--- Halloween-Benz ---
Het is dinsdag, de 2e van november al weer. Het Halloween weekend is net achter ons gelaten, net als de week waarin de wereldwijde detail-community elkaar de schedel insloeg voor een gelijknamend snoeppotje wax van een geliefde vogel. Met het zuur nog in de ogen van een aantal zeer korte en vermoeide nachten stappen we in de volgepakte auto, onderweg naar de showroom.
Het is maar goed dat Vinz rijdt, want hetgeen ik in de vroege ochtend op het netvlies krijg geprojecteerd is niet veel meer dan een zwarte massa, begeleid door wat rode en witte lampjes
Ff wakker worden dus…
De bedoeling is om vandaag dan eindelijk onze geliefde Bugatti EB110 te detailen. Quick- of Full-detail, het is ons om het even. De met 4 turbo’s aangedreven 12-cilinder staat ons al dagen aan te gapen, smachtend naar een vers laagje Wolfgang. “Sorry Bug, ook vandaag gaat het weer niet gebeuren….”
Aangekomen in de showroom staan er 2 auto’s voor ons klaar, te weten een Mercedes Benz 190SL uit 1960 en een Jaguar E-type uit. De Jag mocht een Quick-detail ontvangen, de 190SL ging voor de Full-detail.
De E-type was in redelijke staat van dienst, alhoewel de lak al op een aantal punten craquelé vertoonde. Daar ontkom je soms niet aan, en is zuiver en alleen door spuitwerk op te lossen. Verder veel chroomwerk wat behoorlijk wat aandacht nodig had, en de uitdaging van de E-type zat ‘m in de spaakwielen.
De Benz was volgens de eigenaar in goede staat al was daar verdomd weinig van te zien.
Zelden een auto gezien die zo onder het stof zat. Dat was helaas niet het enige, want de lak was echt moddervet, de wielen zagen eruit alsof ze 4 weken door een veld pompoenen hadden staan gieren, het interieur stonk een uur in de wind en het chroomwerk was flink geoxideerd.
Een rondje foto’s:
Die mag eerst wel eens gewassen worden. Velgen en banden kunnen prima behandeld worden met Super Degreaser en APC. De oplettende lezer zou zich nu afvragen waarom er geen WheelBrightner wordt gebruikt? Omdat het hier om chromen velgen gaan is de kans op schade met deze aggresieve velgenreiniger zeer zeker aanwezig. In zulke gevallen volstaat een milde velgenreiniger of APC prima.
Na de banden te hebben ingesprayt met een 1:4 ratio SD, stonden we toch even te kijken naar het fenomeen “bruine drap”. Zelden zo’n hoeveelheid troep van een band af zien druipen. De velgenborstel van Mothers mocht de rest van het kunstje flikken, zodat de boel goed schoon en ontvet was.
De Gritguardbucket voldoet nog steeds als de meest ideale wasemmer, afgevuld met een lauw-warm sopje van Wolfgangs Auto Bathe. De washmitt van Meguiar’s mag in dit geheel ook niet ontbreken, net als z’n grote zus, de Watermagnet. Een dodelijke combi voor alles wat met vet, vuil, en narigheid heeft te maken. Hierna de SL lekker afgespoeld met warm water en dus ‘drooggemagneet’ met de gele dweil van Meg’s.
Nu de was en sop werkzaamheden gedaan waren, werden de werkzaamheden verdeeld. Vinz ging los op de E-type, moi mocht de SL nader aan de tand gaan voelen.
De E-type werd als eerste rondom afgenomen met Poorboy’s Spray en Wipe:
De 190SL werd in het licht gezet, en nader geïnspecteerd met de Brinkmann en de Fenix. OMFG….
Net als je denkt dat je alles wel eens gezien hebt, krijg je dit voor ogen. Swirls, swirls, swirls. Diepe en oppervlakkige krassen, lichte banen, schuurplekken, omfg, dit kan toch niet waar zijn.
Even schiet de Benz van Patrick en Dennis me door de kop. Damnz, wordt het wetsanden?
Niet dat het er veel minder om wordt, maar dergelijke ellende ziet er met een flinke vergroting omgeveer zo uit:
Goed, hier is dus werk aan de winkel. Is kijken hoe deze horrorbak in de verf staat.
Dat valt dus allerminst tegen. De SL is hier en daar flink in de lak gezet, de vraag is nu alleen nog of deze spuitbeurt een harde of een zachte laag verf heeft gebracht.
Ondertussen werd aan de andere kant al mooi resultaat geboekt met de stukken chroomwerk op de E-type.
De -jajaja daar is ie weer- 50/50 zou tevens gaan dienen als testspot van wat nodig zou zijn op deze 190SL. Een eerste poging wit op de DAP met Meguiar’s M105 leverde niet de correctie die ik verwachtte, maar liet al wel doorschemeren dat het om een zachte lak ging.
Onder toeziend oog van een goedgehumeurde Vinz werd een 2e hit met de witte pad en M105 gegeven op hetzelfde stukje. Round 2, fight! Hierop volgde Meg’s M205 op een zwarte pad.
De broek schoot bijna vol van geluk! Swirls fatality! Flawless victory!
Ook in het andere ‘kampf’ werden weer overwinningen geboekt, de achterbumpert kreeg z’n eigenlijke shine weer terug.
Verandering van spijs doet eten zegt men wel eens. Wij zouden daar graag een aanhangsel aan willen toevoegen: “zolang de spijs smaakt, hoeft er niks veranderd te worden!”.
De grote gele M zorgde voor een “Lekker lang genieten” momentje, en na de nodige nicotinedampen geïnhaleerd te hebben en wat sigarenbladeren weggebrand te hebben, zijn we weer verder gegaan met de werkzaamheden.
Ook het interieur van de E-type was aan een grote opfrisbeurt toe. Het leer was lichtelijk verspocht, en het instrumentarium was bezaaid met stofdeeltjes en zand. Hoe handig zijn dan de universeel toepasbare opzet stukjes die net in dat kleine miniscule rotplekje komen waar je anders nooit tussen zou komen met het mondstuk!
Ideaal, echt een aanrader!
Het leder kreeg net als alle andere auto’s een goede reiniging met de Leather Care Cleaner van Wolfgang, aangevuld met de Conditioner uit dezelfde toko. Dit doet toch iets met het leer hoor. Die looks, die milde zachte geur van een schoon interieur, prachtig!
Hierna was het voor Vinz al de tijd om het glaswerk schoon te krabben met wat Meguiar’s Glass Cleaner Concentrate.
De Halloween-Benz was na een tijdje ontdaan van alles wat met lichte krassen en swirls te doen had. De afweging gemaakt om de meest zware krassen te laten voor wat het was, en overgegaan naar de volgende stap. Anders dan anders heb ik deze keer eerst de Paintwork Polish Enhancer aangebracht.
Deze pre-wax cleaner maskeert evt. imperfecties als sneeuw voor de zon, en is gegarandeerd de beste voorganger voor de Deep Gloss Paint Sealant. Aanbrengen is eenvoudig, schudden voor gebruik, en dan een paar drupjes op een zachte pad of microfiber pad. Wees niet eigenwijs, werk in kleine gedeeltes. De Enhancer moet licht gaan ‘hazen’ en daarna worden afgenomen. Laat je ‘m te lang liggen wens ik je veel sterkte toe met het kweken van een bovenarm maatje bodybuilder, want je boent je eigen echt een ongeluk! Kleine stukjes dus
De E-type kon ondertussen z’n laatste vuil- en stofresten niet verborgen houden. De spaakwielen moesten er aan geloven. Een hels karwei, maar met een engelen geduld, een hoop “foam op een stokje” en een ouderwetse bus Commandant 4 (!!!) werd er een schitterend resultaat geboekt op deze ingewikkelde klus
Na de Enhancer kon de DGPS erop. Aangebracht op een zwarte pad stand 2, ca. een uur laten ‘hazen’ en daarna uitgebuft. In de tussentijd kon Vinz z’n wielen fetish voortzetten op de 190SL, en kon ik beginnen met het interieur. Ook hier de behandeling volgens het vaste recept.
Toen alles klaar was, en de SL stond te glimmen als een natte tiet in de maneschijn, was het eindelijk tijd voor de afterpics.
Vanuit de showroom hoorde we ineens een woest gegrom, aangevuld met een snikkend geluid. We renden naar binnen, en zagen de EB110 nog net het laatste traantje wegpinken. Met een berg vliegenstrontjes op z’n snuit en hebben we ‘m even toegesproken en lief geaaid over z’n stroef voelende blauwe huidje. Volgende keer komt ie echt aan de beurt, en dan mag ie eindelijk met recht en glorie in de showroom staan.
“Of ik dan iig even hallo mag zeggen tegen al die mensen van dat schoonmaakforum die mijn vriendjes hier om me heen al wel hebben gezien” luidde de vraag…
Na enig overleg hebben we besloten die vraag in te willigen. Bij deze:
HALLO!!!!
Hierna was het tijd om de spullen weer te verzamelen en in te pakken. Een laatste blik vanaf buiten op de showroom geeft al een aardig idee dat we een goed eind op weg zijn. Er is echter nog een lange weg te gaan, maar ach, dat noemen we in dit geval geen straf hoor ,^^
De rit naar huis verliep voorspoedig. We besloten deze dag te beklonken met wat koud gerstenat, en de dag geheel in stijl af te sluiten met hetgeen we lekker vinden…. Ahum :schaam
Thuis aangekomen lag daar een klein doosje Wat zou daar toch in zitten?
Binnenkort dus even knutselen om m’n potje Skull in de skull te krijgen. Voor nu, een fijne avond/nacht gewenst, het is weer mooi geweest voor vandaag.
En voor degene die nog tijd en energie over hebben:
Misschien ken je het Photoplay spelletje Find-it? Daarin moet je 5 verschillen zoeken tussen 2 foto’s. Leuk of niet leuk, anno 2010 is daar een nieuwe editie voor uitgebracht, speciaal voor autofanaten en detailers.
Mede namens Vinz, Suc6 ermee!
Greetings,
P@rick