Ik zal het je nog sterker vertellen, je moet direct na wrijven. De coating hecht al binnen 10 seconden. Een dak in één keer als je niet met z'n tweeën bent is niet te doen tenzij het een heel klein dakje is. Doe hem in delen maar werk snel door.ik zat met een aantal vragen over onder andere gyeon mohs.
bij het aanbrengen op grote panelen, word dit doorgaans in 1x gedaan aangezien ze zeggen dat je na 2-5min moet nawrijven? lijkt me dat je dan heel rap moet gaan werken om in 1x je dak te doen?
na het verwerken van 2-3 lagen (met 1uur tussen elke laag) zie ik dat veel detailers gebruik maken van infrarood lampen om tot een betere harding te komen, word hier gebruik gemaakt van korte of lange golf infrarood? en hoe heet mag de lak maximaal worden?
Dan zou ik graag nog willen weten wat voor ervaring jullie hebben betreft de standtijd van mohs (voor iemand die 20.000 snelweg kilometers per jaar maakt), mits deze eens in de 2/3 weken word bijgehouden met cure.
En geldt bovenstaand ook voor de gyeon Q2 rim?
niets meer aan toe te voegenje moet direct na wrijven. De coating hecht al binnen 10 seconden. Een dak in één keer als je niet met z'n tweeën bent is niet te doen tenzij het een heel klein dakje is. Doe hem in delen maar werk snel door.
als je een Modesta coating binnen een bepaalde tijd na aanbrengen met Infrarood verwarmd krijgt dit heel snel een boost in het verhardingsproces waar er ook dus minder kans is door externe factoren zoals luchtvochtigheid om iets aan het curingsproces van invloed te hebben.
kijk dat is mooi om te horen, zelfs een zelfde type auto en waarschijnlijk dus ook idem type lakStandtijd van MOHS, mits goed behandeld is meer dan uitstekend. De Corsa van Thunderbirdin zit het nu ongeveer een slordige 65000km op (iets van anderhalf jaar). En afgezien van wat lichte waskrasjes die je altijd krijgt ziet het er nog super uit.
De Corsa wordt gemiddeld eens in de twee weken gewassen met Monello Lavare en Monello Thickmitt, voorafgegaan door Monello foam.
Ik ben dan ook meer dan tevreden over de MOHS.
Vervolg; ben benieuwd wat jullie vinden, en of ik zelf wel in de goede richting zit.
Ik:
Ik wil U niet persoonlijk aanvallen, sorry als dat zo over kwam. De discussie vloeit voort uit meningen die mede-detailers hebben en hetgeen dat ik op een Gyeon clinic geleerd heb. Je kan een coating gewoon aanbrengen in verschillende omstandigheden, een IR-lamp versneld dit proces alleen maar, dat is voor iemand die er zijn brood mee verdient natuurlijk cruciaal. Waarom zou luchtvochtigheid of temperatuur invloed hebben op de hardheid, het curen gebeurt toch, Het duurt alleen wat langer.
Bij een quartz coating hecht de coating direct binnen 10 seconden, waarom zou dit beter worden door een IR-lamp?
Het ontvetten van de lak zorgt ervoor dat er een goede hechting kan plaatsvinden.
Ik ben zelf nog een complete noob in het praktisch aanbrengen van een coating, maar vindt het wel leuk om hierover te discussieren alvorens ik ooit mijn eigen wagen in een coating zet.
Serge:
tijdens het aanbrengen van een coating heeft de temperatuur en de luchtvochtigheid invloed op het verwerken van het product.
gyeon kan ik niet veel over zeggen het is in feite dezelfde coating als C.quartz en nog meerdere coatings welke van deze fabrikant af komen.
Ik kan alleen uitleggen over Modesta omdat ik hier mijn specialisme heb liggen.
Als je de coating met IR licht verwarmd want drogen mag je het niet noemen want het is immers niet nat dan versnel je inderdaad het curen maar uiteindelijk gaat dit proces nog bijna 2 a 3 weken door voordat de volledige hardheid is behaald. Dit is ook afhankelijk van de omstandigheden hoe lang dit duurt (temperatuur, UV enz.)
Ik kan van Modesta alleen maat zeggen dat met het IR verwarmen van de coating binnen korte tijd na applicatie we een hardere coating kunnen bereiken met een langere levensduur.
De hechting van de coating heeft met de P-01A onderlaag (primer) een beter resultaat met IR verwarmen als zonder IR verwarmen.
ik:
Dan trek ik deze conclusie: IR licht zorgt ervoor dat de uiteindelijke hardheid sneller bereikt wordt. Dus als ik de coating zonder lamp laat curen bereik ik deze hardheid ook, het duurt alleen langer.Dan klopt nog steeds onderstaande bewering niet; "Infrarood...is heel belangrijk, want als we dat niet doen, is de coating minder hard." De coating wordt niet minder hard, hij is alleen verder in het uithardingsproces bij aflevering.
Het idee wat ik had, die klopt wel, toch? @Dibbuz @TimHmm... Ik lig er jammer genoeg al weer een tijdje uit qua coatings en ook de kennis die ik ooit in mijn hoofd gestampt heb. Maar... Ik gooi even wat wilds in het rond; Een Si02-coating is vloeibaar in het flesje omdat er een draagmiddel in zit. Wanneer het product wordt blootgesteld aan de ''frisse lucht'' zal het draagmiddel gaan verdampen/oplossen, reageert de coating zelf hierop en hardt uit? Zoiets... En wanneer je zo'n coating dan verwarmt, verdampt het draagmiddel alleen maar sneller, toch?
mijn wielen kunnen 360 graden blijven draaien tot me wiellagers het begevenMisschien bedoelt hij het aantal graden dat je het wiel kan draaien. Zo'n 3,5 keer rond dus
Dus IR heeft als voordeel de curetijd te verkorten door de warmte, wat weer als voordeel heeft dat de kans geringer word dat de coating vervuild raakt met bijvoorbeeld watervlekken voordat de coating volledig uitgehard is na enkele weken (en de auto natuurlijk al in bezit is van de eigenaar die hem gaat gebruiken). Ik heb een instructie doorgeleze nvan gyeon en die geven als tip (hoeft niet mag wel) een laatste waxlaag aan te brengen, puur om de coating te beschermen in het hardingsproces. Met IR zou dat dus een beetje overbodig of dubbelop worden, en bespaard IR je dus een hoop tijd, arbeid en wax. en uiteindelijk een mooie zuivere coating zonder vervuilingen door de versnelde curetijd.
''op de schaal van Mohs''
Ooh, dat is zo'n coating die je moet activeren met water dan?
Maar modesta is toch ook gewoon een glascoating?