• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Mohs + Cancoat aanbrengen

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
222
88
Beste Forumleden,

In maart wil ik graag voor het eerst mijn Ford Fiesta gaan coaten. De coatings die ik wil gaan gebruiken zijn Gyeon Mohs 2 lagen en aftoppen met Gyeon Cancoat. Zoals sommige al weten ben ik al een tijd bezig met de voorbereiding. Het eerste weekend van maart heb ik een lang weekend de tijd om aan de slag te gaan. In eerste instantie wou ik maar 1 staps polijsten, omdat ik dacht dat mijn Fiesta in goede staat was. Helaas viel dat erg tegen toen ik vorige week een 20watt 4000k LED spot erop had staan. Er kwamen ineens akelig veel waskrasjes etc te voorschijn. Daarom heb ik er voor gekozen om gewoon flink uit te pakken en 3 staps te polijsten. Krasjes met monello geel + veloce. Hele auto met oranje + mezzo en om het top af te werken wit + Final. Dan moet het zeker top zijn.

Omdat ik het echt goed wil doen, heb ik ook niet bezuinigd op doeken. Onderaan het bericht staan de spullen die ik gebruik voor de coating.
Door de let it rain actie heb ik er voor gekozen om ook nieuwe droogdoeken van Gyeon aan te schaffen, dan kan ik de auto drogen met splinter nieuwe doeken.
Dit vind ik persoonlijk een hele belangrijke keuze, omdat ik dan na het polijsten de auto kan aanpakken met nanolex prewash en heet water. Om vervolgens de auto met de nieuwe droogdoeken te drogen.

Hieronder staat het plan van aanpak:

Gyeon Mohs + Cancoat

Vrijdag 1 maart:

Stappenplan wassen

  1. Foamen
  2. Afspuiten met hd.
  3. Velgen reinigen met non ferro.
  4. Afspuiten met hd.
  5. Wassen 2 emmer systeem met DD Born to be mild.
  6. Afspuiten met hd.
  7. Non ferro.
  8. Heractiveren.
  9. Afspuiten met hd.
  10. Glue en tar remover.
  11. Afspuiten met hd.
  12. Drogen.
  13. Na drogen met compressor.
  14. Kleien.
  15. Afplakken.
Verwachte werktijd: 6 uur

Zaterdag 2 maart:

Stappenplan polijsten

  1. 3 staps polijsten met monello combinaties.
  2. Foamen met nanolex prewash.
  3. Wassen met heet water.
  4. Afspuiten met HD.
  5. Drogen.
  6. Na drogen met compressor.
Verwachte werktijd: 10uur


Zondag 3 maart:

Stappenplan coaten

  1. Rondje prep.
  2. Gyeon Mohs horizontaal/verticaal aanbrengen.
  3. Direct afnemen.
  4. Gyeon mohs weer aanbrengen waar ik begonnen was.
  5. Direct afnemen
  6. Na minimaal 4u cancoat aanbrengen.
  7. Direct afnemen.
Verwachte werktijd: 4uur


Maandag 4 maart:
  1. Gyeon cure aanbrengen
  2. Opruimen
Verwachte werktijd: 2uur

Totaal verwachte werktijd: 22uur


Hieronder de artikelen die ik besteld heb voor de coating:
114506


114507



Is er iemand die nog aanvullende tips heeft? Zijn meer dan Welkom!
Vond het leuk om na alle hulp, dit nog even te delen!
 
Laatst bewerkt:
Hey hallo! :D

Ik zou bij de was-stappen nog iets toevoegen om ijzer te verwijderen. Denk aan Monello - NonFerro.

* Met 30ml zou je 2 lagen moeten kunnen aanbrengen.
* Ik meen dat als je de auto bijv. vandaag coat, dan kan je CanCoat de volgende ochtend aanbrengen.
* Voor ongespoten kunststof zou ik Gyeon - Trim gebruiken. Hiervan is de hechting meer gericht op dit materiaal.
* Ik gebruikte meestal een doek of 8, dus bijv. 3x een Trio Bordi zou mooi uitkomen.

Goed ontvetten is erg belangrijk. Nalopen met Prep o.id. kan, maar dan liever wel een paar keer volledig de auto nalopen. Een wasbeurt en dan Prep wordt ook vaker gedaan.
Denk ook aan je omgeving en de factoren zoals temperatuur, luchtvochtigheid. Ik neem aan dat je binnen werkt? :p
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Ik zou ook nog wat suede doeken bijbestellen. Meestal poets ik uit met doek A, vervolgens doek B om alles na te wrijven. Daarna doe ik dan ook nog eens met een gyeon suede om zeker te weten dat ik niks heb overgeslagen. Just to be sure, anders kan je opnieuw beginnen met polijsten. Deze hoeft je overigens niet zo vaak te wisselen als je andere doeken.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Heb ik genoeg aan 30ml mohs voor 2 lagen op mijn fiesta?

Dat moet zeker lukken. Je zal merken dat je steeds zuiniger word na maten je bezig bent.

Na hoeveel tijd mag in de Gyeon Cancoat erop zetten?
Minimaal 4 uur.

Kan ik cancoat of mohs gebruiken ongespoten plastic delen?

Cancoat doet het erg goed op ingespoten delen.

Hoeveel nieuwe monello bordi’s heb ik nodig voor de coatings af te nemen?

Ik gebruik zo’n 3 doeken per laag.

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Niet gehaast worden, om de 3 panelen goed controleren uit verschillende hoeken, het liefst met een lampje.

En voor het naar buiten rijden hey liefst een laagje Cure aan brengen zoals aangegeven. Doe zit bij de Mohs, en is heerlijk aanbrengen op een net gecoate wagen.
 
Super bedankt voor jullie reacties!! :grinning::grinning:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Quantoxx
Het ontijzeren ben ik vergeten te noteren! Was ik wel van plan, beste na het ontijzeren nog eens wassen toch?
Heb net een nieuw setje mohs 30ml binnen met cure erbij. Dus mooi dat ik daarmee toekom voor 2 lagen!

Zoals Zluytr aangeeft kan ik cancoat gebruiken voor ongespoten kunstoffen. Dacht al dat eens gelezen had.
Anders moet ik ook nog trim aanschaffen, scheelt weer wat.

Dan bestel ik mooi nog 2 setjes bordi trio bij. Zit ik met me doeken ook goed.

Na het polijsten ga ik me auto gewoon even wassen, kan ik dit het beste doen met goedkoop afwasmiddel heb ik ergens ooit gelezen?
Daarna drogen en na lopen met prep.

Ja ik heb een mooie garage tot mijn beschikking, dus dat zit wel goed. Kan daar eventueel zelfs de verwarming aanzetten!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@Rowen93
Bedankt voor de tip! Suede doeken gaan op mijn verlanglijstje!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@M3fan
Gyeon cure heb ik erbij, was ik ook vergeten erbij te zetten! Ga morgen of overmorgen mijn stappenplan even aanvullen en post ik heb opnieuw.
Bedankt voor de link! Ga ik ook eens goed doornemen!:grinning:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@Zluytr


Heb ik genoeg aan 30ml mohs voor 2 lagen op mijn fiesta?
Dat moet zeker lukken. Je zal merken dat je steeds zuiniger word na maten je bezig bent.
Daar was ik heel benieuwd na, moet even feeling krijgen in hoeveel product ik nodig heb. Zou zonde zijn als ik te veel gebruik, maar dat komt wel goed.
Misschien dat ik tijdens de Clinic van Gyeon hier achter kan komen hoeveel ik er ongeveer op moet doen. Ga ik in ieder geval gewoon even vragen.


Na hoeveel tijd mag in de Gyeon Cancoat erop zetten?
Minimaal 4 uur.
Top, ga ik daar rekening mee houden!

Kan ik cancoat of mohs gebruiken ongespoten plastic delen?
Cancoat doet het erg goed op ingespoten delen.
Had het dacht ik ergens gelezen, maar wist het niet helemaal zeker. Heb nog nooit een coating aangebracht dus heb/had er echt 0,0 ervaring mee.
maar met veel lezen en rond vragen kom je een eind lijkt me.


Hoeveel nieuwe monello bordi’s heb ik nodig voor de coatings af te nemen?
Ik gebruik zo’n 3 doeken per laag.
Dan hou ik dat ook aan. Zoals ik hierboven ook al zei, bestel ik gewoon 2 setjes bordi trio bij. Heb ik 9 nieuwe doeken.

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Niet gehaast worden, om de 3 panelen goed controleren uit verschillende hoeken, het liefst met een lampje.
En voor het naar buiten rijden hey liefst een laagje Cure aan brengen zoals aangegeven. Doe zit bij de Mohs, en is heerlijk aanbrengen op een net gecoate wagen.

Inderdaad dat is een valkuil, te snel willen werken. Maar ga er echt 3 a 4 volledige dagen voor uittrekken, zodat ik rustig kan werken. Ga zorgen dat ik tegen die tijd het lampje van monello heb, daarnaast heb ik een hoofdlampje van het karpervissen is een zeer goed lampje misschien dat ik die op doe als dat lekker werkt.
Cure breng ik inderdaad aan voordat de auto na buiten gaat. Was ik vergeten te vermelden. Kan ik hiervoor ook het beste een nieuwe bordi pakken?
 
  • Leuk
Reactions: Rowen93
De softwipe van Gyeon vind ik persoonlijk een fijne doek om cure aan te brengen. Omdat sommige problemen hebben met vlekken, heb ik uit voorzorg al gekozen om standaard 2 doeken te gebruiken. 1 voor 'aan te brengen' en eentje om na te wrijven.
 
Hier kan ik ook wel iets mee voor de nieuwe CanCoat laag. Heb vorig jaar de Monello Nero's gebruikt maar dat vond ik niet fijn werken. Allereerst kleine doeken, en ten tweede trokken ze zo hard dat de doek steeds oprolde met afnemen. Tevens op de clinic gehoord dat gesloten lus beter zou zijn voor gevoelige lak dus ik ga dit jaar de Bordi's eens proberen. Voor Cure gebruik ik simpele/goedkope MF doeken en dat werkt prima, maar vooral het uitbuffen/na-wipen is heerlijk met cure, ook als hij niet vers gecoat is ;).

Ik zit alleen nog met het aanbrengen van de CanCoat. Vorige keer het Gyeon applicator blokje met suede doekjes gebruikt. En ondanks dat er met lampen etc. niks te zien is heb ik wel (voornamele achterkant van de auto) strepen bij het afspuiten. Ik heb het in twee richtingen aangebracht dus waarom ze alleen verticaal zijn weet ik niet (niet altijd per see verticaal geëindigd en altijd meteen afgenomen). Het is alleen bij het afspuiten, er blijven soort van water randjes (hele fijne lijntjes) staan. Dit keer misschien ook een Bordi gebruiken om aan te brengen, naast de 3 om af te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Nog 1 aanvulling van mijn kant: gebruik heet water om de auto te wassen na het polijsten.
Inderdaad, na het polijsten en voor het ontvetten, de auto even wassen met heet water en een klein druppeltje dreft (of elke andere goedkoopste afwas middel).

(Dit is de enige keer dat afwasmiddel geoorloofd is om mee te wassen :p)
 
Dat is hoe ik het doe @Jordyboy1992

Ik foam de wagen met prewash, en was de auto in een heet sopje zoals Jan eerder ook aangaf.

Dit is voor mij de ultieme voorbereiding, en wassen met afwasmiddel gaat er gewoon niet in bij mij.

Je moet wel een beetje oppassen dat je geen druipers krijgt na het wassen uit de spiegels of kentekenplaat houders of dergelijk.

Ik probeer altijd in de avond de auto te wassen, en de volgende ochtend vol goede moed beginnen met coaten.

Naja.. zelf begin ik die ochtend altijd met een rondje Gyeon Primer. Maar dat is een keuze.