Hoeft als je een stuk wilt rijden helemaal niet veel te kosten!
Ik ga het voor de zekerheid met dezelfde behandeling hier in Hellevoet ook nog een keertje navragen binnenkort.
 
Ja 't is wel een aparte kleur he? Futura Yellow (LA1U) :)
Ik heb vorig jaar mijn eigen velgen laten behandelen bij dat bedrijf in Oostvoorne, op zich heel positief over het resultaat maar ze zijn wel aardig aan de prijs.
 
Het dashboard van de Golf loopt trouwens vrij ver door achter de voorruit. De vorige eigenaresse heeft zich blijkbaar nooit afgevraagd waar al haar parkeerbonnetjes bleven, ik haalde een hele stapel kaartjes onder de voorruit vandaan, de oudste kwam uit januari 2002:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Haha, die is echt leuk!!
jammer dat het geen eurobriefjes waren he :D

Ziet er heel anders en frisglanzend uit he... top!

Welk bedrijfje was dat waar je geweest bent? Ik bedoelde zelf de Velgenservice Hellevoetsluis

maar nu lees ik dit via google op een audiforum: (op zich niet erg maar wel voor de kosten denk ik..)

Wij spuiten veel velgen voor velgenservice Hellevoetsluis, elke gewenste kleur, black-chroom/ light-chroom of welke kleur dan ook.
Doordat ze met gewone blanke lak afgespoten worden hecht alleen t vuil minder... Dus je hoeft niet meer op je knietjes met je tandenborstel..
En de lak valt er alleen af als je ff goed een stoeprandje raakt.
Alleen de kosten weet ik niet

Extern spuiten stijgen de kosten zeker!

Ik had van iemand (sorry naam weer kwijt..) bij CC over een hele goede velgreparatie/poedercoat proces vernomen+site maar is helemaal in Zwolle... wel balen.
 
Wat een leuk project Remco, er is genoeg aan te doen en de auto knapt er ook zienderogen van op. Dat is goed voor de motivatie.
Keep up the good work.
 
@Remco: ik kom er geloof ik langzaam achter dat de velgenservice Hellevoetsluis in de Pinnepot te Oostvoorne zit nu??

mmm... Het is ook al jaren geleden dat ik het voor mijn toenmalige Seat vroeg hoor, toen zaten ze in kickersbloem hier aan de andere kant van het Kanaal zeg maar, dat industrieterrein en veel te duur.

(1 buur van die velgenservice was heel vroeger mijn collega die we toen daar altijd ophaalden en thuis brachten, kleine wereld..)


edit: klopt -> Vanaf 3 januari 2011 vindt u ons op industrieterrein de Pinnepot te Oostvoorne.
 
Thnx voor de reacties!
Ja de grootste slag qua detailing is wel geslagen, het heeft in totaal wel +/- 16u gekost. Nu zijn de wat lastigere zaken aan de beurt: het zwart van de dorpels opnieuw aan (laten?) brengen, dat is op sommige plekken wat afgebladderd dus als dat weer strak is geeft het een heel ander gezicht. Op de dorpels gelukkig geen roest kunnen ontdekken, wel 2 plekjes op een deur en eentje op het voorscherm. Ook zitten er nog een paar deukjes in die ik bij een restyler/spotrepair eens wil laten zien om te horen wat de mogelijkheden zijn...het is ff een investering geweest in tijd, maar ik ben erg tevreden met het resultaat, het blijft een auto van >14 jaar oud dus ik verwachtte geen wonderen.
 
Vandaag de dorpels van de Golf beetgepakt.
Standaard lijken de dorpels voorzien van een soort beschermende laklaag, deze was op sommige plekken een beetje afgebladderd. Eerst heb ik nog gedacht om de laag eraf te halen aangezien eronder wel de carrosseriekleur maar een snelle Photoshop wees uit dat het niet echt mooi zou worden omdat de onderkanten van de voor- en achterbumper ook zwart zijn, een dorpel in kleur ziet er dan wat vreemd uit.
Ik heb gezocht naar een oplossing, gedacht aan tectyl, body-schutz etc, uiteindelijk kwam ik uit bij Motip Anti Steenslag Spray, zwart, mat, elastisch en eventueel gewoon overspuitbaar. Aangezien ik helemaal geen ervaring heb met dit soort dingen ben ik zo geduldig mogelijk te werk gegaan.

Eerst heb ik de dorpels schoongemaakt met APC 1:2
Vervolgens licht opgeschuurd met k800
Schoongemaakt met wasbenzine
Ontvet met ammoniak
De randen afgeplakt met de blauwe 3M tape
Deuren/schermen afgeplakt met kranten
Nogmaals dorpels afgenomen met ammoniak
 
Bijna een jaartje verder, na veel cabrioplezier (not, met zo'n lange winter) heb ik de auto naar een schadehersteller gebracht; als verrassing voor mijn vrouw want ze is bijna jarig.
Op de een-na-laatste foto uit de vorige post zie je wel wat verbeterpuntjes en zo zaten er rondom wel wat schades op. Ook heeft deze Golf last van het roestmonster dat in sommige series best hardnekkig blijkt...ik heb jarenlang een MK2 gereden zonder een puntje roest maar als je sommige MK3's ziet rijden vraag je af waar het mis is gegaan.

Foto van een paar defecten:

defecten.jpg


Er wordt hard aan gewerkt!

12-07-2013%20003.JPG

[img=http://vanarkelen.eu/golf/12-07-2013%20011.JPG][/URL]

12-07-2013%20004.JPG


12-07-2013%20008.JPG


Ik hoop de auto komende week weer op te kunnen halen, dan nog eens een kleine wash & wax en wat nieuwe pics schieten.
 
Thnx voor de reacties! Dorpels in kleur heb ik wel eens gephotoshopt maar kwam naar mijn mening niet mooi uit; de bumpers hebben voor en achter zo'n zwarte onderrand, die lopen nu voor het oog door in de dorpels...als je de dorpels in kleur zet zou je de bumpers ook in z'n geheel moeten spuiten gok ik, maar dat was niet de gedachte achter deze verrassing. Shaven van de achterklep heeft niet mijn voorkeur, ik hou wel van OEM, gewoon een mooi dik VW logo erop ,^^