• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

gyeon mohs en Q2 Rim

Ik heb eens gevraagd aan de meneer in de video wat zijn redenatie is. Ben benieuwd of ik reactie krijg.
 
ik zat met een aantal vragen over onder andere gyeon mohs.
bij het aanbrengen op grote panelen, word dit doorgaans in 1x gedaan aangezien ze zeggen dat je na 2-5min moet nawrijven? lijkt me dat je dan heel rap moet gaan werken om in 1x je dak te doen?

na het verwerken van 2-3 lagen (met 1uur tussen elke laag) zie ik dat veel detailers gebruik maken van infrarood lampen om tot een betere harding te komen, word hier gebruik gemaakt van korte of lange golf infrarood? en hoe heet mag de lak maximaal worden?

Dan zou ik graag nog willen weten wat voor ervaring jullie hebben betreft de standtijd van mohs (voor iemand die 20.000 snelweg kilometers per jaar maakt), mits deze eens in de 2/3 weken word bijgehouden met cure.
En geldt bovenstaand ook voor de gyeon Q2 rim?
Ik zal het je nog sterker vertellen, je moet direct na wrijven. De coating hecht al binnen 10 seconden. Een dak in één keer als je niet met z'n tweeën bent is niet te doen tenzij het een heel klein dakje is. Doe hem in delen maar werk snel door.

Je moet minimaal 1 uur wachten voordat je de volgende laag begint. Aangezien je vrijwel een uur of langer bezig bent met de eerste laag kan je (vrijwel) direct door met laag twee als je dezelfde volgorde van panelen aan houdt als de eerste laag. Het eerste paneel is dan immers alweer een uur verder. Infrarood is een optie en geen must.

Mohs blijft bij goed bijhouden (niet door de wasstraat en regelmatig wassen) zeker 2 jaar aanwezig en waarschijnlijk veel langer. Het hydrofobische (waterafstotende effect) is veel tijdelijker dan de vuilafstotende werking en krasbestendige eigenschappen.
Het hydrofobische effect kan je bijhouden met Wetcoat, Bathe+ of Cure.

Vrijwel denkt geen beading = geen bescherming maar bij coatings geldt dat niet zo al snap waarom wel waarom men dat denkt.
 
  • Leuk
Reactions: Sequel77 en tembaco
je moet direct na wrijven. De coating hecht al binnen 10 seconden. Een dak in één keer als je niet met z'n tweeën bent is niet te doen tenzij het een heel klein dakje is. Doe hem in delen maar werk snel door.
niets meer aan toe te voegen ;)

gebruik 2 kleuren van doeken, eentje om af te nemen en eentje om na te poetsen.

Mijn gebruikte doeken gaan direkt een emmer warm water in met scheutje wasproduct.
zijn nog niet hard geworden.
 
Mijn vraag:

"Rond 1:25 leg je uit dat de IR-lamp ervoor zorgt dat de coating een "boost" krijgt en daardoor "knetterhard" wordt. Wat is jou redenatie hierachter, want volgens mij klopt dat niet. Een IR-lamp zorgt voor een snellere cure-tijd, maar een coating wordt echt niet harder door een IR-lamp. Marketing strategie?"

Zijn antwoord:

"nee dat is geen marketing strategie. Ik hou niet van onzin en lul verhalen die niet kloppen.
als je een Modesta coating binnen een bepaalde tijd na aanbrengen met Infrarood verwarmd krijgt dit heel snel een boost in het verhardingsproces waar er ook dus minder kans is door externe factoren zoals luchtvochtigheid om iets aan het curingsproces van invloed te hebben.
Modesta waar ik het meeste verstand van heb en dus iets over kan vertellen is bewezen dat via infrarood verwarmen van de coating er een betere hechting is met de onderlaag en uiteindelijk de coating harder is na het uithardingsproces. Dit word in Japan allemaal getest in een laboratorium.
Ik sta in direct contact met de ontwikkelaars en tevens laboranten van Modesta. Nogmaals mijn insteek ik het bedrijf is om in tegenstelling tot vele andere bedrijven gewoon te vertellen zoals het is en geen mooie verhalen. Een coating is ook geen wonderproduct wat veel mensen denken het heeft gewoon onderhoud nodig en krasjes komen er ook gewoon weer op na verloop van tijd. Maar waar baseert u uw vraag op eigenlijk dat zou ik ook wel willen weten want dat is interessant."
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx

Ha....Modesta dus....

image.png


Over marketing prietpraat gesproken....
 
als je een Modesta coating binnen een bepaalde tijd na aanbrengen met Infrarood verwarmd krijgt dit heel snel een boost in het verhardingsproces waar er ook dus minder kans is door externe factoren zoals luchtvochtigheid om iets aan het curingsproces van invloed te hebben.

Hij spreekt zichzelf tegen, want in het filmpje zegt ie letterlijk het volgende:

"Infrarood...is heel belangrijk, want als we dat niet doen, is de coating minder hard. En door het infrarood drogen krijgt de coating een echt keiharde boost en wordt ie knetter knetter hard...."

Wat een giller....:joy:
 
Vervolg; ben benieuwd wat jullie vinden, en of ik zelf wel in de goede richting zit.

Ik:

Ik wil U niet persoonlijk aanvallen, sorry als dat zo over kwam. De discussie vloeit voort uit meningen die mede-detailers hebben en hetgeen dat ik op een Gyeon clinic geleerd heb. Je kan een coating gewoon aanbrengen in verschillende omstandigheden, een IR-lamp versneld dit proces alleen maar, dat is voor iemand die er zijn brood mee verdient natuurlijk cruciaal. Waarom zou luchtvochtigheid of temperatuur invloed hebben op de hardheid, het curen gebeurt toch, Het duurt alleen wat langer.
Bij een quartz coating hecht de coating direct binnen 10 seconden, waarom zou dit beter worden door een IR-lamp?
Het ontvetten van de lak zorgt ervoor dat er een goede hechting kan plaatsvinden.
Ik ben zelf nog een complete noob in het praktisch aanbrengen van een coating, maar vindt het wel leuk om hierover te discussieren alvorens ik ooit mijn eigen wagen in een coating zet.

Serge:

tijdens het aanbrengen van een coating heeft de temperatuur en de luchtvochtigheid invloed op het verwerken van het product.
gyeon kan ik niet veel over zeggen het is in feite dezelfde coating als C.quartz en nog meerdere coatings welke van deze fabrikant af komen.
Ik kan alleen uitleggen over Modesta omdat ik hier mijn specialisme heb liggen.
Als je de coating met IR licht verwarmd want drogen mag je het niet noemen want het is immers niet nat dan versnel je inderdaad het curen maar uiteindelijk gaat dit proces nog bijna 2 a 3 weken door voordat de volledige hardheid is behaald. Dit is ook afhankelijk van de omstandigheden hoe lang dit duurt (temperatuur, UV enz.)
Ik kan van Modesta alleen maat zeggen dat met het IR verwarmen van de coating binnen korte tijd na applicatie we een hardere coating kunnen bereiken met een langere levensduur.
De hechting van de coating heeft met de P-01A onderlaag (primer) een beter resultaat met IR verwarmen als zonder IR verwarmen.

ik:

Dan trek ik deze conclusie: IR licht zorgt ervoor dat de uiteindelijke hardheid sneller bereikt wordt. Dus als ik de coating zonder lamp laat curen bereik ik deze hardheid ook, het duurt alleen langer.Dan klopt nog steeds onderstaande bewering niet; "Infrarood...is heel belangrijk, want als we dat niet doen, is de coating minder hard." De coating wordt niet minder hard, hij is alleen verder in het uithardingsproces bij aflevering.



 
Standtijd van MOHS, mits goed behandeld is meer dan uitstekend. De Corsa van Thunderbirdin zit het nu ongeveer een slordige 65000km op (iets van anderhalf jaar). En afgezien van wat lichte waskrasjes die je altijd krijgt ziet het er nog super uit.

De Corsa wordt gemiddeld eens in de twee weken gewassen met Monello Lavare en Monello Thickmitt, voorafgegaan door Monello foam.

Ik ben dan ook meer dan tevreden over de MOHS.
kijk dat is mooi om te horen, zelfs een zelfde type auto en waarschijnlijk dus ook idem type lak
 
Vervolg; ben benieuwd wat jullie vinden, en of ik zelf wel in de goede richting zit.

Ik:

Ik wil U niet persoonlijk aanvallen, sorry als dat zo over kwam. De discussie vloeit voort uit meningen die mede-detailers hebben en hetgeen dat ik op een Gyeon clinic geleerd heb. Je kan een coating gewoon aanbrengen in verschillende omstandigheden, een IR-lamp versneld dit proces alleen maar, dat is voor iemand die er zijn brood mee verdient natuurlijk cruciaal. Waarom zou luchtvochtigheid of temperatuur invloed hebben op de hardheid, het curen gebeurt toch, Het duurt alleen wat langer.
Bij een quartz coating hecht de coating direct binnen 10 seconden, waarom zou dit beter worden door een IR-lamp?
Het ontvetten van de lak zorgt ervoor dat er een goede hechting kan plaatsvinden.
Ik ben zelf nog een complete noob in het praktisch aanbrengen van een coating, maar vindt het wel leuk om hierover te discussieren alvorens ik ooit mijn eigen wagen in een coating zet.

Serge:

tijdens het aanbrengen van een coating heeft de temperatuur en de luchtvochtigheid invloed op het verwerken van het product.
gyeon kan ik niet veel over zeggen het is in feite dezelfde coating als C.quartz en nog meerdere coatings welke van deze fabrikant af komen.
Ik kan alleen uitleggen over Modesta omdat ik hier mijn specialisme heb liggen.
Als je de coating met IR licht verwarmd want drogen mag je het niet noemen want het is immers niet nat dan versnel je inderdaad het curen maar uiteindelijk gaat dit proces nog bijna 2 a 3 weken door voordat de volledige hardheid is behaald. Dit is ook afhankelijk van de omstandigheden hoe lang dit duurt (temperatuur, UV enz.)
Ik kan van Modesta alleen maat zeggen dat met het IR verwarmen van de coating binnen korte tijd na applicatie we een hardere coating kunnen bereiken met een langere levensduur.
De hechting van de coating heeft met de P-01A onderlaag (primer) een beter resultaat met IR verwarmen als zonder IR verwarmen.

ik:

Dan trek ik deze conclusie: IR licht zorgt ervoor dat de uiteindelijke hardheid sneller bereikt wordt. Dus als ik de coating zonder lamp laat curen bereik ik deze hardheid ook, het duurt alleen langer.Dan klopt nog steeds onderstaande bewering niet; "Infrarood...is heel belangrijk, want als we dat niet doen, is de coating minder hard." De coating wordt niet minder hard, hij is alleen verder in het uithardingsproces bij aflevering.



Dus IR heeft als voordeel de curetijd te verkorten door de warmte, wat weer als voordeel heeft dat de kans geringer word dat de coating vervuild raakt met bijvoorbeeld watervlekken voordat de coating volledig uitgehard is na enkele weken (en de auto natuurlijk al in bezit is van de eigenaar die hem gaat gebruiken). Ik heb een instructie doorgeleze nvan gyeon en die geven als tip (hoeft niet mag wel) een laatste waxlaag aan te brengen, puur om de coating te beschermen in het hardingsproces. Met IR zou dat dus een beetje overbodig of dubbelop worden, en bespaard IR je dus een hoop tijd, arbeid en wax. en uiteindelijk een mooie zuivere coating zonder vervuilingen door de versnelde curetijd.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Hmm... Ik lig er jammer genoeg al weer een tijdje uit qua coatings en ook de kennis die ik ooit in mijn hoofd gestampt heb. Maar... Ik gooi even wat wilds in het rond; Een Si02-coating is vloeibaar in het flesje omdat er een draagmiddel in zit. Wanneer het product wordt blootgesteld aan de ''frisse lucht'' zal het draagmiddel gaan verdampen/oplossen, reageert de coating zelf hierop en hardt uit? Zoiets... En wanneer je zo'n coating dan verwarmt, verdampt het draagmiddel alleen maar sneller, toch?
Het idee wat ik had, die klopt wel, toch? @Dibbuz @Tim


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Dus IR heeft als voordeel de curetijd te verkorten door de warmte, wat weer als voordeel heeft dat de kans geringer word dat de coating vervuild raakt met bijvoorbeeld watervlekken voordat de coating volledig uitgehard is na enkele weken (en de auto natuurlijk al in bezit is van de eigenaar die hem gaat gebruiken). Ik heb een instructie doorgeleze nvan gyeon en die geven als tip (hoeft niet mag wel) een laatste waxlaag aan te brengen, puur om de coating te beschermen in het hardingsproces. Met IR zou dat dus een beetje overbodig of dubbelop worden, en bespaard IR je dus een hoop tijd, arbeid en wax. en uiteindelijk een mooie zuivere coating zonder vervuilingen door de versnelde curetijd.

Wat jij zegt over de wax. Dat moet dan wel echt een natuurlijke wax zijn. Synthetische of hybride waxen hechten niet goed op de coating.
Dat werd nadrukkelijk gezegd op de gyeon clinic bij carclean.
 
@Ferdy - Ik krijg een vage indruk van de beste man. Hij blijft dus aangeven dat bij Modesta er een hardere coating + langere levensduur wordt behaald door IR-verwarming. Ook is de curetijd korter. Dit is allemaal bewezen/getest in laboratoriums.

Kan de beste man dan ook niet wat data geven over deze hardheid? Mohs geeft hun hardheid aan ''op de schaal van Mohs''. Er is blijkbaar getest dat er zonder IR-verwarming een X-waarde wordt behaald en mét IR-verwarming een Y-waarde.


Wat betreft een wax over de coating; Ooh, ik dacht dat er juist geen wax o.i.d. over een verse coating mocht. Om de coating te laten uitzweten, zeg maar.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
@Jansen - Ooh, ik dacht aan de woorden; ''Een gemiddelde autolak is 3-4 Mohs hard. Q2 MOHS voegt daar 3H aan toe.'' ... ''Laboratoriumtests bewijzen dat de hardheid van een goed aangebrachte coating komt tot 8 in de 10-staps schaal van Mohs.''


Greetz
 
Pencil hardness komt inderdaad overeen met de indeling van potloden, maar is ook een hardheid schaalaanduiding voor coatings. In laboratoriums worden bijvoorbeeld metalen en hun verfcoating getest op hardheid en 1 van de testmethoden is pencil hardness. Kort gezegd gaat men kijken met welk potlood men kan krassen in de coating.
 
Zover ik weet is alle hardness indicatie bij coatings altijd op de pencilhardness schaal. 9h op de schaal van mohs is diamant en dat zou betekenen dat alleen diamant nog zou kunnen krassen. Een schroevendraaier bijvoorbeeld niet, probeer het nou niet uit... :)
 
  • Leuk
Reactions: Globetrotter
Ooh, dat is zo'n coating die je moet activeren met water dan?

Maar modesta is toch ook gewoon een glascoating?

Ik ken het alleen in types verf en niet specifiek coatings, maar er zijn diverse manieren van "activatie van het hardingsproces".

In verfland zijn er bijvoorbeeld verven die drogen door lucht, infrarood straling, reactie van 2 componenten, warmte maar ook druk. Die laatste is erg bijzonder en zeer uniek. Dit houdt in dat wanneer de druk meer is als 100 bar (of andere specifieke waarden) dat de reactie pas optreed.

Ik denk dat het in coatingland ook wel zal zijn dat er verschillende basis methodes zijn maar dat die niet voor iedere auto detailer beschikbaar of bekend zijn
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Over MOHS aanbrengen op grotere panelen: De eerste keer dat ik een auto in MOHS zette deed ik de motorkap in twee delen, links en rechts. Gevolg was een zichtbare overlappingslijn, een lijn door het midden van de motorkap waar je altijd een soort "schaduw" in zag. Na 6 maanden en vele malen wassen was dat nog altijd zo en met kleien alleen ging dat niet weg. Ik heb de hele laag moeten wegpolijsten en doe voortaan echt alle panelen volledig in één keer. Dat is niet gemakkelijk maar altijd beter dan het geval van de overlaplijn.
 
  • Leuk
Reactions: Globetrotter