• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Q2 View

Kili65

Detailing trainee
19 mrt 2017
25
35
58
Ik heb onlangs Gyeon Q2 View aangeschaft. Nu lees ik dat je dit beter in een goed geventileerde ruimte moet aanbrengen en niet buiten.
Iemand ervaring mee als je dit toch buiten in de schaduw gaat gebruiken? Ik heb geen garage of zo.
Mocht dit kunnen, kan direct na de behandeling de auto wel in de zon? Of moet deze eerst een paar uur in de schaduw blijven staan.
 
Laatst bewerkt:
Buiten moet je geen coating aanbrengen. Coatings reageren continu op luchtvochtigheid etc. Dus zorg dat je een garage hebt die dicht kan met ventilatie. Breng de view aan en laat hem daar een nachtje droog staan tot je hem buiten gaat gebruiken.
 
Buiten is geen probleem hoor, in ieder geval voor View niet. Maar de luchtvochtigheid speelt zeker wel een rol en de coating moet wel 24 uur droog blijven.

Houdt het weer in de gaten en als je geen dauw hebt 's morgens dan kan je best in de ochtend de coating aanbrengen en die 24 uur buiten laten uitharden.

Ik heb het aangebracht op een bewolkte dag, dan heb je minder temperatuur schommelingen.

Edit:
Uiteraard is het beter om een coating binnen aan te brengen waar je controle hebt over temperatuur en luchtvochtigheid, dit staat zo in de beschrijving en is inderdaad belangrijk voor het goed aanbrengen en drogen van een coating.

Mijn persoonlijke ervaring is dat als je deze omstandigheden in je achterhoofd houdt met buiten aanbrengen, dit ook prima te doen is.

Bij twijfel op zoek gaan naar een (detail) garage of het door iemand anders laten doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: mdlange en RoyR
@Kili65

Ik zou even contact opnemen met carclean zelf. Denk dat je dan het beste advies krijgt. Ik heb een clinic gevolgd van gyeon en daar wordt door gyeon en carclean duidelijk aangegeven dat je coatings altijd binnen aan moet brengen. Dus wil je de juiste informatie en het goed doen zou ik carclean volgen. Hier op het forum wordt niet altijd het juiste advies gegeven.
 
Hoewel ik waardeer dat je mensen wilt beschermen tegen slecht advies is de vraag van Kili65 of er mensen zijn die ervaring hebben met het aanbrengen van View in de buitenlucht en daarbij geeft hij aan geen beschikking te hebben tot een garage.

Ik heb Gyeon View, Rim en Trim met succes gebruikt in de buitenlucht en zolang je zorgt dat het weer goed is (koel, droog, weinig wind en geen extreme luchtvochtigheid) dan werkt dat prima.

Ik had misschien beter een disclaimer bij mijn antwoord kunnen plaatsen, maar dat maakt mijn advies niet per definitie onjuist.

Daar is verder ook geen dikgedrukte tekst voor nodig ;)
 
+1 voor @350Z :)

Ik heb ook coatings aangebracht onder NIET de beste omstandigheden. Deze ideale omstandigheden zijn simpelweg niet altijd te realiseren voor de gemiddelde consument. (Geen mooie garage met klimaatbeheersing)

Ik heb glascoatings en Trim vrijwel altijd buiten aangebracht en dat gaat tot op heden prima. Gezond verstand erbij en de zoveel mogelijk de juiste omstandigheden creëren. ;) (Vaak genoeg een zeiltje/doek getrokken om delen van een auto uit de zon te houden)

Dat de fabrikant/verkoper aangeeft dat je coatings altijd binnen moet aanbrengen is logisch. Dat zijn de beste omstandigheden en komt een klant ook niet verhaal halen als de boel mislukt is nadat de klant nog net niet in een regenbui een coating had staan smeren. :)
 
Iedereen mag natuurlijk zelf weten hoe hij of zei een coating aanbrengt. Ik ben alleen een persoon die graag werkt zoals ze het adviseren. Je geeft een hoop geld uit aan een coating maar gaat hem vervolgens buiten aanbrengen, dat is in mijn ogen niet echt slim. Maar iedereen mag dat zelf weten natuurlijk, ik probeer @Kili65 gewoon het beste advies te geven. En geen huis tuin en keuken advies. Zonde van t werk als de omstandigheden toch niet zo goed zijn en de werking van je coating verloren gaat.

Excuses voor de dik gedrukte letters dit is perongeluk gegaan @350Z
 
Je hebt helemaal gelijk, mijn advies is altijd huis, tuin en keuken advies aangezien ik (helaas!) geen verwarmde detail studio heb en dat dus soms creatief (buiten) moet oplossen.

@Kili65 veel succes met je coating, laat even weten hoe je het op gaat lossen en dan zien we wel wat mooie foto's doorkomen!
 
Als ik kort-door-de-bocht denk, dan:

wordt sterk geadviseerd (dus geen must?) om een coating binnen aan te brengen, maar met goede ventilatie, dus ramen/deuren/roosters open, zodat er circulatie is.
En waarmee ventileer je dan?
Juist: buitenlucht....
En wat zit er in die lucht? Vocht (in een x-bepaald percentage: de luchtvochtigheid).



Kijk, dat een zojuist aangebrachte coating niet nat mag worden snap ik echt wel, en dat er goed geventileerd moet worden snap ik ook nog: de geur ervan.... en wat te denken van (eventuele) vluchtige verdamping van de coating die je inademt? Leuk zo'n bijgeleverd stofmaskertje, maar is dus geen adembeschermingsmasker....

Ik weet nog dat ik mijn (gedemonteerde) velgen in huis (goed geventileerd), op de keukentafel, in de Rim zette en in de woonkamer liet uitharden: bijna een echtscheiding i.v.m. "is nieuwe luchtverfrisser, schat".

Inmiddels hebben meerdere personen hier op het forum praktijk-ervaring met het aanbrengen van coatings in de buitenlucht (o.a. @RoyR en @Quantoxx) en met goede omstandigheden hebben zij geen problemen achteraf ondervonden.

Even de originele handleiding van Gyeon erbij, en daarin staat:
PRECAUTIONS: • Skin protection recommended. • Work in a well-ventilated area. • Store in a dark, dry and cool place. • Keep out of reach of children. • Avoid applying in direct sunlight. • Seek medical attention if swallowed or if the user feels unwell. • Watch out for fire or sparks - don’t smoke while using.

Geen woord als "inside" of zo, dus buiten is een zeer goede "well-ventilated area" in mijn ogen.

Oh ja, en volgens diezelfde handleiding hoeft de View niet 24 uur droog te staan: Avoid any water for at least a few hours.

Mijn 2centen.
 
@Kees-sw

Tijdens de clinic wordt aangeven binnen te gaan staan in een ruimte die minimaal rond de 17 grade is en het liefst afgesloten op wat ventilatie na. Een ruimte die verwarmd is en een aantal ventilatie roosters open staan is een hele andere conditie dan buiten. Zelfs nu in de zomer, daalt de temperatuur fors en is mijn auto aan de buitenkant bijna iedere ochtend beslagen met dauw.
Je kunt dit niet voorspellen of dat wel ontstaat die nacht of niet. Dit is dus totaal niet ideaal voor een coating en daarom zou ik lekker binnen gaan staan.

Ik ben iemand die zo iets graag doet, zoals er wordt geadviseerd en daarom geef ik dit advies ook door aan @Kili65

Er wordt nu gedaan als of ik heel iets lelijks zeg, maar het is gewoon de waarheid.
 
Er wordt nu gedaan als of ik heel iets lelijks zeg, maar het is gewoon de waarheid.

Ja, maar het is niet echt antwoord op de vraag van de TS. Tuurlijk is het beter als je binnen kan staan in een verwarmde, geventileerde, stofvrije, goedverlichte ruimte, maar kennelijk zijn er ook mensen die het zonder problemen buiten hebben gebruikt en aangezien het product al is aangeschaft lijkt het me niet verkeerd om het gewoon te proberen.
 
Het is logisch dat Gyeon het liefst heeft dat je in de best mogelijk omstandigheden werkt, dan is er immers de minste kans op failure.

Ook ik sta wel eens verbaast hoeveel mensen hier (met name carclean facebook) een coating als Mohs (dat is geen beginnersproduct) aanbrengen met bij wijze van spreke 10 uurtjes aan detail ervaring. Gyeon is gewoon een hype, en naar mijn smaak zijn er teveel mensen die de basics van detailing amper beheren die naar een (dure) coating grijpen. Mensen die dan vragen stellen als: 'Als ik een coating ga aanbrengen, kan ik dan ook ontvetten met dreft ipv bijv prep?' Die moeten gewoon weg blijven bij deze producten. Dat gezegd hebbende, ook ik zou view en trim buiten doen. Lak coatings vind ik een heel ander verhaal, die zou ik altijd binnen doen (en ik heb geen mogelijkheid voor binnen)
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en 350Z
Persoonlijk vind ik het verschil tussen Facebook reageerders of Forum reageerders wel enorm.
Op Facebook roept iedereen maar wat, dit forum daarintegen heeft al jaren bewezen goede kennis te herbergen dus adviezen welke hier worden gegeven zijn 95% veel getest en betrouwbaar.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Kees-sw
100% eens @Altos

Als je op facebook moest vertrouwen was WD40 carcleans meest verkochte product. Manmanman...
En inderdaad wordt daar gedaan alsof mijn moeder nog een coating kan aanbrengen. De nuance en diepgang ontbreekt totaal.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Altos
Een hype is Gyeon zeker niet gezien de vele jaren waarin het merk al zeer goed doet en uitzonderlijke producten maakt.

Het probleem met buiten aanbrengen is dat je de omstandigheden niet kunt controleren. Je hebt nauwelijks tot geen invloed op wind, temperatuur en luchtvochtigheid. Vooral het veranderen van de omstandigheden is één van de grote struikelpunten met het aanbrengen van een coating. Bijvoorbeeld dat door het doorbreken van de zon ineens een stuk warmer wordt of door een bui de luchtvochtigheid omhoog gaat. Dat zijn de gevaren met het aanbrengen. Daarna heb je nog het punt dat dauw en hoge luchtvochtigheid in de nacht roet in het eten kan gaan gooien.

Coatings aanbrengen is echt geen hogere wiskunde. Je moet wel de juiste omstandigheden en materialen hebben. Dat houdt in, een zo constant mogelijke omgeving waarbij de condities erg stabiel zijn en je hebt zeer goede voorbereiding (ontvetting) nodig.

Nu is de hechting van glascoating voor ruiten wel minder gevoelig dan voor lakwerk voor vlekken e.d. Als je View in de ochtend aanbrengt en je zet de auto daarna in de zon voor de rest van de dag dan verwacht ik dat het wel te doen is. Voor lakwerk is het wel een stuk belangrijker om een goede binnenruimte te hebben. Met name met duurdere coatings zoals One, Pure, Mohs en Syncro. Als dat niet goed gaat dan is het een duur experiment. CanCoat is wat dat betreft minder gevoelig, makkelijker en als je een paneel over moet doen dan zijn de kosten ook nog eens vrij laag.
 
Denk dat er met een ''hype'' word bedoeld dat men Gyeon als een goed merk ziet, de coatings als goed ziet en als je dit klakkeloos even op je auto smeert, dat het dan wel goed komt. :p (Want = goed)
 
On topic dan maar weer.

Ik heb onlangs Gyeon Q2 View aangeschaft. Nu lees ik dat je dit beter in een goed geventileerde ruimte moet aanbrengen en niet buiten.
Iemand ervaring mee als je dit toch buiten in de schaduw gaat gebruiken? Ik heb geen garage of zo.
Mocht dit kunnen, kan direct na de behandeling de auto wel in de zon? Of moet deze eerst een paar uur in de schaduw blijven staan.

Ik lees in alle reacties dat je het wel zou kunnen proberen. Het geeft geen zekerheid voor succes maar dat krijg je bijna nooit ;)
 
Even een oud topic een kick geven omdat het voor mij niet nodig is om een nieuwe aan te maken.
Ik heb alles hier gelezen en ik voel lichte ergernissen onderling. Het is duidelijk dat het advies is om binnen te doen, maar de TS heeft dat niet. Daarom reageer ik ook hier. Ik heb View Q2 recent gekocht voor op mijn Starlet, en wil dit binnenkort aanbrengen. Ik woon in een rijtjeshuis en heb in geen velden of wegen een binnenruimte of budget daarvoor. Alle poetswerk en aanbrengen van middeltjes doe ik altijd al buiten, en ik heb wel al vele jaren ervaring met andere rain-repellants van verschillende merken en dus uitsluitend buiten aangebracht en nooit problemen mee gehad. Iemand hier quote al wat ik nu in 2022 nog steeds in de handleiding zie staan, dat er alleen een paar uur geen water op mag komen. Vanzelfsprekend zoek ik mijn poets-dagen zorgvuldig uit qua weersomstandigheden. Maar nu het november wordt komt wel snel de dauw opzetten aan het eind van de dag, daar maak ik me wel zorgen om, ja. Dit had ik weken geleden al willen doen maar omstandigheden verhinderden dat. Maar buiten deze periodes lijkt het me zowiezo geen probleem om View Q2 buiten aan te brengen. Ik geloof het allemaal wel. Het zijn consumentenproducten en die mogen ook zo behandeld worden vind ik. De meesten die dit gebruiken zijn enthousiastelingen (zoals ikzelf) zonder professional te hoeven zijn.