• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Handmatig verwijderen van krassen

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Ik wil graag een 11 jaar oude auto aan gaan pakken, het betreft een Ford Fiesta met donkergroene metallic lak. De auto is in ietwat verwaarloosde staat en heeft een hoop wasstraten gezien.

Na de eerste keer kleien oogt de auto al een stuk beter, maar van dichtbij gezien en in het zonnetje zijn er nog wasstraatkringen te zien. Ook zijn er een hoop kleine en grotere krasjes, die nu met de spiegelende lak nog meer opvallen.

Specifiek hiervoor heb ik volgende producten aangeschaft:
1) PB's SSR1 en een Monello Orange CCS Light Cutting Pad voor het verwijderen van lichte waskringen (die alleen in de zon te zien zijn);
2) Meg's Scratch-X 2.0 en een Meg's Soft Foam (gele) Pad voor het verwijderen van kleinere krasjes.

Allereerst een paar puntjes PB's op de Monello's pad aangebracht (hier soms ook flink mee uitgeschoten) en de auto in kleinere vlakken ingeboend. Gevarieerd met druk die ik de op de pad uitoefende. Na het product zo goed mogelijk verdeeld en uitgesmeerd te hebben over een gedeelte, dit afgedaan met een PB Mega Plush MF doek. Wel opletten met uitwrijven want het spul kwam overal tussen: raamrubbers, deursponningen, sierstrips etc.

Helaas was er vandaag weinig zon, maar zodra er wat licht bij kwam zag ik nog steeds wasstraatkringen. Een vreemde vlek op het portier leek te verdwenen, maar dat was ook alles. Zelfs zeer fijne krasjes bij de portiersloten verdwenen niet. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe, had van een licht schurend middel en pad wel een ander effect verwacht.

NB: Na het kleien knapte de auto al wel flink op, het kan zijn dat het PB's spul wel iets glans toegevoegd heeft, maar zeker weet ik het niet. Ik vraag me zo wie zo af of deze stap (behalve gespierde arm + schouder) iets toegevoegd heeft in het proces?

Dan maar geprobeerd om de echte lokale probleemgebieden met Scratch-X te doen. Het goedje eerst op een gele Foam Pad van Meg's aangebracht. Hierbij alleen grote teleurstelling. Boenen ging zo wie zo slecht met de zachte schuimpad, daarna met een Meg's MF doek geprobeerd (wat beter ging). Zelfs na herhaaldelijk aanbrengen echter verdwenen de krasjes niet. Kleinere krasjes bij de portiersloten werden iets lichter, maar ik vond het een afknapper.

Nu is de auto nagenoeg voorbereid voor een waxlaag (ik heb nog de Meg's Paint Cleaner en Polish staan), maar van die hinderlijke krassen ben ik nog niet af. Zijn er betere alternatieven voor een handmatige poetser?

Sorry om het je te zeggen maar handmatig gaat dat gewoon niet lukken.:no
Waar jij op zoek naar bent tenminsten.

Echt strakke lak ect gaat alleen machinaal.

Weet niet waar je woont maar misschien kan je eens een forumlid lief aankijken en wilt hij je een dagje door brengen.
Een keer dat hij machinaal is gedaan kan je het relatief goed met de hand bij houden.

SSR1 is met de hand te licht om swirls te verwijderen. Met de hand polijsten is gewoon zwaar, intensief en vermoeiend, terwijl je er niet altijd resultaat mee boekt.

Je zou ScratchX (die is zwaarder dan SSR1) met de oranje LC foam pad kunnen proberen, daarmee gingen bij mij na een uur intensief boenen wel wat swirls weg op de motorkap van mijn Toyota. Daarna waarschijnlijk afwerken met met een lichtere polijst (je SSR1) en een witte LC pad.

Kortom, erg veel werk en resultaat is helaas niet gegarandeerd. Wil je swirls wegkrijgen: ga machinaal. Valt dat buiten je budget en wil je met de hand blijven werken, gebruik dan een vullend middel als Autoglym's SRP of PB's Black Hole. Het helpt wel, maar ook dan ben je trouwens niet altijd verzekerd van een 100% swirlvrije lak.

Er staan een aantal soortgelijke vragen in dit gedeelte van het forum; even zoeken had je al de juiste info kunnen geven.

KLIK

KLIK

En we hebben hier een mooie zoekmachine :-d KLIK

en handige tips voor de handmatige poetserts KLIK

Bedankt voor de links en info.

Ik weet hoe te zoeken, maar aangezien ik niet alles in eens kon vinden dacht ik dat het beter was om mijn specifieke ervaringen op te schrijven.

Langzaamaan ga ik beseffen dat machinaal poetsen een pre is voor een 'zeikerd' als ik. Maar het apparaat is nog een grote drempel voor mij. Maar goed dat was kleien ook tot dit weekend...

Zijn er poetsers in omgeving Hellevoetsluis die misschien kunnen helpen met machinaal poetsen, of iets van een demonstratie kunnen geven om me te overtuigen?