Ik heb tijdens de SSS een setje Gyeon One aangeschaft om eens een coating te gaan proberen op de auto. Ik had eerder CanCoat op de lijst staan maar aangezien One een toch net wat langere levensduur zou moeten hebben en ik ook wat ervaring op wilde gaan doen met een "echte" coating welke qua opbrengen wat meer overeenkomt met de andere Gyeon coatings uiteindelijk voor de One gekozen.
De auto welke gecoat zal gaan worden is mijn "nieuwe" Volvo V40.
De lak van de V40 is in goede staat en lijkt vooralsnog vrij van al te grote defecten. Wat lichte swirls en krasjes maar niets schokkends (en op deze kleur vind ik het sowieso al lastig om swirls e.d. te spotten ten opzichte van de zwarte Renault Megane welke ik hiervoor reed).
Het "ergste" wat ik op de auto ben tegen gekomen was onderstaande "kras" op het dak.
Bij aanschaf niet gezien en ik vermoed dat dit het resultaat is van iets wat uit een boom viel toen ik afgelopen weekend door een bossig gebied reed. Met een beetje geluk verdwijnt die dus gewoon tijdens het polijsten. Verder nog een beetje minieme steenslag op de motorkap maar dat "tippen" we in de weken voorafgaand aan het polijsten wel even weg.
Ik had het volgende stappenplan in gedachten:

De auto welke gecoat zal gaan worden is mijn "nieuwe" Volvo V40.
De lak van de V40 is in goede staat en lijkt vooralsnog vrij van al te grote defecten. Wat lichte swirls en krasjes maar niets schokkends (en op deze kleur vind ik het sowieso al lastig om swirls e.d. te spotten ten opzichte van de zwarte Renault Megane welke ik hiervoor reed).
Het "ergste" wat ik op de auto ben tegen gekomen was onderstaande "kras" op het dak.
Bij aanschaf niet gezien en ik vermoed dat dit het resultaat is van iets wat uit een boom viel toen ik afgelopen weekend door een bossig gebied reed. Met een beetje geluk verdwijnt die dus gewoon tijdens het polijsten. Verder nog een beetje minieme steenslag op de motorkap maar dat "tippen" we in de weken voorafgaand aan het polijsten wel even weg.
Ik had het volgende stappenplan in gedachten:
- Auto afspuiten met HD
- Foamen met Artico Magico Snow Foam
- Auto behandelen met Non Ferro
- Wassen met Mothers California Gold Car Wash
- Naden van bumpers even inspuiten met wat APC (naden waar plastic bumper aansluit op de rest van de carrosserie zit wat verkleuring) en borstelen met een kwast
- Auto afspuiten met HD
- Kleien (Monello klei icm Born Slippy)
- Auto polijsten (komt nog een vraagje over
)
- Auto na het polijsten nog 1 maal helemaal langs lopen met Gyeon Prep mocht ik toch nog ergens wat residu vergeten zijn
- Gyeon One aanbrengen (komt ook nog een vraagje over)
- ...
- ...
- Gyeon Cure aanbrengen
- Polijsten
Ik heb nog een volle Scholl S40 staan maar deze is volgens de beschrijving op Carclean voor "donkere lakken". Nu heeft de V40 alles behalve een donkere lak en vroeg ik me af of het misschien nog het overwegen waard is om een ander polijstmiddel aan te schaffen of dat de Scholl S40 het eigenlijk stiekem ook best goed doet op "lichte lakken".
Ik verwacht namelijk niet met al te zwaar geschut aan de gang te hoeven op de Volvo gezien de staat van de lak, een lichte polish of misschien een rondje met een zogenaamde one step polish. Mocht de Scholl S40 niet volstaan dan had ik één van onderstaande in gedachten ter vervanging.
- https://www.carclean.com/nl/one-step-polish-3in1-250ml.html (One-Step Polish 3in1 - 250ml )
- https://www.carclean.com/nl/final-finish-3000-250ml.html (Final Finish 3000 - 250ml)
- https://www.carclean.com/nl/raffini-finale-finishing-polish-250ml.html (Raffini Finale Finishing Polish - 250ml)
- https://www.carclean.com/nl/q-m-compound-120ml.html (Q²M Compound - 120ml)
Machine waar mee gepolijst wordt is de DAP900 icm Monello Raffini pads (alle pads zijn voor handen). Zat nog te denken om eens een keer compressor pads te gaan proberen maar misschien eerst hetgeen er nu ligt maar eens opmaken
- Coaten
Ik ben de handleiding kwijt van Gyeon One (waarschijnlijk tussen het oud papier beland toen moeders de vrouw de eetkamertafel heeft op zitten ruimen) maar ik vermoed dat die overeen komt met de andere coatings van Gyeon wat betreft het aanbrengen.
Waar ik nog wel over in het duister tast, het aanbrengen van meerdere lagen. Mocht het namelijk zo zijn dat ik na het coaten van de hele auto nog een restje over houd dan zou ik dit indien mogelijk nog willen gebruiken voor een tweede laag op voorbumper en of motorkap. De vraag is alleen, 1) kun je meerdere lagen Gyeon One aanbrengen en zo ja 2) Hoe lang moet je wachten met het aanbrengen van de tweede laag.
En hoe lang dient de auto "droog" te staan? Ik meen 12 uur gelezen te hebben in de handleiding... 24 uur zou ook geen probleem zijn maar aangezien ik 's maandags de auto wel gewoon weer nodig heb is het wel zo handig daar rekening mee te houden.
- Cure
Bij de Gyeon One wordt ook Cure mee geleverd, wanneer ga je deze gebruiken? Voor zover ik na kon gaan is het een "onderhoudsmiddel" voor de coating en je zou dus verwachten eens per maand (was de auto iedere week als het uitkomt) o.i.d. een rondje Cure om de boel optimaal te houden OF is het verstandig de eerste ronde Cure meteen al aan te brengen na het uitharden van de coating?