• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Graag advies polijstmachine

chromeboy

Detailing rookie
7 jan 2012
3
0
Ik kwam dit forum tegen toen ik op zoek was naar poetsmiddelen. Ik ben motorrijder en poets mijn motor graag. Veel chroom en puntgaaf lakwerk. Dit probeer ik ook zo te houden. Vandaar ik altijd op zoek ben naar diverse producten. Onlangs had ik hele fijne krasjes op mijn kuipdeel. Dit heb ik weglaten polijsten/ poetsen bij de dealer. Zij gebruikte een polijstmachine van 3 m. Dit apparaat kost plusminus 300 euro zonder bijkomende pads e.d. De dealer had dit werk verricht voor enkele euros dus dit is het probleem niet. Eigenlijk ben ik op zoek naar een klein handzaam apparaat, om het lakwerk ( op kunststof) te poetsen.
Kleine krasjes, hologrammen of hoe het heet, swirls, te kunnen verwijderen. De lak ziet er prima uit maar het lijkt mij fijn om een finishing touch te kunnen geven.

Mijn vraag is:
Welk apparaat voldoet om delicaat lakwerk, ( hoogglans zwart) waar je heel snel alles op ziet te poesten, polijsten.
Dit hoeft geen professioneel apparaat te zijn, dit is voor hobby. Maar moet wel kwalitatief goed zijn en veilig in gebruik. ( beginner)

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Gr. John

De DAP 900! Niet al te duur en een zeer goed apparaat.

Neem deze tutorial eens door:

https://forum.Carclean.com/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500.aspx

Idd de DAP900 en dan icm Klikkie deze backing plate en bijvoorbeeld deze pad klikkie

Neem nou die DAP900 maar , zo heb je gewoon meer "power" , die paar gram dat ie meer weegt en de enkele euro's zullen de zaak niet maken :ja (denk ik toch)

Persoonllijk zou ik ook voor de 900 gaan.Heb je iets meer power achter de hand mocht dit met de tijd nodig zijn;) .

Als je echt een "kleine" machine zoekt is dit misschien iets :

Persoonlijk zou ik zelf ook graag zoiets vinden (op electriciteit) , altijd handig voor deurstijlen en andere smalle delen(die 100 mm pads die ik heb vind ik nog te groot voor dit werk , maar hangt af van wat jij aardig werken vind)

[mod]open je eigen topic voor zulke vragen[/mod]

Met RST-Smurf eens, dat beetje extra kan je wellicht nodig hebben nu of tzt
@gsm: dat is op lucht aangedreven en heb je als algemeen hobby-detailer niet echt veel aan gezien je er weer een kompressor achter moet hangen welk van het gamma-segment niet afdoende is.
Daarbij is het sowieso totaal iets anders dat wat de TS zoekt/vraagt

Voor kleinere opp. : (weet niet of dit een dap is of rotary)

3inch-polisher-b.webp

Zulke zoek ik eigenlijk als aanvulling voor bvb bumpers/smalle stukken/dorpels/enz... Deze is electrisch maar ik kan er niet zo direct 1tje vinden die ze hier tegen een deftige prijs aanbieden..(festool heeft een kleine rotary , maar is niet echt voor een beginner, hoewel : alles is te leren :-b )

Ideaal voor een moto of kleinere delen : een DAP-MINI :ja , jammer genoeg bestaat deze (nog) niet .

Ik ben alvast geïnteresseerd indien er een MINI-versie uikomt.

Metabo heeft blijkbaar kleine machines : als dit ding excentrisch schuurt ben ik fan :ja

Gaan we hier weer eindeloos op kunnen doorgaan ivm de "slag" die te klein zal zijn om enige correctie te verwezenlijken :weetniet

MetaboSXE400.webp

@gsm: pak gewoon een kleine steinplaat met kleine pads en je kan er bumpers / spiegelkappen / smalle stukken / dorpels etcetc mee doen >>>> staan hier legio voorbeelden dat men de kleine pads gebruikt.
Wat betreft de slag: een rotary heeft geen 'slag' en werkt ook als de brandweer; krijg het idee dat je nu dingen door elkaar aan het halen bent ( wellocht mbt het stukje over wetsanden )
Maar goed in post#8 werd al een suggestie gedaan om een eigen topic te openen ;)

@chromeboy: al wat leesvoer gevonden waar je wat mee kunt ?

[mod]John, deze post is bij je eerste topic gezet, omdat er anders twee topics gaan lopen over hetzelfde[/mod]

Beste forums lezers,
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik had gisteren enkele vragen geplaatst over polijst/poetsmachines. De reacties waren goed. Maar zoals vaak uiteenlopend van mening, prijs, doel etc. Het is voor mij dan ook noodzakelijk om een selectie te maken. Hiervoor is het dan weer van belang om door te vragen.

Ik lees veel over de DAP 500. In de reacties wordt veel gesproken over de DAP 900. Is alleen het vermogen anders?
Zoals aangegeven wil ik het gebruiken voor gelakte kunststof te polijsten( swirls/ hologrammen, krasjes) en indien het geschikt is ook evt. de auto. De kunststofdelen van de motor zijn een stuk kleiner en ronde vormen. Dus het moet een handzaam apparaat zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten John

Hallo John ,

In het begin was er alleen de DAP 500 die door CC werdt geleverdt.Later is er de DAP 900 en de Pro 900 bijgekomen.De laatste is een rotary en die vergt het 1 en het ander aan ervaring.En is dus niet voor de bgeinner.
De DAP 500 en 900 zijn dat wel want dit is een Dual Action.Het verschil tussen beide zit hem in het vermogen.

Persoonlijk zou ik voor de DAP 900 gaan , want deze heeft wat meer vermogen.Dit is makkelijker mocht je het met de tijd nodig hebben en je slaat je eigen dan voor de kop omdat het net niet wilt lukken als je de 500 hebt.

Je kan de kleine backingplate nemen in combinatie met de 4 inch pads.Ideaal voor kleine oppervlaktes en oppvervlaktes met veel ronde vormen.Ga je grotere oppevlaktes doen , dan neem je de wat grote backingplate incombinatie met de 5,5 inch pads.

Een DAP900 heeft overigens een vermogen van 880 Watt. [edit] tijdens het schrijven van deze post was men mij al voor

Als je de polijstmachine alleen wilt gebruiken op je motor (met de reeds gesuggereerde 4" spot buff pads),
dan zal een DAP500 ook wel volstaan.
Wil je ook op auto's aan de slag gaan (zeker met wat hardere lakken) dan kan het extra vermogen van een DAP900
fijn zijn om achter de hand te hebben.

Weet ik....... maar ik zou idd ook voor de Dap 900 gaan. Heb je iig al extra power in huis.

Bedankt forumleden voor jullie reacties.
Mk-us, ik ben begonnen met mij te orienteren. Maar op een gegeven ogenblik zie je door de bomen het bos niet meer. Vooral als leek zijn de veelal gebruikte termen al verwarrend. Rotarys, excentrisch, backplates, stuffpads, 7 of 10 ".
Ik probeer mij te verdiepen in de materie, lees jullie antwoorden en oplossingen. Voor velen van jullie is het een vanzelf sprekendheid en zelfs door ervaring ga je ook nog op zoek naar iets beters.

P.S.
Als ik het goed begrijp kun je met de Dap 900 ( excentrisch?) met kleine pads goed en veilig kleine stukken bewerken?
En de pro 900 ( rotary), waar gebruik je deze voor? Voor grote oppervlaktes, voorbereiding voor de dap?

Groeten John